Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

EdK

Forumguru
Ach ik weet precies waar dat verschil zit met het net niet halen van de opgegeven waardens.
Maar is wel een fout van Skoda moet ik erbij zeggen.
Er had moeten staan dat de waardens die hun opgeven behaald zijn met Shell V-Power.
Want dan rij je een liter zuiniger op een tank, en tsja reken maar uit, met afronden kom je dan net op die opgegeven waarde !

Dat jullie dat na 1240 berichten zelf niet uitgevonden hebben ................... pfffffffffff
 

Bertm

Actief lid
Nee, 1 op 29,4 had ik echt niet verwacht. Maar met 1:23 (dat is 20% meer) was ik tevreden geweest. Maar 1:20 dat is 32% verschil.
Dat is toch echt een te groot verschil.
 

Bertm

Actief lid
En wat is dan jou maximum snelheid Peperskoda?

Dat kan wel allemaal zo zijn, maar ik ben het met Gerke eens. Ik voel me ook belazerd. En zoals je hiervoor kunt lezen ben ik echt wel realistisch. Met 1 op 23 was ik tevreden geweest. Maar een afwijking van bijna 1/3 is toch te gek. Zo'n grote afwijking heb ik bij mijn vorige auto's ook niet gehad.

Je kunt alleen maar zuinig rijden door achter een vrachtwagen te gaan hangen met 90 km per uur.

En om maar on topic te blijven. Na mijn laatste tankbeurt bleek ik 1 op 18,5 te hebben gereden. Met winterbanden.
 

peperskoda

Forumguru
Normaal gesproken rij ik in de spits op de snelweg exact 100km/h. Nu had ik er een aantal ritten bij waar ik vrij constant rond 120-125km/h heb gereden. Ik moet echt goed mijn best doen om onder de 1 op 20 te komen. Ik kan me dan ook niet goed voorstellen hoe het mogelijk is dat jou auto wel op of onder de 1 op 20 uitkomt. Ik ben geneigd te denken dat je toch een rijstijl hanteert die dit verbruik veroorzaakt, want ik mag toch aannemen dat je al bij de dealer bent geweest om e.e.a. uit te laten lezen.
Mijn rijstijl is zodanig dat ik niet of nauwelijks boven de 2500 rpm uit kom en zoals gezegd rij ik vrijwel nooit harder dan 100km/h(want ik rij vrijwel altijd in het drukst van het spitsuur) En ik anticipeer een enorm eind vooruit zodat mijn remmen eigenlijk alleen in geval van nood een functie hebben(hier chargeer ik enigszins want zelfs ik moet natuurlijk wel eens tot stilstand komen)
 

Bertm

Actief lid
..... Ik ben geneigd te denken dat je toch een rijstijl hanteert die dit verbruik veroorzaakt, want ik mag toch aannemen dat je al bij de dealer bent geweest om e.e.a. uit te laten lezen....

Dat zal ik eens gaan doen: naar de dealer gaan.
Maar 90% van de kilomters die ik rijd, rijd ik op de snelweg. Ik trek op tot 120 en zet hem op cruise control.
En anticiperen, ik rem bijna niet. Laat hem uit rollen.
 

peperskoda

Forumguru
@BertM Hoe je optrekt naar 120km/h is daarbij natuurlijk wel van belang. Trap je het rechter pedaal bijna in de vloerbedekking en schakel je laat op dan zal je verbruik niet echt mals zijn. Doe je het rustiger en schakel je bij een warme motor vroeg op (in mijn geval uiterst op 2500rpm) dan zal je verbruik ook aangenamer blijven. Verder is het mijn ervaring dat het in de spits geen seconde verschil oplevert of je nu 100km/h rijdt of 120km/h terwijl je verbruik wel veel lager blijft want ik heb veel minder te maken met snelheidswisselingen. Op een afstand vanaf Zwolle-Zuid(afslag A28) tot en met Doetinchem-centrum hoef ik normaal gesproken maar 2x de CC af te zetten en dat is dan om van de A50 de A12 op te rijden en dan nog 1x van de A12 naar de A18. De rest van de tijd staat de naald strak op de 100km/h en zie ik op die afstand nog weleens verbruiken van rond de 1 op 26 tot 1 op 28 op mijn BC1 staan.
 
bij 120 op cc kom je niet onder de 5 liter gemiddeld, dat geldt voor elke greenline Bertm, en mensen die zeggen dat dat niet zo is liegen dat het gedrukt staat. (ik heb zelf in 4 van deze motortjes gereden (3xGL en 1xBM)).

