Xenon

MarkvdD

Forumguru
Die opwarmtijd is geen belemmering toch? En goedkoper, is dat zo? Dan moet je vind ik wel A-merken met elkaar vergelijken en niet bijvoorbeeld Osram xenon met Ali-Express led. Is led dan nog goedkoper?

Slider

Forumguru
APK ziet dat niet, lampjes zitten geheel in de projector verstopt. zolang het lichtbeeld goed is, keuren ze hem wel goed.
Zien ze LED in reflector, dan kunnen ze wel moeilijk doen wellicht. Mijne is er wel mee door APK gekomen, zijn ook officieel goedgekeurde Osram LEDS met certificaat voor mijn type O3. Weet niet of ze daarom zijn goed gekeurd, ik betwijfel of ze dat hebben geweten. Papieren liggen in dashboard kastje just in case.
Ik heb ook geen idee hoe lang xenon lampen mee horen te gaan.
Ligt ook helemaal aan het gebruik, hoeveel branduren ze hebben gehad. Reed die persoon overdag zonder licht, zelden in het donker of alle ritten met dimlicht aan, dat scheelt nog al.

Wat ook een interessante vergelijking zou zijn is deze led lampen en xenon naast elkaar qua lichtopbrengst en -beeld. Heb je daar ook een foto van gemaakt?
Lijkt me lastig, er zijn vele soorten xenon en LED versie in verschillende sterktes.
Xenon bestaat in 35W en 55W (al heb je andere converters nodig voor die hogere) en LEDs verschillen al helemaal in sterkte onderling.

In mijn Focus mk3 had ik lang projector lenzen ingebouwd met LEDs van Ali, uiteindelijk Xenon ombouw gedaan 55W ook van Ali en die gaven meer licht.

gehaktbal

Forumguru
Als ik mij niet vergis, zijn er met name 3 belangrijke eigenschappen van verlichting die moeten kloppen bij een apk als je de lamp vervangt:

- Het lichtbeeld moet kloppen
- Er moet een E-keur op de lamp zelf staan (dit laatste was in het verleden vaak een probleem, alhoewel je dat vaak niet kan zien zonder de lamp te demonteren)
- De hoogte uiteraard, maar dat heeft weinig met vervanging te maken

Voor mij zou LED voorkeur hebben, omdat de lichtsterkte niet achteruit zou moeten gaan naarmate de lamp ouder wordt.

MarkvdD

Forumguru
@Slider ben het met je eens dat het lastig vergelijken is met alle verschillende lampen en sets en wattage die te koop zijn. In dit geval ben ik vooral benieuwd naar een vergelijk tussen de xenon en led lampen van @Mill88 , een vergelijking van voor en na.

@JeSko daar heb je ook gelijk ik, een compleet set xenon incl balastten en kabels zal duurder zijn dan een compleet set xenon.

MarkvdD

Forumguru
Ziet er mooi uit, alhoewel ik het verschil niet overduidelijk vind (zo bij daglicht).

Wellicht interessant om eens een uitleg/tutorial te posten over de ombouw van OEM xenon naar led.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Ik wist dat deze vraag kwam en heb zonet de linker led lamp vervangen door een Osram Night Breaker Unlimited Xenarc die ongeveer een half jaar in de auto gezeten heeft. Zie het verschil, links dus xenon en rechts de led
Led is iets beller en duidelijker! Wat ook belangrijk is wat je ziet aan details op de weg

Mill88

Forumguru
Ziet er mooi uit, alhoewel ik het verschil niet overduidelijk vind (zo bij daglicht).

Wellicht interessant om eens een uitleg/tutorial te posten over de ombouw van OEM xenon naar led.
Opzich niet zo moeilijk.

- stekker van lamp halen
- lamp kwartslag (los)draaien
- lamp verwijderen
- nieuwe lamp plaatsen
- lamp kwartslag (vast)draaien
- stekker weer plaatsen

bij D3S zit de ballast namelijk aan de lamp vast en is het niks simpeler dan een lamp vervangen.

Edit: zie bijgevoegde foto van de xenon en de led lamp, de brandpunten zitten op dezelfde plek dus het beeld zal identiek zijn aan de xenon variant. 1000043646.jpg

Bovenaan Onderaan