Jesko's Octavia VRS !

Canon-Eye

Forumguru
CC met een DSG is trouwens zoveel lekkerder dan CC met een manuele bak
Ik ben al sinds 1988 een zeer intensief gebruiker van de cruisecontrol, destijds als retrofit (VDO Tempostaat) die een paar keer overgezet is naar de volgende auto en vanaf 2002 als affabriek ingebouwde voorziening. In die tijd heb ik in totaal 5x (samen ca. 26 jaar) een manueel geschakelde auto gereden en ook 2x (totaal 10 jaar tot nu) een DSG - en dan tel ik de twee handgeschakelde Twingo's van mijn vrouw nog niet eens mee, daar hebben we ook zo'n VDO-ding in laten zetten waar we 2x 10 jaar plezier van hebben gehad (ik reed daar ook nog wel eens mee). Ik mag mezelf op dit punt dus wel als ervaringsdeskundig beschouwen. Ik vind de combi DSG/CC wel ietsje, maar toch ook weer niet héél erg veel prettiger dan met handbak - maar dat ligt dan vooral aan de DSG...

Wat je nog kunt checken is het volgende. Rond ons dorp ligt een 60km zone waar veel moet worden afgeremd vanwege de vele hakse bochten. Mij is opgevallen dat de stuurhoeksensor kennelijk invloed heeft op de manier waarop de auto versnelt: als ik heb afgeremd tot zo'n 30/35 km en aan het CC-hendeltje trek, dan herneemt de auto veel sneller op een rechte weg dan wanneer ik nog halverwege zo'n haakse bocht ben. In het laatste geval pakt hij wel een klein beetje op, maar hij gaat rustig en toch voelbaar krachtiger naarmate het stuur weer rechtuit komt. Een prima voorziening imho, die maakt dat ik eigenlijk het gaspedaal nauwelijks nodig heb. Ik vermoed dat het bij jouw Skoda ook zo zal werken?
 

JeSko

Forumguru
Daar moet ik eens op letten @Canon-Eye , zo uitgebreid heb ik hem nog niet getest. Maar het zou zeker kunnen hoor, dat de auto voelt dat hij zich in een bocht begeeft en daardoor inderdaad aangepast de snelheid weer verhoogd. Zowiezo vind ik de CC op zich inferieur aan die van de Mazda, die laatste is vele malen directer, houd beter snelheid bij meer of minder weerstand (bergop bergaf), en zit op een betere plek met een betere bediening.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik vind de CC (heb adaptieve nu) altijd fijn, maar met de DSG absoluut een heel fijne combi.
Bij mij is hij juist uiterst constant qua snelheid, ook bergop schakelt hij heel snel terug om de vaart er in te houden.
Zelfs met caravan aan de haak zakt hij maar weinig terug als het plots begint te klimmen.
Dan is DSG helemaal super, want normaal moet je heel alert zijn qua schakelen met zo'n groot gevaarte achter de auto.
 

JeSko

Forumguru
@1983jeroen

Misschien is het omdat jij een nieuwere combinatie hebt, zowel DSG als CC die adaptief is? Maar ik heb de CC bij Skoda nooit als aangenaam ervaren, zowel de CC bij de Mazda als in onze Peugeot 308 en Citroën Cactus waren beter dan die in mijn Skoda's ( beide bwjr 2013/14), bij de manuele SuperB 1.6 tdi viel hij echt terug in snelheid bij lichtjes bergop, en dan moest de CC dit corrigeren maar doordat hij dat te laat deed over corrigeerde hij waardoor je plots weer te snel ging, kortom, die CC moest echt zoeken naar de juiste snelheid bij verandering van weerstand. De Mazda mag je aan 70 bergop en bergaf laten gaan, zelfs in de Ardennen, en die CC geeft geen krimp, hij houd stoïcijns 70. Vroeger dacht ik dat het puur te maken had met de motorisatie, 1.6 tdi is te plat voor een Superb, maar de 1.0 Cactus had er ook geen last mee ( al was die auto beduidend lichter ) .

