Amundsen Het grote Amundsen-topic

Kim

Nieuw lid
Voor Duitsland en Oostenrijk heb je inderdaad alleen de doorgaande wegen nodig (en anders de cd's Duitsland en Alpenlanden), de rest staat bij elkaar op 1 cd (Oost- en Centraal-Europa).
Alhoewel... ik weet niet of Roemenië daar ook op staat.
Nou ja, maximaal 2 of 3 cd's dus, dus het kost je sowieso geen 750 euro.:winkie:

Okee, dat valt dan weer mee.
Is de amundsen ook erg gewild, voor inbrekers? Ofwel is een alarm noodzakelijk? En helpt dat?

Jip79

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben een behoorlijke leek, maar misschien een domme vraag. Maar wat is het verschil tussen de rns315 en de huidige Amundsen? Ik heb mijn octavia vorige week besteld en verwacht hem in de tweede week van augustus.

Ik hoor het graag even.

Groeten

Stevens

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben een behoorlijke leek, maar misschien een domme vraag. Maar wat is het verschil tussen de rns315 en de huidige Amundsen? Ik heb mijn octavia vorige week besteld en verwacht hem in de tweede week van augustus.

Ik hoor het graag even.

Groeten

De 315 is een update van de amundsen eigenlijk. De 315 heeft heel europa en de amundsen enkel benelux. en er zullen nog wel wat extra features zijn...

Hoi, Ik lees wat geruchten dat vanaf productieweek 22 de RNS 315 uitgeleverd wordt in de Fabia 2. Wie iemand hier meer over?

Verder vraag ik mij af of de kaarten die op een RNS310 werken ook op de 315 gaan werken. Ik heb net mijn collectie compleet voor mijn Fabia die pas in september geleverd gaat worden.

Hoor het graag

Jip79

Nieuw lid
De 315 is een update van de amundsen eigenlijk. De 315 heeft heel europa en de amundsen enkel benelux. en er zullen nog wel wat extra features zijn...

Betekend dit dat deze ook geleverd gaat worden op de O2? Weet iemand dit dan misschien. Zou mij prima lijken, dan heb ik tenminste ook heel europa en is het verschil met de colombus ook weer stukje kleiner :grin:

maartenv84

Senior Member
Ja rondom week 22 beginnen ze met de nieuwe versies. De dealer waarmee ik contact heb kon niet zeggen of dit dus tijdens, na of voor week 22 gedaan wordt. Mijn O2 met Amundsen wordt in week 22 geproduceerd en daarvan is dus de vraag met welke software hij komt...

Ben benieuwd. Maar hoe zit dat nou met die kaarten. Wordt bij RNS315 standaard altijd heel europa erbij geleverd? Dus bij een RNS315 krijg je voor het zelfde geld alle kaarten terwijl je daar normaal gezien honderden euro's voor moet betalen. Of zie ik ik het fout?

maartenv84

Senior Member
@Duncan77: Zoals het er naar uit ziet wel. De dealer heeft tegen mij het volgende gezegd:

"indien de auto met de nieuwe navigatie software wordt afgeleverd, mag je voor het bedrag waarvoor je kaarten hebt besteld accessoires uitzoeken".

Dus volgens mij zie jij het goed. Lijkt mij een hele verbetering.

Daarbij komt dat de software niet meer op een losse SDkaart moet, maar in een geïntegreerde harde schijf zit, die alleen voor navigatie is.

Ik heb net een mail naar mijn contactpersoon bij de dealer gestuurd of hij kan bevestigen dat de RNS315 geleverd wordt vanaf productie week 22 en of deze ook standaard geleverd wordt met kaarten van heel Europa. Ben benieuwd.

Heb trouwens geen kaarten besteld bij de dealer, daar heb ik een ander adresje voor.

bert2

Lid
Ik begreep trouwens wel dat de kaarten geschikt moeten worden gemaakt voor gebruik op jouw Amundsen. Dat is geen onoverkomelijk probleem maar je moet wel weten hoe en wat.

tmkoster

Nieuw lid
Welke landen zit er nu echt op een door de dealer geleverde SD kaart? Heb sinds begin april een Superbe Business Edition, en dacht dat Polen ook op de geleverde SD stond. Maar toen ik vorige week bij Stettin even Polen binnenreed, bleek de navigatie voor Stettin op te houden toen ik de snelweg afreed. En toen ik de hoofdweg van Stettin naar het Noorden nam richting Świnoujście (= Swinemünde, havenplaats op de Duitse grens), bleek de weg ook ineens op te houden (op de Amundsen dan, gelukkig niet in werkelijkheid). Ook Świnoujście ontbrak ...

