Amundsen Het grote Amundsen-topic

Erkens

Lid
Duidelijk verhaal.
Echter volgens mij krijg je standaard er helemaal geen cd's bij.
Daarom geeft de dealer ook aan bij verkoop (staat ook in de folder) dat je er kaarten bij moet kopen. Welke de dealer al dan niet zelf uit zijn marge betaald, maar helaas zijn de meeste die ze weggeven niet legaal bezig, erg slecht imo.

BarryXX

Actief lid
Bij mij hetzelfde verhaal. De dealer had een 'aktie' waarbij ik BNL kocht en de rest op SD kaart geinstalleerd werd :)

Wally

Nieuw lid
Hoi,
Ik heb geen CD's ontvangen voor de kaarten. Alles is door de dealer op SD gezet. Heb er eigenlijk niet eens bij stil gestaan dat het wellicht niet legaal is, maar de navigatie doet het super (legaal of niet)!! :D Nog zo'n mooie optie is de integratie van de TMC berichten. Files worden netjes getoond en meeberekend in je route (en behoorlijk nauwkeurig). Er is ook nog een 'dynamisch-herbereken' optie die de route aan past op basis van de TMC berichten, maar dat is niet altijd gewenst. Vooral als het TMC bericht achterhaald is. Wordt je ineens de snelweg afgeleid naar een parallelweg terwijl de snelweg leeg is :S

De centrale knop is ook super (midden-onder je display). Je kan de centrale knop gebruiken om door (bijna) alle menu's te navigeren en bevestigen. Je kan echter ook gewoon het display aanraken op de keuze's te bepalen.

Een minpuntje; het display-keyboard is op alfabetische volgorde ipv QUERTY. Het duurt soms even voordat je de juiste letter gevonden hebt.

BTW: TMC berichten zijn op RDS gebaseerde berichten met file informatie (corrigeer me als ik er naast zit ;) ).

ik lees hier heel veel dat je de cd er niet altijd bij krijgt van BNL.
bij ons in België krijg je het er gratis bij, staat ook heel duidelijk op mijn bestelbon.

toch raar hoe het zo erg kan verschillen in buurland (NL)

jan49

Actief lid
Nee je krijg niks gratis ik heb de cd op m.....plaats gekocht voor 10,- euro ik heb de sd kaart zelf gekocht 4gb voor 7,97 euro

gr jan

oppie

Nieuw lid
Ter info: Afgelopen zaterdag mijn nieuwe O2 opgehaald met Amundsen (RNS315). De dealer vertelde me dat er nieuwe kaarten uitkomen in maart/april, en adviseerde mij dus om maar even te wachten met kaarten aanschaffen. Iemand meer info wanneer deze beschikbaar zijn?

vanturenhout

Senior Member
Ik ga als het goed is een dezer dagen een Octavia Combi Ambition Businessline Greentech bestellen, met de Amundsen.

Ik kan eigenlijk niet goed terugvinden of hier standaard al een soort van carkit in zit, zonder dat ik iets extra's moet bestellen. Kan iemand me dat vertellen?

Evilcomputing

Senior Member
Iemand meer info wanneer deze beschikbaar zijn?

Hoorde ook Maart ergens op een gps forum..
even afwachten dus (je moet zoeken naar blaupunkt FX)

Maar jij hebt dus de RNS315 (heb je dan geen sd kaartje meer en zitten de kaarten op een intern geheugen ding?)

oppie

Nieuw lid
Maar jij hebt dus de RNS315 (heb je dan geen sd kaartje meer en zitten de kaarten op een intern geheugen ding?)

Errr.. ik gok dat ik de RNS315 heb. Ik heb in elk geval een TMC knop ipv een traffic knop. Geen intern geheugen en geen standaard meegeleverde kaart.

hemi24

Forumguru
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @<gebruikersnaam>. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Tja, dan lijkt het mij gewoon een Amundsen (RNS310)...

andrehj

Forumguru
Ter info: Afgelopen zaterdag mijn nieuwe O2 opgehaald met Amundsen (RNS315).
Dat kan niet, want er bestaat (nog) geen RNS315 variant voor Skoda. Wat jij waarschijnlijk hebt is een gewone Amundsen met de meest recente firmware zodat nu (o.a.) de bediening van de carkit ook via de touchscreen van de Amundsen kan worden gedaan.
Een RNS315 ziet er weliswaar hetzelfde uit maar heeft heel (West)Europa op een intern flashgeheugen en een ingebouwde carkit.

oppie

Nieuw lid
OK. Dacht dat RNS315 == TMC knop. Dan heb ik een RNS310. Kan wel mijn telefoon bedienen via het touchscreen. Hoe kan ik zien welke firmware ik heb?

Edit: gevonden. Ik heb versie 0353 / H19.

Evilcomputing

Senior Member
Ik heb ook de rns310 met de tmc knop :)

maar dan is door andrehj zijn post ook were duidelijk dat er nog geen skoda rondrijd met de rns315 :)

rns 315 op jijbuis: http://www.youtube.com/watch?v=VgRiP7jJDOU

@ mijn post van 7 februari 2011 14:56
Vandaag op de terugweg BNL geupdate van V1 naar V4.

En waarempel zoals je al aangaf, verkeerstekenweergave doet het dan gewoon weer... wat een luxe :D

GewwiT

Lid
@Evilcomputing, je BNL kaart geupdate naar V4?? Ik dacht dat V2 momenteel de meest recente kaart was voor de RNS 310?

Evilcomputing

Senior Member
Mjah, bijzonder.
Bestandsnaam is v4 (BNL_IRE_2010_VW_RNS310_v4)

maar als ik naar de gegevens in de amundsen kijk zie ik ook v2 in eens staan.
Je hebt dus gelijk, geupdate naar v2 blijkbaar....

GewwiT

Lid
OK, dan weet ik denk ik wel waar jouw kaart vandaan komt... :)

Vreemde is wel dat ik met de zelfde kaart geen verkeerstekenweergave heb op mijn RNS 310 uit Juni 2010... Zit er toch iets in het apparaat.

Bovenaan Onderaan