De VRS heeft er iets minder last van, maar ook deze Cc is "zoekerig" en traag van reageren.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik herken dat niet @JeSko: mijn O2 is keurig constant in snelheid, hij zakt ietsjes weg als de weg omhoog gaat lopen (zoals bij het oprijden van een viaduct), dat is niet meer dan logisch, maar hij overcompenseert zeker niet.
Mijn F1 wou nog wel eens snelheid verliezen berg op, maar dat kwam echt omdat die 1.4 16v gewoon een vrij zwakke motor was, dus je moest snel terugschakelen op zo'n moment.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook met de handgeschakelde Fabia Greenline en 1000kg aan de haak hield de CC de boel heuvelop én -af prima op de ingestelde snelheid, voor zover zijn 75 peekaatjes dat toelieten natuurlijk. Ik had dan standaard het actuele vebruik in beeld op de MFD om de simpele reden dat ik daaraan veel eerder kon zien dat de weg begon te klimmen, ruim vóórdat dit aan het motorgeluid of toerental te merken. Als dat vebruik boven de 10,5 à 11 liter/100km kwam, werd het tijd om een tandje terug te schakelen. Dié taak heeft de DSG van de Leon mij uit handen genomen; best wel fijn. Pk's genoeg voor heuvelop - alleen remmen op de motor kan de 1.0 3-pitter niet of nauwelijks, maar daar kan ik de CC de schuld niet van geven.
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Misschien verwacht ik er te veel van, jouw O2 is ook lichter dan mijn Superb al weet ik niet of dat enige invloed heeft. Bij de S2 ergerde ik mij aan de Cc, de O3 heeft natuurlijk power zat om niet terug te vallen dus dat doet deze niet, maar ook bij deze reageert de keuzestok traag op veranderingen die ik wil doen en dat vind ik wel een klein ergernis puntje. Geen idee waarom Mazda het wel voor elkaar heeft gekregen om de Cc zo direct te maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toch snap ik dat niet. Op het moment dat ik de CC-snelheid 1 km hoger zet, zie ik het actuele verbruik onmiddellijk, zonder enige vertraging, met enkele tienden L/100km oplopen totdat de gps ook de hogere snelheid laat zien, dan zakt hij weer. Dit bewijst dat er ook metéén tijdelijk meer arbeid van de motor wordt gevraagd. Ik zie dat alleen aan de meters, er is niets vante voelen. Misschien word je daardoor misleid, @JeSko ?
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Ik ga het eens testen met het actuele verbruik op het display, dat display staat bij mij altijd op de olietemperatuur in eerste instantie, en daarna op de snelheid. Ik heb hem daarstraks heel even op actueel verbruik gezet, maar dat was niet met CC geactiveerd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Olietemperatuur is ook een belangrijke inderdaad, maar als je dat actuele verbruik eens wat langer in beeld houdt (vooral met de CC aan) dan is dat een leerzame ervaring...
En voor de snelheid heb je nog een aparte klok, toch?
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Ja klopt maar om de één of andere reden houd ik echt van een digitale snelheidsmeter, dat is zo jammer aan de Mazda, die heeft dat niet ( kwam pas op iets latere 3 modellen ). Wellicht is het doordat ik opgegroeid ben in de 90's-00's dat ik zo krampachtig grijp naar een digitale aflezing, is met uurwerken juist hetzelfde, ik prefeer digitaal. Al is dat op CC niet zo'n probleem, dan zie je de ingestelde en dus gereden snelheid nog eens in het klein onderin het MFD, dus zeker het proberen waard.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben een paar decennia eerder begonnen met opgroeien ja, dat zal verschil maken... :D
Overigens suggereert die digitale weergave een nauwkeurigheid die er in feite niet is. De digi display en ook de ingestelde snelheid van de CC werken op hetzelfde signaal van de auto (net als de analoge klok trouwens) en die wijken zonder kunstgrepen altijd naar boven af van de werkelijke snelheid. De gps-snelheidsindicatie (zoals bv. mijn tomtom laat zien - daar let ik dan weer wel op) reageert op de onafhankelijk van het voertuig bepaalde verplaatsing en tijdmeting en is dus zeer veel nauwkeuriger.
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Klopt, ik ga ook altijd uit van GPS snelheid, die afwijking is zowel bij de Mazda als de Skoda 3 km/u, automatisch tel ik die er al bij, of de GPS nu aanstaat of niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gekke is, dat die afwijking op twee manieren niet constant is. Die 3km afwijking zie ik bij de Leon in het snelheidsbereik tot ca. 70 km/u, bij 80 is het vaak*) al 4, boven de 100 wordt het 5 en bij 130 is het zeker 6.

*) "Vaak" betreft een ander soort afwijking, waarbij blijkbaar op bepaalde trajecten de ontvangst van het satellietsignaal op de een of andere manier wordt beïnvloed. Met de cc ingesteld op 84 geeft de gps dan plotseling enige tijd wisselende snelheden weer, variërend van 82 tot 86 km/u. Eindje verderop is dat opeens weer over en dan geeft hij weer gewoon 80 aan.
Geen idee waarom dat is... bij mijn weten staat daar in de buurt geen (militaire?) elektronische installatie of zoiets. Maar misschien komt het door de bomen die erlangs staan.
 

JeSko

Forumguru
Woensdag geven ze nog eens goed weer, dan hoop ik de tijd te vinden om de wrap te verwijderen, de auto te wassen, en enkele kapotte stukken te verwijderen zoals de frontlip. Ik heb op het werk deze twee side splitters gelakt, misschien dat ik probeer om deze beide te plaatsen ipv een volledige front lip, maar dat is even zien hoe dat eventueel past/aansluit op de bumper zelf, aangezien dit eigenlijk stukken zijn die je op een aftermarket frontlip vast zet.

20240617_075819.jpg 20240617_075813.jpg
 

Chrisjemol

Forumguru
Dat met die CC heb ik ook trouwens, heb er vanmorgen eens op gelet
Mijn O4 komt uit laat 2023, en heb vanmorgen de CC ingesteld op 83km/h (ring eindhoven).
Hij fluctueerde tussen de 80-85
Waar hij vaak op 81 hing en dan wel terugschakelde maar duurde lang voor hij weer op de 83 zat, en schoot er dan regelmatig overheen. Met handmatig gaspedaal bedienen zou dat beter gaan

Dus er is in 10 jaar weinig verbeterd aan de CC vd VAG
 
Bovenaan Onderaan