Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Ik rijd sturctureel ongeveer 1 op 23,5. Maar meer dan de helft van mijn kilometers maak ik met ongeveer 200 kg extra baggage, zonder zou ik structureel makkelijk 1 op 25 halen. En dan rijd ik echt niet alleen maar 90 km/u. Je merkt wel dat als je in de spits gewoon 90 gaat rijden, dat je de auto's die jou met 130 inhalen bij elke file/opstopping weer tegenkomt. Als het druk is op de weg haal ik met gemak 1 op 27 á 28 en doe ik er net zo lang over als iemand die met 130 van file naar file scheurt.
 

namleop

Actief lid
Mijn laagst behaalde verbruik is 1 op 28.7, waarbij het gemiddelde helaas net toen ik de straat in reed van 28.8 naar 28.7 sprong...
Dit over een rit van 43 kilometer. Beter is mij nog niet gelukt.
 

Bijlagen

  • Afb0024kl.jpg
    Afb0024kl.jpg
    17,4 KB · Weergaven: 26
  • Afb0025kl.jpg
    Afb0025kl.jpg
    17,4 KB · Weergaven: 24
  • Afb0026kl.jpg
    Afb0026kl.jpg
    17 KB · Weergaven: 25

GJS

Senior Member
Mijn laagste verbruik is gemiddeld 3,8 l/100km over 600km, alleen daarna is het gemiddeld verbruik over die tank weer opgelopen naar 4.1 l/100km en dat kwam voornamelijk door slecht weer met veel (tegen)wind en files.
De laatste 700km zit ik op gemiddeld 4.6l/100km, vooral met die wind van de afgelopen tijd lukt het mij niet om zuiniger te rijden, lijkt soms wel of je hem altijd tegen hebt.
 
Heb er nu zo'n 3400km op zitten, merk goed dat ie steeds soepeler reageert en zuiniger gaat rijden.
Filerijden is ook niet echt een grote boosdoener op het verbruik. Harde wind wel.
Hoef echt niet meer mijn best te doen om die 5l/100km te halen waar ik al heel gelukkig mee ben.
Meeste ritjes zijn zo'n 55 km waarvan 92% snelweg en doe ook regelmatig 4.2l/100km.
Ik hou dan meestal een 105km/uur aan.
 

Bertm

Actief lid
@bertM Ga nu ens een tijdje op de 100 / 120 km weg 95 rijden met de cc aan, airco uit, alleen dagrijlampen aan en je zal zien dat verbruik beter wordt.

Dat zal allemaal wel. Maar zo reed mijn opa ook met zijn dafje. Achter een vrachtwagen.

Het punt is dat ik gewoon van A naar B rijdt op een normale manier. En normaal is voor mij 120 waar je 120 mag rijden.
Cruise Control. Airco??? Het is winter hoor.
's Morgens om 7:00 u en 's middags na 16:30 zijn dagrijlampen echt niet genoeg.
 
ja, als we losse ritten ook mogen melden. Ik ga af en toe bij vrienden langs, die zo'n 35 km verderop wonen, met alleen maar B-wegen, dus max 80. Dan rijd ik dus gewoon 83, en dan haal ik de 3.1/100 wel eens over de hele rit. tijdens de rit duikt het actuele verbruik dan regelmatig langdurig onder de 3.0.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja en met de Yeti haal ik zo de 6.1 weleens. Het is mij inmiddels wel duidelijk wat het gemiddelde zo'n beetje is en welke factoren het verbruik beinvloeden, waardoor ik ook wel eens op 8.9 kom.
 

Gerke

Forumguru
En wederom loop ik mij vreselijk te ergeren aan de reklamecampagne die Skoda nu weer heeft op TV, erg prominent wederom een gemiddeld verbruik van 1 op 29 weergeven.

Ik heb de RCC maar weer hierop geattendeerd.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb de RCC maar weer hierop geattendeerd.
Doe je dat bij alle reclames die de boel overdrijven?

"Silit Explosie en uw badkamer wordt door de kabouters schoon gemaakt"
"BRRR wasmiddel en wast nu nog witter"
"W-Powerrr en u rijdt nog meer premium"
"Knal, bam, je bent toch wel gek als je bij ons koopt"
"Hyper-yoghurt en de enge beestjes maken een vreugdedansje in je buik"
"Poets met X en uw tanden geven licht in het donker"
"Koop een staubsauger en het geld komt uit de achterkant"
etc, etc, etc.

