Citigo op LPG

Inge

Lid
Dat zou leuk zijn de 20 jaar halen maar als ik er een jaartje of 10 a 15 mee kan en mag doen (zonder mega kosten) dan zou ik dat al heel erg mooi vinden. Ging met de vorige voor de 15 jaar alleen gooide die vrachtwagen roet in het eten. Hoop dat dat nu niet gaat gebeuren.

Als ik uitga van een 13.000 km per jaar dan zou een jaartje of 15 inderdaad zonder problemen haalbaar moeten zijn - heeft er dan net geen 200.000 opzitten. De Opel had er 185.000 opzitten (13 jaar) zonder grote problemen of onkosten.
 

Skoody Boo

Actief lid
Tip: Niet té ver vooruit denken, tenzij je over een glazen bol beschikt. Wil je een oude auto, koop er dan gewoon nu één.
 

delta

Actief lid
Houd in de rekenmodellen er wel even rekening mee dat lpg januari 2014 een verhoging krijgt van 9eurocent.
Deze 9 cent komt nog bovenop de jaarlijkse "inflatie" verhoging, zal al met al op zo'n 12 cent komen.
 

Inge

Lid
Skoody boo - dat is natuurlijk gewoon onzin! Bij een nieuwe auto weet je wat je hebt en wat je ermee doet en dus kun je er veilig en goed lekker lang mee rijden. Tenzij je natuurlijk ieder jaar of zo het nieuwste van het nieuwste wilt.

Delta dank voor de inflatie tip - had ik al van gehoord. Dus in 2014 nogmaals gaan bekijken hoeveel voordeel het oplevert en over hoeveel jaar het voordeliger rijden wordt.
 

delta

Actief lid
En benzine blijft ook geen 1,75 kosten in 2014, hoor............

Ik kan niet in de toekomst kijken maar.....diesel gaat miv 2014 3 cent extra omhoog en lpg 9 cent, en dat zijn de harde feiten.
Autotje pesten gaat door en door en door en.........
 

lovely305

Forumguru
Ik kan niet in de toekomst kijken maar.....diesel gaat miv 2014 3 cent extra omhoog en lpg 9 cent, en dat zijn de harde feiten.
Autotje pesten gaat door en door en door en.........

Bestaan er Citigo's die op diesel rijden dan?
Weet je ook wat euroloodvrij omhoog gaat?
 

Skoody Boo

Actief lid
Skoody boo - dat is natuurlijk gewoon onzin! Bij een nieuwe auto weet je wat je hebt en wat je ermee doet en dus kun je er veilig en goed lekker lang mee rijden. Tenzij je natuurlijk ieder jaar of zo het nieuwste van het nieuwste wilt.
Natuurlijk, ik typ graag onzin.

Het gaat om de investering van de gasombouw. Bij het bepalen of dat uit kan moet je aannames doen, en de kunst is je daarvan bewust te zijn. Zoals je inmiddels weet kan er een vrachtwagen door je aannames heenrijden, maar je kan ook opeens een topbaan dicht bij huis vinden waardoor je minder kilometers maakt, of misschien heeft een flinke familieruzie wel dat effect, enz. En 10 a 15 jaar is een eind vooruit. M.a.w. weten wat je hebt is niet weten wat je zult hebben. Bovendien is de auto niet statisch: Na 5 jaar is je auto ouder. De eigenaar is ook niet statisch: Misschien zijn jouw wensen/eisen ook wel veranderd.

Het risico kan natuurlijk klein zijn waardoor het nog steeds de moeite waard is om te nemen.
 

Inge

Lid
Als je zo kort door de bocht bent dan is dat voor mij "onzin". En ja natuurlijk kan er altijd iets gebeuren wat de situatie doet veranderen. Echter mijn ervaring over de afgelopen jaren geeft voor mij aan dat, tenzij een malloot de auto aan gort rijd, ik er weer gewoon een jaartje of 15 mee ga doen. En natuurlijk zullen wensen misschien veranderen maar voor mij betekend dat niet meteen een andere auto maar gewoon deze afrijden en daarna een auto uitzoeken die (weer) bij mijn wensen aanpast.

