Blijft me verbazen die willekeur. Ik zou toch zeggen, ze kiezen één band voor een wagen. Kijk, als ze onder de RS nou sportbandjes leggen OK. Maar voor de normale uitvoeringen, kies gewoon één merk en type.
Nee, we gaan we Michelin, Dunlop, Continental en wat nog meer onder hangen...
Krijg je die term uit de logistiek: Value Added Logistics. Uhuh...
Lesje bandenmarketing:
Skoda krijgt vrijwel doorlopend aanbieding van de grote bandenfabrikanten. Die zijn bereidt om tegen bodemprijzen banden te leveren aangezien de kans dat de latere autobezitter weer voor hetzelfde merk banden zal kiezen groot is. Zie het als een soort van "gratis proberen". Bij de herhalingsverkoop maken ze de winst. Het mes snijdt aan twee kanten: Skoda heeft goedkoop banden en bandenmerk X krijgt, over een jaar of wat, klanten. (Productplacement > Herhalingsverkoop > Reductie van Acquisitiekosten)
Ik heb trouwens het idee dat de gemiddelde autobezitters het werkelijk "worst" is welk merk band eronder zit, aangezien alle A-merk banden goed zijn., en veel autorijders hebben trouwens geen idee welke merk banden erop zit. (Dat is meer een hobby van "Forumfreaks"...
)
In de fabriek worden er dus banden van een A-merk gemonteerd, afhankelijk van de prijs waarvoor ze op dat moment worden aangeboden door de bandenfabrikanten. Dunlop, Michelin, Conti, Pirelli c.s. bieden partijen aan en Skoda kiest de goedkoopste. Maar omdat ze niet afhankelijk willen zijn van één fabrkant kiezen ze af-en-toe ook andere.
Dit houdt de fabrikanten alert, en Skoda krijgt steeds een scherpe prijs. Skoda speelt ze allemaal tegen elkaar uit...
Dan heb je ook nog PON, importeur van Conti, en die speelt het spel ook mee. Die haalt vaak, niet altijd, Dunlop/Michelin/Pirelli's eraf en vervangt ze door Conti's, om zo de herhalingsverkoop te stimuleren.
Het is daarom altijd weer een verrassing welke banden er op je nieuwe auto zitten, kunt er geen peil op trekken...
Altijd weer "spannend" ...
P.S. Mij kan het niet schelen welk merk. Ze zijn allemaal goed...