turboturbo

Forumguru
Dank voor alle reacties! Geen zorgen jongens; 2 Michelin Premacy bandjes zijn inmiddels besteld...
Financieel kwam het beter uit volgende maand maar ik wil een situatie als @Agent327 beschrijft toch ten alle kost voorkomen. Als ik een klapband krijg ben ik uiteindelijk sowieso duurder uit. Nog even los van eventuele risico’s die ik daarmee aan ga.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vers rubber zit erop! Weliswaar de hoofdprijs betaald (want niet bij een bandenboer keten kunnen halen en een velg had aardig wat onbalans dus hij moest 'm wel 5 keer opnieuw balanceren voordat het wiel naar de zin van de monteur was) maar goed zo steun ik deze lokale eenmanszaak weer een beetje denk ik dan...

De banden waren overigens nog geen APK afkeur werd me verteld, dus @Arjann en @HarrieSkoda hadden het goed.

Mogelijk ga ik toch komende maand nog voor een paar dagen naar Duitsland dus dan vind ik het toch wel fijn dat ik ze alvast heb vervangen; met de wetenschap van de droogtescheuren zou ik die reis niet helemaal ontspannen aanvangen...

image-2019-05-10-2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Een APK is sowieso vind ik een twijfel achtig iets. De band kan vandaag nog net voldoen aan de APK en een advies ter vervanging krijgen en morgen kan die er niet meer aan voldoen. Nu lekker fris rubber, rijd ook lekkerder.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Een APK is sowieso vind ik ene twijfel achtig iets
Helemaal mee eens en het gaat echt maar om 'bare-minimum' eisen waaraan het voertuig moet voldoen. Nu rijd ik eindelijk op 4 Michelin banden en ik weet nog van mijn vorige Skoda hoe een compleet anders rijdende auto ik daarmee terugkreeg (was destijds 4 x nieuwe banden ineens)
Dat genot is ook hier gebleken, stond voorheen mijn stuur een beetje scheef (had in het verleden nl. uit laten lijnen met de toen nieuwe banden, maar die vervolgens al vrij vlot naar de achteras verhuisd) staat die nu weer mooi recht en de auto is weer heerlijk stil en voelt bijna Frans comfort achtig aan... :geek:
 

laagvlieger

Forumguru
Ik rij met de Fabia nog steeds op de eerste zomerbanden, 8 jaar oud en meer dan 100.000 km inmiddels. Ik gaf bij de vorige beurt aan om de banden misschien te vervangen, maar volgens de dealer kan ik er gerust nog een jaar mee rijden.

Hun uitleg hierbij: puur afgaan op de leeftijd of kilometerstand doen ze niet, aangezien zelfs grote bandenfabrikanten al(die toch graag willen verkopen) een leeftijd van maximaal 10 jaar aangeven. Een autoband is echter onderhevig aan factoren die veel meer invloed hebben op veroudering zoals onderhoud, opslagomstandigheden, temperatuur, belasting, snelheid, spanning, en zeker ook rijstijl.
Droogtescheurtjes in het loopvlak zijn niet zo zorgwekkend als scheuren op de wang van de band, waar de band veel dunner en kwetsbaarder is.

In het geval van de topicstarter zou ik de banden meteen vervangen, foto's lijken me duidelijk.
 

Okki

Donateur
  • maar volgens de dealer kan ik er gerust nog een jaar mee rijden
  • puur afgaan op de leeftijd of kilometerstand doen ze niet
  • aangezien zelfs grote bandenfabrikanten al een leeftijd van maximaal 10 jaar aangeven.

Als je het zo (verkeerd) zou lezen, zou je de conclusie kunnen trekken dat banden met 140.000 km erop van 4 jaar oud gewoon nog 6 jaar mee kunnen....:arghh:

meer dan 100.000 km ....en dan dacht ik dat ik met 75.000 km al spekkoper was ....:sterretjes:
 

laagvlieger

Forumguru
Als je het zo (verkeerd) zou lezen, zou je de conclusie kunnen trekken dat banden met 140.000 km erop van 4 jaar oud gewoon nog 6 jaar mee kunnen....:arghh:

meer dan 100.000 km ....en dan dacht ik dat ik met 75.000 km al spekkoper was ....:sterretjes:

Een band die in goede omstandigheden (goede druk, temperatuur en weinig belasting) bij gematigde snelheden steeds maar rechtdoor rolt (snelweg aan 100 km/u) en een beetje geluk onderweg (weinig tot geen obstakels die schade geven aan de band) kan echt zeer hoge kilometerstanden aan.
Dat in combinatie met een gebrek aan vermogen en ideale stalling van de auto maakt wellicht dat ik die 100.000 grens voorbij ben.
Bij ~120.000 km zal het echt wel einde verhaal zijn :jaja: Ik wil geen record halen, veiligheid is mij meer waard.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik rij met de Fabia nog steeds op de eerste zomerbanden, 8 jaar oud en meer dan 100.000 km inmiddels
Welk merk en type band precies? En staat de auto goeddeels droog/binnen/in de schaduw (bijv carport) of juist hele dag in de zon?

Zelfs mijn fietsenmaker zei me onlangs dat de levensduur van fietsbanden met name bepaald wordt door of de fiets buiten gestald staat of juist in de schuur en daaraan verbonden het aantal zon uren waaraan het rubber bloot staat.
 
als ik hierboven lees dat enkel de achterbanden het probleem waren, dan is het misschien slim om de banden "naar voor" te leggen.. Tractie banden slijten sneller....
(en je hebt best op je achterste wielen banden die zeker niet slippen...)
 

hemi24

Forumguru
@profke : tractie banden krijgen ook meer voor de kiezen, dus ik zou het risico niet graag willen nemen om daar van die uitgedroogde meuk te monteren.