Welke landen zit er nu echt op een door de dealer geleverde SD kaart? Heb sinds begin april een Superbe Business Edition, en dacht dat Polen ook op de geleverde SD stond. Maar toen ik vorige week bij Stettin even Polen binnenreed, bleek de navigatie voor Stettin op te houden toen ik de snelweg afreed. En toen ik de hoofdweg van Stettin naar het Noorden nam richting Świnoujście (= Swinemünde, havenplaats op de Duitse grens), bleek de weg ook ineens op te houden (op de Amundsen dan, gelukkig niet in werkelijkheid). Ook Świnoujście ontbrak ...

Toen ik vroeg aan mijn leasemaatschappij of er wel navigatiesoftware zou worden bijgeleverd klonk de reactie: 'ja'!

Bij het ophalen van de auto (2 weken geleden) bleek dat er alleen Benelux V3, en important roads europa in zat. Als dan vervolgens blijkt dat er best het e.e.a. niet op staat qua straten en huisnummers, dan is mijn conclusie:
1- de software loopt behoorlijk achter
2- de software is beknibbelen op de kosten. Je zou toch verwachten dat er een kaart van heel europa, door-to-door in zit?!?

Mijn oude tom tom deed het qua navigatie een flink stuk beter met actuele flitsers (vast en mobiel), files en omleidingen etc. En natuurlijk de mogelijkheid om je software dagelijks (gratis) te updaten. Ik snap dan ook niet waarom de cd-'s zo ongelovelijk duur moeten zijn. Zonder update mogelijkheden......

tmkoster

Nieuw lid
Toen ik vroeg aan mijn leasemaatschappij of er wel navigatiesoftware zou worden bijgeleverd klonk de reactie: 'ja'!

Bij het ophalen van de auto (2 weken geleden) bleek dat er alleen Benelux V3, en important roads europa in zat. Als dan vervolgens blijkt dat er best het e.e.a. niet op staat qua straten en huisnummers, dan is mijn conclusie:
1- de software loopt behoorlijk achter
2- de software is beknibbelen op de kosten. Je zou toch verwachten dat er een kaart van heel europa, door-to-door in zit?!?

Mijn oude tom tom deed het qua navigatie een flink stuk beter met actuele flitsers (vast en mobiel), files en omleidingen etc. En natuurlijk de mogelijkheid om je software dagelijks (gratis) te updaten. Ik snap dan ook niet waarom de cd-'s zo ongelovelijk duur moeten zijn. Zonder update mogelijkheden......

Ik heb natuurlijk nog maar beperkt ervaring, maar Duitsland zit er in elk geval wel in detail op. De rest is moeilijk te beoordelen, omdat er geen "bekijk kaart" functie à la Tom Tom op zit. Wel files en file omleidingen (al ontgaat me nog volledig waarom het systeem af en toe vindt dat ik van de snelweg af moet). Wel maximum snelheden, maar waarom geen waarschuwing als ik te snel rijd. Dus ja, een functionaliteit die minder is dan Tomtom, althans dat is mijn indruk tot nu toe.

tmkoster

Nieuw lid

[...].

Overigens was bij mij er een afzonderlijke (dealer) optie "SD kaart software navigatie Europe", die volgens mij niet in de folder staat, maar die me expliciet door de dealer werd aangeraden om ook eldersin Europa (maar hoever ?) te kunnen navigeren.

Miez1

Forumguru
Misschien is het in dit draadje (draad eigenlijk) al beantwoord, maar kan iemand mij vertellen of er in de SII de aanwijzingen ook in het DOT-Matrix display worden getoond icm Amundsen?

Thnx!

Grtz.

Miez

Misschien is het in dit draadje (draad eigenlijk) al beantwoord, maar kan iemand mij vertellen of er in de SII de aanwijzingen ook in het DOT-Matrix display worden getoond icm Amundsen?
Thnx! Grtz. Miez

Ja, de aanwijzingen komen ook in het DOT Matrix display. Echter groot voordeel is dat je (bijvoorbeeld) in het grote beeldscherm van de Amundsen de navi aan het staan en dat je in het DOT Matrix info vanradio/telefoon/verbruik/ etc. kunt bedienen...

Beide beeldschermen werken dus samen en gescheiden van elkaar. Andersom kan dus ook. Navigeren met de DOT en de andere zaken met het grote scherm...

bert2

Lid
Hoe bedoel je geschikt maken? Moet er iets speciaals gebeuren omdat het de RNS315 is?

Het heeft ermee te maken dat de radio de kaartsoftware accepteert of andersom. Er zit een soort beveiliging/codering op anders zou je de kaarten eindeloos kunnen kopieren en daar zitten de kaartenmakers natuurlijk niet op te wachten.

Bovenaan Onderaan