Jesko's Octavia VRS !

Arjan1985

Forumguru
@JeSko ik vroeg me onlangs in een eerdere post van je vakantie rit dat je olie niet boven de 100 was gekomen al af hoe dat kon. En werd wat onzeker omdat mijne boven de 100 komt. Dat scheelt dan echt heel veel o.a. die cold air intake:thumbsup:
Die foto’s met die gele belijning of oranje en gele rem klauwen vind ik heel subtiel.
 

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Nee dat is perfect normaal, ik heb toen in de Ardennen matig tot sportief gereden en even doorgeknald, dan tikte ie de 97 graden aan, als ik langer was doorgegaan en de hellingen waren meer dan 10-15% had de olie vast warmer geworden. Ik heb cijfers zien passeren op het GTI forum van 110-120 graden bij doorrijden en ook dat schijnt geen kwaad te kunnen. Daar werd ook gezegd dat sommigen in gewoon stadsverkeer 100-110 graden halen, daar komt mijn auto nooit boven de 93 graden, hoe dat precies komt weet ik niet al zal veel afhangen van stage 1vs2 of rijgedrag, maar ook onderling heeft VW veel aangepast door de jaren aan de EA888 gen 3 motorblokken, dus dat verschilt allemaal.
 

Tees

Donateur
Ik kwam afgelopen zomer met volle bepakking (dakkoffer + fietsendrager) en in bergachtig gebied met m'n ieniemienie 1.2 TSI ook ruim boven de 110 C olietemperatuur, hoogste wat ik heb gezien was 116 graden (bij langdurig omhoog op 110-120 km/u en buitentemperatuur van tegen de 30 graden). Bij normaal gebruik komt ie bij mij ook zelden boven de 95 graden.

Dus weinig om zorgen over te maken idd, maar des te bijzonderder dat jouw VRS zo lekker koel blijft.
 

leon-cupra

Forumguru
ik ben de auto nog aan het leren kennen uiteraard.
Zolang je geen kickdown geeft voor eens scherpe bocht, zoals ik eens per ongeluk gedaan heb, zal de vRS met zijn voorwielaandrijving redelijk vergevingsgezind zijn. Achterwielaandrijving en veel vermogen is een stuk minder vergevingsgezind.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Heb ik al gedaan in Chimay, de auto gripte meteen in de bocht en trok zich erdoor zonder ook maar de neus weg te willen duwen. Ik moest daar de Type R van men maatje wel lossen omdat dat een nog veel betere stuurmansauto is, maar daar had ie echt geen moeite mee. Het is natuurlijk niet wijs het te doen voor een haakse bocht, maar een toffe geleidelijke bocht pakt ie gewoon vol vertrouwen hoor.
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Nee merci ben niet zo van de sleurhutten :ROFLMAO: op die manier gebruik ik mijn auto's niet dus niet echt relevant, voor zo'n werk denk ik dat een zware diesel nog steeds het ultieme is.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko bij mij schoof die neus naar links terwijl de bocht naar rechts ging … grachten langs beide kanten van de weg en baantje met de breedte van 1,5 wagen. Dat moment staat gegrift in mijn geheugen. :bloos:
 

Chrisjemol

Forumguru
@1983jeroen

Ik ben altijd fan geweest van witte auto's, zo snel uit mijn hoofd zijn/waren 5 van onze 7 auto's wit :D je kan er alle kanten met op alleen om te wrappen is bv een zwarte auto beter. En ja die luchthappers zijn echt en functioneel, ik rijd ook zonder motor afdekplaat bovenin puur zodat het blok dat beetje extra koeling krijgt icm de cold air intake, en het werkt want de auto komt nooit hoger dan 97° olietemperatuur van wat ik al gezien heb. Al mag je bij doorpeperen wel hogere temperaturen zien, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
De nieuwe octavia van me die heeft altijd een olietemperatuur van 100-105gr, en in de bergen met caravan erachter en 30gr heb ik zelfs 132gr kortstondig gezien…
 

Tees

Donateur
Ik hoop dat dat dan een diesel is? Voor diesel is dat niet ongebruikelijk, voor benzine is boven de 100 graden zonder noemenswaardige belasting, en richting de 130 met echt wel hoog
 

Chrisjemol

Forumguru
Het is niet altijd 130, enkel met caravan en warm buiten in de bergen klimmen, toeren makend

Olie mag best hoge temperaturen hebben, is anders dan koelvloeistof

Zelfs toen het vroor buiten, in lange rit gewoon 105gr olie
Deze blokken worden altijd zo warm denk ik.

Is een 1.5tsi e-tec 150pk benzine en zie altijd zulke waardes, deed hij al vanaf nieuw
 

JeSko

Forumguru
Hmm zal van blok tot blok afhangen dan, heb mijne nog niet hoger dan 97°c weten gaan en dat was met sportief rijden in de Ardennen.
 

Tees

Donateur
Heb je reden om aan te nemen dat dat niet zo is @Peter-036? Temperatuursensoren zijn echt niet heel moeilijk om te fabriceren, voor een paar cent heb je al redelijk betrouwbare sensoren, laat staan voor een paar tientjes die ze voor een auto kosten. Lijkt me héél raar als die meer dan een graad afwijken van de werkelijke waarde...
 

Fmoon

Forumguru
Vaak genoeg 105 erop gehad hoor en ook wel eens hoger als die wat meer van z’n vermogen vroeg.

Laten we niet doen alsof de Octavia RS nou zo een dikke sportauto is…
 
Bovenaan Onderaan