Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
@Fmoon

Nooit gezegd dat de VRS een dikke sportauto is, ik zeg alleen maar dat ik hem nog geen 100graden heb zien halen.

@leon-cupra

Nee er zijn er stage 3 met 400+ pk met dit blok, maar dan zit je met een andere turbo en andere intercooler. Ze kunnen echt nog meer aan deze blokken. Maar 355 pk en 510 NM is zat voldoende om mee te komen in het verkeer ;)
 

JeSko

Forumguru
Ja klopt wel hoor de laatste jaren is het auto Klimaat erg veranderd met de EV's, 10 jaar geleden was 350 pk bizar veel voor een gewone auto, nu met de EV's is het normaler geworden om 300 pk mee te hebben. Meestal wegen de EV's wel 2 ton, mijn Octi met zen 1400-1500 kg is een pak lichter. Maar mensen kijken anders naar zulke cijfers nu tegenwoordig, genoeg EV's die, zeker tot 100, mij eruit rijden.
 

leon-cupra

Forumguru
Vind dat gewicht van een EV voor het rijden eigenlijk geen nadeel. Zwaartepunt en gewichtsverdeling is bij een EV zo veel beter dan bij ene ICE dat het rijden , ondanks het hoge gewicht, verrassend goed is bij de meeste EVs (uiteraard rijdt het niet zoals een Cayman of dergelijke).
 

Fmoon

Forumguru
Koelvloeistof en VAG is nooit een een succesverhaal, dus wellicht de sensoren dan ook niet betrouwbaar.
 

ertromp

Forumguru
De sensor voor de koelvloeistof is prima alleen de presentatie op het dashboard in een VAG tja dat kan blijkbaar niet een ieder bekoren. Principe van de sensor is hetzelfde als in een Hyundaai of KIA of Benz of noem ze maar op. Het is een doodnormale NTC weerstand
 

ertromp

Forumguru
En de olietemperatuur @JeSko zal niet minder zijn/zakken door je cold-air intake. Kan me voorstellen gezien de tuning die er op zit en de wijzigingen die gedaan zijn dat er wellicht een andere oliekoeler gemonteerd is?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het over de koelvloeistoftemperatuur gaat, heb ik sterk de indruk dat die bijna standaardindicatie van 90° niet zozeer aan de (kwaliteit van) de sensor ligt, maar eerder aan softwarematige manipulatie van de gemeten waarde*). Vraag mij niet waarom...

Als ik kijk naar het verloop qua tijd/afstand/snelheid van de olietemperatuur vanaf 55° opwaarts (daaronder wordt geen waarde getoond), dan komt dat behoorlijk geloofwaardig over. Ik zie geen reden waarom de ene temperatuursensor beter zou werken dan de andere - het gaat er m.i. vooral om dat er verschillend wordt omgegaan met de meetresultaten.

*)
<edit> post #1548 van @ertromp (geplaatst terwijl ik nog zat te typen) zie ik als bevestiging van mijn vermoedens.
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Nee het is de originele oliekoeler, maar deze is samen met het hele motorblok gefinetuned en onder handen genomen door Ilias Bakkar van progressive tuning. En dat is volgens mijn maat de reden dat deze zo goed presteert en blijft presteren en waardoor de olietemperatuur zo laag blijft maar toch snel stijgt naar de optimale werkingstemperatuur. De auto staat eigenlijk zo goed als klaar voor een stage 3, maar daar heb ik geen behoefte aan, ik houd van de resterende marges en de betrouwbaarheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Sjoemelen heeft een vrij negatieve connotatie: ontduiken van regels en zo. Dát lijkt me hier niet aan de orde. Rond de koelvloeistoftemperatuur zijn er bij mijn weten geen wettelijke voorschriften...
Wellicht gaat het erom om de bestuurder niet nodeloos ongerust te maken en worden er daarom pas afwijkende waarden getoond als daar een duidelijke reden voor is. Zelf zou ik liever zien dat de actuele waarde wordt getoond, maar dan in combinatie met duidelijke voorlichting over de waarden die nog wel OK zijn en die welke zorgwekkend beginnen te worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Er is eerder op dit forum al eens een uitgebreide onderbouwing gegeven waarom de KVS-meter een genivelleerde (en dus globale) waarde laat zien, terwijl de olietemperatuur gewoon real time weergegeven wordt. Heeft dus inderdaad niets met sjoemelen te maken.

Het argument dat het de weergave van de KVS-temperatuur geen vertrouwen geeft in de nauwkeurigheid van de olietemperatuursensoren vind ik dan ook niet bepaald overtuigend.
 

Tees

Donateur
Niet veel meer aan toe te voegen, de KVS temperatuur wordt gewoon nauwkeurig gemeten, maar anderszins aangegeven in t dashboard. Overigens heb ik de indruk dat dit gemeengoed is ook bij andere merken. Simpelweg om bij bestuurders geen onrust te creëren. Je kan de echte KVS temperatuur prima uitlezen met VCDS. Geen reden dus om te twijfelen aan de olietemperatuurmeting.
 

JeSko

Forumguru
Kopacek heeft geleverd maar enkel de grille, hopelijk is dit normaal en komt de lip nog achter. In MY GLS staat ook echt één parcel dus het is niet dat de chauffeur één pakje vergeten afgeven is. Even afwachten of toch een mail sturen?

20240816_104342.jpg
 

Tees

Donateur
Mailen kan altijd, maar ik zou nog even een paar dagen wachten. Tis Kopacek, gaat altijd een klein beetje rommelig.
 

leon-cupra

Forumguru
Je moet natuurlijk eerst jouw facturen betalen :D;)

Wss staat de lip in back-order. Zou anders niet echt slim zijn om het apart te versturen.
 

Fmoon

Forumguru
Ja die komt er vast nog aan, heb wel eens 4 verschillende leveringen gehad van ze zonder dat het even gemeld werd dat dingen later zouden komen.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou wel ff een mailtje sturen, al is het maar om gedoe later te voorkomen ("ja, dat had je dan gelijk even moeten melden, nu is het te laat...").
 
Bovenaan Onderaan