Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Grappig, deze discussie...
Mijn rijgedrag hangt af van de situatie.

Vaak heb ik geen enkele haast om ergens te komen.
Ik rijd dan 90-95 Km/h, netjes op de rechter rijbaan.
Ik hinder niemand, want alles is tweebaans (rijkswegen).
Op wegen met een dubbele doorgetrokken streep met een kleine groenzoom daarin, mag je 100 km/h rijden. Dit zijn 1-baans wegen.
Dan houd ik wel rekening met de overige weggebruikers en rijd 100 Km/h; vooral om de boel niet onnodig op te houden.

Maar soms moet ik ergens snel zijn :) en dan rijd ik de maximum toelaatbare snelheid + 5 Km/h extra.

En dat op elkaar afgeven van: je rijdt te snel of te langzaam heeft m.i. geen enkele zin, zolang je je maar houdt aan de wettelijke regels.
Volgens mij mag je op rijkswegen 80 Km/h rijden, dus......
 

Rosinfield

† In Memoriam
Volg deze discussie al enige tijd en het is me opgevallen hoe verschrikkelijk serieus deze wordt genomen. Dit in tegenstelling tot een soortgelijke discussie onder de Yeti rijders. Daar was men er al snel uit; al vrij snel is volkomen duidelijk op welk gemiddelde je uitkomt met een bepaald "rij-profiel". Verder kun je er dan natuurlijk best nog in schertsende zin over door babbelen. Kan me dus volledig vinden in het commentaar van Frieteboer, eindelijk eens "een ander geluid" hier. Verfrissend!
 

peperskoda

Forumguru
Je mag op autosnelwegen zo langzaam als je wilt, je voertuig moet dan wel aan de eis voldoen van minimaal 70 km/h kunnen. Je mag het overige verkeer daarbij niet hinderen dan krijg je een PV voor art 5 WVW. Die kosten zwaar geld en waarschijnlijk je rijbevoegdheid.

Mijn laatste rit verbruikte ik 1 op 26,4. Ik ben tot nu toe erg tevreden over het verbruik!
 

NielsW

Lid
@rosinfield.

Sluit me hier bij aan,
Het idee van het topic was om het verbruik met elkaar te kunnen vergelijken en elkaar van tips te voorzien (neem bv het bandenspanning gedeelte). Hier heb je iets aan. Het interesseert me helemaal niks of iemand onder of bovenaan staat bij spritmonitor. En van die mafkezen die 90 op een 120km weg gaan rijden puur voor hun verbruik moeten misschien eens nadenken over hoe je het verkeer hindert. veel files ontstaan omdat er niet gemiddeld wordt gereden en dus van baan moet worden gewisseld of moet worden geremd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Inderdaad. Het zal dan niet verboden zijn, maar hinderlijk is het natuurlijk al snel. Rijd zelf nooit harder dan 125 en als je dan ineens zo iemand voor je hebt, zit je er snel bovenop.
Gevaarlijk dus omdat anderen in de remmen moeten, er nog net langs willen terwijl het misschien (eigenlijk) niet kan, enz. Vraag me eigenlijk dus af waarom het niet verboden is en er niet ook een minimum snelheid geldt die niet te veel onder de maximum snelheid ligt.
 

henm

Lid
Is het niet ook zo, dat veel kopers van de "goedkope" Skoda GL eigenlijk benzinerijders zijn? Géén echte dieselrijders met dus vaak korte ritjes, niet de tijd nemen om 's morgens rustig weg te rijden, enz. Heeft allemaal invloed op het gemiddelde verbruik.
Maar ben eerlijk: de auto is er voor ons, niet wij voor de auto... dus inderdaad, pas je snelheid gewoon aan aan het overige verkeer. Ajb niet het image neerzetten van "die slome skodarijder"...pfff. Wij maken regelmatig lange ritten en zijn al een aantal keren deze rijders gepasseeerd, wàt een ergernis! Er zijn nog genoeg andere bekende facetten in een rijstijl die invloed hebben op het verbruik.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Goed te zien dat ook hier het gezond verstand niet geheel uit het beeld verdwenen is.
Soms, zoals in het geval van die "90-rijders" begint het wat weg te krijgen van een moderne variant op het achter de wagen spannen van het paard.
 

Bertm

Actief lid
Frieteboer, Rosinfield, Nielsw

Ik heb blijkbaar medestanders. Ik doe ook geen huilie huilie.
Als dat ding bij normaal gebruik 1:23 zou hebben gereden dat had ik daar vrede mee gehad. Daar ging ik van uit.
Heb natuurlijk wel gehoopt op beter. 1:25 of beter. Maar 1:20.

Vanmorgen mijn auto aan de computer van de dealer gehad. Geen storingen. Ook de dealer is niet blij met de reclame uitingen voor de Skoda die nog steeds zeggen 1:29,4 gemiddeld.

Mijn irritatie,:icon_smile_dead: als je dat zo moet noemen, is inderdaad omdat degenen die zo rijden er prat op gaan dat ze zo zuinig rijden.
Met mijn vorige auto had ik deze waardes bij die rijstijl ook wel kunnen halen.

