JurgenM - Octavia RS 245

Status
Niet open voor verdere reacties.

philippe bakker

Forumguru
Wel raar dat Didier dit niet wou doen? Dit is net de reden waarom ze zoveel DSG aanpassingen doen? Het scheelt inderdaad een stuk frustratie, want zo blijf je in een veel beter toerentalbereik zitten.
Nu zit ik steeds in een beter toerenbereik. Ik sta 500 toeren hoger te draaien in D. Zodat ik bv op een baan v 70 niet 1400 toeren rijd maar 1900. En bij de minste gas zit ik aan 2000 toeren en dus mijn volle 461 nm
 

Kurtje

Forumguru
Sowieso kun je pas een gemiddelde berekenen na minstens 3 tot 5 tankbeurten, al was het maar om tankverschillen te elimineren: de ene keer "vol" kan altijd iets verschillen van de andere keer.
Echt voltanken tot de rand van de vulopening zou ik overigens niet aanraden. Dat heeft me bij de F1C (2002)al eens een nieuw actief-koolfilter gekost van ruim 200 euro nadat het was volgelopen met benzine. Sindsdien tank ik altijd tot de pomp afslaat, daarna rond ik af op de volgende hele liter. Daar zal dus altijd verschil in zitten, maar die verschillen worden er bij voldoende tankbeurten vanzelf uit gemiddeld.

Inderdaad heel juist, dan zit je met het effectief tanken ook aan een gemiddelde. Maar een nieuwe motor verbruikt sowieso nog altijd wat meer, staat wat rijker afgesteld. Als hij enkele duizenden km's heeft gereden kan hij pas een gemiddelde berekenen.
 

Kurtje

Forumguru
Nu zit ik steeds in een beter toerenbereik. Ik sta 500 toeren hoger te draaien in D. Zodat ik bv op een baan v 70 niet 1400 toeren rijd maar 1900. En bij de minste gas zit ik aan 2000 toeren en dus mijn volle 461 nm

Ok dat snap ik, en dat doet hij bij mij ook. Net wat hoger in toeren op hetzelfde percentage gas.
Echter wij bedoelen wanneer je afremt of laat uitlopen. Dus bij geen gas geven.

Standaard schakelt hij bij ongeveer 1100-1200 toeren naar een vorige versnelling, echter met deze aanpassing doet hij dit rond de 1400toeren al. Waardoor je nooit in die laagste regionen van het bereik komt te liggen, als je dan terug gas moet geven. (1100-1400 toeren)

Mijn turbo is wat groter, heb het max koppel op juist 3000 toeren (555nm).
 

Canon-Eye

Forumguru
Als hij enkele duizenden km's heeft gereden kan hij pas een gemiddelde berekenen
Nee, een gemiddelde kun je altijd wel berekenen zodra je meer dan 1 tankbeurt hebt.
Wat interessanter is: het cumulatieve gemiddelde, dus alle liters over alle kilometers vanaf dag 1.
Mijn eigen excelletje berekent dit na elke tankbeurt en die getallenreeks laat goed zien hoe een auto na de inrijperiode geleidelijk zuiniger worden.
En ook vakantie-invloeden (bv. caravanrijden) zie je dan duidelijk terug.
 

Kurtje

Forumguru
Nee, een gemiddelde kun je altijd wel berekenen zodra je meer dan 1 tankbeurt hebt.
Wat interessanter is: het cumulatieve gemiddelde, dus alle liters over alle kilometers vanaf dag 1.
Mijn eigen excelletje berekent dit na elke tankbeurt en die getallenreeks laat goed zien hoe een auto na de inrijperiode geleidelijk zuiniger worden.
En ook vakantie-invloeden (bv. caravanrijden) zie je dan duidelijk terug.

Klopt inderdaad dat je vanaf zijn eerste 2 tankbeurten een gemiddelde kurt nemen, echter gaat dat niet representatief zijn tijdens zijn eerste 15 tankbeurten voor het werkelijke verbruik van de wagen gedurende zijn latere levensduur.
Ga je het gemiddelde van de inrijperiode ook meenemen, dan klopt dat perfect inderdaad...

