Amundsen Het grote Amundsen-topic

ajan

Lid
RE: Helemaal zeker weet ik het niet...

Maar wat ik uit dit draadje http://www.skodaforum.nl/board/archive/index.php/t-8808.html op maak, is het helaas niet mogelijk om je telefoon via de Amundsen te bedienen. (Met de nieuwe Amundsen overigens wel, maar daar heb je niets aan).
Als het goed is, moet je de telefoon wel via de maxi-dot kunnen bedienen.

Daarmee zeg je dus eigenlijk dat het niet alleen de carkit en BT module van invloed zijn, maar ook de Amundsen. De vraag is dan even of de Amundsen qua hardware ook echt anders is, of dat het alleen een software-update is.

Ik kan em idd prima via het stuur, maxidot besturen.

Giant

Forumguru
:680: Een iOmega 320 Gb externe HDD gekocht met alleen een mini USB poort voor data en voeding. Ik kreeg het advies om als FAT32 te formatteren. Nu krijg ik slechts 2 keuzes als ik wil formatteren: NTFS of exFAT. Of de externe drive daar bepalend in is of de pc waar hij aan hangt weet ik niet. Ik heb het met exFAT gedaan, no show: de Amundsen herkent hem niet als ik hem met de MDI-mini USB kabel aansluit. Is deze schijf daardoor ongeschikt? Ik kan hem wel ruilen, maar hoe weet ik of andere schijven dan wel geschikt zijn voor FAT32 formattering?

Erkens

Lid
Ik kreeg het advies om als FAT32 te formatteren. Nu krijg ik slechts 2 keuzes als ik wil formatteren: NTFS of exFAT.
Je gebruikt Windows neem ik aan?

Probeer eens: (alles tussen aanhalingstekens letterlijk typen)
start->uitvoeren->"cmd"

en dan:
"format X: /FS:FAT32"

Waarbij X: natuurlijk de driveletter is.

Giant

Forumguru
Hij geeft dan als melding: Toegang geweigerd omdat u niet gemachtigd bent. U dient dit hulpprogramma met benodigde bevoegdheden uit te voeren.

Ik werk met Vista overigens op een stand alone pc waar ik dus neem ik aan administrator van ben met alle rechten? Ben niet echt een computer expert, help...

Tallguy

Forumguru
:ot: Klik Start, Alle Programma's (heet het zo in de NL verise?) en ga naar Accessoires.
Rechtermuis op Command Prompt en kies voor UITVOEREN ALS ADMINISTRATOR (of beheerder, ik weet niet hoe het in het NL er staat)

Daarna doen wat Erkens al had aangegeven met het FORMAT commando.

jalex_h

Forumguru
Sterker nog, het ligt alleen aan de Amundsen. Had je met dezelfde onderdelen een Columbus gehad, dan is de telefoon wel via het touchscreen te bedienen.
De 'traffic'-knop is op de nieuwe Amundsen vervangen door een exemplaar met 'TMC' erop. Dus ja de hardware is anders :grin:.
Of het van binnen wel of niet hetzelfde is? Geen flauw idee. Maar al zou dat wel het geval zijn, dan is een update (vooralsnog?) niet te verwachten, zie http://www.skodaforum.nl/board/show...-van-de-RNS310&p=206889&viewfull=1#post206889

Giant

Forumguru
Vandaag heb ik die externe 320 Gb hdd aan een laptop gehangen om te formatteren met FAT32. Daar heeft hij bijna 6 uur over gedaan om bij 100% te besluiten met de melding 'volume te groot voor FAT32'. Ik heb het nog een keer gedaan met een snellere pc, na pakweg 3 uur formatteren precies dezelfde melding, volume te groot voor FAT32. Is er iemand die deze hulpeloze digibeet kan helpen? Ik wil zo graag gewoon lekker muziek luisteren in mijn Superb...

rcFred

Senior Member
Giant, probeer eens te zoeken op "EASEUS Partition Master", daarmee heb ik mijn 500gb externe schijf geformatteerd in FAT32 voor mijn PS3. Ik had zelf ook last van de jouw genoemde foutmelding.

Giant

Forumguru
rc Fred, dank voor je tip. Ik heb gezocht op die zoekterm, maar dan? Deze digibeet komt er niet uit. Wat heb je precies gedaan, kan je me op de huppel helpen?

Evilcomputing

Senior Member
@Reus:
Ik heb het destijds gedaan met het programma Swissknive V3 van CompuApps.

Vrij simpel programma.
Zolang je je hardeschijf selecteerd in het programma, fat32 selecteerd (en voor de ongeduldigen onder ons: quick format) en daarna drukt op formateer moet het altijd goed gaan.

Dit programma denkt er zelfs om dat je niet je eigen hardeschijf formateerd waar je windows op staat.

Mocht het niet lukken horen we het wel weer :)

jalex_h

Forumguru
@piair1982: dat klopt, gezien jouw productie-week zit er ook een nieuwe Amundsen in. Die het truckje wel beheerst.

icecube

Actief lid
Beste mede-forummers, ik heb een vraag over de Amundsen/RNS310. Ik heb op internet al pinbezettingsschema´s gevonden die zeggen dat er aansluitingen voor zitten maar kan nog nergens de juiste verloop kabels vinden.

Ik wil graag een externe versterker aansluiten op de Amundsen voor een klein subwoofertje. Volgens de tekeningen in onderstaande link zit er een pre-out op echter is hier dus een verloopkabel voor. Overal op internet kan ik verloopkabels vinden voor de VW MFD2 maar niet voor de RNS310/Amundsen. Heeft iemand een adresje die dit verkoopt of dergelijke kabels op bestelling kan maken?

http://www.my-gti.com/2574/volkswagen-rns-310-pin-assignments

Evilcomputing

Senior Member
Iemand dit al eens in het echt gezien?
Of iemand die weet hoe we onderstaande werkend krijgen op de amundsen/RNS310 ?

203895.jpg

andrehj

Forumguru
Dat is de nieuwste versie van het automatisch inparkeersysteem. Dit wordt alleen nog geleverd bij VW (dus niet bij Skoda en ik dacht ook niet bij Seat). Dit systeem kan niet alleen fileparkeren maar ook haaks inparkeren. Het werkt met een achteruitrijcamera en met de RNS 315 (en vast ook wel met een 510 / Columbus). Bij Skoda wordt (in tegenstelling tot wat veel mensen hier denken) alleen nog maar de RNS 310 geleverd.
Het belangrijkste verschil is dat de RNS 315 is voorzien van intern flashgeheugen waar de complete kaart van West Europa op staat. Bij de RNS 310 kan dat alleen op een SD kaartje of op een CD.

Overigens heb ik hier al een paar keer gelezen (maar nog nooit vanuit een betrouwbare bron bevestigd gezien) dat vanaf modeljaar 2012 ook bij Skoda de RNS 315 leverbaar wordt. Of dat betekent dat we dan ook een achteruitrijcamera + dit mooie inparkeersysteem krijgen is natuurlijk koffiedik kijken, maar misschien dat iemand beter geinformeerd is?

icecube

Actief lid
Ben je niet al geholpen met een vag naar iso stekker?

Nee helaas. En wel om 2 redenen:

1. Als ik dat zou doen dan moet ik al mijn speakers d.m.v. een externe versterker aansturen
2. Speaker level uitgang zijn storingsgevoeliger

Op een 'normale' (lees: aftermarket) radio zitten gewoon RCA aansluitingen t.b.v. een externe versterker. Deze zitten dus ook op de RNS310/Amundsen alleen heb je hier een verloopkabeltje nodig Quadlock -> RCA en dan met de juiste pinbezetting.

BarryXX

Actief lid
Weet iemand of de TMC zender in de Amundsen aan te passen is??? Ik krijg nu TMC berichten van GelukkigNL en hierin mis ik vaak toch het eea.

Worden snelheidscontroles ook met TMC mee gestuurd??? Ik hoor bijv op Q-Music snelheidscontroles die ook in de RDS verschijnen, maar niet op de TMC??

Bovenaan Onderaan