Amundsen Het grote Amundsen-topic

bobby45

Actief lid
sd tot 32 gb dus 4 gb voor navi en de rest mp3

hoeveel top 2000 kunnen er nog bij.:crazy:

ik vind de 32 gb kaartjes te duur, dus doe 8 gb het met 600 mp3 en europa navi:yeah:

rweersch

Actief lid
Ik heb ook een 8 GB kaartje. 2 GB is in gebruik voor de navi, de rest heb ik volgepropt met MP3's. En dat werkt eigenlijk prima, muziek en navi tegelijk.

Qua plannen doet de Amundsen niet onder voor TomTom. Ook de nauwkeurigheid is uitstekend. En de GPS-fix is zelfs een factor tien sneller. Ook TMC moet TT missen.
TomTom scoort echter met goedkopere kaarten en meer features (o.a. aanduiding van snelheidslimieten, rijbaan-aanduiding, betere POI's, betere gesproken instructies).

Rojo

Lid
Hoi,
Ik draai hem ook vanaf SD (4Gb) en toch vind ik hem traag, ok POI's van MC.D staan er wel in maar de camping waar ik heen ga kent hij niet, en die stond in mijn vorige navi wel. Ik heb trouwens geen enkele camping kunnen vinden in dit B.pakket. En een optie om ze zelf op SD kaart te zetten heb ik helaas ook nog niet kunnen vinden.

Qua reistijden en nauwkeurigheid vind ik de TT / MN7 trouwens ook vele malen beter(GPS goed instellen op hoge baudrate dus niet 4800 maar 19200) , ook de kaarten vind ik beter van TT / MN7,

Rene de Wit

Actief lid
Eind augustus zal mijn S2 Greenline geleverd worden met een Amundsen navi.

Nu wil ik graag een SDHC kaartje halen van 8 of 16 Gb, maar los van de opslaghoeveelheid zijn er ook verschillen in leessnelheid bv bij Sandisk 15, 30 of zelf 90 Mb/s nu vraag ik mij af of iemand weet wat de leessnelheid is van de Amundsen zodat ik de componenten op elkaar kan afstemmen.

Erkens

Lid
Ik merk zelf geen verschil in snelheid met normaal gebruik tussen de 15 en 30Mb/s kaartjes van Sandisk, dus tenzij het prijsverschil te verwaarlozen is zou ik gewoon die van 15 nemen.

bobby45

Actief lid
De goedkoopste

bij dixon 8 gb 19 euro:cheer:

Dane-Elec 8 GB SD geheugenkaart
De Secure Digital geheugenkaart is speciaal ontwikkeld met het oog op de beveiligingseisen die tegenwoordig aan elektronische audio- en video-apparatuur worden gesteld. Deze kaart beschikt over een copyright beveiliging die aan de SDMI (Secure Digital Music Initiative) standaard voldoet. De SD kaart heeft een geïntegreerd beveiligingssysteem, inclusief bestandsversleuteling (CPRM: Content Protection for Recordable Media). De interface van de SD kaart ondersteunt de standaardbewerkingen van de MultiMedia kaart.
SDHC
SDHC is de nieuwe benaming voor SD kaarten met meer dan 2 GB opslagcapaciteit. Deze voldoen aan de SD 2.00 standaard, een compleet nieuw ontwerp voor kaarten en mobiele apparaten die capaciteiten van 4 tot 32 GB ondersteunen. De standaard is ontwikkeld door de SD Association, een instituut voor industriële standaardisering, dat tevens drie klassen voor snelheids- en prestatie-eigenschappen heeft vastgelegd. Deze kaarten voldoen aan de SD Speed Class Rating standaard waarin een minimale constante overdrachtsnelheid voor SDHC kaarten is vastgelegd.
Dane-Elec Flash kaarten zijn van hoogwaardige kwaliteit en zijn 100% compatible. Je hebt 10 jaar garantie op dit product.

rweersch

Actief lid
bij dixon 8 gb 19 euro
En voor de mensen die geen winkel in de buurt hebben. Hierzo heb je een Sandisk 8 GB SD voor 17,50 (+2,50 verzendkosten). Ik bestel meestal mijn geheugenkaartjes bij die shop. Scheelt bijna niks met een gewone winkel, maar je kunt wel lekker thuis blijven (dus geen reis- en parkeerkosten ;) ).

_pm

Lid
Heeft iemand al een MJ2011 auto met Amundsen? Hier moeten de kaarten van Europa bijgeleverd zijn als ik het goed begrepen heb. Staan deze op een SD kaartje of zit dat intern in het navigatie systeem?

