Amundsen Het grote Amundsen-topic

Evilcomputing

Senior Member
Het heeft niks met een 2e kaartje te maken, maar of jullie een lege sd kaart gebruiken om daar helemaal opnieuw alle kaarten op installeren. Of dat jullie de kaarten over de oude installeren.

Je hoeft geen lege SD kaart te plaatsen. Als je een nieuwe versie van CD plaatst herkent het dat je een bestaande kaart wil bijwerken.

Evilcomputing

Senior Member
Daar was ik ook achter, maar de vraag was of jullie met een lege beginnen.

Om een backup te houden oid.

Jij begint dus niet met een lege

rweersch

Actief lid
Ik snap nog steeds niet waarom je met een "lege" kaart zou moeten beginnen? De Amundsen heeft alleen de cryptnav folder nodig, wat er naast staat wordt alleen gescand op afspeelbare formaten, verder niks.
En wat heeft dat met een backup te maken? Je kunt een backup van de navi-data maken door de cryptnav folder te kopieren naar een ander kaartje, of je harddisk of wat dan ook. Ik heb bv. ook een backup van de cryptnav op de SD-card van de foto-camera staan (die heb je op vakantie toch altijd bij je). Die kan ik zo in de Amundsen prikken, en dat werkt probleemloos.

vanturenhout

Senior Member
Ik snap de vraag wel (denk ik)... je wil weten of, als je de kaarten opnieuw wilt installeren, of je dan beter de kaart eerst leeg zou moeten maken, of dat je gewoon over de oude kaarten heen zal installeren. Als dat je vraag is, dan zou ik altijd kiezen om de CRYPTNAV-map weg te gooien, en dan te gaan installeren. Mocht er iets corrupts op staan, dan ben je dat in ieder geval kwijt. Beter zal nog wel zijn om echt met een helemaal leeg kaartje te beginnen denk ik.

Even een vraag van andere orde: binnenkort zal m'n nieuwe auto met Amundsen geleverd worden. 'k Wil op voorhand alvast een verzameling MP3's op SD verzamelen. Om deze reden sta ik op het punt een deel van m'n CD's naar MP3 om te zetten.
In de handleiding van de Amundsen staat dat het apparaat ook met VBR geëncodeerde MP3's overweg kan, maar "Bij dossiers met een variabele bitsnelheid kan de aanduiding van de weergaveduur onnauwkeurig zijn."
Vraag aan ervaringsdeskundigen: heb je hier al wel eens last van gehad of valt het in de praktijk wel mee?

hemi24

Forumguru
Als het hetzelfde werkt als bij de Columbus, heb je er geen problemen mee, maar wordt alleen de resterende tracktijd niet aangegeven. I.p.v. een aftellende timer staat er dan VBR...

jalex_h

Forumguru
Ik zie regelmatig VBR in het scherm van m'n Amundsen staan. Ik vroeg me al af wat dat betekende :eek:oo:
Maar nu weet ik dat.
Verder doet'ie dan gewoon wat'ie moet doen, namelijk muziek maken.

jalex_h

Forumguru
Helpt het als je eerst de Important Roads instaleert en dan pas de landen?
Waarom zou je de Important Roads nog installaren als je toch al de landen zelf hebt? De Importan Roads staan ook al op de landen-cd, dus dan ben je dingen dubbel aan het installeren.

rweersch

Actief lid
In de handleiding van de Amundsen staat dat het apparaat ook met VBR geëncodeerde MP3's overweg kan, maar "Bij dossiers met een variabele bitsnelheid kan de aanduiding van de weergaveduur onnauwkeurig zijn."
Vraag aan ervaringsdeskundigen: heb je hier al wel eens last van gehad of valt het in de praktijk wel mee?
Klopt, de Amundsen kan dan niet meer weergeven wat de afspeelduur is. Echter, het afspelen zelf werkt gewoon prima.

Blijft jammer dat de Amundsen dat niet kan. Iedere andere MP3 Decoder kan de resterende tijd wel gewoon bepalen.

Zijn er trouwens nog meer mensen waarbij bepaalde MP3s helemaal niet afgespeeld worden? Ik heb er nu 2 die in WinAmp, WMP en VLC het gewoon doen, maar de Amundsen skipt ze gewoon... erg jammer.

Waarom zou je de Important Roads nog installaren als je toch al de landen zelf hebt? De Importan Roads staan ook al op de landen-cd, dus dan ben je dingen dubbel aan het installeren.
De V3 / 2011 kaarten hebben een aparte Important Roads CD en deze staat niet meer op de kaart van bijv. Benelux zelf.
Dus het 'installeren' van de Major Roads zou ik zeker doen naast bijv. Benelux (V3).

jalex_h

Forumguru
@Grimson,
Ik bedoelde wat anders.
De belangrijke wegen van Duitsland staan ook op de gedetaillerde kaart van Duitsland, de belangrijke wegen van Frankrijk staan ook al op gedetaillerde kaart van Frankrijk, etc.
Dus als je alle landen apart installeerd, heb je de belangrijke wegen ook al allemaal geïnstalleerd en hoef je ze niet nogmaals te installeren. Met andere woorden, je mist dan niets als je ze niet installeerd.

Installeer je echter maar een paar landen (bv de Benelux), dan heb je gelijk en heeft het uiteraard wel zin om de belangrijke wegen ook te installeren.

bverp

Lid
Waar ik benieuwd naar ben is het volgende. Kan je als je de kaarten van de Benelux, Frankrijk en Spanje op de SD kaart hebt staan in één keer navigeren naar een straat in bijvoorbeeld Barcelona?

Ik heb woensdag mijn nieuwe S2 opgehaald met Amundsen en daarbij zat al een sd kaart met Benelux en important roads Europa. Nu valt het me op dat er wegen niet op staan, en kleine weggetjes die al lang bestaan.

Kan je de nieuwe kaarten ook via een PC op de Sd kaart installeren of kan dit alleen vanuit de auto zelf worden gedaan? Daarnaast vraag ik me af of er voordeligere manieren zijn om aan de meest actuele kaarten te komen.

Ik ben overigens zeer tevreden over het feit dat mijn muziek via de iPhone uitmuntend goed wordt overgedragen via Bluetooth....

Laden van kaarten gaat alleen via de CD in de auto. Helaas dus niet via de PC. Je kunt kijken welke versie van de CD je hebt voor Benelux, als blijkt dat dit de meest recente kaart is moet je waarschijnlijk wachten op een nieuwere versie.

Succes.

een vraagje de climmatcontrol geeft toch de temperatuur weer op het amundsenscherm als je deze verandert ? zoja moet dit worden ingesteld door de dealer want bij mij is dit niet het geval en ik begreep dat dit wel moest .
m.v.b. stiebolt:)

Bovenaan Onderaan