Witte dagrij verlichting voor Skoda Superb (geen led)

EdK

Forumguru
mooier: JA beter ? moet toekomst uit gaan wijzen

en topicnaam veranderen ? of laten samenvoegen met het Led topic ?
 

andrehj

Forumguru
Misschien moeten we de topic-naam veranderen;) Volgens is de conclusie tussen de regels door, dat led mooier/beter is dan witte gloeilampjes! :)
Voor wie deze draad (en de andere over LED's) leest is de conclusie anders heel duidelijk: LED is voor de dagrijlampen vele malen SLECHTER :biggthumpdown: dan de gewone gloeilampen, want met LED's heb je:
- Veel minder lichtopbrengst (wat was ook al weer het doel van dagrijverlichting?)
- Gepruts met bedrading en weerstanden.
- Foutmeldingen over kapotte lampen.
- Beschadigde lampbehuizingen
- etc.

Of LED's ook inderdaad mooier zijn, daar doe ik geen uitspraak over, want dat is een kwestie van smaak en daarover valt nu eenmaal niet te twisten.:)
 
Voor wie deze draad (en de andere over LED's) leest is de conclusie anders heel duidelijk: LED is voor de dagrijlampen vele malen SLECHTER :biggthumpdown: dan de gewone gloeilampen, want met LED's heb je:
- Veel minder lichtopbrengst (wat was ook al weer het doel van dagrijverlichting?)
- Gepruts met bedrading en weerstanden.
- Foutmeldingen over kapotte lampen.
- Beschadigde lampbehuizingen
- etc.

Of LED's ook inderdaad mooier zijn, daar doe ik geen uitspraak over, want dat is een kwestie van smaak en daarover valt nu eenmaal niet te twisten.:)

Is dat niet een beetje kort door de bocht? Als je eerst wat research doet kan je de meeste zaken die je aanhaalt vermijden.
Met mijn ultraleds DRL's heb ik:
-minstens evenveel lichtopbrengst dan een 20W gloeilamp (27 led's)
-niet met draden moeten prutsen
-(nog) geen foutmeldingen gekregen over defecte lamp
-geen beschadigde lampbehuizing: zou me ook verbazen moest dat er van komen want lampen verbruiken (eigen meting) niet meer dan 5W, meer warmte dan dat kunnen ze dus zeker niet genereren.
 

andrehj

Forumguru
Als je lampen niet meer dan 5W verbruiken, hoe heb je dan het probleem van de foutmeldingen opgelost? Of zit er toch ergens een weerstand?
En over die lichtopbrengst: Ik heb op een aantal forums foto's gezien van LED's in dagrijlampen (in een Superb), waarbij dan slechts één van de lampen was vervangen, zodat je mooi de kleur en lichtopbrengst kon vergelijken. Hier bleek zonder uitzondering de verminderde lichtopbrengst van de LED's.
Heb jij een foto van jouw Superb met één LED en één gloeilamp? Daar ben ik wel benieuwd naar.
 
@andrehj,
Ok.. Je hebt gelijk. Dat probeerde ik ook te zeggen, maar mooier blijft inderdaad een relatief begrip.
Als ik eerder had geweten dat de coming-/leaving home verlichting naar de mistlampen kon, had ik waarschijnlijk alleen de drl lampen vervangen en niet alles:tongue: Dat vond ik het meest lelijke, instappen en uitstappen en dan het verschil in licht tussen xenon en gloeilampen.
Mijn drl ziet er hetzelfde uit als die van ericw, een afbeelding staat paar berichten terug! Vind de lichtopbrengst eigenlijk net zo goed als de gloeilampen! Maar idd, daar zijn ook 27 ledjes voor nodig!:tongue:
 

Captain Hook

Forumguru
Voor wie deze draad (en de andere over LED's) leest is de conclusie anders heel duidelijk: LED is voor de dagrijlampen vele malen SLECHTER :biggthumpdown: dan de gewone gloeilampen...
Nee hoor, dat KAN de conclusie zijn.:winkie:

Het is allemaal het gevolg van veel onduidelijkheid, veel geklooi, rotzooi die verkocht wordt en onwetendheid.

