Thxs guys, ik hou het in de gaten. Wat een dag.
Vanmorgen ging ik later dan normaal van huis en tegelijk kwam ik net na 07:00 uur op de A16 in de file terecht. Matrix ging van 100 naar 70. Snelheid ging eruit en alles remde af. Totdat ik 3 auto's voor me ineens de rookwolken van banden zie komen, ik rem ook fors af, sta stil en kijk automatisch in m'n spiegel. Gelukkig, geen achterliggers kort achter mij. Er komt alleen een Tucson aan ...maar wacht eens, die mindert niet echt vaart... in een split second zie ik hem dichterbij komen en vervolgens op het laatste moment een noodstop proberen te maken. Helaas, de remweg was te kort om van 80 naar 0 te komen. Ik hou in een reflex de rem vast om niet naar voren gecatapuleerd te worden. Een doffe dreun en daar sta je dan. Alles heeft nog geen 2 seconden geduurd...
Ik ben niet uitgestapt maar heb zo snel mogelijk de auto richting de vluchtstrook gereden. Daar ben ik uitgestapt en heb direct de kofferbak geopend want daar zat onze hond Binq. Dat was op dat moment prio 1 voor mij. De schade zag ik pas later evenals de persoon van de tegenpartij. Binq was hevig van slag, trilde als een blad aan een boom en poepte door de enorme spanning acuut de kofferbak vol. Maar goed, dan heb je weer het voordeel van een rubberen kofferbakmat. Na een volledige check van de hond heb ik Binq achter de vangrail genomen.
Op dat moment kwam ook al RWS en de sleepdienst aanrijden. Want 100 meter achter ons stond een auto met pech, de rechterrijbaan werd afgekruist en RWS kwam ook gelijk naar ons toe. Na een korte check van de auto's moest ik doorrijden naar een afgesproken punt en werd de pechauto samen met de auto van de tegenpartij afgevoerd. Die mocht niet meer rijden vanwege de grote schade aan de voorzijde. Het was dus een geluk bij een ongeluk dat RWS zo snel ter plaatse was maar helaas ook de oorzaak van de kop-staart botsing. De tegenpartij verklaarde naar rechts te hebben gekeken waar er een pechgeval stond omdat hij daar een melding van kreeg op z'n Flitsmeister en toen hij weer voor zich keek stond ik daar als hekkensluiter van de file ineens voor hem.
Maar goed, ik ben verder rustig gebleven en heb op de locatie alles vastgelegd, we hebben op het verzamelpunt de formulieren ingevuld en vervolgens ben ik gaan werken. Tussendoor nog veel belletje moeten doen en als ik nu terugkijk ben ik meer dan 4 uur kwijt over de hele dag om alles te regelen. Niemand maakt een aanrijding met opzet en vandaag was ik de sjaak, de volgende keer iemand anders. That's life. Iets anders kan ik er niet van maken, ik ben als blij dat ik er in principe goed vanaf ben gekomen.
Maar goed, toen een rondje bellen met schadeherstellers, dat is niet leuk. Minimaal 4 weken, 6 weken, 8 weken en zelfs 12 weken kwamen langs, jaja, 12 weken, dan ben ik op zomervakantie. Uiteindelijk ben ik via via bij een hersteller terecht gekomen en daar staat de Enyaq voor 22 juni ingepland, ik ben hem dan 5 werkdagen kwijt. Maar de wachttijden voor schadeherstel zijn echt abnormaal, daar ben ik wel achter gekomen vandaag.
De trekhaak heeft veel van energie van de klap opgevangen en zal ook moeten worden vervangen. De Tucson van de tegenpartij is vrijwel zeker economisch total-loss, de schade zat onderhuids tot aan de voorruit (zou je op de foto niet zeggen). De voorlopige schade aan de Enyaq is ruwweg vastgesteld op > 6 K. De achterbumper, de zijpanelen hiervan, het kofferdeksel, de beplating aan de onderzijde, de trekhaak en alle arbeid maken het samen tot een een flink bedrag.
Ik heb tot nu toe geen klachten in nek of rug (fingers crossed), Binq is vandaag gewoon mee naar m'n werk gegaan waar iedereen echt superlief was voor hem. Hij is extra verwend vandaag en heeft zojuist als een gek lopen rennen in het park achter ons huis
@Frank_Rapid Spaceback,
@SuperBeeb , dus dat loopt zoals het er nu naar uitziet met een sisser af maar we houden het in de gaten. Ik zelf moet me morgenmiddag verplicht melden bij de huisarts voor een algehele checkup
@Tees,
@EdK , ook al heb ik momenteel geen klachten. Ben er wel eigenlijk blij mee dat de huisarts dit preventief eist van me.
Bijgevoegd wat foto's, je kunt goed zien dat de trekhaak enorm veel van de impact heeft opgevangen. Ook zie je als je goed kijkt allemaal valse plooien in het kofferdeksel zitten. Overigens is het kofferdeksel behoorlijk ontzet, links is bijna geen naad meer te zien en rechts zit nu een dikke duim aanruimte als naad.