Amundsen Het grote Amundsen-topic

Evilcomputing

Senior Member
Zit nu in de auto en nee je kan het niet aanpassen.

Flitsers mogen van de Duitse wet niet en de amundsen is een blaupunkt

Giant

Forumguru
Het was even stil aan mijn kant, had bepaald ook zo zijn redenen:(. Ik kreeg die 320 Gb iOmega externe HDD maar niet aan de praat. FAT16 en FAT32 geformatteerd, maar nee hoor, niets. Het lampje op de HDD brandde wel als ik hem aan de MDI connector hing, maar het lampje knipperde niet en in het display van de Amundsen was de MDI ook niet actief. Wel prik dus, geen data overdracht. Gisteravond was ik bij een vrind van me die ongelofelijk veel van bits en bytes weet en na een test met een SD-card in een card reader die het meteen deed hebben we een andere externe HDD getest, één met een 12V voeding en ook in één keer raak. Die iOmega had aan 1 kant van het verbindingskabeltje 2 USB stekkers. Die tweede kon je bij prikken als de HDD te weinig stroom zou krijgen op 1 stekker. En dat was het euvel! Ik vandaag de schijf geruild voor een schijf die maar 1 USB-stekker aan de ene kant van de kabel heeft (een Freecom 320 Gb met rubberen behuizing, zonder warmteafvoer openingen) en die pakte meteen! Kortom: de HDD moet wel genoegen kunnen nemen met de voedingsoutput op de MDI kabel, da's het hele eieren eten. Dat kan je overigens niet weten voor je een schijf koopt, er staat niet op hoeveel vermogen hij minimaal nodig heeft en je weet ook niet hoeveel de Amundsen aan vermogen levert. Maar een kabeltje met 2 USB-stekkertjes, dat geeft denk ik al aan dat zo'n type schijf meer vermogen nodig heeft:mad:. Ik ben nu lekker CD's aan het rippen:winkie:. Welke bitrate kan de Amundsen maximaal aan, wie weet dat? Anders maak ik m'n MP3's onnodig zwaar. Iedereen bedankt die me geholpen heeft!

Evilcomputing

Senior Member
Ohw, je had er 1 met 2 van die usb stekkers.
Dat is idd vragen om ellende, want die zitten er vaak niet voor niets op.

Met het aanschaffen daar juist ook op gelet.

Welke bitrate hij aankan...
Geen idee, maar ik ben nog geen mp3 tegen gekomen die hij niet wil afspelen.

Zelfs VBR's gaan goed.

BarryXX

Actief lid
@Evilcomputing: maar soms zie ik in de TMC lijst wel staan 'politietoezicht'. Wat betekent dit dan???

Evilcomputing

Senior Member
@Evilcomputing: maar soms zie ik in de TMC lijst wel staan 'politietoezicht'. Wat betekent dit dan???

Daar heb je ook gelijk in.
Heb het eens getest of hij dan mij ook waarschuwde maar dat is niet het geval.
Wat het dan precies betekend....

Toch maar een stinger dsi? :)

Ronnie

Forumguru
Ik krijg ook deze melding via TMC; kan het niet zijn dat het een file melding is na ongeval of zoiets?
Als deze melding doorkwam washet wel altijd file.... (ook in Duitsland)

hemi24

Forumguru
Over het algemeen staat er een flitser of iets dergelijks als de TMC de melding "Politietoezicht" geeft... ;)

BarryXX

Actief lid
@hemi24; ik kan er geen touw aan vast knopen. Ik luister veel naar Q-music maar die flitsmeldingen staan niet in de TMC. En in de TMC staan soms meldingen die Q niet geeft??? Het zou zo fijn zijn als die TMC bron aan te passen zou zijn :)

hemi24

Forumguru
Dat komt doordat Q-music geen (gratis) TMC uitzendt...
Voor de Columbus kun je je favoriete TMC-zender instellen, ik weet zo 1,2,3 niet of dit ook het geval is bij de Amundsen, de handleiding geeft weinig uitsluitsel voor zover ik heb kunnen nagaan.

Als je eerst <TMC> drukt en vervolgens op <i> zou je wel de actueel ontvangen TMC-zender te zien moeten krijgen...

jan49

Actief lid
herhaalt extra informatie, afhankelijk van de huidige modus  TMC operatie - toont de actueel ontvangen TMC-zender
bladzijde 3
er staat als je op info, druk misschien zie de tmc zenders ik zelf kan het niet proberen heb nog geen skoda

gr jan:koffie:

Zoeken met Amundsen

Kan iemand mij helpen hoe ik zwembaden kan vinden met de amundsen? Welke commando dien ik te gebruiken?

Misschien heeft iemand een lijst van POI's die je kan invoeren.

Zoals restaurant, hotel etc.

hmolenaar32

Nieuw lid
Binnenkort laat ik de Superb Greenline bestellen, ik rij nu in een Elegance met Columbus. Wat zijn nou de grote verschillen met de Amundsen (zit in de greenline)? Moet ik daar steeds de cd's in wisselen en hoeveel cd's heb je nodig voor europa ? Dat staat bij de columbus allemaal voorgeinstalleerd .....

De kaarten staan standaard op cd en als je heel Europa wilt ben je heel wat cd's (en geld) verder. Gelukkig kan je de cd's via de amundsen overzetten op een sd kaartje. Gewoon cd en en sd kaart erin en dan vraagt het systeem of je gegevens wilt overzetten. Standaard wordt er een sd kaart (4gb) meegeleverd waar de Benelux en hoofdwegen Europa op geinstalleerd staan. Ik heb alleen Frankrijk en Duitsland erbij gekocht. Die staan apart elk op een cd. Waren in een uur overgezet op de sd kaart. Succes!

BarryXX

Actief lid
Volgens mijn dealer is er geen meerprijs en moet je het volle pond betalen en zelf maar zien of je ergens nog een leuke prijs kunt krijgen voor de Amundsen... Bij mij werd er overigens geen SD kaart standaard bijgeleverd.

hmolenaar32

Nieuw lid
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @<gebruikersnaam>. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Lekker klantvriendelijk .....ik zie overigens op internet wel diverse "aanbiedingen" voor navigatiecd's die ter plekke te testen zijn. Misschien is dat een optie. Vraag me wel af of het systeem kan navigeren en muziek kan spelen tegelijk vanaf een grote SD card ?

Bovenaan Onderaan