Benzineverbruik Yeti

Ron467

Actief lid
1 op 16.2!! Gemiddeld dus vlgs maxidotje! Op rit 2, dus hele tank, zit ik nu gemiddeld op 1 op 13.2! Da's toch mooi nietwaar?

Mijn maxidat geeft ook vaak optimistische waarden aan.
Gemiddeld nu 1 op 14,6, voor al die korte ritjes (na ca 14 km is de olie pas op temperatuur) niet echt slecht, maar toch minder dan ik verwacht.
Vooral niet als je na tanken en invoeren/zelf rekenen minder gunstig komt.

Nog ca 600 km te gaan voor de 3e tankbeurt en dan even echt gassen:winkie:.

EdK

Forumguru
ehh Ron467 psssttt dit gaat over de Yeti verbruiken hoor niet over de Fabia FL !!

Maar is het bij de Yeti niet zo dat je ook twee tripmeters hebt ?
Als ik me dagelijks verbruik zie van me huidige wagen en op de trip 2 dan zit daar op de lange afstand ( trip 2 ) een ander verbruik zichtbaar dan wat je op dagelijks ziet !

Ron467

Actief lid
ehh Ron467 psssttt dit gaat over de Yeti verbruiken hoor niet over de Fabia FL !!

Weet ik, maar ik heb nu eenmaal een beter vergelijk met andere modellen met dezelfde motoren dan met de 3 cilinder diesletjes waar 98% van de fabia´s mee lijkt te rijden.

Ehh EdK, ga jij je nu zelf schuldig maken aan opmerkingen over postings in draadjes waar iemand anders, volgens anderen niet thuis horen, foei!

EdK

Forumguru
denk dat het vergelijk alleen wat scheef gaat als je de CW waarde van de wagens erbij rekent

Enne Psssst was als geintje bedoeld hoor !! no hard feelings

Multi1100

Actief lid
:ot:Ed, dit is een serieus forum, dus psst past hier niet (@mod; schertsend bedoelt natuurlijk:winkie:) Je hebt helemaal gelijk wat betreft de CW waarde, sommigen weten daar alles van met zuiden of westen tegenwind!

nu weer om topic! Daarom gaf ik ook de verbruikscijfers aan van rit 1, 2 en via spiritmonitor het gemiddelde vanaf nieuw..

@Ron467: Overigens de maxidot blijkt dus vrij nauwkeurig want die gaf bij 1e en 2e tankbeurt het gewoon goed aan! En de olietemp is bij mijn rijstijl al eerder Oke (70 graden na zo'n 5-7 km)
Het rekenen laat ik over aan spiritmonitor..
Zo, ga nu de binnenkant van de oogleden bekijken:winkie:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik doe het op exact dezelfde wijze en kan ook niet anders concluderen dan dat de BC vrij exact het verbruik aangeeft. Heb hem eigenlijk altijd op trip 1 staan.

CaseyBasey

Actief lid
Ik hou bij SpritMonitor de verschillen bij tussen verbruik volgens BC en volgens getankte liters en gereden km. Het verschil fluctueert, maar meestal lijkt de BC iets te optimistisch te zijn:

BC - echt verbruik
6,50 - 6,93
6,20 - 6,04
6,60 - 6,61
6,60 - 6,72

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en correspondeert dat dan exact met elkaar wat betreft gereden afstand, dwz zet je trip 2 na het tanken steeds op 0? Denk haast van wel en is een goed idee, ga ik ook doen! Want verder gebruik ik die trip 2 eigenlijk in het geheel niet

CaseyBasey

Actief lid
Na het tanken zet ik aldoor alle (3) tellers op 0, dus tripmeter 1, tripmeter 2 en de km-teller. Wel eerst even de standen en verbruik noteren!

Ron467

Actief lid
Alle verbruik is afhankelijk van vele variabelen, waarvan de standaard CW waarde en standaard gewicht er slechts twee van zijn.
Wat is de rijstijl, belading, wind, afstand, snelheden, en noem maar op.

Hat zal velen een genoegen zijn om te zien dat ze met hun Yeti zuiniger zijn dan ik met mijn lichtere, gestroomlijnde Fabia

Ikzelf zal (voorlopig) mijn best doen om mijn cijfers wat opgekrikt te krijgen

En geintjes......wie kaatst kan de bal verwachten
daar zit ik niet mee.

CaseyBasey

Actief lid
Hey Ron, ik schrok in eerste instantie echt van je verbruik, maar toen zag ik dat je niet in een GL reed. (Inmiddels zit ik nl. met het vooroordeel dat alle Fabiarijders een GL hebben, maar dat is natuurlijk niet zo.)
Met dat verbruik van je FL moet het echt wel goed komen. Vermijd korte ritten en wees voorzichtig met zowel gas- als rempedaal, dan kan het niet anders of je gaat zuiniger rijden.

Rosinfield

† In Memoriam
km teller? Je kunt gewoon elke x de totaal km stand ingeven, dan berekent de SM-dame zelf de gereden afstand.

Rosinfield

† In Memoriam
Wist je dat er ook een brandstofmeter in zit? In het rechter klokje onderaan.
Heb trouwens gemerkt dat wanneer deze op de grens van rood staat (mijn vrouw reed en die let daar niet op), je nog 110 km of iets daaromtrent over hebt.

CaseyBasey

Actief lid
Is dat de brandstofmeter? Nooit op gelet... ;)

Mijn ervaring met vorige auto's was dat de brandstofmeter het verbruik niet in lineaire zin weergaf. In de Corolla ging het zo: als volgens de meter de brandstoftank nog bijna vol was had ik in werkelijkheid al een derde verstookt. Dan schoot de meter in korte tijd naar beneden tot bijna leeg terwijl de tank nog zeker voor een derde vol zat.
Ik heb me al lang geleden aangewend om de km-tripteller te hanteren als indicatie voor een tankbeurt. Staat de teller op 600 dan denk ik van laat ik binnenkort maar eens tanken.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat herken ik ook van de Toyota dat niet-lineaire. Weet eigenlijk (nog) niet of dat met deze ook zo is. Met deze ben ik altijd wel op tijd, als hij zo een eind over 1/2 is, tank ik weer. Wel veel fijner zo'n grote tank. Vroeger moest ik altijd zowel in A'dam als in Friesland tanken. Nu alleen nog in Friesland.

Multi1100

Actief lid
Goedkoper zeker? Ik tankte vaak in De Knipe..

Overigens; ik gebruik trip2 dus om te zien hoever ik ben op die tank..trip 1 natuurlijk voor de dagelijkse ritten omdat die zichzelf reset na een paar uur stilstaan (weet eigenlijk niet na hoelang..iemand?). rip 2 is dus eigenlijk dubbelop bij mij met dagteller (door sommigen km teller genoemd maar dat is voor mij dan weer de teller van de totaalstand van de auto..) En ook ik laat de SM dame haar werk doen..anders zou ik wel naar de kapper gaan...
Gaat 't weer een beetje meneer Droge?

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dan moet je 2 dus steeds na het tanken resetten, ga ik dan ook maar doen. Tank bij Gulf aan de weg Oosterwolde Wolvega bij Oldeberkoop. Iets van 1,47 dacht ik.

CaseyBasey

Actief lid
Yep, trip 2 is bij mij dus ook dubbelop met dagteller. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat trip 1 na 2 uur stilstaan (contact uit) reset.

Bovenaan Onderaan