Citigo op LPG

cali05

Forumguru
Na 4 dagen de citigo weer terug. Pomp en tank zijn eruit geweest. Er scheen een hoesje te ontbreken om de pomp waarin altijd wat gas in moet blijven om te voorkomen dat ie droogloopt. Fabricagefout dus. Nu loopt de Citigo prima op gas en schakelt de auto ongemerkt over van benzine naar gas. Nu eens kijken hoe zuinig ik er mee kan rijden.

cali05

Forumguru
verbruik?? gas is zo,i zo meer van nodig voor de zelfde energie opwekking,zeker wintergas.
Bekend. Maar toch ben ik benieuwd wat de auto gemiddeld gaat realiseren. Dagelijks dik 200 snelweg km's rijden. En inmiddels zit er bijna weer een euro tussen LPG en Benzine. €0,70 voor een liter gas.

Inge

Lid
Misschien maar eens gaan bijhouden wat ik dit jaar rijd met de Go (t/m nov 2013) - en afhankelijk daarvan komende jaar eens kijken of gas voor mij op de lange duur voordeliger gaat zijn.

Mijn vraag aan de lpg rijders,
Moet er nu wel of niet een kleppensmeer systeem in de citigo 75 pk elegance.
Ben waarschijnlijk ook van plan een lpg installatie aan te schaffen,en dan wel van Landi (vogels).
Laat het me maar weten.
Grtjs Hapyness

mijn gas inbouwer rade me het wel aan. de praktijk zal het moeten uit wijzen. de up aard gas heeft wel andere kleppen en zittingen.ik heb ook een landi vogel ben er zeer te spreken over .staat ook zo ingesteld dat de motor met het start stop systeem al na een paartiende van een seconde weer op gas loopt het verbruik ligt rond de een op 17 . samen met de 64l tank goed voor 880 km. ik heb er nu 3500 km mee gereden .

Inge

Lid
@gkisteman je schrijft samen met de 64l tank goed voor... - mag ik hieruit concluderen dat je er een gastank van 64l in hebt liggen? Tot nu toe heb ik steeds gelezen over gastanks van 39 l.

Hoe ziet dat eruit in de achterbak - houd je dan nog ruimte over om spullen op te bergen?

cali05

Forumguru
Twee dagen de citigo weer naar de LPG-inbouwer gebracht. Eens in de zoveel tijd gaat het waarschuwingslampje van het uitlaatgassysteem branden. 3 keer laten resetten toen toch terug naar de inbouwer. Schijnt te maken te hebben met de Lambda-sonde o.i.d. Inmiddels zijn er aanpassingen gedaan en zou het lampje niet meer moeten gaan branden.
Het verbruik begint in de goede richting te gaan. Veel autoweg en 80 km's kilometers bij de laatste tankbeurt 1: 15,6 Zal nog wel iets beter worden als de winterbanden eraf gaan.

Cordoba

Forumguru
Problemen met foutmeldingen voor lambdasonde/katalysator schijnt vaker voor te komen bij LPG: de uitlaatgassen zijn soms zo schoon dat er ten onrechte een foutmelding wordt gegenereerd.

cali05

Forumguru
Nu sinds een week overgestapt op zomerbanden. Ik rijd vrijwel alleen autoweg km's (110 km/u) en 80 km wegen. Verbruik is gedaald naar ca 1:16,5 Dat is niet slecht op LPG. Dat betekent dat ik met een tank ca. 500 km kan rijden.

Jardinero

Nieuw lid
Ik heb inmiddels ook besloten om met mijn Citigo op LPG te gaan rijden. Wordt volgende week ingebouwd. Hoewel ik niet extreem veel km's maak, heb ik berekend dat het een stuk goedkoper rijdt en de investering vrij snel is terugverdiend.

Inge

Lid
@Jardinero, dan ben ik erg benieuwd naar hoeveel km's jij maakt - daar ik met de gedachte speel om komend jaar ook naar LPG over te schakelen. En hoeveel ga je dan per jaar besparen op jouw aantal km's?

turboturbo

Forumguru
Tenzij je de Citigo natuurlijk op rijd, is het dan niet zo dat de restwaarde van een LPG auto in het algemeen ook lager is? Lijkt mij wel iets om rekening mee te houden, mocht de besparing maar beperkt zijn: want dan lever je je besparing deels aan het eind bij het inruilen weer in.

Inge

Lid
Ik was van plan hem tot in de "eeuwigheid" te blijven rijden. En of je met auto op LPG wat inlevert bij aankoop nieuwe auto - geen idee.

Jardinero

Nieuw lid
Ik schat dat ik tussen de 15.000 en 20.000 km maak. Volgens mijn berekeningen levert dit per maand tussen de 40 en 60 euro aan voordeel op. Dus ongeveer 600 per jaar.
Over de waarde van een LPG-auto bij verkoop: zou de waarde eventueel niet minder zijn omdat er doorgaans veel km's mee gemaakt zijn? Anders zou je bij verkoop ook de LPG installatie er weer uit kunnen halen zodat het weer een benzine auto is.

Inge

Lid
Dank! Ik reken op ca 13000 km's per jaar voor mezelf dus dat zou een wat mindere besparing opleveren desondanks nog steeds een leuke besparing.

Zou kunnen dat de hoge km stand de reden is dat de waarde minder is - klinkt logisch. Maakt voor mij niets uit.

turboturbo

Forumguru
zou de waarde eventueel niet minder zijn omdat er doorgaans veel km's mee gemaakt zijn? Anders zou je bij verkoop ook de LPG installatie er weer uit kunnen halen zodat het weer een benzine auto is.
Klopt. Er is niet gauw een LPG auto te vinden met een lage km stand, dus dat is moeilijk te weerleggen.
Ik was van plan hem tot in de "eeuwigheid" te blijven rijden.
Dan heb je er sowieso geen last van. Met een Citigo zou je toch al gauw zo'n 18 of 19 jaar mee moeten kunnen, dunkt me! Knap als je 'm helemaal op gaat rijden
:xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan