Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, ik bedoel het verschil tussen jouw en mijn verbruik, laat staan nog lager GL-verbruik.
Maar met elke week 2 honden en een smak bagage van A'dam naar Friesland en v.v. moet ik wel een wat ruimere auto hebben. Ik compenseer deze afgunst dan maar door volop van het rijgenot te genieten!
 

NielsW

Lid
ben het niet met je eens potje.
Ik merk juist dat wanneer ik naar mijn werk rij ik de CC niet aanheb gehad ik meer verbruik dan zonder. Het lukt je bijna nooit om een constante snelheid aan te houden als je het zelf doet. via CC rijden werkt voor mij een stuk zuiniger.

En het klopt wat je aangeeft van viaducten en bruggen. De CC remt dan ietsjes af en versnelt daarna weer. ALs je het zelf doet dan laat je het gas los en geef je gas bij en dat is beter. Maar hoeveel bruggen en viaducten heb je onderweg?
 

FredV

Banned
De CC remt dan ietsjes af en versnelt daarna weer.
Nee, dat is nu juist de verbeelding, je cc houdt de snelheid constant!
Dus heuvel af, wordt t gaspedaal minder diep 'ingetrapt' en heuvel op iets meer.
Maar afremmen of versnellen is onjuist. de snelheid verandert nagenoeg niet.
Wel die van degenen die zonder cc rijden, zij gaan harder heuvel af omdat ze het gaspedaal niet loslaten, terwijl bij heuvel op, je zonder cc meer geneigd bent vlak voor de top t gas los te laten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Deze discussie is ook al eens eerder gevoerd. Hij heeft het ook over een fluwelen voetje en dat is niet een ieder gegeven. Ik kan mijn snelheid zonder probleem constant houden binnen een marge van + of - 2. Bij mijn vrouw b.v. zie ik veel meer gejojo met de snelheid en ook in het verkeer valt het me vaak op. En dan niet omdat men ook nog met andere zaken bezig is zoals bellen. Soms word je telkens weer door dezelfde persoon ingehaald, cq moet je die inhalen op een relatief kort stukje.
 

FredV

Banned
Toch, t fluwelen voetje pompt voortdurend; je voet gaat nl mee met de vering van de auto. Je bent nooit instaat om je voet stil te houden.
De cc houdt je gaspedaal stiller dan je met je voet kunt.
En juist die kleine beetjes versnellen en vaart minderen door met je gaspedaal te spelen om de snelheid constant te houden, verbruikt meer.
 

FredV

Banned
Overigens is t inderdaad meer een comfortkwestie dan een besparingsmiddel dat significante verbetering in t verbruik laat zien...

en wat het filerijden betreft, toen ik gisteren vanaf Weesp binnendoor naar Hilversum centrum reed, kwam ik zelfs tijdelijk op een bc-verbruik gemiddeld! uit van 3.9/100km.
Moet wel zeggen dat dat stuk geen rijden-stoppen was, maar continu doorrijden met 50km/h. In centrum liep t verbruik daarna weer op naar 4.5.

Wat ik zelf wel constateer is dat als ik met koude motor gelijk korte stukjes moet rijden en daarna 80-120km/h weg, het verbruik duidelijk hoger is dan wanneer ik dat met warme motor doe.
Met koude motor is t verbruik duidelijk lager als je gelijk op de grote weg kunt rijden dan andersom
 

Rosinfield

† In Memoriam
Misschien een idee om het ook te bundelen per soort motor. Want als ik me niet vergis is dit ook weer een andere (lichtere) 1.2 dan in de Yeti zit, maar ook voorkomt in de Roomster.
@Piair: lijkt me ook wel pittig, jouw verbruik, zeker omdat het ook nog de lichtere 1.2 variant is. Of misschien juist daarom?
 

FredV

Banned
nou, wat ik me wel kan voorstellen is een nieuw topic starten voor FII niet-GL, want hier is het allemaal groen wat de klok slaat.
 

erik2907

Actief lid
En weer een tankbeurt 1.091 km met 44,68 = 24,42 km/l, ondanks de harde wind van afgelopen week. Nog steeds een gemiddeld verbruik van 25,05 km/l.
 
@bertM Ga nu ens een tijdje op de 100 / 120 km weg 95 rijden met de cc aan, airco uit, alleen dagrijlampen aan en je zal zien dat verbruik beter wordt.
 

FredV

Banned
nee, geen 95 waar je 120 mag, net 70 is beter , en dan achter een vrachtwagen hangen.
Doe ik altijd en is er geen vrachtwagen, dan achter een PCHooftTractor, aan zn bumper. als hij remt hoef ik niet te remmen, dat doet hij wel voor me, scheelt me ook mn remschijven remblokken en remschoenen.
Bingo :)
 
Bovenaan Onderaan