overdag heb je licht genoeg op de weg
DRL is niet om zelf beter te zien, maar om beter
gezien te worden. Zóóó "stom" is dat niet, hoor!
Al eind jaren 60 van de vorige eeuw stond er in de Autokampioen een zeer lezenswaardig artikel over de (sterk verbeterde) zichtbaarheid van militaire voertuigen in Zweden sinds die per dienstorder werden verplicht om overdag onder alle omstandigheden dimlicht te voeren.
Sinds die tijd ben ik - naar aanleiding van dit verhaal - zelf ook altijd met dimlicht op gaan rijden. Er waren toen minder snelwegen dan nu, oftewel je had verhoudingsgewijs veel meer te maken met tegenliggers op enkelbaans wegen. Mijn ervaringen uit die begintijd:
- vaker dan voorheen zag ik tegenliggers die aan een inhaalmoevre wilden beginnen en deze afbraken, kennelijk vanwege mijn lampen
- de (aanvankelijk) weinige tegenliggers die ook licht voerden, waren (ook onder zonnige omstandigheden) zéér veel eerder en duidelijker te herkennen als tegenliggend voertuig doordat die twee pitten naast elkaar continue dezelfde helderheid hebben en zo erg herkenbaar zijn. Auto's zonder licht vallen, ook overdag in de stralende zon, vaak min of meer weg tegen hun omgeving. Dat geldt zelfs voor licht- of felgekleurde auto's, met name indien je zelf tegen de zon in rijdt.
- Autorijdend Nederland heeft jáááren aan het verschijnsel "licht aan overdag" moeten wennen: mensen wrongen zich soms in de vreemdste bochten om mij erop attent te maken dat ik m'n licht was vergeten uit te doen (yeah right - om 4 uur 's middags zeker?), tot aan uitstappen en op m'n raampje tikken aan toe. "Nee meneer, dat brandt expres" of woorden van die strekking antwoordde ik daar dan op - meestal met totale verwarring als gevolg...
Zodoende heb ik zo'n dikke 41 jaar met m'n "normale lichten" ook overdag aan gereden tot de komst van m'n huidige auto, die DRL van huis uit mee kreeg. Dat verbruikt, zelfs met m'n achterlichten erbij aan, toch weer minder energie dan dimlicht (én ik hoef er niet aan te denken om ze in te schakelen).
Dus ook in dat opzicht vind ik het alleszins
niet "stom".