Citigo op LPG

zefke

Lid
Hallo Cali05,

Ik heb met veel interesse je Lpi verhaal gelezen. Nog steeds tevreden? Hoe staat het nu met het verbruik? We rijden zelf op dit moment een Fabia 1.4 16V met Lpi, verbruik ligt rond de 1:11 a 1:12. Na 110.000 km op LPG zijn we nog zeer tevreden over het Vialle systeem, alleen begint de pomp nu wat meer lawaai te maken als toen hij nieuw was. We zijn benieuwd hoe lang hij nog mee gaat.

Ik lees je hebt een 39 liter tank, volgens de normen zou er dan 39 x 0.7= 27.3 kg bij het oorspronkelijke wagengewicht worden opgeteld. Zit je met de Citigo dan nog in de MRB gewichtscategorie van 750-850 kg (tarief G3 230,- per jaar) of kom je net een categorie hoger 850-950 kg (tarief G3 360,- per jaar) . Bij de 52 liter tank van Landi zou er 52 x 0.7 = 36 kg dan zit je denk ik zeker in de hogere categorie.

groetjes
Paul
 

cali05

Forumguru
Dag Zefke,
Wat het verbruik betreft: ik rijdt vooral autoweg km's en 80 km. wegen. Het verbruik ligt dan tussen 1 op 15,5 en 1 op 16,5. Wat de MRB betreft heb ik geen idee. Ik geloof dat de auto één categorie hoger is uitgekomen na inbouw. Ik zal het nakijken op het kentekenbewijs, maar dat is voor mij nog niet aan de orde omdat we pas MRB gaan betalen op 1 jan 2014. Daarnaast maakt 1 zo'n categorie ook niet zo dramatisch veel uit. Momenteel tank ik gas voor 0,60 euro per liter dat scheelt een euro per liter met benzine, het wat hogere veruik meegneomen scheelt het xo'n 0,80 euro per liter.
 

zefke

Lid
Hallo Cali05,
Dat is toch wel een heel net verbruik...

Ik denk inderdaad dat hij wel een categorie omhoog is gegaan 829 + 27.3 = 856kg


groetjes
Paul
 
Hallo zefke,

Hij Cali05, komt inderdaad in een hogere categorie terecht.
Ook ik heb m,n Citigo Elegange op gas (vogel) rijden.
Heb een 33 ltr tank en kom nèt in een hoger belasting tabel terecht.
Als ik weer de keuze moest maken wel of geen gas,dan deed ik het weer.
Het rijd prima en ook wij zitten op een gebruik van 1 op 16.5/17 .

Vriendelijke groet Paul
 

zefke

Lid
Hallo Paul,

Ze hadden een 30 liter tank moeten inbouwen, dat scheelt niks aan actieradius maar vanaf 2014 wel 160,- per jaar MRB...

Ja, ons Zeeuwen bennen zunig..

groetjes
Paul
 
Hoi zefke,

Ja, dat is zo,maar moet nu al 2 a 3 x in de week tanken.
Ze weten nu al bij het tank station hoe ik de koffie drink (grapje).
Heb bewust voor de 33 liter tank gekozen,daar de tank ander5s boven de bak uitkomt.

Gtjs Paul
 

bouwew

Nieuw lid
Ik zit er (ook) aan te denken mijn Seat Mii uit te rusten met een Vialle LPi installatie (60.000km/jaar). Ik vraag mij af, is een klep smeersysteem noodzakelijk? Wat voor advies hebben jullie, Cali05 (Vialle LPi), Happyness (Vogels LPG) gekregen, en hebben jullie ervoor gekozen om een klep smeersysteem te laten installeren?
 

cali05

Forumguru
Ik zit er (ook) aan te denken mijn Seat Mii uit te rusten met een Vialle LPi installatie (60.000km/jaar). Ik vraag mij af, is een klep smeersysteem noodzakelijk? Wat voor advies hebben jullie, Cali05 (Vialle LPi), Happyness (Vogels LPG) gekregen, en hebben jullie ervoor gekozen om een klep smeersysteem te laten installeren?
Ik heb geen klepsmeersysteem laten monteren, ook niet het advies gehad om dat te doen.
 
Bouwew, zoals jezelf al vermeld heb, heb ik/wij de Vogel cq Landi installatie.
En Ja, mij werd aan geraden om het klepsmeersysteem in te laten bouwen,en dat hebben we ook gedaan.
Het bevalt ons zeer goed.Om de 4000 km ff bij vullen en gaan maar weer.
Denk er wel aan,dat als je je auto ( Up,Citigo,Mii) op gas laat rijden,dat dan wel je garantie vervalt!!!!.
Dat geld voor de hele Vag Groep werd ons veteld.
Maar het is natuurlijk wel zo dat de Vag groep bij evt.motor schade MOET kunnen bewijzen dat het aan het LPG gebeuren ligt.
 

bouwew

Nieuw lid
Cali05, Happiness, bedankt voor jullie reakties.
Ik heb even rondegebeld, en na wat doorvragen kom ik tot de conclusie dat een klepsmeersysteem niet nodig is. De onderdelen die kritisch zijn, zijn bij de Up, Citigo en Mii verhard. Als je niet veelvuldig boven de 3000 toeren uitkomt, dan zal een klepsmeersysteem praktisch niks doen, is mij verteld.
Blijft nog de vraag over, kies ik een verdampersysteem of een injectie syteem?
Cali05, waarom heb jij voor een Vialle LPi systeem gekozen en niet voor een goedkoper verdampersysteem?
 