Door het inhalen van de vrachtwagen moest iedereen in de remmen, daar onstaan gevaarlijke situaties en juist files door.
 

RobS

Lid
Ik erger met niet aan mensen die liever niet tegen de maximale snelheidslimiet aan willen rijden en zie mogelijke 'hindernissen' zoals het wel eens van het gas af moeten vaak al van verre aankomen. In plaats van anderen te vinden dat ze zich aan mijn 'regels' dienen te houden, vind ik dat ze net zo veel recht hebben om van de weg gebruik te maken als dat ik dit heb. Daarbij denk ik dat het veel minder grote brokkenmakers zijn, dan de scheurneuzen die vinden dat ze er toch nog even voor moeten voordat ze de uitvoegstrook opscheuren. Om vervolgens die mensen die wel gewoon vanaf het begin van die uitvoegstrook gebruik hebben gemaakt, de stuipen op het lijf te jagen om ineens voor ze op te duiken.
Maar ja, dit is ook maar een mening net zoals van ieder ander hier.
Oh ja, ook nog off-topic.
 
Je mag op autosnelwegen zo langzaam als je wilt, je voertuig moet dan wel aan de eis voldoen van minimaal 70 km/h kunnen. Je mag het overige verkeer daarbij niet hinderen dan krijg je een PV voor art 5 WVW. Die kosten zwaar geld en waarschijnlijk je rijbevoegdheid.

Mijn laatste rit verbruikte ik 1 op 26,4. Ik ben tot nu toe erg tevreden over het verbruik!


Ik ben benieuwd naar je rijstijl. Rij je 120 op de snelweg of 90 km/u?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Even ter relativering en om de zaken in het juiste perspectief te plaatsen. In de analoge Yeti-rubriek meldde zich onlangs iemand met een gemiddeld verbruik van 1 op 16.
Zoals je aan mijn handtekening kunt zien haal ik dat bij lange na niet. Maar ik haal het niet in mijn hoofd om hierdoor gefrustreerd te raken, laat staan me verongelijkt te gaan voelen. En wel omdat de verklaring voor het verschil verbluffend simpel is. De betreffende Yeti rijder rijdt slechts 13% snelweg-kilometers. In mijn geval is dat naar schatting minstens 80%, meestal ook nog redelijk zwaar beladen. Zo simpel is het.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Daarbij denk ik dat het veel minder grote brokkenmakers zijn, dan de scheurneuzen die vinden dat ze er toch nog even voor moeten voordat ze de uitvoegstrook opscheuren..
.
Ik vind beide eigenlijk nagenoeg even erg. En zo'n redenering is met alle respect nogal krom. We hadden het immers niet over "scheurneuzen". Dit is alsof je zegt eigenlijk weinig problemen te hebben met tasjesrovers, omdat je moordenaars en verkrachters veel erger vindt.
 

henm

Lid
Wie bekent nou?:winkie:

(ingehaald door de vrachtwagen, die reed 90 km/u)

haha da's kwestie van goed lezen..

Maar de reacties zijn wel duidelijk, gezond verstand is waar het om gaat! Geniet gewoon van je (nieuwe) auto, de ruimte, de opties... heerlijk toch!
 

RobS

Lid
Ik vind beide eigenlijk nagenoeg even erg. En zo'n redenering is met alle respect nogal krom. We hadden het immers niet over "scheurneuzen". Dit is alsof je zegt eigenlijk weinig problemen te hebben met tasjesrovers, omdat je moordenaars en verkrachters veel erger vindt.

Dat mag u vinden. Uw mening is net zo geldig als de mijne. Met alle respect :winkie:.
 

Bertm

Actief lid
......Geniet gewoon van je (nieuwe) auto, de ruimte, de opties... heerlijk toch!.....

Uiteraard, ik ben verder uiterst tevreden over de GL :xyxthumbs:

Ik kan er alleen niet goed tegen dat iets wordt beloofd en niet waar wordt gemaakt. Belofte maakt schuld. Misschien ga ik maar eens brief naar de importeur sturen.

Je bent in ieder geval gewaarschuwd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat mag u vinden. Uw mening is net zo geldig als de mijne. Met alle respect :winkie:.
Dal lijkt me evident, maar mij ging het om de (drog)redenering waarin iets kwalijks (90 km p/u op de snelweg) wordt afgezwakt of vergoelijkt door iets te noemen wat veel erger is (scheurneuzen-gedrag)
 

henm

Lid
Het is inderdaad goed dit te lezen. Hopelijk wordt de reclame aangepast nav de gebruikerservaringen. Tenslotte (we lazen het hier al eerder) is het ook voor de dealer vervelend steeds weer te moeten uitleggen hoe het zit. Fabrieksopgave verbruik minder dan 1:29 geeft verwachtingen richting 1:25.
Met onze oude Skoda van 2002 hebben we dat over 5 jaar gerekend ook al gehaald, gemiddeld 1:22!! En rekenen dus eigenlijk nu op nog gunstiger verbruik met die nieuwe motor...
Onze hatchback komt begin volgend jaar, we zijn dus erg benieuwd naar de verbruikscijfers daarvan.
 
Bovenaan Onderaan