Jesko's Octavia VRS !

Fmoon

Forumguru
Je moet je niet druk maken om de DSG in je auto hoor. Prima ding, zeker als je hem oprijd laat onderhouden. Bij mij is die door veel stadsverkeer echt goed gebruikt 10 jaar lang. Ik heb altijd de auto eerst even laten lopen voordat ik wegreed totdat het toerental zakt, deze is met starten altijd wat hoger, vervolgens rustig de wijk uitrijden en eigenlijk niks idioots doen totdat alles lekker warm is onder de kap. Enige probleem die ik met de RS heb gehad zijn koelingsproblemen, 2x het thermostaathuis vervangen in de 10 jaar en weggedaan met eigenlijk nog steeds een zakkend niveau ondanks de meest recente vervanging van het thermostaathuis in 2022. Ik vermoed dat er wellicht lekkage was bij een versnellingsbak sensor in inwendig ergens maar heb daar geen energie meer in gestoken omdat ik de wagen toch weg wilde doen. Wellicht was het iets kleins geweest. Denk dat de koelingsproblemen eigenlijk de enige echte problemen zijn van een RS/Octavia.
 

leon-cupra

Forumguru
Als ik vertrek doe ik ook alles rustig aan, niet alleen met de automaat. Je voelt wel ergens dat de software volledig moet opstarten. Ik laat de automaat ook altijd even “wakker worden”. Met een DSG kan je hem onmiddellijk in D rammen maar vb met de Tesla gaat dat niet. Daar moet er eerst een volledige check gebeuren van alle systemen vooraleer je de bak in D kan zetten. Dus mijn gevoel: rustig met de DSG zodat alles op zijn gemak kan wakker worden.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb me ook wel eens in puntje 1 verdiept en dezelfde conclusie getrokken als wat Peter aangeeft. Wat ik nog wel doe is schakelen naar S bij filerijden of bijv. in een parkeergarage. Simpelweg om hem niet continu te laten schakelen en de koppelingen te laten slippen. Nu is mijn DSG geoptimaliseerd en is D iets meer S en de S iets meer D. Dus beide prima rijdbaar.

Nogmaals veel plezier met de RS :cheer:
 

DiVini76

Forumguru
Contrast tussen de tegengestelde kleurstellingen op de Mazda en de VRS ziet er geweldig uit op deze foto! :love:

img-20240113-wa0002-jpg.107730

Mooie km's gewenst vandaag weer @JeSko :thumbsup:
 

Herzog Jan

Forumguru
Als ik voor een verkeerslicht moet wachten zet ik 'm in N. Met de Volvo FH4 dan hè. Daar zit ook een soort van DSG in. Met de O3 doe ik dat overigens ook. Is net wat beter voor de koppeling.

En als ik instap zet ik de auto eerst op contact en wacht met starten tot de rust in de klokkenwinkel wedergekeerd is.
Ik heb collega's die de vrachtwagen al starten voordat ze de deur dichtgetrokken hebben. Mijn ex-vriendin deed dat bij haar Zafira ook. Daarom ook ex. Nee grapje ;)
 

LT83

Forumguru
Leuke foto zo met die Mazda en Octi!! Bij de bakolie duurt het circa 15-20 minuten voordat die 100% op temperatuur is. Gewoon eerste stukje rustig rijden en er is niets aan de hand. Neem aan dat de baksoftware ook is aangepast met de tune? Zo ja, mijn advies om olieservice intervallen op 30 ipv 60k te zetten. Een bak met snellere schakeltijden en hogere koppeldruk mag wat extra liefde hebben. Komt vast goed!!
 