Je kan je eigen Excel daarvoor uiteraard gebruiken, of nog makkelijker is gewoon de spritmonitor app gebruiken.

Het verschil in zomer/winter weer kan je zelfs makkelijk terugzien erop :)
Zelfs het verschil tussen standaard, stage 1 en stage 2 is opmerkelijk te noemen :)
 

Kurtje

Forumguru
@jeroentrek eerste tank zat op 9,3l/100km.
Maar hier kan je zoals iedereen al aangeeft nog totaal niets van zeggen.

Ik zat standaard Cupra op 10 liter ongeveer, met stage 1 zat ik op een 11 liter.
Nu stage 2 lijkt hij terug zuiniger geworden, ik heb nog maar enkele tankbeurten gehad maar het lijkt alsof hij terug rond de 10 liter hangt.
 

Kurtje

Forumguru
Neen boeit mij eigenlijk ook vrij weinig, het is alleen knap dat je met 400pk wegkomt met een liter of 10 :)
 

Canon-Eye

Forumguru
of nog makkelijker is gewoon de spritmonitor app gebruiken
Vind ik persoonlijk niet makkelijker, al was het maar omdat mijn bestand ook allerlei andere mogelijkheden en resultaten biedt.
Nog los van het feit dat ik opslag in the cloud van privégegevens tot het uiterste wil minimaliseren. Ik bewaar dat thuis, met volledige databackups op twee NAS-en (eentje thuis en eentje elders).

Maar ieder z'n meug natuurlijk...
 

JurgenM

Forumguru
Juist mijn eerste bestelling ontvangen.

Voor de ervaringsdeskundigen onder jullie. Ik ken er nog totaal niets van dus dacht gewoon met een starterspakketje te beginnen en van daaruit uit te breiden. Door de hele verscheidenheid aan producten zie ik door de bomen het bos niet meer. :arghh:

WhatsApp Image 2017-10-05 at 14.10.45.jpeg

Ben alleen nog op zoek naar een goed product voor het leer/alcantara.
 

Tuner111

Forumguru
Zeker een mooie start !

volgen jaar op de meeting zal je nog heel wat bijleren hoor :D dan komt mijn detailer langs voor een leuke demo :)
 

B.Stuurder

Forumguru
:D Dat is zowat mijn standaard antwoord als ze tegen mij over het verbruik beginnen.
Gefeliciteerd, een beetje laat maar heb helaas weinig tijd voor het forum op dit moment. Het is een prachtig exemplaar.

En het verbruik, wat zal ik zeggen, ik sprak laatst een Lamborghini eigenaar, die uren sprak over hoe zuinig zijn auto was. Maar da's logisch toch? :deuk:
Nee joh, geniet en vooral straks als je meer toeren gaat draaien. Bij 4000 krijgt hij er zin in en bij 5000 komt er nog een schepje bovenop. Niet dat je traag bent bij 2000 toeren. :pardon:(Bij mij althans)
 

Kurtje

Forumguru
Juist mijn eerste bestelling ontvangen.

Voor de ervaringsdeskundigen onder jullie. Ik ken er nog totaal niets van dus dacht gewoon met een starterspakketje te beginnen en van daaruit uit te breiden. Door de hele verscheidenheid aan producten zie ik door de bomen het bos niet meer. :arghh:

Bekijk bijlage 62684

Ben alleen nog op zoek naar een goed product voor het leer/alcantara.

Ik zou je altijd eens aanraden naar BB Carcare in Zutendaal te gaan. Is niet zo super ver voor jou, en Bjorn zal je met alle plezier de uitleg geven!
 

philippe bakker

Forumguru
Gefeliciteerd, een beetje laat maar heb helaas weinig tijd voor het forum op dit moment. Het is een prachtig exemplaar.

