JurgenM - Octavia RS 245

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goofy@5E

Forumguru
Das dag en nacht verschil ! Op banen waar je 70 mag en hij zet je in D6 dan versnel je trager dan een deftige diesel. Doordat hij dan 1400 toeren deed en pas deftig begon te trekken aan 2000 toeren had je een moment van zwakte. Dat was dagdagelijks heeeeel storend


Dan spreken we toch over schakel toerentallen of schakelmomenten en Niet over vrijloop
 

Kurtje

Forumguru
Dan heb je heel wat dingen moeten veranderen bvb de tandwielsratio's moeten veranderen om in dezelfde versnelling met hogere toeren te kunnen rijden :)

Je toerental kan niet hoger komen in dezelfde versnelling alleen door een software aanpassing.
 

philippe bakker

Forumguru
Dan heb je heel wat dingen moeten veranderen bvb de tandwielsratio's moeten veranderen om in dezelfde versnelling met hogere toeren te kunnen rijden :)

Je toerental kan niet hoger komen in dezelfde versnelling alleen door een software aanpassing.
Ja en dat was 5 min werk bij apec
 

Kurtje

Forumguru
Ja en dat was 5 min werk bij apec

Wat Didier bij Apec doet is inderdaad je schakelmomenten aanpassen, maar daardoor draait hij niet vanzelf in dezelfde versnelling tegen eenzelfde versnelling 500 toeren hoger. Hij gaat gewoon 500 toeren later schakelen, en waarschijnlijk gaat hij ook 300-400 toeren vroeger terugschakelen. Waardoor de bak veel rustiger en soepeler aanvoelt.

Dit is niet stationair 500 toeren hoger draaien, want daar zou je in principe niets mee winnen al rijdend :)
 

philippe bakker

Forumguru
Wat Didier bij Apec doet is inderdaad je schakelmomenten aanpassen, maar daardoor draait hij niet vanzelf in dezelfde versnelling tegen eenzelfde versnelling 500 toeren hoger. Hij gaat gewoon 500 toeren later schakelen, en waarschijnlijk gaat hij ook 300-400 toeren vroeger terugschakelen. Waardoor de bak veel rustiger en soepeler aanvoelt.

Dit is niet stationair 500 toeren hoger draaien, want daar zou je in principe niets mee winnen al rijdend :)
Zo heeft hij het mij toch uitgelegd
 

dirkie996

Forumguru
Bij mij gaat de dsg bij rustig rijden in “normal” stand bij 73km/u naar 6de versnelling. Hetgeen jij wil zeggen is dat uw dsg pas 500t/min hoger opschakelt naar 6 de versnelling.
Want uw versnellingsbakverhouding en brugverhouding veranderen toch niet. Het enige dat je kunt wijzigen, is de toerentallen waarbij de bak op/ af schakelt. Schakelt die van mij bij 1400t/min, dan zal die van u bij 1900t/min schakelen. Maar uw stationair toerental bij stilstand, zal wel niet gewijzigd zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

philippe bakker

Forumguru
Bij mij gaat de dsg bij rustig rijden in “normal” stand bij 73km/u naar 6de versnelling. Hetgeen jij wil zeggen is dat uw dsg pas 500t/min hoger opschakelt naar 6 de versnelling.
Want uw versnellingsbakverhouding en brugverhouding veranderen toch niet. Het enige dat je kunt wijzigen, is de toerentallen waarbij de bak op/ af schakelt. Schakelt die van mij bij 1400t/min, dan zal die van u bij 1900t/min schakelen. Maar uw stationair toerental bij stilstand, zal wel niet gewijzigd zijn.
Ja tis omgekeerd se. Ervoor reed ik bij 70 in D en deed ik 1400 toeren. Nu doe ik er 1900 bij dezelfde snelheid en in dezelfde Vitesse. En vanaf 2000 krijg ik het volle vermogen en dat moment is ongewijzigd
 

