Benzineverbruik Yeti

CaseyBasey

Actief lid
@Multi1100: heb jij je tijdens de inrijperiode gehouden aan de instructies van Skoda of heb je af en toe toch flink doorgetrokken zoals sommigen op dit forum aanraden?
 

Multi1100

Actief lid
Aardig aan de instructies gehouden...meest belangrijk is overigens niet zozeer het toerental max, maar vooral toerental min bij overschakelen, het beste is om het blok zeker de 1e 500 km "licht" te laten lopen en dus niet zwaar van onderuit te laten trekken.
Ik schakelde op bij 1800-2200 toeren zeg maar en bij 60/70 km p.u. had ik hem in z'n vijf en niet in z'n zes zoals de BC dan aangeeft..Voor de rest laat ik hem sinds de 1500 km af en toe even flink boven de 3000 tpm komen om zowel de turbo "levend" te houden als de zuigerveren nu echt in te slijten op de cilindervoering (gaat sneller en beter met af en toe toeren maken). Die 1500 km is overigens redelijk ruim gesteld hoor, de 1e 500/600 zijn eigenlijk het meest belangrijk. Vandaar ook dat sommige dealers aanraden om de 1e rit een lange rit te maken..maar de meeste mensen doen dat dan op de snelweg met een constante snelheid en dat is dan weer jammer...je kan beter kleine weggetjes pakken met veel verschillende snelheden en op/af schakelen..loopt de bak ook beter in (want het is niet alleen het blok...)
En als je er een beetje gevoel voor hebt merk je wanneer het blok krachtiger wordt.
Bij mijn tweewieler merk hebben we wel eens dealerdagen waar ook een rollenbank staat, en dat kun je tot 10-12 % verschil in vermogen vinden bij identieke motoren (dus qua model en km stand ongeveer). Ligt natuurlijk niet alleen aan inrijden maar is wel een belangrijke factor
 

CaseyBasey

Actief lid
Met een DSG heb je het schakelmoment wat minder in de hand. Daarom heb ik na de 1ste 500 km soms even met de tiptronic en S-stand doorgetrokken tot richting 4000 toeren in elke versnelling. Onder normale omstandigheden komt het toerental bij mij nauwelijks boven de 2400.
 

Multi1100

Actief lid
Wat mij opvalt is dat de Yeti op de achterkant (dus o.a. klep) erg snel smerig wordt. Ook de rit gisteravond terug uit Frl met veel regen viel het me op dat er opvallend veel werveling achter de auto zit. Heb hier ergens al eens eerder een verhaal gezet over de "drag" factor, volgens mij lijdt de Yeti daar flink aan en dat doet z'n verbruik geen goed. Ik vraag me af wat een kleine spoiler boven de achterklep als effect zou hebben...leest Skoda/PON mee? Product innovatie!

Wat verder opvalt is dat de (achter) deuren aan de onderkant ook flink vuil worden, hetgeen inhoudt dat daar aërodynamisch ook nog wel wat winst te halen is..want wervelingen kosten brandstof (welke dan ook) M'n vorige A3 daar veel minder last van.

Anderen ook opgevallen?
 

CaseyBasey

Actief lid
Zeker, over het vuil op de achterklep en de drempel eronder hebben we het eerder gehad. Wordt echt binnen de kortste keren vuil.
Heb ook wel eens aan een spoiler op het dak gedacht, dat zou vast wel een verbetering opleveren.
 

Captain Hook

Forumguru
@Multi1100: de Yeti heeft niet voor niks zo'n slechte cw-waarde. :1884:
Zo'n vierkant blok met rechte achterkant is erg slecht in het doorklieven van de luchtwederstand.
Je ziet het heel goed bij de topsnelheid van de Yeti. Hetzelfde motorblok performed in een O2 veel beter qua topsnelheid. Zelfs een Roomster is nog sneller... ;)

Eén van de redenen dat de Prius zo'n verfoeilijke vorm heeft, is die langgerekte druppelvorm, da's beter voor de stroomlijn.
 

Captain Hook

Forumguru
@EdK: Een 'petjes'-taartschep is verboden bij de wet.
Een auto mag geen uitsteeksels hebben die extra verwondingen kunnen opleveren bij omstanders.
 

EdK

Forumguru
Yeti is 10 cm breder dan de RR, dus levert geen problemen op !
En vliegen ze over het dak , dan worden ze door deze spoiler opgevangen.
Vallen ze niet zo hard op de straat terug !
Positief zien hoor !!
 

EdK

Forumguru
Ja en ook te gebruiken met panoramadak
Kunnen de meerijders achterin kijken of hij er niet afvliegt !
 
Bovenaan Onderaan