Voor mij geldt dat het risico erg klein is - ben niet veranderlijk. Als ik iets heb wat ik prettig, mooi vind dan blijft dat ook zo.
 

Jardinero

Nieuw lid
De LPG installatie van BRC is inmiddels ingebouwd. Na de 1e keer voltanken (23 liter voor 16 euro!) kwamen nog twee probleempjes aan het licht: De lpg niveaumeter gaf een foute waarde aan en het koelwaterlampje ging knipperen. Even langs de inbouwer gereden en dit is meteen hersteld.
Bij het rijden zelf merk ik geen verschil met benzine en ook het overschakelen naar lpg gaat ongemerkt (na 1,5 km) als de watertemperatuur 65 C is.
Achterin ligt nu een tank van 53 liter. Steekt iets uit boven de vloer maar dit is opgevuld met schuim en een nieuwe mat.
P4210006.jpg
Niveaumeter is naast de sigarettenaansteker geplaatst:
P4210007.jpg
En onder de motorkap is er uiteraard ook wat bijgekomen:
P4210008.jpg
 

Okke

Lid
Mooi hoor, ziet er goed uit. Ik hoop dat LPG weer eerlijk belast gaat worden. Blijft de mooiste brandstof. Al dat geklooi met diesels. Vervuilde EGR etc. Een LPG auto blijft altijd milieu vriendelijker, ook qua fijnstof. Dat mag beloond worden.
 

Inge

Lid
Ziet er netjes uit.

Enige vervelende aan LPG vind ik tot nu toe dat het de plaats inneemt van het reservewiel. Desondanks blijf ik het interessant vinden.

Ben ook benieuwd naar de kosten + km's om het terug te verdienen.
 

Jardinero

Nieuw lid
De installatie kostte 1700 euro. Ik verwacht na 45.000 km in 3 jaar dit terugverdiend te hebben.
Aan de andere kant: ik had ook een andere nieuwe auto kunnen kopen (ford fiesta ofzo) waarbij ik die 1700 al meteen in de nieuwprijs extra kwijt was geweest.
Nu heb ik dus een auto met wat hogere investeringskosten en lagere operationele kosten.
 

Inge

Lid
Dat valt me niet tegen qua kosten en 45.00 km terug verdient.

Dan mag ik voor mezelf tellen 4 jaar om het eruit te halen - vermoed dat ik ca 13.000 km maak per jaar.

"Nu heb ik dus een auto met wat hogere investeringskosten en lagere operationele kosten." - niet alleen dat maar ook een super gave, toffe auto.
 

Noord26

Forumguru
Ik vind 3 jaar en 45Dkm toch wel vrij lang. In die tijd kan er veel veranderen, waardoor je auto opeens niet meer aan je wensen/eisen voldoet en de kans op een total-loss blijft altijd aanwezig, dan ga je er onder aan de streep op achteruit. Als het nu in 1 jaar, of anderhalf jaar, rendabel ging zijn zou ik nog gaan twijfelen. Vergeet ook niet de mogelijk extra afschrijving op de 2e hands markt van een gas-auto (exact dezelfde auto's op benzine zijn gewilder en liggen hoger in dagwaarde), en de extra kans op storingen. Alhoewel dat laatste bij een turbo-loos motorblok nihil is, mits een kwalitatief goede installatie en inbouwer gekozen is.
 

cali05

Forumguru
Momenteel rijd ik 4000 km per maand met de Citigo op LPG. Bij aanschaf vorig jaar zomer ingeschat dat ik 12.000 km. per jaar zou rijden. Door een wijziging in mijn werk ontstond een totaal andere situatie. Had ik van te voren geweten dat ik zoveel zou rijden had ik waarschijnlijk een Octavia diesel of een Superb 1.6 TDI gekocht. Nu rijd ik nog een dik jaar door met de Citigo en dan maar eens kijken. Of de Fabia Greenline inruilen op een nieuwe Octavia 1.6 TDI of de Citigo. Feit blijft wel dat ik met zo'n 50.000 km in het jaar de LPG installatie er snel uit heb.
 
Bovenaan Onderaan