:nailbiting:
 

turboturbo

Forumguru
@profke de uitgedroogde banden zaten op de vóóras. En bij de rit naar Duitsland later deze maand gaan er twee fietsen en een fietsdrager achterop: dus op welke as ze ook zouden zitten - ik geen gemoedsrust gehad...
 

laagvlieger

Forumguru
Welk merk en type band precies? En staat de auto goeddeels droog/binnen/in de schaduw (bijv carport) of juist hele dag in de zon?

Bridgestone Turanza. Erg harde en slijtvaste band. Maar daarentegen maakt die veel geluid en de combinatie koude & nattigheid vindt die echt niet leuk. Super in de zomer en waardeloos in de winter, maar daarvoor heb ik ook winterbanden. Auto staat grotendeels langs het huis in de schaduw. Nooit lang in volle zon.
 

Cordoba

Forumguru
@laagvlieger Je hebt toch niet vals gespeeld en een deel van die 100.000 km op de winterbanden gereden? Bij mijn Fabia I lagen er bij aankoop ook Turanza's onder, maar wat een rust toen die dingen vervangen werden door autobanden.
 

laagvlieger

Forumguru
@laagvlieger Je hebt toch niet vals gespeeld en een deel van die 100.000 km op de winterbanden gereden? Bij mijn Fabia I lagen er bij aankoop ook Turanza's onder, maar wat een rust toen die dingen vervangen werden door autobanden.

Nee zo snugger ben ik nog net! Er is ook een gigantisch verschil in geluid tussen die Turanza's en mijn winterbanden (Goodyear ultragrip)
 

Octavi4nus

Nieuw lid
Beste forumleden,

Mijn Octavia Combi 2016 1.4 TSI heb ik laten afleveren op Michelin Crossclimate vierseizoensbanden. Ik heb na 3 jaar 105.000 km op de teller. Ik ben heel tevereden van de banden op het puntje na dat hij graag stenen oppikt en vast houdt.

Ik ben een normale vlotte tot rustige chauffeur, rij niet sportief. Ik ga meerdere keren per jaar naar de Vogezen (af en toe sneeuw) en 1 keer per jaar naar het zuiden. Voor de rest het wisselvallige en soms winterige weer in België en soms wat forser winterweer in de Ardennen.

Na 105.000 km ben ik voor en achter bijna aan de slijtage indicatoren dus vervangen is nu wel aan de orde. Ik denk dat dit enorm slijtvaste banden zijn gezien de enorme afstand die ik ermee gereden heb. Hoewel ze erg slijtvast zijn, vind ik de grip ook super voor mijn rijgedrag.

Mijn eerste gedacht is om terug Michelin Crossclimate te nemen maar dan de plus versie, Crossclimate+. Net omdat ik zo tevreden ben.

Mijn schoonbroer heeft onlangs de Continental AllSeasoncontacts laten monteren en is voorlopig tevreden, de band heeft echter nog geen winterweer gezien. Er is ook nog niet veel gekend over de slijtvastheid. Maar volgens tests zouden deze minstens even kwalitatief moeten zijn als de Michelins.

1. Toch weer Michelins of eens Continental proberen?
2. Indien Michelin, de crossclimate of crossclimate+?
3. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de gewone versie en de + versie?

Iemand ervaringen of tips?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb sinds afgelopen de Conti AllSeasons onder de Fabia, grip is in de winter dik in orde, onder echte zomerse omstandigheden merk ik soms dat ik net even minder grip heb, dan ik vroeger van mijn zomerbanden gewend was. Slijtage is nog moeilijk te zeggen, maar lijkt niet super slijtvast te zijn, maar ook niet dramatisch slecht. Volgens de cijfers zou de Conti beter scoren op brandstofverbruik in vergelijking met de Michelin, dus dat kan maken dat de Conti per gereden mogelijk een vergelijkbare prijs heeft als de slijtvaste Michelin (minder km's van de Conti versus hogere brandstofkosten bij de Michelin).

Ik weet niet hoe het zit bij Michelin, maar de Conti heeft een voorgeschreven draairichting, en dat vind ik wel een nadeel. (In het verleden ooit bij 4 gecupte banden alles kruislings gewisseld, en zo nog 30k km zonder al te veel kabaal kunnen rijden op hetzelfde setje, bij voorgeschreven draairichting is dit truc niet mogelijk, en ook als reserveband is een band met voorgeschreven draairichting nogal onhandig)
 

Johnnyvr6

Forumguru
Conti’s staan er om bekend dat ze kunnen cuppen . Juiste banden spanning en wisselen van voor naar achter gaat dit meestal wel tegen. Ik zweer bij Michelin banden als je een Michelin vast hebt zijn de wangen altijd veel soepeler dan de wangen van vergelijkbare andere merken wat dus inhoud dat je meer comfort hebt.
 

EdZ

Donateur
Zelf dacht ik aan Bridgestone wheater control A005, die scoorden volgens mij nog beter dan de Michelin en Continental. Alleen ook een draairichting zo te zien. En als ik foto's bekijk van de Michelins dan hebben die ook een draairichting. Geen ontkomen aan lijkt het.
 
Bovenaan Onderaan