Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Noord26

Forumguru
Noord, Het hangt er erg van af waar je dit doet en of je tegenwind hebt of niet.
Valt me op dat wanneer ik 120 rij op een stuk waar veel beschutting is en weinig wind ik ook 4.6 haal. Wanneer ik op een open stuk rij met weinig beschutting (en een ongelijk wegdek) ik sneller naar de 5.2 ga.
Ik ga er van uit dat dit bij jou niet veel anders is en je niet 4.3/4.2 haalt met 120 op de teller want dan heb je een superskoda of een verkeerd afgestelde bc ;)

Mijn stukken 120km/h zijn vrijwel alleen nieuwe wegdek op de A59 (langs Waalwijk). Wellicht dat het ook kan schelen. De BC wijkt minimaal af. Laatste tankbeurt was 1:22,3 volgens tankbonnetje en 1:22,6 volgens BC. Hierbij zitten velen korte ritje met koude motor.

Waar ik ook kan denken is dat ik de motor de eerste 200km flink op zijn lazer heb gegeven. Zodat het geen lui motortje wordt en om de zuigerveren goed te laten zetten. Ik lees van anderen alleen dat ze zeer voorzichtig de eerste 1500km aan hebben gedaan. Maar volgens mij is het juist belangrijk om juist die eerste kilometers flink op te trekken en dan snel naar de hoogste versnelling. Dus geen langdurige hoge belastingen, maar wel korte, stevige belastingen op de motor. Ik haal echt 1:22/23 bij 120km/h met een 'open' snelweg. Mijn BC heb ik op km/l ingesteld ipv liter/100km.

Even melding gemaakt mij een moderator omtrent de vele off-topic berichten. Een forum met leden zonder respect voor een ander? Wees wijs en ga over naar PM als je persee gelijk wilt krijgen. Anderen dragen wel graag inhoudelijk iets bij in dit topic. Of neem een hobby?
 

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Een lid heeft ons terecht gemeld dat deze topic , off topic aan het gaan is . Gelieve terug on topic te gaan en het topic gaat over het verbruik van de greenline . [/MODERATORBREAK]
 

erik2907

Actief lid
Ik mag niet klagen over mijn verbruik (zie spritmonitor / 1:25,1). Hoe kom ik tot dit resultaat:

* 's morgens voor de files naar mijn werk (10 km stad / 50 km buiten bebouwde kom / 100 km autosnelweg).
- stadsverkeer, 3e versnelling, 50 km per uur op cc en anticiperen op verkeerslichten;
- buiten bebouwde kom 80 km p/u, 5e versnelling, cc en eveneens anticiperen;
- autosnelweg, rechterrijstrook, 90 - 95 km per uur meerijden in de stoet van vrachtauto`s (nee, er niet vlak achter maar een veilige afstand van minimaal 2 auto lengtes zonder het overige verkeer te hinderen).

* 's avonds terug in de drukke avondspits en file, wederom rechts rijden en mee sukkelen met het verkeer, ook hier zeer ruim anticiperen, zeker als op de linkerbaan permanent de remlichten flikkeren.

Tijdsverlies ten opzichte van 120 km p/u: `s morgens 15 minuten, 's avonds 10 minuten.

Op de snelweg op de rechter rijstrook (90/95 km/u) haal ik met gemak een verbruik van (schommelend) 1L : 32km / 1L : 37km. Voorwaarde is wel dat er geen harde wind staat.

En voor diegene die willen proberen om gemiddeld 1:29,5 te halen, klik hier voor de test normen volgens de EG richtlijnen, een utopie in mijn optiek omdat ze op een rollenbank worden gedaan!

Daarnaast nog de volgende opmerking: in elke folder van elke fabrikant wordt aangegeven dat de gepubliceerde waardes conform EG richtlijnen worden vastgesteld (laboratorium waarden).
 

EdK

Forumguru
Ja en dat blijkt gemiddeld voor iedereen die een GL rijdt zo te zijn !
Dus is het nu een mooi topic voor archief
Lijkt namelijk erg veel op een off topic draadje, waar iedereen als pubers gelijk wil hebben.
Ik rij geen GL en hoef hem ook niet, maar sommige kunnen wel zoooooooo zeuren over dat verbruik.
Wees dan een kerel en ga dan reclameren bij PON en als je daar je gelijk niet krijgt koop dan een polo of een prius.

Maar het gaat de laatste tijd nergens meer over, zijn jullie alweer vergeten dat de BPM niet is afgedragen er geen Houdersschapsbelasting betaald hoeft te worden.
Wel dat zijn de MAIN bezuinigingen en de brandstof besparing die je tekort komt is peanuts.

