Voor wie deze draad (en de andere over LED's) leest is de conclusie anders heel duidelijk: LED is voor de dagrijlampen vele malen SLECHTER :biggthumpdown: dan de gewone gloeilampen...
Nee hoor, dat
KAN de conclusie zijn.:winkie:
Het is allemaal het gevolg van veel onduidelijkheid, veel geklooi, rotzooi die verkocht wordt en onwetendheid.
In dit document:
http://live.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r037r5e.pdf staat b.v. vermeld wat de lichtopbrengst is in lumen van de 'normale' gloeilampen. Vergelijk dat met de waardes die de LEDs leveren en dan kun je vaak al zien of het enigszins in de buurt komt (vaak niet).
Daarnaast speelt het model en hoe de LEDs in/op de fitting gemonteerd/gepositioneerd zijn een grote rol t.o.v. de reflector waarin ze geplaatst worden. Helaas, was het maar allemaal zo simpel.
Gepruts met bedrading hoeft helemaal niet want er zijn ook niet-polariteit gevoelige LED uitvoeringen op de markt (maar meestal niet de goedkope china spullen).
Het begint al vaak met het feit dat bij die 'goedkope' LEDjes niet eens duidelijk is wat de lichtopbrengst is en wat de kleurtemperatuur is.
Het feit dat je de CAN-bus check (nog) steeds met belastingsweerstanden voor de gek moet houden is eigenlijk triest. Software matig zou dat aanpasbaar moeten zijn.
De vooruitgang zou immers moeten zijn: Goede LEDs, met een lange levensduur, uniforme lichtopbrengst en strak gedefinieerde kleurtemperatuur, lager stroomverbruik (dus ook goedkopere reflectoren en bedrading en simpelere aanstuurelektronika), veel meer ontwerpvrijheid voor de vormgevers om LEDs in een auto te integreren (niet meer gebonden aan oude starre lampvoetjes)
Mijn reden om op LEDs over te schakelen: ik wil ze idd wit hebben (maar absoluut niet van dat overdreven blauw), dus een kleurtemperatuur van rond 5000 a 6000Kelvin, langere levensduur, direct in- en uitschakelend.
Inmiddels heb ik de stadlichtjes en de knipperlichten en alle binnenverlichting als LED in mijn Skoda zitten. Werkt prima en zonder gepruts. Maar voor de H7's en de HB4's zijn er idd nog geen goede LED alternatieven dus daar heb ik GPThunder halogeen met een kleurtemperatuur van 5800K in gestopt.