Mensen die echte lange ritten maken halen makkelijker een laag verbruik dan mensen die veel kortere ritten rijden. De koude starts hakken er echt in bij de greenline.

Edit: Even een nuancering: ik heb zelf 2500 km gereden, misschien is dat nog niet voldoende ingereden en wordt ie nog zuiniger.
 

Bertm

Actief lid
Ik houdt me netjes aan het advies dat ik op de maxidot zie. Trek normaal op tot 120 en dan op de CC.

Dat het een feit is dat je niet onder de 5ltr/100 km geloof ik wel.
Maar je mag toch wel verwachten dat als 1:29,4 gemiddeld wordt opgegeven dat je in het dagelijks gebruik op 1:23 moet kunnen halen.

Nogmaals zo'n groot verschil bij 33% heb ik bij nog geen een auto mee gemaakt. Komt er nog bij dat ik bij de GL nog meer op mij rijstijl oplet.

En ja mijn bandspanning klopt. Check ik bij iedere tank beurt.
 

Gerke

Forumguru
bij 120 op cc kom je niet onder de 5 liter gemiddeld, dat geldt voor elke greenline Bertm. En mensen die zeggen dat dat niet zo is liegen dat het gedrukt staat.

Mensen die echte lange ritten maken halen makkelijker een laag verbruik dan mensen die veel kortere ritten rijden. De koude starts hakken er echt in bij de greenline.

De BC geeft bij mij bij 120 km/h netjes tussen de 4,5 en 5,0 l per 100km aan op de lange stukken. Meestal rij ik op de snelweg rond de 100 km/h, ca 2200 rpm. Ondanks dat ik zelden afstanden rij die korter zijn dan 70 km, blijkt uiteindelijk dat de BC er gemiddeld een 0,2 liter per 100 km naast zit, dus de werkelijkheid is dan tussen de 4,7 en 5,2. Bandenspanning is voor 2,7, achter 3,0.

In de praktijk kun je het gemiddelde gebruik zien in mijn onderschrift.

Dat jij nu aangeeft dat mensen die lange afstanden rijden gemakkelijk een laag verbruik realiseren kan ik dan ook niet onderschrijven met mijn praktijkervaring.

Inmiddels staat de teller hier op ruim 11000 km, dus ingereden is de auto wel.
 

Multi1100

Actief lid
@Frietboer; Als ik naar je SM cijfer kijk rijd jij dus geen 120 op de cc..
Overigens hakt een koude start er bij elke auto in..niet alleen de GL..
 

NielsW

Lid
Vindt de auto totaal niet zuinig op de snelweg en daar valt de auto me dan ook echt tegen op gebied van verbruik. Bij 120 of hogert wil de auto wel eens gaan "zuipen" naar 5.5/6 op 100
Over de rest ben ik nog steeds tevreden over.
 

FredV

Banned
Helaas heb ik de auto uit de folder gekocht, praktijkervaringen waren er nog niet in mei ;)
Ik ook en proefrit gemaakt, en rijverslag op t forum gezet. Ik wist toen al dat 4,7 heeeeel mooi was.
Bovendien, mijn dealer, en ik moet zeggen hij is reeel, zei toen al tegen mij dat 1 op 25 bij zuinige rijstijl t maxiumum haalbare is.
Nou kijk aan, Skoda-personeel weet dus wel hoe te moet qua voorlichting en tenslotte heb ik de auto bij die dealder die mij dus eerlijk voorlicht, gekocht!
 