We hebben onlangs een heel draadje gehad over de verkeerd opgegeven verbruiken in folders en reclame's van de fabrikanten
Wel die houden zich gewoon aan regels die ruim 20 jaar oud zijn, en die aan vervanging toe zijn.
Maar wees blij als GL rijder dat die regels er nog niet waren toen de GL op de markt kwam want dan had je gewoon BPM, en houdersschap belasting kunnen betalen.

Dus meld je allemaal nu aan bij spiritmotor.de en vul daar trouw je gegevens in na elke tankbeurt dan kan dit draadje op slot en kunnen we allemaal jullie verbruik zien op spiritmotor !

pfffffff
 
Zoal ik al in eerdere posts heb aangegeven is het wel degelijk mogelijk om de opgegeven verbruikscijfers te halen. Alleen het verbruik bij normaal rijgedrag valt mij ontzettend tegen.
Ik rijd nu al 2 weken met vrachtwagensnelheden naar mn werk (143 km enkele reis, 95% snelweg) het liefst ruim achter een vrachtwagen om het overige verkeer niet tot last te zijn (vind het zelf gevaarlijk om als losse auto 85km/uur te rijden, anderen schatten jou snelheid terecht hoger in).
Ik haal al geregeld waardes van 3,0 tot 3,2 l/110km gemiddeld over deze afstand. Ik merk wel dat wind een grote rol speelt en ook de afgelegde afstand. De ritgemiddelde blijft zich de eerste 100km steeds naar beneden aanpassen. Indien ik bv een afstand van 50km af zou leggen zou ik niet onder de 3,5 l/100km komen.

Indien je voornamelijk provinciale wegen rijdt kan je dus prima 1 op 29 halen (en zelfs hoger). Rijd ik gewoon 120km/uur (normaal rijgedrag) of harder valt het verbruik mij dus wel erg tegen (1 op 20 is met moeite haalbaar als het tegen zit).

Vind het lastig om een standpunt in te nemen betreffende de discussie (die nu wel erg verhit raakt overigens). Verbruik is wel te halen, maar korte afstanden en het hoge verbruik op de snelweg stellen mij toch ook echt teleur, waardoor ik de kritiek echt wel snap.
Ook ik ben iemand die altijd occasions heb gereden en mede door te rekenen met lage verbruikscijfers (ben uitgegaan van 1 op 25) besloot ik dat ik deze auto kon betalen. Wat dat betreft voel ik mij idd ook wel een beetje bedrogen. Ik heb het er voor over om nu 20 minuten later op mn werk te komen door (belachelijk) langzaam te rijden en zo een hoop geld te besparen, maar ik was er van uit gegaan dat dit ook kon zonder ouwe opa rijstijl.


Verder vind ik deze auto echt een verademing. Rijdt heerlijk, standaard erg rijk uitgedost en goedkoop door besparing wegenbelasting en laag verbruik als je je aanpast.
 

FredV

Banned
@Piair, dat is leuk, wat ik lees is dat de een er baat bij heeft en de ander niet, dus geheel wisselende ervaringen met de schakelindicator
 

NielsW

Lid
Mijn stukken 120km/h zijn vrijwel alleen nieuwe wegdek op de A59 (langs Waalwijk). Wellicht dat het ook kan schelen. De BC wijkt minimaal af. Laatste tankbeurt was 1:22,3 ........
........ persee gelijk wilt krijgen. Anderen dragen wel graag inhoudelijk iets bij in dit topic. Of neem een hobby?

Hey Noord, Als je verbruik echt zo laag ligt dan petje af! ik haal op de A59 (het andere stuk tussen Oss en Den Bosch ;)) als ik 100 rij een verbruik van 4.3. Wanneer ik doortrek naar 120 zie ik het stijgen naar 5 (1 op 20). Of het echt aan het inrijden ligt weet ik niet. Ik heb in ieder geval mijn rijstijl niet drastisch aangepast en trek nog steeds stevig op bij de stoplichten omdat ik snel weg wil zijn ;). heb me wel (enorm) aangepast mbt de maximum snelheid, ik zit er nu regelmatig onder ipv ver boven.Volgens mij hangt het van zoveel factoren af buiten inrijden van de auto dat het toch altijd appels met peren vergelijken is als je niet precies hetzelfde traject rijd.
Al met al blijf ik tevreden met meer dan 20 km per liter. Das nog altijd stukken beter dan de 15km per liter die ik met benzine reed :)

