Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Rosinfield

† In Memoriam
Jammer! Heb de wel de indruk dat je dingen door elkaar haalt. Reageren op kritische opmerkingen is toch iets anders dan niet tegen kritiek kunnen, zou ik zeggen. En dat vormt denk ik ook het leuke van een forum als dit. Als er nu sprake was geweest van onnodig kwetsende opmerkingen o.i.d., zou ik het begrijpen. In elk geval veel plezier met je verdere leven!
 

corsaar

Senior Member
Dus ja ik voel me opgelicht, ipv de 300 euro die ik dacht te besparen per maand is dat maar 200 euro, oftewel 1200 euro per jaar die ik extra kwijt ben.

Hoe je het ook went of keert, dit is pure misleiding.

Voor mij wederom ( en nu definitief) tabee
Je heb helemaal gelijk ik voel met je mee. Maar om nou maar meteen tabee te zeggen bij een beetje tegengas is zwak.
 

FredV

Banned
Ik heb nu gemerkt dat het verbruik boven de 120 erg snel oploopt. Ik zit nu op gemiddeld verbruik van 1 op 18,6 en dat vind ik erg teleurstellend.
Ik vind het erg teleurstellend dat je denkt een super laag verbruik te hebben op hoge snelheid....
Ik vind het teleurstelend dat je denkt dat het verbruik niet snel toeneemt als je sneller rijdt. De luchtweerstand neemt namelijk kwadratisch toe met de snelheid, dus beetje harder beetje meer extra brandstof.

En ook teleurgesteld dat je je cc op 130 zet, ik mag dan erg hopen dat dat niet op 80 km wegen is...
 

FredV

Banned
Het feit dat er 2000 klachten zijn (en hoeveel van jou zitten daar bij Gerke?) en er nog steeds geen verandering is en een uitspraak noch een veroordeling, zegt genoeg.

Waar het om gaat, en dat weet iedereen en als die het niet weet, dan willen diegenen dat niet weten/lezen, is dat de brandstofverbruikscijfers geen praktijkcijfers zijn doch gebaseerd zijn op een meetmethode waardoor onderling andere merken en typen te vergelijken zijn.

Als je oordeelt en zegt dat het een foute methode is, weet je waarschijnlijk ook hoe het dan wel moet zijn. Anders weet je tenslotte niet dat de methode fout is toch?

Maargoed Gerke, jij hebt blijkbaar een betere meetmethode bedacht dan de automobielindustrie en brancheorganisaties bij elkaar.
En om dat nu pure oplichting te nomen, terwijl je ander voordeel wel hebt, diesel ipv duurdere benzine, BPM-voordeel, sorry, dat is wel erg kort door de bocht.

Evenals het krom is dat je zegt dat je die 1200 euro extra kwijt bent.
 

FredV

Banned
maar dat gaat om een paar euro en niet om een half jaarsalaris ;)

PS Ook ik heb met de Prius gereden, en daarmee is gemakkelijk een gemiddeld verbruik te halen van 1 op 25 zoals is aangegeven op de snelweg, gewoon 120 km/h, zeker met de afstanden zoals ik die rij met de auto. Zelfs als ik 80 op de snelweg ga rijden met de Fabia over een afstand van 400 km haal ik het verbruik wat Skoda opgeeft niet.
Ik begrijp je frustratie, die 1200 euro is jouw halve jaarsalaris.

Overigens heeft de Prius een hele andere techniek dan de VAG-auto's en andere diesel -BPMvrije auto's.
Daar ben je je wellicht wel bewust van.
Dus is die vergelijking niet geheel eerlijk.
 

Gerke

Forumguru
Het feit dat er 2000 klachten zijn (en hoeveel van jou zitten daar bij Gerke?) en er nog steeds geen verandering is en een uitspraak noch een veroordeling, zegt genoeg.

Waar het om gaat, en dat weet iedereen en als die het niet weet, dan willen diegenen dat niet weten/lezen, is dat de brandstofverbruikscijfers geen praktijkcijfers zijn doch egebaseerd is op een meetmethode waardoor onderling andere merken en typen te vergelijken zijn.

Als je oordeelt en zegt dat het een foute methode is, weet je waarschijnlijk ook hoe het dan wel moet zijn. Anders weet je tenslotte niet dat de methode fout is toch?

Maargoed Gerke, jij hebt blijkbaar een betere meetmethode bedacht dan de automobielindustrie en brancheorgansiaties bij elkaar.
En om dat nu pue oplichting te nomen, terwijl je ander voordeel wel hebt, diesel ipv duurdere benzine, BPM-voordeel, sorry, dat is wel erg kort door de bocht.

Evenals het krom is dat je zegt dat je die 1200 euro extra kwijt bent.

Misschien dat jij eens een cursus begrijpend lezen moet nemen, ik wordt hier erg moe van. Even een opsomming van de feiten.



Ik snap dat niet iedereen het met mij eens is, maar opmerkingen over antieke meetmethodes etc die begrijp ik dus niet. Ik heb al vaker aangegeven dat ik tot nu toe altijd betere gemiddelde verbruikscijfers heb gehaald met mijn voorgaande auto's dan de cijfers die door de fabrikant werden opgegeven.
Het is natuurlijk ook vreemd dat PON bij de Polo, de GL en de Seat exact de zelfde gebruikscijfers meegeeft. De GL is ruim 100 kg zwaarder dan de Polo, is groter, heeft een compleet andere carosserie. De cijfers lijken dan ook gebaseerd op duurtestje op een testopstelling, dus niet als volwaardige auto getest.

