Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Multi1100

Actief lid
En ik heb het erover dat een motor altijd olie verbruikt, Dat je tussen twee onderhoudsbeurten niets hoeft bij te vullen, is alleen maar gunstig.

Dus als je oliepeil tussen twee verversingsbeurten even hoog blijft staan, en je dus ogenschijnlijk geen olie verbruikt, dan is er wat aan de hand.

Dit klopt als een zwerende vinger..(o.a)alle olie die gebruikt wordt tbv van cilindersmering is total loss omdat het door de zuigerveren mee omhoog genomen wordt en dus in de verbrandingsruimte verbrand.
 

EdK

Forumguru
GREENLINER: Ook oliepeil gecheckt vandaag, het peil is hetzelfde als bij aflevering. De olie lijkt wel donkerder van kleur.

Dat klopt hoor, door de wrijving van zuiger in cilinder krijg je slijtage en dit wordt afgevoerd naar de carterpan maar ook hierdoor zal dus je olie verkleuren.
Ook door de verhitting krijg je verkleuring, neem je frituurvet maar als voorbeeld
Als ze nieuw is kijk je tot de bodem maar in de loop van de tijd kun je die bodem ook niet meer zien.

Dus niets om je zorgen om te maken, en gewoon met je reguliere service beurten laten vervangen samen met het oliefilter
 

Greenliner

Senior Member
@Edk.

Je aannemelijke theorie over het verkleuren van mijn frituurvet in relatie tot de motorolie kan ik niet bevestigen, vanwege gewichtsproblemen heb ik mijn frituurpan helaas de deur uit moeten doen. Haha. Ik ben wel geneigd de motorolie nu al te laten verversen maar dat schijnt ivm het inrijden niet verstandig te zijn. Hoe schoner de olie hoe beter de smering en hoe lager het verbruik zou ik toch ook denken.
 

EdK

Forumguru
@Greenliner:

Denk dat jullie allen te gefocust zijn op dat verbruik en het nog zuiniger te krijgen.
Maar zoals je weet zit er in het oliecircuit ook een oliefilter die dus je olie filtert.
En het hele fijne vuil in je olie heeft een ligt slijtende werking die juist ervoor zorgt dat dat blok goed inslijt !
Die cilinderwanden zijn tov vloegel zo knetterhard dat het gewoon langer duurt voor de boel lekker is ingesleten.
Dus kijk niet meer naar de kleur en alleen nog naar het peil, in principe hoeft er alleen maar ververst te worden tijdens de reguliere beurten die in je manual vermeld staan.
 
Vandaag wederom een tankbeurt gehad.
Deze keer 5,02L op 100KM gebruikt, wordt nog steeds iedere keer minder.
Heb nu 2900KM gereden denk dat als ik rond de 5000KM zit en de moter goed is ingereden en ingeslepen dat ik wel op een goed verbruik uitkomt.
 

Wik

Lid
Na 1500 km met de GL is het 1ste verbruik nu ruim 1 op 20.
Ik ben een rustige rijder.

Ik ben benieuwd naar het volgende verbruik.
Het is nog lang geen 1 op 25 (of 29 wat nu de TV reclame weer vertelt!)

groet
Wik
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, als je de reclames en brochures bekijkt, moet je wel altijd een flink voorraadje zout bij de hand hebben. Geldt evenzo voor de geflatteerde verbruiksindicatie van de boordcomputer.
 

Trucker

Actief lid
Ik heb gisteren ook weer getankt en na ruim 2800 zit ik op een verbruik van
17.8/100km,het word niet echt veel zuiniger ik denk dat het komt omdat ik wel
veel km maak maar veel korte stukken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat zit er dik in. Zie ook telkens dat die BC aan het begin van elke rit een erg fors verbruik aangeeft dat dan vrij snel terugloopt en zich stabiliseert. Als je dan veel van dat soort ritjes maakt, cumuleert dat.
 

Trucker

Actief lid
ik denk dat ik een van weinige ben die zoveel verbruikt,maar wel in een mnd 2800km.
Maar ik rij nog altijd veel goedkoper dan voorheen met de nissan,die reed 1 op 9.
Ik vind het wel goed zo en ga niet meer de hele tijd naar het verbruik kijken.
 

rocket

Senior Member
Verbruik

Hallo mede forummers sinds 26 augustus heb ik mijn Fabia greenline staat 8200 km al op maar het verbruik is op een hele tank 1 : 20.5 hoger kom ik niet

Edwin
 

NielsW

Lid
Hey Trucker,

volgens mij moet iets zuiniger rijden mogelijk zijn.

Wanneer ik korte stukken rij haal ik nog steeds rond de 1 op 20.
Hoe? Door veel gebruik te maken van de CC. Eigenlijk op bijna alle stukken wel.
Snel doorschakelen en doortrekken naar de volgende versnelling en dan de CC erop. Rijdt nog heerlijk ontspannen ook :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Aardje naar je..... Groot gelijk hoor! Als ik zo'n auto had, die al zo zuinig is en ook nog op diesel, zou ik me er helemaal niet druk om maken. Alleen maar hard lachen elke x bij het tanken.
 

FredV

Banned
Gisteren naar Weesp en Utrecht geweest, rit van 300 km heen en terug, grote weg, files en stad rijden in Utrecht centrum en Hilversum centrum , rijden / stoppen, veel stoplichten dus voortdurend start/stopsysteem in werking, sinterklaasoptocht dus langszaam rijden/.
Toch een gemiddeld verbruik gehad van 4,5 l/100 km
Snelweg max snelheid 120 km/h aangehouden, vanaf Amersfoort A28 tot Steenwijk Ging direct na Amersfoort op cc en pas bij Steenwijk van de cc.
Beladen 2 personen.
Ik rijd ontspannen, kijk niet steeds op de bc, maar pas vlak voor afzetten contact.
Toen ik thuis kwam stond de bc op 4,2l/100km
Ik lach en geniet.

Edit, bc gewijzigd in cc
 

Noord26

Forumguru
Gisteren op en neer naar het werk geweest en moest omrijden ivm weekendafsluiting van de A59. Normaal pak ik dus die snelweg waar je 100 en 120 mag. Nu binnendoor alleen 80 en 60. Aan de snelheid houdende stond de BC op 1:26,9. Normaal is dat rondom 1:23.
 

Bertm

Actief lid
Ik heb nu ca. 5.000 km in de GL gereden (sinds 30-09-2010). Ik moet flink mijn best doen om 1:20 te rijden.

Iedere dag 80 km snelweg (120km/u) en 20 km 80 km weg (80 km per u). Zoveel mogelijk de cruise control aan.

Het valt allemaal flink tegen. 1:29,4 had ik echt niet verwacht, maar toch minstens 1:23 / 1:25. Scheelt toch al gauw 260 tot 400 liter liter diesel per jaar. Of te wel € 350/€ 450 per jaar. (gerekend met 1:23/1:25)
 

Potje

Actief lid
Hoe? Door veel gebruik te maken van de CC. Eigenlijk op bijna alle stukken wel.
Snel doorschakelen en doortrekken naar de volgende versnelling en dan de CC erop. Rijdt nog heerlijk ontspannen ook :)

Schijnt dat de CC uitzetten de volgende stap is om zuiniger te gaan rijden. De CC's staan vandaag de dag te direct afgesteld waardoor het verbruik juist omhoog gaat. Op de viaducten en fly overs gaat de CC te abrupt op het gas waar een fluwelen voetje beter is.

CC biedt comfort, geen lager verbruik.
 
Bovenaan Onderaan