Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Snoopy

Lid
Ben gisteren van Deurne naar Oudenbosch gereden, ong. 120km hoofdzakelijk snelweg 110km/uur, verbruik was 4.5L/100km.
Vandaag terug nog meer snelweg 110-120km/uur, verbruik was 4.8L/100km.
CC alleen op korte stukken gebruikt i.v.m. inrijden.

olie verbruik

Ben gisteren van Deurne naar Oudenbosch gereden, ong. 120km hoofdzakelijk snelweg 110km/uur, verbruik was 4.5L/100km.
Vandaag terug nog meer snelweg 110-120km/uur, verbruik was 4.8L/100km.
CC alleen op korte stukken gebruikt i.v.m. inrijden.

Hoe zit het eigenlijk met het olie verbruik, mijn eerste 2600 km zitten er op bij mijn dealer een half liter olie bij laten vullen, komt dit door het inrijden en een diesel verbruikt altijd wat olie, graag andere ervaringen, voor de rest 1 op 23 bevalt verder uitstekend.

peperskoda

Forumguru
Ik heb nu bijna 4000km gereden en kan aan de peilstok nog niet zien dat er olie verbruikt is. Ik hou dit wel wekelijks in de peiling omdat ik weet dat direct ingespoten turbo diesels nog wel eens wat olie willen verbruiken. Overigens gaat bij de dealer pas een alarmbel rinkelen als je motor meer dan 1 liter per 100km vraagt.

EdK

Forumguru
Ach een half litertje en 2600Km verder ..
Je moet maar even zo denken dat het normaal is, Motorisch moet de boel even op elkaar inslijten en zal er dus wat verbruik wezen !
Heb je ook gepeild toen je hem net opgehaald had ? kan best wezen dat de dealer hem gevuld heeft maar na de vulling niet meer een uurtje erna nogmaals gepeild heeft om te kijken of het nivo werkelijk goed was !

Dus advies: je niet al te druk maken, zelf even bijvullen en weekelijks of als je dat zelf wil deagelijks even voor een bepaalde periode je peil controleren.
En wel peilen op vlakke ondergrond en koude motor !

VEEJAY

Forumguru
1 liter op 1000km zou mij failliet betekenen, welke merken zijn dat?

1 op 10.000 vind ik acceptabel voor een getunede auto. Een normale auto 1 op 15.000.

tinn

Lid
Afgelopen weekend naar Maastricht en retour gereden. 260 km enkele reis. Voor het eerst bewust zuinig gereden.
Verbruik: Heenweg 3,9 ltr/100 km. Terugweg 3,7 ltr/100 km.
*Bijna alles autosnelweg
*Geen file van betekenis gehad,
*heenweg een matige wind tegen, terugweg geen idee
*alles op de cc,
*snelheid 105 km/u (op de teller),
*2 personen + bagage in de auto
Ben eigenlijk wel tevreden en het reed nog relaxed ook.
Het gemiddelde verbruik tot nu toe (5300 km 14/10/10) was 4,89 ltr/100 km (zie: spiritmonitor).

Roku

Lid
Na bijna 11.000 km gemiddeld verbruik 1 op 22.8.
Voldoet nog steeds aan mijn verwachtingen.
Peil elke 14 dagen olie nog niets hoeven bij te vullen.

Hetzer

Forumguru
aauto staat nu bijna op de 12000km , nog geen olie heoven bijvullen, wat zijn de specifikaties eigenlijk van de motor olie

van_der_P

Senior Member
Buiten een beetje dieselolie gebruikt die helemaal geen vloeistoffen.

Nou ja dat is ook niet helemaal waar, ruitensproeiervloeistof is het enige.(en dat heb ik zelf in de hand).

peperskoda

Forumguru
Oeps heb ik toch een nulletje te weinig getikt in mijn verhaal over olieverbruik. 1 liter op 1000km moet dat zijn.
@veejay: Een motor mag 1 liter per 1000km verbruiken, dat is een al jaren geldende standaard. Gaat een motor meer verbruiken dan zal deze vervangen moeten worden. Toyota heeft dat met de serie AF4 motoren die in de Avensis is gebruikt tussen 2000 en 2004. Vrijwel al die motoren gaan na 80000 tot 100000km ineens veel olie verbruiken en worden dan opkosten van Toyota vervangen(mits de auto door de Toyota dealer is onderhouden) Grens die Toyota daarbij stelt is 1 liter per 1000km, verbruikt de motor meer gaat 'ie eruit. Is het minder mag je lekker blijven kiepen met de bus olie.

josk

Lid
Derde tankbeurt: 38,54L voor 786,4Km = 1:20,4 weer iets beter, maar nog niet het verwachte verbruik.
Ik hoopte op zo'n 1:25.
Vanwege file was het verbruik de eerste 30Km gisteren wel zo'n 1:24.
Het loont dus het wel om rustig 90Km/u te rijden, maar zodra je boven de 110Km/u komt zit het verbruik rond de 1:19.

van_der_P

Senior Member
Ik denk dat je dat ook niet halen gaat in deze periode van het jaar en de periode die komen gaat. De opwarmfase duurt gewoon te lang om een gunstig verbruik te realiseren.

josk

Lid
Ach, dat moeten we nog gaan zien. Met mijn vorige diesel een Mazda 323 2.0 DiTD was het gemiddelde verbruik 1:19 in de wintermaanden.
Maar die was dan ook al aardig ingereden (ik kocht hem met 139.279Km op de teller).
Dat was wel met winterbanden (en die zitten nu nog niet op de Fabia).

Gisteren voor de 2de keer getankt.
883 km gereden en een gemiddelde verbruik van 1:22, eerste keer 1:19,5 maar dat was nadat de dealer hem 'afgetankt' had.
Gaat de goede kant in, op naar de 1:29,5.

zo vandaag een nieuw record op weg naar huis. 60 km, waarvan 57 snelweg.

verbruik 3.4 l/100km

op de snelweg heb ik 100 gereden met CC. Een ding veranderd aan mijn rijstijl. Ik trok eerder vaak langzaam op bij verkeerslichten, maar vandaag met 3/4 gas en zo snel mogelijk opschakelen.

FredV

Banned
. Een ding veranderd aan mijn rijstijl. Ik trok eerder vaak langzaam op bij verkeerslichten, maar vandaag met 3/4 gas en zo snel mogelijk opschakelen.
Helemaal goed:) dat is ook altijd het advies. Met 3/4 gasklep open, zit je in het gunstige gebied van de motor, Dan is het verbrandingsproces optimaal en wordt de brandstof het efficienst dus het zuinigst verbruikt.

Druist in tegen de gedachte dat snel optrekken meer verbruikt. Ja. als je doortrekt tot max toeren, maar 3/4 gas en zo snel mogelijk opschakelen is de truuk!

Bovenaan Onderaan