En het verbruik, wat zal ik zeggen, ik sprak laatst een Lamborghini eigenaar, die uren sprak over hoe zuinig zijn auto was. Maar da's logisch toch? :deuk:
Nee joh, geniet en vooral straks als je meer toeren gaat draaien. Bij 4000 krijgt hij er zin in en bij 5000 komt er nog een schepje bovenop. Niet dat je traag bent bij 2000 toeren. :pardon:(Bij mij althans)
Weinig tijd ? Koop eens een afwasmachine dan :)
 

JurgenM

Forumguru
De eerste 1000km zijn een feit. Dus nu kunnen we geleidelijk aan beginnen opbouwen. Al moet ik zeggen dat ik mij de laatste 200km toch al af en toe heb laten verleiden in een sprintje waarbij ik iedere keer probeerde te schakelen op 4000t/m. Soms kwam hij wat hoger maar volgens het boekje mag je onder de 1000km gaan tot 3/4 van het toeren bereik. Dus tot 6000t/m, toch?
Vandaag heb ik hem enkele keren tot de 5500 laten gaan en moet zeggen vanaf ca 4500 krijg je er een serieuze duw in je rug bij.

De eerste 1000km zijn ons al heel goed bevallen. Het is een auto die heel gemakkelijk rijdt, waarschijnlijk hebben het vermogen (beetje gas geven is voldoende) en de dsg bak hier een groot aandeel in. Het stuur is direct en het onderstel is stug maar nooit te hard. Al hoor ik van mensen die soms meerijden dat ze het hard vinden, kwestie van gewenning denk ik dan. Bij het indrukken van het rempedaal grijpen de remmen direct aan en wordt je ook gewaar dat ze het vermogen perfect kunnen temmen.
Het leuke is nu ook dat vrouwlief zelfs vraagt of ze mag rijden als ik er bij zit. (Volgens haar zit ik altijd te klagen dat ze voor een bocht moet terug schakelen en niet in een bocht. :thumbsdown:) Met de dsg uiteraard geen klagen meer van mij. Maar laat dat nu juist hetgeen zijn waar ik aan moet wennen. Niet omdat ik nu met een automaat rij, maar naar mijn gevoel mag hij in D soms wat rapper terug schakelen. Ik denk dan van ik geef wat meer gas maar neen hoor, hij blijft rustig vanaf 1400t/m trekken in dezelfde versnelling, koppel genoeg toch? Maar het voelt niet altijd juist. Schakel soms terug met de flippers maar ook dat vraagt nog enige gewenning. In S is dat probleem uiteraard verholpen maar met rustig rijden, gelijk ik nu meestal doe, is het juist weer teveel van het goede. Als hij wat meer km's heeft en ik eens wat gas kan geven zal de S waarschijnlijk wel helemaal tot zijn recht komen.

@philippe bakker Wat ik vandaag voorlopig heb kunnen testen met vertrekken aan een rood licht of een keer bij het afrijden van een rotonde. Bak in D of S, sper normaal. Bij droog weer en iets meer gas geen probleem. Bij nat weer (weg was wel vettig + lekker glad zebrapad), fiasco, voortrein lijkt te slaan is vies trouwens, gewoon rechtuit vertrekken op een weg, geen probleem. Bak in D of S ESP uit, sper in sport, geen enkel probleem meer.

Wat de eerste keer heel apart voelt is het gedrag in een fameuze maar lange bocht op snelheid. Bak in S, ESP uit, sper in sport. Juist op het moment dat je verwacht dat er onderstuur gaat optreden wordt de auto echt naar de binnenkant van de bocht getrokken/geduwd. Heel vreemd maar wel chic om de eerste keer te voelen. Hij sleurt je echt door de bocht en dan deed ik het nog vrij rustig aan, het regende wel.

Heb wel het probleem dat 1 van de 3 keren die ik start het start-stop systeem in storing ligt. Het lijkt ook frequenter voor te komen dan de eerste keer toen ik de melding kreeg. Morgen toch maar even bellen met de dealer.

Het gepruttel van de uitlaat in het filmpje van @Tuner111 lijkt bij mij ook niet zo fel. Weet nu wel niet hoe hoog ze hem daar in toeren jagen. Wat ik precies wel merk is dat er meer geluid uit de uitlaat komt als bij de eerste km's, of het is mijn verbeelding.

Voor de rest alleen maar lof! Een ruime en practische gezinswagen die als papa alleen is heel wat sportiever en speelser voor de dag kan komen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan