Amundsen Het grote Amundsen-topic

bobby45

Actief lid
werkt wel in duitsland

Rond kassel was de weg open gebroken en stuurde me er 1 afslag verder.

Ook richting België van uit kassel ging hij 2 keer bereken.

Mistraller

Senior Member
Da's gek. Als ik op TMC druk, dan laat-ie alleen TMC-berichten te zien. Dat heeft geen invloed op de route.

Maar met welke software versie? Ik heb 0227 en hardware H16.

Vanmorgen de proef op de som. Rijdende op de A59, route ingesteld. Weg is volledig vrij.

- Druk TMC, lijst wordt bijgewerkt.
TMC meldt: File voor u, lengte 1,8km. Begint direct om te leiden. Weg is nog steeds kilometers gewoon vrij.
- Druk nogmaals TMC
File is verdwenen, route wordt weer teruggezet op de A59.

Dit gebeurt altijd, waar of wanneer ik ook op TMC druk.

Ik las op octavia-forum.de dat de 0351 update niet te plaatsen is op een ouder apparaat...schijnbaar hebben ze dat ding RNS315 genoemd, ook al is de hardware gelijk.

Zie http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=18&t=43750

rweersch

Actief lid
Om mezelf te quoten:

SW: 0351
Hardware: 16

De Amundsen met de knop TMC heeft dus blijkbaar twee software-versies: 0351 en 0227

attachment.php

Mistraller

Senior Member
Daarom is het ook helemaal niet gek, want mijn software versie is anders. Mailtje naar dealer is al de deur uit, maar ik ben bang dat updaten niet zomaar zal gaan...

Basjo

Lid
Het knopje "file voor u" betekent niet dat hij de filelengte weergeeft op de ingestelde route, maar je geeft daarmee juist aan dat er direct voor jou een file is. Het systeem gaat dan direct een alternatieve route berekenen. Dus als er geen file is, afblijven van dat knopje.

Mistraller

Senior Member
Het knopje "file voor u" betekent niet dat hij de filelengte weergeeft op de ingestelde route, maar je geeft daarmee juist aan dat er direct voor jou een file is. Het systeem gaat dan direct een alternatieve route berekenen. Dus als er geen file is, afblijven van dat knopje.
Hoe kan ie dan bepalen hoe lang de file is? Want hij geeft wel altijd een afstand.

Zou dat dan de afstand zijn tot de eerstvolgende afslag?

hemi24

Forumguru
Standaard 10km en op snelweg de eerstvolgende afrit? Zo werkt het i.i.g. bij de Columbus dacht ik..?

Ronnie

Forumguru
Hoe kan ie dan bepalen hoe lang de file is? Want hij geeft wel altijd een afstand.

Zou dat dan de afstand zijn tot de eerstvolgende afslag?

De filelengte en coordinaten worden via een TMC radiostation uitgezonden, TMC apparaten hebben een 2e (TMC)tuner welke de data ontvangt en verwerkt in de navigatie.
Bij verkeersinfo worden ook data op een subchannel uitgezonden en verwerkt.

Mistraller

Senior Member
@Ronnie; Dat is bekend. Lees even de posts door, want dit gaat ergens anders over.

Het gaat erom hoe de amundsen kan aangeven hoelang de file is die hij NIET via TMC heeft doorgekregen.
Ik heb dat vandaag even getest. Standaard geeft hij na het drukken op "File voor u" de afstand tot de eerst volgende afslag. Zodoende is dat dus inderdaad soms 50 meter, dan weer 846m, en dan weer 4km. Door aan de middenknop te draaien kan je dit aanpassen.
Nu begrijp ik de functie ineens veel beter, en wordt het nog een handige toevoeging ook :)

GewwiT

Lid
Daarom is het ook helemaal niet gek, want mijn software versie is anders. Mailtje naar dealer is al de deur uit, maar ik ben bang dat updaten niet zomaar zal gaan...

Toevallig al iets gehoord van de dealer? Ik heb ook versie 0227 (O2 uit juni 2010) en zou deze graag willen updaten....

Freds

Lid
Eergisteren bij Cartronic een Skoda premium carkit laten inbouwen in mijn S2 model 2011. Voordeel is dat de bij model 2011 geleverde Admundsen beter samenwerkt met de carkit. Nu is ook het touchscreen te gebruiken i.p.v. alleen de maxidot.

fuchs

Nieuw lid
Is de Amundsen van 2009 te updaten zodat je de telefoon kunt bedienen met je touchscreen? Zou een enorme verbetering zijn tov de bediening vanaf de maxidot (en het scrollwieltje...) Wellicht is dit al besproken maar ik heb het even gemist.

Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort maar waar ik me aan stoor is dat als ik op de Amundsen een route laat berekenen mijn maxidot ALTIJD overspringt naar de navigatiestand.

Kan ik ergens instellen dat dat niet gebeurt tenzij ik op de Amundsen kies voor radio oid tijdens het navigeren?

hemi24

Forumguru
Heb me er nog nooit echt aan geërgerd, zowel bij de Cruise, de Nexus als de Coluumbus niet.

Druk een keer op het cancel (pijltje terug) knop op het stuur en kijk weer naar het scherm wat ik wil zien...

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar jullie indeling van Mp3's op de SD card.
- Hebben jullie mapjes aangemaakt voor elke artiest, of per genre?
- Kun je zelf uitkiezen hoe je de shuffle functie laat werken, m.a.w. shuffelen per genre bijv. gaat dat? Of kom je na een rocknummer een kerstliedje tegen wat er toevallig ook opstaat ;)

Erkens

Lid
Ik heb mapjes gemaakt per artiest en album. Verder gebruik ik nooit de shuffle, ik zet gewoon een "CD" op :) Maar volgens mij werkt die functie alleen per map, maar ik kan me vergissen.

Ik heb voor elke cd een aparte map. Je kunt twee manieren 'shuffelen', nl. map of alles.
Je kunt niet per genre aangeven. Zo kwamen wij (ik heb de gehele top40 van 2009 erop) tijdens de vakantie diverse kerstnummers tegen :680:.

Bovenaan Onderaan