Laatst bewerkt:

cali05

Forumguru
Cali05, waarom heb jij voor een Vialle LPi systeem gekozen en niet voor een goedkoper verdampersysteem?
Dag Bouwew,
Ik had goede ervaringen met een systeem van Vialle in een Octavia. Daarnaast is het systeem van Vialle onderhoudsvrij, vandaar.
 

swennl

Nieuw lid
Hoe zit het ondertussen met het rijden op LPG?
Waar hebben jullie het laten inbouwen?
Ik twijfel tussen een BRC systeem met 4 jaar garantie, of een Landi met 2 jaar garantie..
Iemand tips?
Alvast heel erg bedankt!
 

Jardinero

Nieuw lid
Tot nu toe 12.000 km gereden met een BRC installatie. Nog geen enkel problem ermee gehad tot nu toe. Verbruik is 1 op 15.4
 

cali05

Forumguru
Zo'n 15000 mee gereden. Rijden gaat prima. Verbruik stijgt omdat er wat meer kleine afstanden mee worden gereden. Volgende week wordt de multivalve voor de tweede keer vervangen en wat gedoe gehad met het uitlaatgas controlesysteem van de auto. Auto hing in noodloop omdat de sonde in de uitlaat de 'verkeerde' waardes registreerde.. Is netjes verholpen.
LPIsysteem van Vialle (onderhoudsvrij)

Weet wel dat Skoda autogas niet ondersteunt en daarmee kan een deel van je garantie vervallen.
 
Laatst bewerkt:

Bart1979

Actief lid
Met interesse gelezen, dit topic. Kan het toch niet laten te reageren, gezien mijn eigen ervaring op LPG.
Ik heb het gedaan in een Peugeot met een 1.6 16v motor die notoir goed tegen LPG kan, en daardoor geen klepsmeersysteem behoeft. Sowieso is het nut van die systemen twijfelachtig, aangezien het vaak niet juist werkt en de boel overmatig vervuilt. Ook kun je je afvragen of het druppelen van wat smeermiddel afdoende is om de kleppen niet te laten inbranden bij het rijden op LPG.

Feit is wel dat de moderne motoren tegenwoordig steeds zachtere klepzetels krijgen omdat dat goedkoper is om te produceren. Dit is funest voor LPG-rijden op de langere termijn.
Zie bijvoorbeeld de vele internet forums over de kosten die het rijden met de Mazda 2 bi-fuel met zich mee brengt, ondanks dat het hier om een 'af-fabriek' (eigenlijk een af-importeur) installatie gaat. Kleppen stellen is peperduur, en na een zekere tijd ben je uit gesteld, en zit je aan een koprevisie vast. Hoe lang dat duurt, is niet op voorhand te zeggen en afhankelijk van rijstijl, etc.

Daarnaast vond ik het grootste probleem het gedoe met bijvoorbeeld het LPG drooggasfilter bij mijn Vogels VGI installatie: elke 15k vervangen, en dat moest bij de inbouwer. Kosten: 30 euro voor nog geen 2min werk.
Grootste ergernis was het telkens naar de inbouwer moeten als er iets is met de installatie (verkeerd aangeven niveau in de tank, een gaslekkage, slecht lopen op gas, etc etc) In een jaar tijd toch ruim 6x extra bij de inbouwer gestaan, die ook nog eens slechte service verleende.

Uiteindelijk kwam het er op neer dat zelfs bij deze zeer voor LPG geschikte auto (wat de meeste nieuwe auto's nu NIET meer zijn!) de kosten toch wel aardig opliepen, en zo de terugverdientijd oprekten. Lachen bij de pomp was het in die periode wel, dat moet ik toegeven.

Mij waren op den duur deze extra afspraken, tijd en gedoe het voordeel qua geld niet meer waard. Daarom nu de Fabia TDi...

Anyway, ik wens de moedigen onder ons veel succes met de Citigo op LPG, en ik volg graag de bevindingen op de lange termijn!
 
Wij rijden ook met de Vogel gasinstallatie.
Rijd perfect,geen problemen na 16.000 km.
Gemiddeld verbruik 1 op 17.
 

cali05

Forumguru

Heb last van zogenaamde machinegun geluid bij tanken. Voor de tweede keer een nieuwe multivalve inlaten bouwen.
 

Octa Collection

Forumguru
Daarnaast vond ik het grootste probleem het gedoe met bijvoorbeeld het LPG drooggasfilter bij mijn Vogels VGI installatie: elke 15k vervangen, en dat moest bij de inbouwer. Kosten: 30 euro voor nog geen 2min werk.
Grootste ergernis was het telkens naar de inbouwer moeten als er iets is met de installatie (verkeerd aangeven niveau in de tank, een gaslekkage, slecht lopen op gas, etc etc) In een jaar tijd toch ruim 6x extra bij de inbouwer gestaan, die ook nog eens slechte service verleende.
Dat is raar, ik heb ook een Vogels installatie, in mijn boekje staat dat het filter om de 30.000 km vervangen moet worden.
 

cali05

Forumguru
Citigo weer terug van de gasinbouwer. Nieuwe multivalve en nog een aantal modificaties. Auto twee dagen kwijt geweest.
 
Bovenaan Onderaan