@dirkie996
Klopt, ben 180° gedraaid, maar ook wel een beetje door in te zien dat wat ik wou qua ruimte met twee snel groeiende koters buiten budget lag, ik had een CX-3 of CHR kunnen kopen, maar dat houd achterin niet over en ze bieden ook geen kofferruimte, dan zit je meteen categorie Cx-5 en Rav-4 te kijken, en zelfs die bieden minder ruimte dan een Octavia. Een Skoda stationwagen blijft toch de slimste vader auto die je kan inbeelden, en deze viel netjes binnen budget.
De DSG die angst is zeker niet weg hoor, ik heb me heel goed ingelezen en gemerkt dat de grootste en meest voorkomende problemen niet bij dit type bak ligt, ze kunnen 600 nm aan en deze draait op 510 ongeveer, dus er is nog wel marge. Daarom ben ik ben deels gerustgesteld, maar ik heb voldoende opzij staan om er eventueel een dure reparatie aan te laten doen indien nodig, maar laten we hopen dat het niet nodig is.
Wat het laag rijden betreft, deze staat eigenlijk niet laag, ben hem gaan testrijden toen hij nog op de laagste stand geschroefd stond ( nu staat hij op keuringshoogte en daar blijft hij ) en zelfs toen viel het me op dat ik totaal niet diep moest zakken om in te stappen. Ik ga het eens vergelijken met de Mazda met een meetlint, maar die laatste is gevoelsmatig vele malen lager dan de Octavia qua carrosserie en instap, dat merk je ook tijdens het rijden over obstakels. De Mazda mag dan ook misschien trager zijn dan de Octi, maar rijd op een circuit rondjes rond de Octavia, qua rijden en dan bedoel ik puur rijden is de Mazda een veel betere directere auto. Toen ik testreed met de Octi merkte ik gelijk terug dat typische sturen van VW auto's op, dat gaat gewoon wat zwaarder en ondanks de schroefset en de torsiestang onder de motorkap kan je dat niet vergelijken met de Mazda zijn fenomenale en haarscherpe rijgedrag, Japanners maken qua stuurgedrag gehakt van Duitse auto's, dat is zoals een samurai zwaard vs een bot botermes, beiden prima hoor, de Octi maakt dan weer veel goed op andere vlakken t.o.v de Mazda 3.
Binnenkort komen er dan ook nog heel wat mods op de Mazda die hem nog beter gaan doen sturen en optrekken, dat word helemaal een feest.
de Octi is meer de praktische gezinsauto, rechtoe rechtuit en klaar, dat hij rete snel is op het gevaarlijke af is alleen maar mooi meegenomen, maar een stock VRS had ik ook gekocht moest die kans er geweest zijn
Bedankt voor je leuke antwoord, plezierig om lezen en mooi om zien dat die herkenbaarheid erin zit
ik dacht jongetje af te zijn, maar mss is er toch nog wat "onverantwoord" petje in mij achtergebleven