:yeah:;):yeah:
 

Combiron

Actief lid
Beste Gerke, wie gelooft heden ten dage nog reclames? Ga je ook reclameren als je tanden niet blinken na het poetsen met Prode*t ???? Of zijn al je vlekken echt weg als je wast met Om* ?? Je mag best kritisch zijn, maar als je de reclames gelooft dan zit je zeker op 5 December ook verwachtingsvol te hopen op een volle schoen.
Feit blijft dat de metingen gestoeld zijn op een hopeloos verouderde methode, maar zolang deze niet verandert heeft de consument (helaas) het nakijken.
 

joergarms

Senior Member
Nog een feitje, gelukkig gebruiken nagenoeg alle fabrikanten dezelfde metingen. Dus uiteindelijk kun je toch nog redelijk goed vergelijken, een Toyota Prius is ook lang niet zo zuinig dan dat er gezegd wordt.

1 op 29 zal haalbaar zijn, mits je geen fileverkeer, geen snelweg, geen airco en alleen maar lange stukken met een enorm regelmatige snelheid kan rijden.
Inderdaad een beetje jammer, maar ja, het is nog steeds een enorm zuinige auto.
 

Combiron

Actief lid
Precies, deze meting wordt voor alle auto's gebruikt, dus men kan de fabrikant er niet voor aansprakelijk houden, immers elke fabrikant gebruikt deze (wettelijke) methode.
 
Precies de metingen zijn gestandaardiseerd en worden door alle merken zo toegepast. Dus wat de rcc hieraan moet doen??
Trouwens mijn auto wordt ook steeds zuiniger, en ik ben ervan overtuigt dat 1:29 makkelijk te halen is op de juiste wegen! gemiddeld haal ik dat niet, maar ik woon 300 meter van de snelweg en dat is funest voor het verbruik met koude motor.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, hoe het ook zij, feit is dat autofabrikanten gemiddelde verbruikswaarden voorspiegelen die in de praktijk niet haalbaar blijken. In theorie wel, maar dan moet je bij wijze van spreken de autosnelwegen mijden en zorgen dat je te allen tijde wind mee hebt. Ja, zo lust ik er nog wel een paar!
 
niet zuinig

Ik heb er nu bijna 3500 km op zitten. 90% is woon-werk verkeer. Ik rij dagelijks 90 km waarvan 75km snelweg. Ik zet de cruisecontrol op 120 km/h en soms op 130. Ik heb nu gemerkt dat het verbruik boven de 120 erg snel oploopt. Ik zit nu op gemiddeld verbruik van 1 op 18,6 en dat vind ik erg teleurstellend.
 

Gerke

Forumguru
Ik snap dat niet iedereen het met mij eens is, maar opmerkingen over antieke meetmethodes etc die begrijp ik dus niet. Ik heb al vaker aangegeven dat ik tot nu toe altijd betere gemiddelde verbruikscijfers heb gehaald met mijn voorgaande auto's dan de cijfers die door de fabrikant werden opgegeven.

Wat er echter nu gebeurt is dat de metingen alleen nog worden gedaan op de testbank, puur alleen het motorblok en niet de volledige auto zoals dat in het verleden wel werd gedaan. De meetmethode is dus niet veranderd, maar wel de wijze waarop er gemeten wordt.

Dus ja ik voel me opgelicht, ipv de 300 euro die ik dacht te besparen per maand is dat maar 200 euro, oftewel 1200 euro per jaar die ik extra kwijt ben.

Hoe je het ook went of keert, dit is pure misleiding.

Inmiddels de bevestiging binnen van de RCC, waarin wordt aangegeven dat het aantal klachten over PON inzake de Polo BM, Skoda F GL en Seat Ecomotive op dit moment ruim 2000 bedraagt, ik ben dus niet alleen in deze.

Dat mensen zich in hun kruis getast voelen omdat ik iets negatiefs over hun heilige koe schrijf vind ik erg jammer, maar daaruit blijkt wel weer dat mensen absoluut niet tegen kritiek kunnen.

En die tandpasta en dat wasmiddel koop ik dan de volgende keer niet meer, maar dat gaat om een paar euro en niet om een half jaarsalaris ;)


PS Ook ik heb met de Prius gereden, en daarmee is gemakkelijk een gemiddeld verbruik te halen van 1 op 25 zoals is aangegeven op de snelweg, gewoon 120 km/h, zeker met de afstanden zoals ik die rij met de auto. Zelfs als ik 80 op de snelweg ga rijden met de Fabia over een afstand van 400 km haal ik het verbruik wat Skoda opgeeft niet.
 
Bovenaan Onderaan