Amundsen Het grote Amundsen-topic

Erkens

Lid
½ :OT: Recentelijk is er een verwarrende uitspraak gedaan door een rechter m.b.t. downloaden, al dan niet uit illegale bronnen: http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/57988/Rechter:_downloaden_uit_illegale_bron_mag.html
Dat gaat over muziek en films, daar gelden net iets andere regels voor dan software (waar de kaarten onder vallen).

Je mag best een oude CD van iemand kopen en die gebruiken (mits uiteraard de vorige koper zijn kopie op zijn SD kaart heeft verwijderd).

Erkens

Lid
"oud" is een tweedehands product, en tja controlleren is lastig, maar bij tweedehands koop kan je het natuurlijk vragen en je moet uiteraard de originele cd hebben, zodra je die hebt en de vorige eigenaar heeft het toch nog op zijn sd kaart dan is hij diegene die de illegale kopie heeft :)

Mistraller

Senior Member
Hoe dan ook, als jij als koper vermoed dat het geen zuivere koffie is, (wat het geval is bij nagenoeg nieuwe kaarten via marktplaats) dan ben je in feite gewoon medeplichtig aan heling. Er zal geen enkele marktplaats verkoper een factuur kunnen overleggen, en dan weet je dus genoeg.

Marktplaats, lenen, downloaden is allemaal één pot nat.

Als de kaarten niet wilt betalen heb je de verkeerde navi gekozen.

(En dan wel hard klagen over de diefstallen van de RNS'sen?)

Navigeer je van CD of van SD? Ik gok dat het laden van CD wel even kan duren als je bijvoorbeeld tussendoor een audio cd aan het luisteren bent :)

rtwee

Senior Member
Ik navigeer gewoon vanaf SD. Zoals hij af fabriek bij me is afgeleverd. CD zit keurig in het hoesje in het dashbordkastje..

Dan herken ik jouw probleem iig niet, ik heb er geen last van en gebruik de zoomfunctie redelijk vaak.

Je hebt het over een zwart scherm, is dat als je de verlichting aan hebt? Hoe zit dat zonder verlichting aan, zie je dan wel meer? Wat schrijft de handleiding over dit fenomeen?

rtwee

Senior Member
In de avond is hij inderdaad letterlijk zwart, maar overdag is er ook gewoon geen straat. Zelfs als ik midden in de stad zit zie ik alleen mijn rode driehoekje met de cirkel er omheen. Verder geen enkele straat, gebouw of wat dan ook.

Wel zie ik de blauwe lijn die ik moet volgen als ik een bestemming heb ingesteld.... maar andere straten blijven onzichtbaar. Zal binnenkort maar even naar de dealer gaan.

rtwee

Senior Member
haha, mooi! Ik reed wel in Groningen... ;) Ondanks dat het daar platteland is is de stad Groningen wel beschaafd en gewoon geasfalteerd.. ;)
Ik zal straks eens een foto maken met de telefoon.

Hij bedoelde of de wegen waar u op reed, wel in kaart gebracht zijn door de maker van de kaarten van het navigatie-systeem, hahaha.
Als dit niet zo is, staat er in het scherm tussen de toerenteller en km-teller de tekst 'off-road'...

Moet even mijn gal spuwen over Amundsen navi systeem... sorry... pissed :mad::mad:

1. Die Vlaamse trut lult werkelijk overal doorheen, ook door verkeersinfo bij TP aangezet. Achterlijk.
2. Waarom elke 3 km "De route wordt opnieuw berekend met in acht neming enz enz." Strontirritant. Terwijl er NIETS wordt gewijzigd.
3. De TMC lijst is op een of andere manier verre van compleet en niet up to date - ligt niet alleen aan Amundsen.
4. Amundsen heeft een touch screen, nietwaar? Waarom kan ik de kaart dan niet slepen zodat ik wat verder weg kan kijken?
5. Overzichtskaart is aartsprimitief en NIET in te zoomen of scrollen.
6. Waarom kan ik maar 1 deel van een route blokkeren en niet meerdere?
7. Waarom die kaarten per land en niet gewoon heel Europa. Belachelijk duur ook nog eens.
8. Waarom alleen die irritante Vlaamse kip? Ik zou ook de helft van haar gezwam willen kunnen afzetten.
9. Heb nog meer gezeur maar dat slik ik maar even in.

Om van A naar B te komen voldoet het maar net, maar als je je route wil aanpassen of alternatieven wil bekijken dat gaat werkelijk prut prut prut.

Het is dat het erin zit, maar anders stond ie al lang op Marktplaats.

Ik hoop dat PON dit leest en ze dit apparaat eens up to date maken met de huidige stand der techniek.

Volgende keer neem ik mijn cheapo portable Medion weer mee.

rweersch

Actief lid
1. Ik vind haar wel wat vaak praten, maar ik kan niet zeggen dat dat echt storend is.
2. Kan kan ik niet bevestigen.
3. Dat ligt inderdaad meer aan diegene die die informatie in de ether jaagt
4. Dat zou erg handig zijn, ja!
5. Mee eens.
6. Geen idee, heb ik nog niet gebruikt.
7. 100% mee eens. De prijzen zijn gewoon idioot.
8. Hetzelfde als punt 1.

Ach, voor 9 van de 10 ritten voldoet het prima. Sinds ik de Octavia heb, heb ik TomTom (v7 op WM) niet meer gebruikt. TT is op elk vlak beter, maar dan moet ik weer een houder aan het raam plakken en een oplader in de sigarettenaansteker. Die moeite neem ik niet voor ritjes binnen NL, hooguit voor de vakantie.

rtwee

Senior Member
Ik heb maar even foto's gemaakt (sorry voor de kwaliteit, met de iphone gedaan) van het systeem. De 1e is op niveau 4 inzoomen en de andere is met 2 blokjes inzoomen. Beide foto's zijn op exact dezelfde plek en tijd genomen; voor het Julianaplein (A28) in Groningen.... Ik heb hem wel 10 minuten laten staan in de modus van foto 2, maar er komt geen kaart in beeld. Laden zal het dus niet zijn denk ik...

@ rtwee: Persoonlijk zou ik hiermee terug gaan, op één of andere manier is er iets niet zoals het hoort. Bij ons is het systeem razend snel, opstarten, route berekenen, inzoomen, uitzoomen, bij alles.

@piair1982: Op blz 11 van de handleiding (Amundsen systeem) staat beschreven hoe je het moet doen, ben even niet in staat het te plaatsen, vandaar de verwijzing.

Uit mijn hoofd in modus navgatie op setup klikken. Volgens mij is het wel zo dat het versie gebonden is, weet ik alleen niet zeker.

Je zou nog eens kunnen proberen of het wellicht aan de SD kaart ligt en er niet goed is geinstalleerd. Dus even de Nav CD er in schuiven en dan nog een keer navigeren. Gaat dat wel goed, dan opnieuw naar je SD kopieren.

Bovenaan Onderaan