Ja, daar is-tie dan.
Onze trip met de EV naar DK. Een kleine 900 KM rijden.
Als enige voorbereiding had ik de tag en de pas van Shell NewMotion en een tag van Plugsurfing + altijd nog de credit card voor noodgevallen. Verder de granny laadkabel, de publieke laadkabel en een 2,5 kwadraats-verlengkabel in de kofferbak. So far, so good. Achteraf heb ik alles in NL, DU en DK met de Shell NewMotion tag kunnen laden.
We zouden gaan rijden op de ABRP-app, omdat deze vaak goed beoordeeld naar voren kwam. Daarnaast gebruikten we de Shell New Motion app waarop we alle actuele laadpunten, laadsnelheden, laadprijzen en vrije laadpunten konden zien. Een erg complete app, behalve dat je er niet op kunt navigeren, verder is app heel actueel.
Je kunt ook gaan rijden op de Skoda navi die ook wat laadpunten aangeeft, alleen was ik er al snel achter dat als je op de Skoda navi gaat rijden we nu ws. nog onderweg waren geweest... De Skoda navi hebben we de rest van de vakantie dus niet meer gebruikt. Tot zover de voorbereidingen. Verder zijn we pas de dag van vertrek na het werk de spullen gaan pakken hebben we de auto en de dakkoffer geladen en de fietsendrager met de 3 MTB's erop gezet, even een paar uur getukt en gaan. We zouden rond middernacht vertrekken omdat je dan veel meer rust op de weg hebt en minder kans op drukte bij de snelladers.
Dus rond middernacht vertrokken, de CC op 100 GPS en gaan. Het voelt een beetje als pionieren omdat je niet weet hoe de reis gaat verlopen. De eerste stop zou een snellader in NL net voor de grens met DU zijn. Alleen hebben we die niet durven halen omdat de accu al snel richting een hele kleine actieradius ging. En om nu al voor de eerste snellader stil te vallen zagen we niet zitten. Dus even een korte stop bij een 50kWh lader, even 40 KM erbij en op naar de eerste 150kWh snellader om 90% volgeladen de grens naar DU over te steken. De actieradius ging van 320KM naar ongeveer 200KM, echt bizar wat een dakkoffer, een fietsendrager met 3 MTB's, 5 personen en een volle kofferbak doen met de actieradius... Ruim factor 1/3 eraf.
Afijn, we kwamen er al vrij snel achter dat de ABRP-app te optimistisch bleek qua verbruik dus die hebben we in de voorkeuren aangepast. Alleen bleek dat de ABRP-app niet alle laadpunten correct of incorrect weergaf. We hebben een combi gemaakt van Flitsmeiser voor de navi en de juiste verkeersinfo met daarbij de Shell NewMotion app voor de actuele info. Zo zijn we DU doorgekomen (3 laadpunten) en kwamen we bij het laatste laadpunt in DU voor de DK grens.
Deze stop moesten we wel doen omdat DK erg dunbezaaid is qua laadstructuur. En daar werd ik voor het eerst geconfronteerd met het feit dat alle laders bezet waren en de eigenaren spoorloos. In de 5 minuten tijd dat we daar hebben gestaan wemelde het van de EV-voertuigen om ons heen, ze bleven komen en gaan. Maar goed, zoonlief van 15 op de achterbank zat ook niet stil en had binnen 1 minuten 2 vrije 150kWh snelladers gevonden op nog geen 2 KM afstand, alleen lagen deze aan de DU kant van de snelweg van DK naar DU... Maar ook bij een DU wegrestaurant, en dat personeel zal toch ook op hun werk moeten komen. We zijn via een binnenweggetje erheen gereden, hebben 200 meter via een privé weggetje gereden en kwamen bij de snelladers aan. Al snel volgden meer EV's mijn plan en stond het snel vol.
De accu opgeladen naar 90% en de snelweg op richting de DK grens op 4KM afstand. We moesten wel redelijk volladen omdat we in DK eigenlijk geen (snel)laadmogelijkheid hadden op onze route. Uitgerekend dat we met de huidige lading nog 24KM aan range zouden overhouden tot aan het vakantieadres. We kwamen nog 1 x langs een "snel"laadstation van 50kWh maar die hebben we snel laten liggen omdat er een rij van EV's stond te wachten. Succes allemaal met wachten, wij zijn doorgereden en veilig bij het vakantieadres aangekomen met uiteindelijk nog 19KM als range in de accu. Gemiddeld verbruik over 892KM was overigens 24kWh.