In dit document: http://live.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r037r5e.pdf staat b.v. vermeld wat de lichtopbrengst is in lumen van de 'normale' gloeilampen. Vergelijk dat met de waardes die de LEDs leveren en dan kun je vaak al zien of het enigszins in de buurt komt (vaak niet).
Daarnaast speelt het model en hoe de LEDs in/op de fitting gemonteerd/gepositioneerd zijn een grote rol t.o.v. de reflector waarin ze geplaatst worden. Helaas, was het maar allemaal zo simpel.
Gepruts met bedrading hoeft helemaal niet want er zijn ook niet-polariteit gevoelige LED uitvoeringen op de markt (maar meestal niet de goedkope china spullen).
Het begint al vaak met het feit dat bij die 'goedkope' LEDjes niet eens duidelijk is wat de lichtopbrengst is en wat de kleurtemperatuur is.
Het feit dat je de CAN-bus check (nog) steeds met belastingsweerstanden voor de gek moet houden is eigenlijk triest. Software matig zou dat aanpasbaar moeten zijn.

De vooruitgang zou immers moeten zijn: Goede LEDs, met een lange levensduur, uniforme lichtopbrengst en strak gedefinieerde kleurtemperatuur, lager stroomverbruik (dus ook goedkopere reflectoren en bedrading en simpelere aanstuurelektronika), veel meer ontwerpvrijheid voor de vormgevers om LEDs in een auto te integreren (niet meer gebonden aan oude starre lampvoetjes)

Mijn reden om op LEDs over te schakelen: ik wil ze idd wit hebben (maar absoluut niet van dat overdreven blauw), dus een kleurtemperatuur van rond 5000 a 6000Kelvin, langere levensduur, direct in- en uitschakelend.
Inmiddels heb ik de stadlichtjes en de knipperlichten en alle binnenverlichting als LED in mijn Skoda zitten. Werkt prima en zonder gepruts. Maar voor de H7's en de HB4's zijn er idd nog geen goede LED alternatieven dus daar heb ik GPThunder halogeen met een kleurtemperatuur van 5800K in gestopt.
 
Hier is een foto van mijn LED's. Links gloeilamp, rechts LED.
superbdrl.jpg

Waarom ik geen last heb van melding van defecte lamp ondanks een verbruik ban slechts 5W weet ik niet. Ik heb trouwens nog nergens literatuur gevonden over de exacte werking van hoe juist die canbus een defecte lamp detecteert en wat de drempelwaardes zijn.
 
@Captain Hook,
Je hebt volkomen gelijk...Het zit hem vooral in het aanbod en de prijs, daarnaast als je iets verder kijkt is de spiegel in de behuizing ook erg belangrijk voor de lichtopbrengt of de hoeveelheid licht die er uitgestraald wordt.
Daarom denk ik dat de leds van car-mod-shop voor de drl een goed alternatief zijn voor de normale gloeilampjes. Hierop zitten 27 leds, een die naar voren schijnen en een boel die naar de zijkant schijnen (in de spiegeltjes).
Het zou inderdaad software matig moeten kunnen dat er leds aangesloten worden, zonder dat het canbus daar melding van geeft. Maar ik gok, dat als er af-fabriek leds zijn aangesloten (zoals bij octavia rs) dat dat willicht niet op het canbus systeem aangesloten is, omdat leds een veeel langere levensduur hebben (iemand ervaring met kapotte af-fabriek led en dat canbus dat aangeeft?) Daarnaast zou het ook zo kunnen zijn dat er opties in vcds beschikbaar komen als er leds aangesloten zijn, zoals dat wel meerdere dingen bij sommige auto's niet kan, omdat het er niet op zit....

