Jesko's Octavia VRS !

Smeeuwis

Donateur
In welke stand moet die knop dan staan? Mijn spiegel links ontdooid namelijk niet, gisteren gemerkt --'
Als je spiegelverwarming hebt (zal haast wel) dan heb je een symbooltje op je schakelaar staan met een spiegeltje en drie verwarmings'golfjes'. Daar moet ie op staan en dan gaat de verwarming aan als je de achterruit verwarming aanzet. Zoiets:

1726211722407.jpeg
 

JeSko

Forumguru
Thanx @Smeeuwis , ik ging ervanuit dat de spiegelverwarming werkte als je de schakelaar aanzet, maar je moet dus en de schakelaar en de achterruitverwarming zelf samen aanzetten opdat het werkt?
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Rallye

Oke.. bizar om het zo te doen, als het één toch niet zonder het ander kan werken, waarom dan niet gewoon de functie maken zoals bij zovele auto's, nl achterruitverwarming aan met de knop = spiegelverwarming aan. Je hebt ze toch echt altijd beide tesamen nodig, lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Yes. Zo werkt het op vele auto's overigens. Op onze vorige Peugeot 407, Ford S-max en nu Peugeot 307 werkt het ook zo. Ik weet ook dat bij de Enyaq en O4 ook alleen dan de voorruitverwarming mee aan gaat. De O3 had daar nog een aparte knop voor.

Ik snap het ergens wel, uit eigen ervaring is het bijna nooit zo dat je de spiegels wel en de achterruit niet zou willen verwarmen. Ze zijn of beide of niet beslagen of beijst. Ook wel makkelijk: één knop indrukken en het werkt.

Wat ik zelf NIET snap, is dat die spiegelknop in die stand moet staan! Of dat die stand er überhaupt is. Dat hadden onze Peugeots en Ford niet, die deed het gewoon altijd. Nu moet ik de spiegelknop eerst in R zetten alvorens de rechter spiegel zakt bij achteruit rijden. En er dan aan denken om terug te zetten om later te kunnen ontwasemen of ontdooien.
 

gehaktbal

Forumguru
ar je moet dus en de schakelaar en de achteruitverwarming zelf samen aanzetten opdat het werkt
Vanmorgen nog, kon ik de spiegelverwarming activeren zónder de achterruit verwarming.
Ofwel: Ik draai het spiegel-verstel-pookje naar de verwarmingsstand. Et voilà. nog geen minuut later waren mijn spiegels warm.

Weet ook niet zo goed waar het idee vandaan komt dat dat bij de meeste nieuwe auto's zo is, dat je beide knoppen zou moeten gebruiken.
De enige andere methode die ik ken van andere auto's, is dat er geen speciale spiegel-verwarmings-functie is. Dan doen de spiegels gewoon mee met de achterruitverwarming, dus heb je alleen je achterruit-verwarmings-knop die gelijk je achterruit én je spiegels meeneemt.
 

Smeeuwis

Donateur
Dat is wel apart, of ik moet me wel heel erg vergist hebben al die jaren! Dat kan natuurlijk ook :-). Ik zal het eens in de gaten houden, het is 's morgens weer lekker fris en vochtig momenteel.
 

MacRembrandt

Forumguru
Volgens mij zijn het twee losstaande zaken.
Als je de spiegels los wil verwarmen zet je de schakelaar op dat symbooltje.
Er is echter ook een instelling (VCDS) dat de spiegelverwarming aangaat met de achterruitverwarming. Dat is handig als je een parkeermodus hebt op je rechterbuitenspiegel. Want voor die functie moet de schakelaar juist weer op standje R staan.
Voorkomt dus dat je constant die instelling moet aanpassen.

VAG kennende hebben ze dat op diverse modellen anders ingesteld. :rolleyes: ;)
Ik heb de VCDS instelling op mijn Tiguan geprobeerd, maar daar werkt ie niet. Ik moet dus echt met het schakelaartje de verwarmingsstand aanzetten. Daar staat ie bij mij dan ook 99,9% van de tijd op. De parkeerstand gebruik ik zelden.
 

Smeeuwis

Donateur
Op een O3 kan ik het niet meer proberen maar ik zal het op de Enyaq eens gaan testen komende dagen. Maar ik ben er vrij zeker van dat het bij alle 3 mijn auto's Skoda's zo werkt(e) zoals ik beschreef: spiegelschakelaar op standje verwarmen én achterruitverwarming aan. Of er een OBD/VCDS coding voor is weet ik niet, ik heb dat in ieder geval nooit laten aanpassen op alle drie. Dat zou ik overigens meteen laten aanpassen want ik gebruik die parkeerstand nu niet, juist om deze reden. En ik parkeer zowel thuis als op kantoor als bij vele klanten best vaak langs een stoeprand dus ik zou het graag anders hebben.
 
Laatst bewerkt:

MarkvdD

Forumguru
Bij mijn O3 2019 worden de spiegels pas verwarmd als de spiegelschakelaar op verwarmen staat én de achterruitverwarming aan is. Dit heb ik laatst getest en dan zag ik in m'n digitale tellerunit bij comfortverbruikers dat de spiegelverwarming pas aan ging als ik de achterruitverwarming aan zette.

Ben overigens wel benieuwd of dit aan te passen is want bij m'n O2 destijds werkte dit hetzelfde en heb het altijd een onlogische manier gevonden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt ze toch echt altijd beide tesamen nodig, lijkt mij.
Nou nee, want ik heb vaak genoeg gemerkt dat rijdend bij dichte mist de buitenspiegels beslaan terwijl de achterruit gewoon helder blijft - en daar zit, als het onverhoopt toch nodig is vanwege opspattende vuiligheid, ook nog een ruitenwisser. In dat geval werkt achterruitverwarming eerder contraproductief en heb je dus vooral de spiegelverwarming nodig (die trouwens ook nuttig is als de spiegels natgeregend zijn). Ik heb wel meegemaakt dat ik de automatisch uitgeschakelde spiegelverwarming na een tijdje opnieuw moest activeren (uit- en weer aanzetten) omdat de afgekoelde spiegels weer beslagen raakten.
Logischer zou daarom zijn dat elke schakelaar gewoon doet wat erop staat, niks meer en niks minder.
 
Bovenaan Onderaan