Daar aangekomen wilde ik de auto aan de granny-lader hangen maar wat bleek, de woning had nog de ouderwetse randaarde-aansluiting, terwijl heel DK ongeveer aan het overstappen is op de EU-randaarde aansluiting. Goede raad was duur. Dichtstbijzijnde laadpunt (50kWh) was 19KM rijden en dat was de actieradius van de Enyaq ook op dat moment. Geen verloopstekkers aanwezig en geen laadpaal dichterbij. Uiteindelijk de ANWB Alarmcentrale gebeld (2e keer in 34 jaar lidmaatschap), situatie uitgelegd en gevraagd om een oplossing. Ze wilden de auto wel komen ophalen en vervangend vervoer inzetten. Pardon, geef me een emmertje stroom of een transport naar een snellader, da's een stuk sneller en goedkoper.
Afijn, zondagochtend 09:00 uur staat de Deense ANWB voor de deur. Probleem voorgelegd. Prima, we laden de Enyaq op, rijden langs de bouwmarkt en kopen een verloopstekker en willen de Enyaq ergens aan een laadpaal zetten. Zo gezegd, zo gedaan. Maar eenmaal bij de laadpaal waren we niet de enige, deze was gelegen bij een winkelcentrum en had een laadsnelheid van 50kWh. Na 10 minuten wachten was ik het zat. De actieradius stond op nog 14KM en we zijn naar de andere kant van de stad gereden. Daar waren nog 2 snellaadpunten van 50Kw vrij... Ja, ik snap wel waarom ze nog vrij waren: 40 meter voor de lader was de straat opengebroken en de weg afgesloten waardoor de laadpalen onbereikbaar bleken. Uiteindelijk nog 1 poging gedaan elders in de stad en toen de auto maar aan een 20kWh lader gekoppeld en de toerist uitgehangen met m'n zoon. Toen de Enyaq op 60KM zat zijn we naar een 150kWh laadpunt gegaan (net die dag geopend) en hebben hem daar tot 90% volgeladen.
Tot zover de schaduwkant van dit verhaal. Vanaf dat moment alleen maar genoten, een mooi verbruik gerealiseerd die week van nog geen 16KwH verbruik, best netjes. Elke dag op stap geweest en de auto bij het vakantiehuis keurig aan de granny gehangen. Geen dode momenten meer gehad in de vakantie en ook de terugreis verliep vlot. Met 100% in de accu vertrokken en met 4 x een snellaadpunt en 859KM verder zonder enig oponthoud weer thuis. We hebben de terugreis bewust ook in de nacht gedaan om evt. drukte bij laadpalen te vermijden. Waren we eenmaal bij een laadpunt aangekomen bekeken we even welk laadpunt het beste uitkwam voor de volgende laadsessie. Het gemiddelde verbruik van de terugweg was overigens 23,2kWh. Dus om elke 200 KM een stop van ca. een goed halfuur, auto opladen en weer verder cruisen. De laadstops bevonden zich allemaal bij wegrestaurants, vaak was de Enyaq al klaar met laden als we terugkwamen na een bak koffie en een broodje.
Resume, de (snel)laadpaaldichtheid is in geen enkel EU land zo hoog als in NL. DU was al een stuk minder maar DK sloeg echt alles. Het rijden is relaxed, de cruise op 100 en gaan. Ik moet zeggen dat ik geen stress of gejaagdheid heb ervaren en uitgerust op de bestemming aankwam. Waar je met een Tesla je eindbestemming opgeeft en hij exact uitrekent hoe je moet rijden en met alle factoren rekening houdt ben je met een Enyaq wat minder flexibel. Een groot deel van de EU heeft nog een aardige inhaalslag te maken met laadfaciliteiten. En ik heb nu medelijden met al die mensen die deze zomer met hun afgeladen EV naar het Zuiden hopen af te zakken in het weekend. We zijn de reis volkomen blanco begonnen en hebben het laten komen zoals het kwam. Ik sta niet te juichen maar ik ben terugkijkend ook niet ontevreden. Op de schaal van 0-10 geef ik de heenreis een 6 en de terugreis een 7.
En ja, kom er maar in met alle bashes over EV-rijden. Maar daar is de post nu net niet voor bedoeld. Ik heb verslag gedaan zoals wij het hebben ervaren. En deze zomer gaan we gewoon met de aanhanger achter de Enyaq naar de Ardennen: een kleine 350 KM rijden. Ik maak me niet meer zo druk, het komt altijd goed. Linksom of rechtsom.