dirkie996

Forumguru
Ja tis omgekeerd se. Ervoor reed ik bij 70 in D en deed ik 1400 toeren. Nu doe ik er 1900 bij dezelfde snelheid en in dezelfde Vitesse. En vanaf 2000 krijg ik het volle vermogen en dat moment is ongewijzigd
Dus jij bedoelt dat je in 6de versnelling, na tuning, bij dezelfde snelheid, nu 1900t/min draait bij 70km/u? Dat begrijp ik echt niet ( heb nochthans automechanica gestudeerd destijds). Hoe kan je bij gelijke eindoverbrenging, meer toeren draaien, bij dezelfde snelheid?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

philippe bakker

Forumguru
Dus jij bedoelt dat je in 6de versnelling, na tuning, bij dezelfde snelheid, nu 1900t/min draait bij 70km/u? Dat begrijp ik echt niet ( heb nochthans automechanica gestudeerd destijds). Hoe kan je bij gelijke eindoverbrenging, meer toeren draaien, bij dezelfde snelheid?
Dat moet je aan apec vragen. Hun uitleg was we hebben hem 500 toeren meer laten draaien in D. Dat was een aanpassing in de software
 

B.Stuurder

Forumguru
Hij gaat donderdag binnen voor het start-stop probleem.
Vandaag 4 van de 5 keer "Storing start-stop systeem." op het Maxi-dot.
Gewoon door iemand van het forum uit laten zetten. Is storend en volgens mij ook nog slecht voor de motor, als je met een hete turbo onderaan de afrit komt en de auto de motor afzet.

Over de versnellingsbak, jij hebt toch een dsg7 in de RS 245? Die heeft een hele andere schakelkarakteristiek dan de dsg6 in de oude RS. En die duw bij 4500 toeren had ik al gezegd toch. Op kleinere weggetjes krijg ik dan echt het idee dat het ineens wel erg hard gaat.
 

Kurtje

Forumguru
Dat moet je aan apec vragen. Hun uitleg was we hebben hem 500 toeren meer laten draaien in D. Dat was een aanpassing in de software

Ik denk dat je Didier verkeerd begrepen hebt.

Je kan in dezelfde versnelling op dezelfde snelheid niet 500 toeren hoger draaien na een software aanpassing.
Als je dit zou willen moet je je versnellingsbak gaan opdraaien en andere tandwielen steken.

Hij heeft via de software het schakelmoment hoger gelegd, hierdoor gaat hij niet op 1400 toeren terugvallen als je schakelt, maar op 1900 toeren. Hierdoor kom je onmiddellijk in een hoger koppel terecht waardoor je het inhouden niet meer waarneemt.
 

Kurtje

Forumguru
Gewoon door iemand van het forum uit laten zetten. Is storend en volgens mij ook nog slecht voor de motor, als je met een hete turbo onderaan de afrit komt en de auto de motor afzet.

Over de versnellingsbak, jij hebt toch een dsg7 in de RS 245? Die heeft een hele andere schakelkarakteristiek dan de dsg6 in de oude RS. En die duw bij 4500 toeren had ik al gezegd toch. Op kleinere weggetjes krijg ik dan echt het idee dat het ineens wel erg hard gaat.

Zou ik inderdaad ook laten doen, is veel beter voor je motor en turbo!
Heb het zelf ook laten doen.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik denk dat je Didier verkeerd begrepen hebt.

Je kan in dezelfde versnelling op dezelfde snelheid niet 500 toeren hoger draaien na een software aanpassing.
Als je dit zou willen moet je je versnellingsbak gaan opdraaien en andere tandwielen steken.

Hij heeft via de software het schakelmoment hoger gelegd, hierdoor gaat hij niet op 1400 toeren terugvallen als je schakelt, maar op 1900 toeren. Hierdoor kom je onmiddellijk in een hoger koppel terecht waardoor je het inhouden niet meer waarneemt.
ik kom bij dezelfde snelheid nu simpelweg niet meer op 1400 toeren. en mijn volle koppel had ik ervoor en nu steeds op 2000 toeren. nu is dat er direct want ik kom niet meer van 1400 toeren
 

Kurtje

Forumguru
Inderdaad, dit doet hij door de schakelmomenten aan te passen. Zodat je 500rpm hoger in toeren gaat op dezelfde versnelling, waardoor hij ook 500 toeren minder hoog terugvalt. Zo geraak je niet in de 1400 toeren :)

Dat is ook de hele bedoeling van de DSG aanpassing, dat hij niet meer in ondertoeren gaat rijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan