Benzineverbruik Yeti

Multi1100

Actief lid
Ja, voor jou misschien ook meer in de route..maar als je via oude/nieuwe horne naar Oldeberkoop rijd kom je langs een goedkopere in Mildam..AVIA dacht ik..die en de knipe scheelden vorig jaar gauw enkele centen per liter met NH/rest. Geldt natuurlijk alleen als je er toch (bijna) langs komt. Kijk maar eens op goedkooptanken.nl
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klopt na 2 uur. Trip 2 na 2000 km dacht ik.
Ja die in Mildam doe ik ook wel als ik er langs kom, is self-service. Voordeel van Gulf is dat je zegeltjes krijgt en contant geld bij vol boekie. Altijd handig voor klein geld.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou 1.48 is niet duur zag ik. Overigens krijg je blijkbaar niet alles te zien, want die in Mildam staat er niet tussen als ik op Mildam zoek en hetzelfde geldt voor het Tinq station hier in de buurt (A'dam-Watergraafsmeer)
 

CaseyBasey

Actief lid
Beetje vreemd dat de Shell Express in Uitgeest er niet bij staat. Is volgens mij een behoorlijk goedkope, ik denk nu 1,45.
 

Ron467

Actief lid
ach ja, sneltypen.....
ik vond ´m wel leuk, dus maar niet verbeterd.
er staat ook nog ergens maxidat of zo.

Hoeveel verschillende personen rijden in jullie auto´s?
ik was mooi op weg met een paar rustige woon/werk kilometers en nu heeft mijn vrouw de afgelopen 2 dagen het gemiddelde weer doen kelderen :mad:
 

Trucker

Actief lid
Ik heb hetzelfde ik doe er alles aan om zuinig te rijden en als mijn vrouw heeft gereden zie ik het verbruik weer stijgen,ik heb het maar opgegeven ....
 

Ron467

Actief lid
Ondanks de gunstigere CW waarde is wind ook bij mij van groooote invloed.:eek:
Net even een stuk wezen sturen over de N57 richting zeeland en weer terug, deels 80 en deels 100 km/h weg.
Heen windje tegen rond de 1:14, maar terug boven de 1:20 (bij iets>100 km/h):worshippy: . Gemiddelde voor deze tank (na de uitstapjes van mijn vrouw) weer terug op 1:16,4 gebracht:baby012:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik zou dat wel eens in factoren ontbonden willen zien. Dan zoumisschien wel blijken dat die CW waarde niet eens zo'n grote rol speelt, vergeleken met de wind en het gewicht van de auto.
 

FredV

Banned
@ Rosinfield,
"Dan zou misschien wel blijken dat die CW waarde niet eens zo'n grote rol speelt"
Dan moet ik weer terug naar de schoolbank. Het is een rekensommetje: als je de cw weet en de snelheid, dan kun je uitrekenen hoeveel vermogen en dus brandstof dat opslokt.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus dan weet je dat een hogere snelheid meer verbruikt.
Maar goed, dat is de tekst, nu nog uitrekenen met cijfers.
 

Multi1100

Actief lid
CW waarde en wind zijn direct aan elkaar verbonden...een lage cw waarde leidt ertoe dat de wind minder vat heeft en dus minder invloed op het verbruik..kwestie van aerodynamica. Citroen is/was gekend als een fabriek die dit erg goed in de vingers heeft, met huidige computer technieken kan in de ontwerpfase al veel gesimuleerd worden. Maar ontwerpen blijft ook compromissen sluiten...voor de Yeti (en andere SUV achtigen) zijn andere uitgangspunten genomen (hoge instap, hoge ruimtes) dan bijv. bij de C4, die heeft een CW waarde van 0.28 dacht ik, een van de laagste in de middenklasse consumentenmarkt. De Yeti heeft 0.37 vlgs autoweek.
Meer te vinden door effe te googlelen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, in fysica ben ik bepaald geen ster, maar weet wel veel van regressie-modellen in de statistiek. Zou wel interessant zijn wat de relatieve bijdrage is van de verschillende factoren. Dat een aerodynamisch model gunstiger is voor het verbruik, begrijp ik maar in welke verhouding staat die factor t.o.v. wind en gewicht.
 

Multi1100

Actief lid
Aerodynamica werkt idd eigenlijk volgens een regressie model..de weerstand stijgt exponentieel (heb de formules niet meer paraat ;) ) met toenemen van de CW waarde. Veel denken dat een potlood punt vorm het meest efficiënt is, helaas..dat blijkt de druppel vorm te zijn, dus rond van voren en uitlopend van achter. Dat heeft weer veel te maken met de drag factor, en dat is eigenlijk de luchtzak (lage druk gebiedje) die je achteraan je aan trekt en dus een tegenkracht opwekt. De rechte achterkant van de Yeti is zo'n drag opwekker..
Overigens vind men nog vrijwel "dagelijks" uit dat de modellen nog niet allemaal kloppend zijn met de natuurkundige waarheden! Er blijken bijv. veel meer overeenkomsten te bestaan tussen hydrodynamica en aerodynamica ondanks dat lucht en water natuurkundig andere vormen zijn. De Bulbsteven bij schepen is gebaseerd op kennis rond walvisvormen. De russen hebben in de vliegtuigindustrie de werking van de haaienhuid (die niet glad is..) geprobeerd, het feit dat er "deuken" zitten in een glofballetje is hier ook op gebaseerd, allemaal om de zgn grenslaag (een lage druk gebiedje tussen oppervlak en de lineaire luchtstroom) te verkleinen. Ook Airbus had met zijn Guppy (vrachttoestel met groot frontaal oppervalk) een kleinere dragfactor dan ze zelf berekend hadden. Ook de 747 (intro 1970!) is daarvan een voorbeeld.
De F16 was bij mijn weten het 1e toestel dat een zodanig kleine grenslaag over de vleugels heeft dat ie zonder computors niet te vliegen is (dus onvoldoende eigen draagvermogen op de vleugels en rompvlakken) maar daardoor juist zeer wendbaar en snel (wat de bedoeling is van een fighter).
Kortom er is veel over te zeggen! Maar alle oplossingen die de mens toe heden heeft gevonden zijn compromissen tussen vorm en gebruik
 
Bovenaan Onderaan