O2_1.2TSI

Actief lid
@Rojo: Qua traagheid vind ik het eigenlijk best meevallen. Een route plannen van Noord naar Zuid Nederland doet hij bij mij binnen 10 sec. Heb de nav kaarten op SD kaart staan.
Ik heb een Scandisk Ultra SDHC 16GB kaart, leessnelheid 15MB/s. Alle landen van EU geïnstalleerd (neemt ca 4GB in beslag)

@_PM: Landen staan of op losse CD's of geïnstalleerd op SD. Er zit geen interne opslag in de Amundsen. Voordeel alle landen op 1 SD is dat je niet steeds hoeft te wisselen met CD's. Je kan vanuit Nederland direct een route plannen naar bijvb. een adres in Spanje.

_pm

Lid
Ik heb begrepen dat de nieuwe amunsen (RNS315 ipv RNS310 in VW termen) standaard heel europa meegeleverd krijgt (Bron: skodacommunity.de), vandaar mijn vraag het is me niet duidelijk of je nu gewoon een sd kaartje met alles op sd erbij krijgt of het er standaard in zit.
Heb jij een MJ 2011 auto?

O2_1.2TSI

Actief lid
@_pm: De EU kaarten heb ik bij de koop in bedongen. (geïnstalleerd op SD kaart, heb dus geen CD’s er bij gekregen) Mijn auto had als productieweek week 18 (2010), weet eigenlijk niet of ik een MJ 2011 auto heb. Denk het haast van niet maar waar zou je dat aan kunnen zien?

_pm

Lid
Hier staan PDF jes met de verschillen... De Amundsen heeft ook een iets ander front gekregen, verder kleine wijzigingen (versobering comfort uitvoering). Deze PDFs zijn uit duitsland, weet niet zeker of ze ook voor nederland gelden?
PDF Deel 1

PDF Deel 2

Nieuwe amunddsen ondersteund dus wel de Iphone :)

Bluetooth hands-free with Premium
In addition to the SAP profile, it is now possible with mobile phones with HFP - Handsfree
Profile to communicate. Thus, it is now possible with virtually any standard
make cell phone to connect.
Hands-free Bluetooth Audio also now recognize - thus, an MP3 track of
a suitable mobile phone (must be the profile A2DP - Advanced Audio Distribution
Profiles have ") via Bluetooth audio is sent directly to the radio.
With the new "Text-To-Speech Voice" from the phone book entries can
the mobile phone is available via voice command. For this function
Multifunction steering wheel required.
The storage capability of entries from the phone is increased (four users,
2500 contacts, each contact with up to four numbers)
The kit is now available UMTS capable. This means that there is now no
Constraint for the network operator which is has no GSM license.

vincefra

Actief lid
Is geen Amundsen problematiek, maar een bluetooth module problematiek.
Denk dat vanaf mei ergens alle bluetooth car kits van Skoda aangepast zijn om HFP en rSAP te ondersteunen ... HFP als gewoon draadloos speaker / microfoon functionaliteit en rSAP als volwaardige ingebouwde telefoon ...

(Ben hier niet van zeker, maar alles wijst inb die richting. Kan iemand van Skoda dit bevestigen?)

Je hebt natuurlijk gelijk dat het de bluetooth module is die onder de voorstoel zit van de bijrijder.

Voor de gemiddelde klant is het kunnen ondersteunen van het HFP protocol een eigenschap van het amundsen systeem. Ik vermoed dan ook dat het daarom als een eigenschap van het nieuwe amundsen systeem gepresenteerd wordt.

als antwoord op je vraag, zie mijn quote uit de PDF waarin de verschillen tussen het oude en het nieuwe amundsen systeem besproken worden:
In addition to the SAP profile, it is now possible with mobile phones with HFP - Handsfree
Profile to communicate. Thus, it is now possible with virtually any standard
make cell phone to connect.

vincefra

Actief lid
pdf zijn niet leesbaar (dien geregistreerd te zijn op die site) en die site geeft problemen met security (waarschijnlijk fishing zaken ... )

In ieder geval / de standaard bleutooth module die men nu inbouwd is de PT3 (bluetooth car kit model II) wat geen rSAP heeft ... maar HFP.

De PT4 (bluetooth car kit model III) heeft rSAP ondersteuning en misschien vandaag ook HFP. PT4 is dubbel zo duur als de PT3 optie ... gewoon omdat de PT4 ook meer telefoon is (versta zender ontvanger, antenne, ... ) waar de PT3 eerder draadloos speaker en microfoon is ...

Gaat dit dan over de PT4 of is het gewoon algemeen geschreven dat de amundsen nu compatibel is met zowel PT3 en PT4 ...

Het wordt eens tijd dat skoda info geeft over de PT3 en PT4 modules ... dan is het veel eenvoudiger te kiezen (of gewoon een BT car kit die beiden ondersteunen).

De communicatie van Skoda is hier toch echt rommelig over ...

Bovenaan Onderaan