JeSko

Forumguru
@Fmoon

Druk maken doe ik niet, maar wil natuurlijk wel graag weten wat het beste is voor de bak, ik wil er wel zuinig op zijn :D het tpm laten zakken doe ik eigenlijk ook altijd wel met mijn auto's, met de Superb duurde dat soms zelfs twee volle minuten. Koelingproblemen zal deze normaal niet hebben, ik heb werkende hood vents en de afdekkappen zijn allemaal verwijderd, zodat de rijwind echt goed aan het blok kan en de auto niet enkel afhankelijk is van de koeling via de radiator, er zit ook een R600 air intake op voor betere flow en koelere lucht, en ook een ingebouwde veiligheid in de tune waardoor de power teruggeschroefd word moest hij toch te warm worden, dit is nog nooit gebeurd onder het houderschap van mijn kameraad dus duimen maar haha.

Exact @leon-cupra is ook mijn gevoel erbij, ik laat hem eerst ook maar even "wakker" worden, zelf ben je ook nog wat "murg" als je opstaat en het duurt bij ons ook even vooraleer alles terug goed werkt :D


@DiVini76

Haha ja vond het ook wel een knappe foto :D

@eriktv

Ja in S moet ik hem nog eens uitproberen, gisteren nog niet aan toegekomen maar dan houd hij inderdaad langer wat hogere toeren vast :D

@Herzog Jan

Ja ik kan hem natuurlijk ook wel in N zetten, maar dat doe ik dan aan punten waarvan ik weer dat het lang rood blijft, daar is het nog wel handig. Dat laatste heb ik nooit gedaan haha, dat doe je enkel als je niets om techniek geeft of je simpelweg niet beter weet. :D

@Luuk Thijssen

Klopt bak is ook aangepast door progressive tuning, om optimaal te werken met de tuning en aangepaste hardware. Ga ik dus zeker doen, ik doe maar 5000-10.000 km per jaar, de VW specialist die er al die jaren aan gewerkt heeft gaat het onderhoud verder doen, hij kent nl de auto en werkt bij Volkswagen dealer, na zijn uren sleutelt hij aan meer performance gerichte VW group auto's, die verandere de bak olie zowiezo veel sneller dan wat de interval aangeeft dus dat komt helemaal goed. Ga er zeker niet op bezuinigen :D
 

Rallye

Forumguru
@Herzog Jan Wie stelt bewijst. Hoezo is het in N zetten “net wat beter voor de koppeling”. Waar verwacht je voordeel?

@JeSko Wat moet je (afgezien van de wat extremere weersomstandigheden) met de ventilatie voor je wegrijdt? Die heeft toch niet voor niet een automaat-stand. Lekker op laten staan……

Ik moet wel zeggen dat bij mijn Golf het naar mijn idee erg lang duurt voordat het verhoogde toerental afneemt. Kan een halve minuut zijn. Daar ga ik niet op wachten, maar je merkt het duidelijk bij het rijden. Is natuurlijk wel weersafhankelijk.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

:D neenee, is te koud, rijd op zomerbanden en hoewel hij heel stabiel is rechtuit ga ik het niet zoeken, het weer zal vast beter worden om het dan eens te doen, rustig aan wennen anders went het te snel en is het leuke er weer af mss en moet ik gaan sparen voor een RS6 ofzo;)
 

leon-cupra

Forumguru
Industrieterrein zoeken. In het weekend rijdt daar geen kat. Meestal in zo een industrieterrein zijn nog mooie lange stukken. Kan je in alle veiligheid eens testen.

RS6 … dan mag je aan taksen de waarde van jouw VRS aan de staat afgeven. Ook al eens een paar keer naar gekeken. Aanschaf , dat gaat nog maar al de rest dat vanuit de staat komt …. :sterretjes:
 

Rallye

Forumguru
Ik heb overigens enkele vragen voor de DSG kenners hier, aangezien het internet nogal uiteenlopend is qua conclusies.
2 - is het aan te raden om na het starten van de wagen de DSG even met rust te laten? Dus bv starten, even alles in orde maken zoals gsm wegbergen, ventilatie juist zetten, gordels aan en daarna pas in D en vertrekken?
@JeSko Mijn wedervraag over de ventilatie zag op jouw opmerking hierboven.

@Herzog Jan Wellicht een heel goed advies, maar ik was op zoek naar de achtergrond ervan - “werd me aangeraden” is dan niet echt een onderbouwing. Wat verwacht je (of verwachtte degene die jou dit aanraadde) voor voordelen?
 

MarcoO2

Forumguru
gave bak hoor @JeSko ! Tof om te lezen dat je er zo blij mee bent - en terecht ook!

Voor wat betreft die DSG: niet te benauwd hoor... ik heb al diverse auto's met DSG versleten, zonder één enkel probleem. Ik start, tik de pook in de S en ik ben weg. Niks wachten ofzo. Kan het spul echt wel tegen. Uiteraard daarna wel gewoon netjes warm rijden, maar dat spreekt voor zich.
 

Canon-Eye

Forumguru
@JeSko Zolang de rem zodanig is ingetrapt dat de auto volledig stilstaat, zijn de koppelingen vrij - die kunnen dan niet slippen c.q. slijten. In N zetten is daarvoor niet nodig: het voegt niks toe en kost alleen extra tijd.
Voetrem loslaten zorgt dat een koppeling snel maar geleidelijk inkomt zodat de auto gaat kruipen. Dit werkt zowel in D/S als in R op overeenkomstige manier, wat reuze handig is bij parkeermanoeuvres e.d.: je hebt alleen het rempedaal nodig om met de pook te kunnen omschakelen tussen vooruit en achteruit, rem iets lossen laat de auto in de gewenste richting kruipen.

Als de elektronische handrem en/of de Autohold zijn geactiveerd en de auto stilstaat, kun je de voet van de rem halen. De auto blijft dan stilstaan en de koppelingen zijn vrijgeschakeld. Lichtjes aanraken van het gaspedaal maakt dan dat de koppeling weer inkomt. Wachtend aan het verkeerslicht kun je dus met de voet boven het gaspedaal klaarzitten om te vertrekken: eerst lichtjes op het gas activeert de koppeling, meer gas laat je vertrekken. Hoeveel gas je kunt geven om weg te sprinten zonder wheelhop leer je vanzelf...
Verschil tussen electronische handrem en Autohold is, dat die handrem een eenmalige actie is: het lampje gaat uit bij vertrek en de handrem grijpt niet opnieuw aan als je weer stopt. De Autohold daarentegen zal bij elke stop steeds opnieuw de rem vasthouden tot je weer op het gaspedaal stapt; het lampje blijft dan ook continu branden zolang je hem niet bewust uitschakelt.

Zelf maak ik daarvan gebruik onder twee omstandigheden: in stadsverkeer met veel stopmomenten bij verkeerslichten etc., en daarnaast in fileverkeer waar ik ook steeds afwisselend moet stoppen en weer een stukje opschuiven. In dat laatste geval zet ik de bak in Manual, want dan schakelt deze niet al na enkele meters naar de 2e versnelling. Door op stationair toerental in 1 te blijven rijden zal de koppeling ook telkens maar heel kort slippen om van z'n plek te komen en weer vrijschakelen als je weer stopt. En als er weer even iets sneller gereden kan worden, dan tik ik de pook van M terug naar D/S zodat de bak het weer zelf mag regelen.

Ik weet niet of jouw auto is uitgerust met elektronische handrem/Autohold. Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan ben je dus afhankelijk van het rempedaal: goed ingetrapt houden om de koppeling te ontlasten. De truc met de bak in Manual tijdens filerijden werkt dan echter ook wel.
 

Speedhunter

Forumguru
Wat handig is op mijn Enyaq, als ik de rem wat meer indruk komt hij in autohold functie en zal de wagen niet meer vooruit kruipen. Zou ik niet meer kunnen missen voor aan het rood licht en dergelijke. Weet niet of dat op de Octavia zit.
 
Bovenaan Onderaan