morgen weer tanken, heb een lange rit duitsland achter de rug (160 gereden en dan stijgt het verbruik naar 7). Eens kijken wat dat met het gemiddelde heeft gedaan :)
 

van_der_P

Senior Member
Ik rijd nu al 2 weken met vrachtwagensnelheden naar mn werk (143 km enkele reis,
Ik haal al geregeld waardes van 3,0 tot 3,2 l/110km gemiddeld over deze afstand.
Indien ik bv een afstand van 50km af zou leggen zou ik niet onder de 3,5 l/100km komen.
Die GL is pas echt zuinig als die goed warm is, en dat haal ik niet met een woon-werk afstand van 35 km.
Dit verhaal zie je ook terug op de www.spritmonitor.de mensen die 1000/1100 km doen in de week, rijden het zuinigst.
Daar heb ik 3 weken voor nodig.
 

jos_br

Actief lid
+1,

Zit me er echt over te vebazen wanneer ik dit alles hier lees. Ik repareer veel de voorganger (3L) van deze 1,2tdi, die met minder moeite wèl de beloofde waardes behaald, notabene een ontwerp dat 12 jaar geleden op de markt is gekomen............
De Fabia rijdt waarschijnlijk wel een stuk beter, echter wat ze doen voorkomen wat betreft het brandstofverbruik kan ik me voorstellen dat mensen hevig teleurgesteld zijn.

Jos.


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Mixh

Lid
Dus ja ik voel me opgelicht, ipv de 300 euro die ik dacht te besparen per maand is dat maar 200 euro, oftewel 1200 euro per jaar die ik extra kwijt ben.
Ik vind dit best een amusante discussie, maar zelfs als het om te lachen is, graag wel bij de feiten houden. 100 euro meer per maand meer kwijt dan je had verwacht, bij dit verbruik :confused:. Hoe wil je 80 liter minder diesel in een maand gaan tanken? 1 op 42 gemiddeld rijden? :ahum:

Zelf zit ik na 2800 kilometer rond mijn streefverbruik van 1:22, ondanks een lange rit met duopassagier en harde wind (wat maakt dat veel uit!). Meeste kilometers zijn woon-werk: stukje stad en stuk 80 km-weg, de overige 35 kilometer 100 km-driestrookssnelwegweg. Keurig aan de snelheid houden, zoveel mogelijk op cc en veel uitrollen geeft 1:24 á 1:25. Best mooie cijfers en het kost me nauwelijks moeite om na 34 jaar jakkeren en racen eens wat relaxter te rijden :2133:. Iets minder lang blijven hangen bij de koffie-automaat 's morgens en je hebt die drie minuten terugverdiend.
 
Klinkt toch gek hoor, bij mij staat de toerenteller bij 100 km/h rond de 2000 ipv 2200. en de bc wijkt bij mij niet of nauwelijks af met wat ik uitreken als ik tank, in ieder geval minder dan 0,1 liter.

Misschien toch nog maar eens laten nakijken?

Mijn woon/werk ritten zijn ongeveer 50 km, en dat is lang genoeg om het gemiddelde verbruik laag te krijgen. Ik klok regelmatig af onder de 4, en ik rijd echt geen 90. Misschien heb ik geluk, ik weet het niet.

Verbruik is wel wat omhoog gegaan met de winterbanden er onder. dat scheelt wel 0,1-0,2 l/100km


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 
@Gerke, bandenspanning volgens opgave Skoda misschien oppompen tot 2.6 achter en 3.0 voor en met winterbanden 0.2 bar hoger, dus 2.8 achter en 3.2 voor?
 
Even *off topic* (sorry)...
Weet iemand een link waarin ik een koppelkromme grafiek kan vinden van de 1.2 3 cilinder dieselmotor; verdeeld over de versnellingen?
 
Net voor de tweede keer getankt. 766 km op 36,13 liter, dus 1:21,2. Laatste week veel tegenwind gehad, dus als de auto is ingereden in het voorjaar zal hij nog wel wat zuiniger worden. Bandenspanning gecontroleerd, alle vier de banden 3,5 bar. Ik vond de auto tov mijn vorige Renault extreem schokkerig. 3,5 bar lijkt mij niet veilig en goed voor de banden/auto, dus heb ik er maar lucht uitgelaten tot 2,6 bar voor en 3,0 achter. Zal toch eens bij de dealer navragen waarom ze de banden met 3,5 bar afleveren.
 
Bovenaan Onderaan