@Captain Hook, wat voor ledjes heb jij gebruikt in het interieur van je skoda? Heb je er een foto van hoe dat eruit ziet?:) Ik heb gister ledjes in het interieur willen monteren. Had ledjes besteld met zo'n glazen kapje erom heen, maar ze schijnen nogal erg omlaag, ipv (daar heb je het weer) de spiegeltjes, zodat niet echt naar de zittingen wordt geschenen. Ik dacht, door dat glaasje, wordt het licht mooi verspreid, maar dat bleek niet zo te zijn. Heb nu ook voor het footwell-light gewone w5w lampjes (met blauwe film) gemonteerd en die geven een mooi wit licht! Dit wil ik ook bij de andere lampjes in het interieur gaan doen, omdat daarvan de lichtverdeling gewoon mooi is! Het zijn deze: voor 10 stuks, iets van 9euro: http://www.car-mod-shop.co.uk/Pair%20of%20Xenon%20Gas%20501%20W5W%20T10%20Bulbs?filter_name=w5w (Staat wel bij 7000k, maar het licht wat ze geven ligt meer in de buurt van 6000k) Het is wit en niet blauw! Benieuwd naar jouw ledjes in het interieur, misschien dat het een goede optie is?
 

blackmagic

Nieuw lid
hallo,
gisteren mijn octavia afgehaald, kan maar niet vinden hoe ik de DRL in het blok vd mistlampen kan activeren. volgens handleiding hendel vd knipperlichten naar je toe trekken en 3 sec naar onder/boven duwen (activeren/deactiveren) maar dit blijkt niet te lukken, iemand enig idee wat ik fout doe?
 
Zoo..dit topic ligt alweer een tijdje stil!
Is er iemand die voor DRL al een andere led geprobeerd heeft, dan de 27smd canbus led van car-mod-shop bijvoorbeeld. Deze led ziet er erg leuk uit als het overdag niet heel licht is (bijv. de zon niet schijnt), maar zodra het zonnetje een beetje begint te schijnen, valt het licht vies tegen (zoals in bericht #365 van ericw, daar is het ook niet erg licht, dan ziet het er goed uit). De gloeilampen van polo's, passat's, fabia's enzovoort zijn daarentegen altijd fel! Iemand een ideetje?
 

TTE

Lid
Dag, ik heb volgens mij die lampen erin zitten en zijn vel genoeg. Ook als het gewoon licht is buiten. Zal een foto maken overdag, in mijn album staan al een paar foto's die genomen zijn aan het eind van de dag(niet helemaal licht)
 

ajan

Lid
@Baartje,
Heb je van de kentekenplaatverlichting en de instapverlichting (Hypercolor) de 5.000K, of de 10.000K versie?
 
De 5000k ohne check! Zelf weerstandje tussenzetten, want die ingebouwde weerstand (check) geeft een foutmelding.
Ik heb ze we wel iets scheef in zitten, als ze direct naar inder schijnen vind ik ze net iets te fel! Maar dat is persoonlijk. Ze zijn gelukkig al een stuk minder fel dan het meeste wat te krijgen is. Anders wordt het zo'n 'sjonny-auto' :tongue:
 
Uhm, momenteel zit er een weerstand op van 47 ohm volgens mij, 5watt. Werkt perfect!
Zoals op deze foto kun je zien hoe ik ze gemonteerd heb. Deze ledjes van hypercolor zijn ook mooi 39mm, als je de ringetjes ernaast klikt, zoals op afbeelding, dan komt dit mooi strak in de houder te zitten!

Bekijk bijlage 15633
 
Van de week 2 gloeilampen besteld bij easyparts.nl. Ben niet helemaal tevreden over mijn led DRL. Benieuwd wat deze 'blauwe' lampen doen! Ze ogen hetzelfde als de kleine blauwe 5watt lampjes in het interieur, waar ook een mooi wit licht vanaf komt! (overigens weer een stuk meer on topic) ;)
 

ajan

Lid
mmm, ik heb niet van die mooie ringetjes aan de weerstanden, dus dat wordt vanavond solderen. Gelukkig is het buiten niet zo warm... :-)
 
Bovenaan Onderaan