Gerke

Forumguru
Ik heb geen proefrit gemaakt, simpelweg omdat de auto pas in Juni bij de dealers binnekwam, de auto was er nog helemaal niet, de enige informatie (zoals ik al eerder schreef!) was de folder, de dealer wist ook nog niets, want die gingen half mei pas op training over de GL ;)

De enige auto waar ik in heb proefgereden was een 1.4 diesel combi, en die reed volgens de BC toen 1 op 21. Aangezien de 1.2 TDi revolutionair was, moest die dus een stuk zuiniger zijn. Ik ben op dat moment uit gegaan van een verbruik van 1 op 25 in mijn berekeningen. Nu je ziet dat ik met pijn en moeite 1 op 22 haal, dan snap je dus vast wel hoe ik mij voel over dat verbruik.
 

FredV

Banned
Er zijn blijkbaar rijders hier die blijkbaar altijd tegenwind hebben.
Dan is het logisch dat het verbruik tegenzit.

Maar is het niet logisch? een kleine opgevoerde motor (turbo) verbruikt gewoon meer met hoge snelheid.afgezien van de luchtweerstand in relatie tot verbruik.

En tsja wie liegt er nu.
Gerke is tevreden over het gebruik Bertm zit hoog qua verbruik, waarom die verschillen.

En 3,9 is haalbaar gemiddeld, maar wordt er bij vermeld bij welke snelheid?
Zo heeft iedereen z'n waarheid.
Maar of het nu terecht is als je tevreden bent te zeggen dat je bedrogen bent? Of een klacht indienen?
Ja dat zou ik doen als ik NIET tevreden ben.
Mij hoor je niet.
Ik tuf door en niemand die aan mijn rijstijl merkt dat ik groen rij, in tegendeel.
Zou het dan toch die beroemde voet zijn?

Ik kan ook mijn GL met gemak op 1:15 krijgen, geen kunst.
Maar dan hoor je mij helemaal niet.

Und gelul ist es auch nicht, dat hoeft je ook niet tegen me te zeggen.
 

Noord26

Forumguru
Ik haal met gemak 1:22/23 bij snelwegritten met 120km/h..

Maar ik zie dat het er in dit topic meer over gaat om gelijk te krijgen als over het daadwerkelijk verbruik, waar de topic-titel over gaat? Jammer.
 

joergarms

Senior Member
Er bestaan nog heel wat verschillende gedachten over "zuinig rijden"
Ik heb een jaar geleden van Volvo Trucks een Fuel Economy cursus gehad, en daar leer je dingen die normaal gesproken tegen je gevoel in gaan.
Een voorbeeld, het accelereren van 0 naar 85 a 90 kmh, (vrachtwagen), dat doe je het beste door het pedaal te vloeren, de automaat kiest zelf de ideale schakelmomenten wel uit. Reden daarvoor, beter korte pijn, dan lange smart.
En zo zijn er nog talloze dingen die je verbruik beinvloeden, wat te denken van uit laten rollen, elke meter die je dan meepakt is pure winst.
Anticiperen op de op rood staande lichten in de verte, een auto die opnieuw vanaf 0 moet beginnen, verbruikt behoorlijk wat brandstof meer, dan eentje die mee kan rollen.
 

Noord26

Forumguru
Dat van vloeren kan ik wel inkomen. Ik merk wanneer ik lekker doorhaal naar circa 3000 tpm de auto zuiniger is als langzaam optrekken en de schakelindicator aanhouden. Vooral door de lange versnellingen valt hij dan telkens net onder een lekker koppel en moet het motortje, voor mijn gevoel, er veel harder aan trekken.
 

FredV

Banned
Dat van vloeren kan ik wel inkomen. Ik merk wanneer ik lekker doorhaal naar circa 3000 tpm de auto zuiniger is als langzaam optrekken en de schakelindicator aanhouden. Vooral door de lange versnellingen valt hij dan telkens net onder een lekker koppel en moet het motortje, voor mijn gevoel, er veel harder aan trekken.
Dat klopt helemaal , althans 3/4 gas.
en 4 en 5 zijn overdrives, dan kunj je geen prestaites verwachten, wel verbruik.
 
Bovenaan Onderaan