Wat is comfortabel in deze??? De O2 in standaard configuratie helt aardig over in bochten. Is m.i. niet een vorm van comfortabel zijn.
De O2 is in standaard configuratie zijwind gevoelig. Is m.i. niet een vorm van comfortabel zijn.
Stugger is de auto zeker
Maar wie een verbeterd weggedrag wil en z'n caravan zonder doorhangen wil transporteren zijn verlagingsveren toch zeker een uitkomst met als bijkomstigheid een zeer sterk verbetert weggedrag.
Ok ik rij net twee weken in mijn Skoda. Daarvoor altijd Citroen C5 gereden qua comfort de top. De Skoda met gewone veren is comfortabel. Er wordt overdreven gedaan over het overhellen in een bocht. Als je een gezins wagen koopt dan moet je niet verwachten dat je in een of andere hot hatch zit. De Skoda is bedoeld voor comfortabel reizen. Door verlaging krijg je toch een korter veermoment waardoor slechter wegdek gewoon minder comfortabel gaat worden. Mijn Golf 7 bleumotion is ook laag en stugger in de veren daar is met goed fatsoen niet door Belgie mee te rijden. Dat is echt niet comfortabel. De Golf zakt wel minder door met bepakking maar iedere auto heeft een ander karakter als deze beladen is. Met de Golf is iedere drempel een punt. Raak ik de voorbumer of gaat het lukken.
Zelf merkte ik wel dat de Skoda met meer mensen erin ineens een vervelende korte hoge drempel zonder de dorpol te raken niet meer kon nemen. Uiteindelijk met schuin aanrijden ging het wel.
Nu zit ik zelf ook te kijken wat er straks gebeurd met een volle kofferbak. Probeer dan zoveel mogelijk de zware tassen tegen de achterbankleuning te plaatsen zodat het gewicht zoveel mogelijk boven de wielen zit. Maar ben wel benieuwd hoe ik het ga vinden.
Ik zou wel eens een wetenschappelijke studie willen zien waarin wordt aangetoond dat een auto veiliger wordt met goed gemonteerde verlagingsveren....
Verzoek aan @Corné de Kluijver is dus om deze stelling te bewijzen.
Zelf heb ik alvast heel even gezocht, en het beste wat ik zo snel kon vinden is dit artikel:
https://unfallmagazin.wordpress.com/magazin/tuning-sicher/fahrwerkstuning-tiefer-sicher/
De strekking hiervan is dat de wegligging bij "Fahrwerkstuning" in het beste geval niet achteruit gaat....
Niet alleen achteruit @andrehj Citaat uit de door jou geposte link:
"Durch den Einbau von Sportfahrwerken lassen sich die Fahreigenschaften der Serienfahrzeuge durchaus wesentlich verbessern"
De rij eigenschappen worden wezenlijk verbetert zelfs
De rijeigenschappen worden verbeterd volgens welke standaard ? De standaard naar BMW maatstaven? Wegligging is een kwestie van smaak. De een houd van wandelende nieren de ander wil graag lucht onder de kont.
Ik persoonlijk vind het geen verbetering als ik iedere kiesel onder mijn wielen voel.
Zoals ik als schreef. Week in de veren is niet erg als de auto daardoor niet uitbreekt of zijn eigen weg gaat bewandelen.
Leuk die discussies maar voor dat wetenschappelijk bewijs hoef ik niet te zorgen hoor @andrehj en @Peter-036, jullie zullen beide geen hardrijders zijn, maar bij stevig doorrijden met een standaard (jullie vinden dat comfortabel ??) geveerde auto bereik je veel eerder de grens / ga je veel eerder over de grens van handelbaarheid
Nou nogmaals ik ben blij dat mijn auto niet week in de veren is en een absoluut verbeterde wegligging heeft dan het originele onderstel waar ik eerst op reed. En op mijn 18" en de Eibach veren voel je echt niet iedere kiezel. Of ben je soms de prinses op de erwt
Ga maar eens lekker op bochtige provinciale wegen rijden of op de snelweg wat bochten doen. Dan merk je (wellicht jij niet ) echt het verschil wel tussen standaard onderstel en verlaagd onderstel.Dat vind jij en dat is prima het is jou auto jij moet erin rijden maar het is niet direct beter. Dat ligt aan wat een persoon als beter ervaart.
Nogmaals ik koop een HB Octavia niet om mee op een parcours te rijden maar om me lekker te brengen waar ik heen wil. Ik vind het niet het type auto om nu eens lekker hard mee door de stad te rossen. Ook al zou dat kunnen. Ik laat dat aan de jongens en meisjes in de Corsatjes polotjes en DS 3 over. Misschien ben ik daar nu wel te oud voor... al heb ik dat nooit gehad.
Ga maar eens lekker op bochtige provinciale wegen rijden of op de snelweg wat bochten doen. Dan merk je (wellicht jij niet ) echt het verschil wel tussen standaard onderstel en verlaagd onderstel.
Ook ik ros niet door de stad heen omdat toevallig mijn auto verlaagd is hoor. Nee het gaat mij primair om de verbeterde wegligging. Nogmaals je bent van harte welkom om eens een keer zelf de verschillen te ervaren want zo te lezen heb je geen enkele ervaring met verlaagde onderstellen.