Ik snap ook best dat er een afwijking is, maar de afwijking bedraagt in mijn geval 31% tov het door de fabrikant opgegeven gemiddelde. Dat is een 3e en hoe je het ook went of keert, dat kun je niet maken en is misleiding. Was de afwijking minder dan 15% geweest had je mij hier niet gehoord.

Dit heeft dus niets te maken met frustratie omdat ik anderen op het verkeerde been heb gezet, dit heeft te maken met mijn eigen frustratie dat ik simpelweg ben voorgelogen door alle foldertjes, verkopers en de fabrikant.

De meesten hier op het forum hebben daar vrede mee, maar de meeste gebruikers zitten niet op fora, die worden hier mee in de praktijk geconfronteerd en die worden vaak met een kluitje het riet in gestuurd door hun dealer onder het mom van: het ligt aan je rechtervoet, of ga maar op cursus economisch rijden.
Wanneer je mijn betoog leest, zie je ook dat die waardes best optimistisch zijn van de fabrikanten, maar ik heb nog nooit een auto gehad, waarmee ik het opgegeven gemiddelde niet heb gehaald (tot nu dan), en ja ik ben een zuinige rijder.
Hier komt de discussie helaas niet op gang. Feit blijft dat wanneer ik dit had geweten voor de aanschaf ik de Fabia niet had gekocht. Hoe noem je dat? Kat in de zak.

Let wel, ik ben prima tevreden met de auto, maar er is sprake van een stuk misleiding in deze. Niet voor niets dat er al 400 meldingen zijn over de reclames van de Polo, de Fabia en de Seat bij de Reclame Code Commissie.

Had ik dit van te voren geweten, had ik graag die 6000 euro extra uitgegeven voor een Octavia.
 

Gerke

Forumguru
Ik begrijp je frustratie, die 1200 euro is jouw halve jaarsalaris.

Overigens heeft de Prous een hele andere techniek dan de VAG-auto's en andere diesel -BPMvrije auto's.
Daar ben je je wellicht wel bewust van.
Dus is die vergelijking niet geheel eerlijk.

Nu lul je je zelf vast, we hebben het toch hier over zelfde meetmethodes?
De meetmethode is volgens jou en vele anderen op dezelfde wijze gedaan.
Dus volgens jou mag die 30% afwijking van de Fabia niet vergeleken worden met de 1% afwijking van de Prius?

Verklaar mij dan eens waarom ik met de Prius wel het opgegeven verbruik haal en met de Fabia niet? Natuurlijk is dat een eerlijke vergelijking.
De Prius is het helaas niet geworden omdat daar geen aanhanger achter kan, had dat wel gekunt dan had ik de Skoda never nooit niet gekocht ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en zo loopt het als je niet uitkijkt alsnog uit de hand en heb je met je aangekondigd vertrek de bekende self fulfilling prophecy gelanceerd.
 

FredV

Banned
Nu lul je je zelf vast, we hebben het toch hier over zelfde meetmethodes?
Nee, ik praat mezelf niet vast, ik reageerde op jouw prius-ervaring, niet over de meetmethode van de prius!
Een praktijkverbruik vergelijken met een laboratoriumverbruik is krom.
Dat het praktijkverbruik van de prius weinig verandert, komt door de totaal verschillende techniek, niet door de meetmethode! En daar doelde ik op, (zonder overigens te wijzen op begrijpend lezen)

Maar je gaat nu voor de Octavia begreep ik?
 

Gerke

Forumguru
En dan is de essentie waar het allemaal om draait?

Prius in de folder een gemiddeld verbruik van 1 op 26 is dus reeel.
Fabia in de folder een gemiddeld verbruik van 1 op 29 is dan niet reeel.

Daar gaat de discussie hier toch over?
 

MarcoO2

Forumguru
@ Gerke: als je zo moe of gefrustreerd raakt van deze discussie, dan moet je misschien gewoon doen wat je aangekondigd hebt (maar blijkbaar weer verwijderd hebt): gewoon uitloggen en nooit meer inloggen...
 

Wasmachineman

Forumguru
@ Gerke: als je zo moe of gefrustreerd raakt van deze discussie, dan moet je misschien gewoon doen wat je aangekondigd hebt (maar blijkbaar weer verwijderd hebt): gewoon uitloggen en nooit meer inloggen...

Ik heb ook wel eens afscheid genomen na een vervelende discussie maar na een dag ben je gewoon weer terug hoor!:grin:
 

Multi1100

Actief lid
Gerke, ik kan me niet voorstellen dat iemand die zich kennelijk zo verdiept in een onderwerp zich belazerd kan voelen...je had volgens mij hier het werkelijk verbruik kunnen vinden, op spritmonitor.de bijvoorbeeld en in testen..
Daarbij komt dat reclame niet voor niets reclame heet, als alle wasmiddelen (inclusief zgn testen) zo correct waren geweest dan waren de lakens nu zo wit geweest dat je er doorheen had kunnen kijken als glas..

Voor je eigen gezondheid; als je je ook nog eens besodemieterd voelt op dit forum;
een advies; wees een vent, wees consequent..
 
Bovenaan Onderaan