Het was even stil aan mijn kant, had bepaald ook zo zijn redenen
. Ik kreeg die 320 Gb iOmega externe HDD maar niet aan de praat. FAT16 en FAT32 geformatteerd, maar nee hoor, niets. Het lampje op de HDD brandde wel als ik hem aan de MDI connector hing, maar het lampje knipperde niet en in het display van de Amundsen was de MDI ook niet actief. Wel prik dus, geen data overdracht. Gisteravond was ik bij een vrind van me die ongelofelijk veel van bits en bytes weet en na een test met een SD-card in een card reader die het meteen deed hebben we een andere externe HDD getest, één met een 12V voeding en ook in één keer raak. Die iOmega had aan 1 kant van het verbindingskabeltje
2 USB stekkers. Die tweede kon je bij prikken als de HDD te weinig stroom zou krijgen op 1 stekker. En
dat was het euvel! Ik vandaag de schijf geruild voor een schijf die maar 1 USB-stekker aan de ene kant van de kabel heeft (een Freecom 320 Gb met rubberen behuizing, zonder warmteafvoer openingen) en die pakte meteen! Kortom: de HDD moet wel genoegen kunnen nemen met de voedingsoutput op de MDI kabel, da's het hele eieren eten. Dat
kan je overigens niet weten voor je een schijf koopt, er staat niet op hoeveel vermogen hij minimaal nodig heeft en je weet ook niet hoeveel de Amundsen aan vermogen levert. Maar een kabeltje met 2 USB-stekkertjes, dat geeft denk ik al aan dat zo'n type schijf meer vermogen nodig heeft
. Ik ben nu lekker CD's aan het rippen:winkie:. Welke bitrate kan de Amundsen maximaal aan, wie weet dat? Anders maak ik m'n MP3's onnodig zwaar. Iedereen bedankt die me geholpen heeft!