Benzineverbruik Yeti

Tallguy

Forumguru
Ik merk dat hoe dichter bij ik de 10.000km zit ( nu nog iets van 300km te gaan) dat de Yeti 1.2 toch losser is gekomen en ok qua verbruik. Het klinkt niet helemaal nuttig en zinnig, maar ik merk dat, nadat ik 'm een paar keer op zijn staart heb getrapt (160km/h stukjes en dan weer terug laten zakken naar 120) het verbruik aan het zakken is.
Met een gemiddelde van 105km/h over 90km en een verbruik van 7.8 is op zich niet verkeerd (tenminste...niet zoals ik het verwacht had).

Ik heb stiekum het idee dat het opzoeken van de grens van de motor helpt. Eigelijk wil ik mijn Yeti in DLD nog eens op zijn echt max hebben.

CaseyBasey

Actief lid
@Rosinfield: nee, zo ben ik niet...
@Kensei: hij zal vast wel wat losser zijn inmiddels. Dat is tenminste wel de bedoeling als ie wat meer km gereden heeft. Jammer dat je niet vanaf het begin het verbruik hebt bijgehouden, dan was het ook enigszins objectief vast te stellen.

EdK

Forumguru
alluminium blokken hebben meestal nicasil als slijt laag op de wanden van de verbrandingskamer
Voor dat de zuigerveren op de nicasil zijn ingesleten ben je algemeen een 10 a 15K verder
Nicasil werd en word ook gebruikt bij de BMW motorfietsen te beginnen met de K serie en later de vernieuwde R serie's en na 15K begonnen de BMW's die ik gereden heb pas soepel te draaien en zag je ook het brandstof verbruik verminderen !

Dus wat ik nu zo van Kensei lees dan klopt het haast wel

Erkens

Lid
Ik noteer elke tankbeurt de km-stand en aangezien ik hem altijd vol gooi kan ik zo mooi bijhouden wat mijn verbruik is: (inmiddels staat er al 10k op de teller)

full.png

Veel te hoog dus als ik het zo van anderen lees. Natuurlijk is mijn voet wat zwaarder, maar als ik hem op cruisecontrol zet is het verbruik nog steeds veel te hoog volgens de boordcomputer als ik het zo lees, vreemd. Toch maar eens een tijdje proberen "normaal" te rijden, kijken of dat verschil uit maakt.

Dus mochten jullie de komende tijd een zwarte Yeti tegenkomen die rijd als een oude opa dan is de kans aanwezig dat ik dat ben :tongue:

EdK

Forumguru
Dus mochten jullie de komende tijd een zwarte Yeti tegenkomen die rijd als een oude opa dan is de kans aanwezig dat ik dat ben :tongue:

Ach dan val je bij ons niet meer op !!
Je weet dat de Yeti voor 50+ is gemaakt volgens Skoda :winkie:

Erkens

Lid
Ik vind het helemaal niet een auto voor 50+-ers (volgens de folder van Skoda ook niet, als ik kijk naar de mensen die er in afgebeeld staan)

Rosinfield

† In Memoriam
Ik rijd bepaald niet als een oude opa, hoor. Maar "normaal" rijden is natuurlijk een subjectief begrip, tenzij je van te voren afspreekt wat je daaronder verstaat. Normaal kan bv ook zijn in normatieve zin, dan zou het inhouden je houdend aan de snelheidslimieten. Of in statistische zin, zoals de gemiddelde automobilist. Probleem is nu dat wij geen idee hebben wat jij onder normaal verstaat. Misschien is dat voor de een "als een oude opa" en voor de ander juist redelijk vlot. Maar als je voor je gevoel rustiger gaat rijden, zal dat ongetwijfeld terug zijn te zien in je verbruik.

Erkens

Lid
Snelheidslimieten zijn geen probleem met CC (hoewel het in principe voor het verbruik niet uitmaakt als je 120 op een autoweg rijdt, want dat is tenslotte ook de snelheid die je op een autosnelweg mag raden) Het gaat dan met name om het optrekken. Overigens niks ten nadelen van "opa's", ik had er niet voor niks een smiley achter geplaatst ;)

Maar vanaf de volgende tankbeurt zal ik er eens wat meer op letten en rijden zoals mij tijdens mijn rijlessen is geleerd :) Kijken wat dat uitmaakt.

sador

Donateur
Heb nu 12500 km op de teller en het gemiddelde verbruik is 1 op 14.

Vind ik best netjes.

Rij veel met de cc aan

Rosinfield

† In Memoriam
Sador: netjes idd, ik tot nog toe ook zoiets (zonder CC)
Kensei: No offense en ik ben (helaas) nog geen opa!

Tallguy

Forumguru
Ik heb ook helemaal niet gezegd dat jij als een opa rijdt :ahum: Je bent in de war met een andere posting.

Rosinfield

† In Memoriam
nee, je zei idd dat je dat zelf ging doen. Maar nogmaals, ik denk dat je nog best redelijk vlot en toch zuiniger kunt rijden als je wat rustiger optrekt en meer laat uitrollen b.v. Ben benieuwd naar je resultaten.

Rosinfield

† In Memoriam
Zooooo! Ik heb gemerkt dat als ik 80 rijd (1800 rpm), het verbruik gem. rond 6.0 zit.
Ga je dan de snelweg op, dat loopt het uiteraard wat op (120 km p/u, 2500 rpm) tot rond de 7.0.

CaseyBasey

Actief lid
Vandaag ca. 100 km gereden over vnl 80 km-wegen. Resultaat: 5.8.
Totaal gereden: 581 km, verbruik 6.5.

Ben erg benieuwd hoeveel de BC afwijkt van het werkelijke gebruik, want ik heb nog niet getankt.

Bovenaan Onderaan