Witte dagrij verlichting voor Skoda Superb (geen led)

Die ringetjes kun je wel bij een elektronica of doe het zelf zaak krijgen! Een stuk makkelijker dan aan het ledje vast solderen!
 

EdK

Forumguru
Men gaat naar een autozaak of eenhalfords en haalt daar rode AMP oogjes met een goede tang en je knijpt ze er zo op
Leven kan soms heel simpel zijn
 
Ik heb me vandeweek deze ledjes Led festoon 36, 39 of 42mm Canbus (>edit<)-(>edit<)Webwinkel ledjes.be - Ledverlichting voor auto, truck en motor besteld voor de nummerplaatverlihting , jammer genoeg weer lampenmelding , nu heb ik aan 1 lampje een buislampje bevestigd met krimpkous en dit omzeild de canbus perfect :xyxthumbs:, waneer ik 1 van de ledjes verwijder krijg ik lampenmelding dus alles werkt perfect en geen geknoei met weerstandjes nodig want die dingen worden toch flink warm he !!
zie de afbeelding
Grtz

Foto-0020.jpg
 

ajan

Lid
Halfords is hier niet open op dinsdagavond, dus lekker aan het solderen geweerst. Werkt top nu!
 
@drekeovaal
Dat is inderdaad ook een manier. Hoe zit het nu met het licht? Heb je een fotootje van je auto in het donker? :) Hoe heb je de krimpkous er precies overheen getrokken? Het lijkt alsof je dat alleen aan de zijkanten gedaan hebt. Komt dat licht er nog doorheen?
 
@baartje
Ik heb die krimpkous ongeveer 5 mm breed voorgesneden en er dan overgedaan zodat dit enkel rond de contactjes zit , het licht van het lampje schijnt niet door daar zie je niks van ik heb er een foto bijgedaan van hoe het er uit ziet sorry voor de kwaliteit maar is genomen met men gsm

Foto-0021.jpg
 
@drekeovaal
Sow..wat een bak licht!! Vind je dat niet veel te veel. Die van mij geven een stuk minder licht, meer net als af fabriek door bmw, audi, volkswagen ed geleverd wordt. Dit vind ik er veel van het goede!
Overigens, mooie auto man! Goede combi, kleur, velgen (antraciete luxons?) en die diffusor achter! Heb je spoiler voor ook?
 
@ baartje ,
ik moet eerlijk zijn dat het op de foto feller lijkt dan in het echt , welke heb jij zitten en heb je er dan weerstand bij zitten ?
ivm de wagen ik vond de optie te duur en we hebben daarom diffusor + spoiler laten spuiten en spoiler vooraan zelf geplaatst de luxons zijn geen antraciete als ik eens tijd heb maak ik wat meer foto's ( ik heb er enkele maar dat zijn er van in de garage als we hem aan het klaarzetten waren ) de configuratie vind je hier terug op de site
http://www.skodaforum.nl/board/f49/vraag-ivm-aankoop-skoda-superb-17577-3.html post 21

Grtz
 

Espa139

Nieuw lid
Ik heb eens gekeken op de website van car mod shop naar die led's voor de DRL en zag dat ze £19.99 kosten maar weet iemand of dat voor 2 lampjes is of is dat de prijs per lampje? Op de afbeelding staan nl. wel 2 lampjes afgebeeld maar in de omschrijving is dat niet duidelijk.
 

Espa139

Nieuw lid
@drekeovaal: dank voor de info. Ik ga ze maar eens bestellen, krijg komende week m'n nieuwe Superb Ambition Businessline en ik vind die gele lampjes geen gezicht.
 

DeJee

Lid
dag rij verlichting vind ik maar iets stom.. overdag heb je licht genoeg op de weg en als je toch nog extra verlichting wil zet je toch gewoon je normale lichten aan?.. Ik zelf wou een Us module als dagrijverlichting maar omdat dit niet zou gaan heb ik ze gewoon veranderd door orangje lampjes en het is een mooi resultaat vind ik =)
IMG-20120627-00128.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
overdag heb je licht genoeg op de weg
DRL is niet om zelf beter te zien, maar om beter gezien te worden. Zóóó "stom" is dat niet, hoor!

Al eind jaren 60 van de vorige eeuw stond er in de Autokampioen een zeer lezenswaardig artikel over de (sterk verbeterde) zichtbaarheid van militaire voertuigen in Zweden sinds die per dienstorder werden verplicht om overdag onder alle omstandigheden dimlicht te voeren.

Sinds die tijd ben ik - naar aanleiding van dit verhaal - zelf ook altijd met dimlicht op gaan rijden. Er waren toen minder snelwegen dan nu, oftewel je had verhoudingsgewijs veel meer te maken met tegenliggers op enkelbaans wegen. Mijn ervaringen uit die begintijd:
- vaker dan voorheen zag ik tegenliggers die aan een inhaalmoevre wilden beginnen en deze afbraken, kennelijk vanwege mijn lampen
- de (aanvankelijk) weinige tegenliggers die ook licht voerden, waren (ook onder zonnige omstandigheden) zéér veel eerder en duidelijker te herkennen als tegenliggend voertuig doordat die twee pitten naast elkaar continue dezelfde helderheid hebben en zo erg herkenbaar zijn. Auto's zonder licht vallen, ook overdag in de stralende zon, vaak min of meer weg tegen hun omgeving. Dat geldt zelfs voor licht- of felgekleurde auto's, met name indien je zelf tegen de zon in rijdt.
- Autorijdend Nederland heeft jáááren aan het verschijnsel "licht aan overdag" moeten wennen: mensen wrongen zich soms in de vreemdste bochten om mij erop attent te maken dat ik m'n licht was vergeten uit te doen (yeah right - om 4 uur 's middags zeker?), tot aan uitstappen en op m'n raampje tikken aan toe. "Nee meneer, dat brandt expres" of woorden van die strekking antwoordde ik daar dan op - meestal met totale verwarring als gevolg...

Zodoende heb ik zo'n dikke 41 jaar met m'n "normale lichten" ook overdag aan gereden tot de komst van m'n huidige auto, die DRL van huis uit mee kreeg. Dat verbruikt, zelfs met m'n achterlichten erbij aan, toch weer minder energie dan dimlicht (én ik hoef er niet aan te denken om ze in te schakelen).
Dus ook in dat opzicht vind ik het alleszins niet "stom".
 

deusjevo

Forumguru
Je mag naar voren toe alleen witte of gele verlichting uitstralen dacht ik.
Dit kan verward worden met knipperlichten dus lijkt mij verboden.
 

DeJee

Lid
Je hebt toch ook us-lights modules? Dus zou niet weten waarom deze verboden zou zijn :s .
Moest het toch verboden zijn. Ik heb mijn wagen nieuw gekocht dus hoef ik de eerste 3jaar niet naar keuring (in belgie toch niet) hehe. Als het zover is vervang ik ze gewoon :)
 
DeJee, dat is wel buiten de lange arm van de wet gerekend deze schrijven een wit licht voor, dus bij een gewone wegkontrole kan je wel eens pech hebben.
En stel je komt een ongeluk tegen kan er mogelijk nog een discussie ontstaan van "ja maar zijn richtingaanwijzer stond naar links of was het rechts". :tongue:


Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011

GEPUBLICEERD OP 29 APRIL 2010. SECTIE RECENTE WIJZIGINGEN
Powered by Polinfo
Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.
Europees verbod

België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.
Technische eisen

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.
Facultatief

Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.
Auteur: Laure Lemmens
Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010
 
Bovenaan Onderaan