Kleine storingen / irritaties

VolvoFox

Senior Member
Hier ook een kraak bij het oprijden van een drempel tijdens de eerste (koude) kilometer. Later is het weg.
 

BBO

Senior Member
Als ik iets te snel een verkeersdrempel op rij maakt de auto een bonkend geluid. En bij torsing kraken de rubbers wat.
Mijn auto kraakt ook bij het torsen van het koetswerk. Als ik op slechte wegen rij hoor ik ook constant gekraak. Op glad asfalt is niets te horen. Maar wagen die nog bestaan uit betonplaten is het een ramp. Ik ben het pas beginnen horen na een 7000 km. Het lijkt mij van aan de B stijlen te komen. Ik heb mijn rubbers van raam en deur al ingespoten met silicone spray, maar het helpt niet. Bij de SII combi van mijn vrouw hoor ik dat kraken niet. Anderzijds merk ik wel dat de de SIII merkelijk stiller is tijdens het rijden als de SII. Zou kunnen dat het daardoor meer opvalt in de SIII. Ik ga er toch eens met bij de dealer passeren om te horen wat hij ervan zegt.

Bij mijn vorige wagen, Volvo V70, had ik daar ook last van. Dat was blijkbaar een gekend probleem bij Volvo. Ze hebben de wagen onderhanden genomen. En wonder boven wonder, het kraken was weg.
 

MrEdge_

Forumguru
@BBO Er is een probleem bekend met de hydrolagers aan de achterzijde bij bepaalde modellen. Door een productiefout zit er een luchtbel in die kloppende of krakende geluiden kan veroorzaken. Bij mij zijn ze vervangen, maar heb nog steeds gekraak. Het lijkt nu van de voorkant te komen en het is er ook niet altijd. Het lijkt ook temperatuursafhankelijk te zijn. Hoe warmer, hoe meer gekraak.
 

BBO

Senior Member
@BBO Er is een probleem bekend met de hydrolagers aan de achterzijde bij bepaalde modellen. Door een productiefout zit er een luchtbel in die kloppende of krakende geluiden kan veroorzaken. Bij mij zijn ze vervangen, maar heb nog steeds gekraak. Het lijkt nu van de voorkant te komen en het is er ook niet altijd. Het lijkt ook temperatuursafhankelijk te zijn. Hoe warmer, hoe meer gekraak.
Bij mij is het begonnen midden augustus toen het in België rond de 30 graden was. Ik kan van Brussel naar de kust rijden zonder 1 kraakje te horen. Maar kom ik op wagen die niet zo vlak zijn dan is het gekraak daar. Als ik mijn schuifdak openzet hoor ik het ook niet. Komt dit nu door meer rij geluiden of veroorzaak de spanning op het pano dak het gekraak. Want als ik een drempel recht op en af rijd, dan hoor ik niets. Rij ik een drempel schuin op, dan hoor ik wel gekraak.

Ik zou graag eens met een Renault Talisman, Ford Mondeo of Opel Insigna rijden met wat km's op. Voor hetzelfde geld zit ik mij in iets druk te maken wat bij andere auto's nog slechter is. Of hoe het zou zijn in een A6 of BMW 5.
 

B.Stuurder

Forumguru
In mijn Megane Estate kraakte het dak ook, maar dat hoort niet en is ook verholpen. Naar mijn mening is het nooit normaal als je gekraak hoort, dat je niks hoort met het dak open is frappant, ook niet als je over verkeersdrempels rijdt, niet zo snel dus?
 

BBO

Senior Member
Mijn vrouw heeft 5 dagen met een Megane Berline als vervangwagen gereden. 2 jaar jong en 35 000 km. Die wagen kraakte altijd bij het oprijden van een drempel. Maar op gewone betonbanen rechtdoor kraakte die niet.
 

MrEdge_

Forumguru
Bij mij is het begonnen midden augustus toen het in België rond de 30 graden was. Ik kan van Brussel naar de kust rijden zonder 1 kraakje te horen. Maar kom ik op wagen die niet zo vlak zijn dan is het gekraak daar. Als ik mijn schuifdak openzet hoor ik het ook niet. Komt dit nu door meer rij geluiden of veroorzaak de spanning op het pano dak het gekraak. Want als ik een drempel recht op en af rijd, dan hoor ik niets. Rij ik een drempel schuin op, dan hoor ik wel gekraak.

Ik zou graag eens met een Renault Talisman, Ford Mondeo of Opel Insigna rijden met wat km's op. Voor hetzelfde geld zit ik mij in iets druk te maken wat bij andere auto's nog slechter is. Of hoe het zou zijn in een A6 of BMW 5.
Wat je beschrijft sluit heel erg aan bij wat ik ervaar. En dat is niet normaal voor zo'n auto, er is echt iets aan de hand. Bij mij is het in Italië begonnen, ook bij 30+ graden. Het kraakje is er niet altijd. Bij koude ochtenden hoor ik niets maar als ik dan 's avonds met 20 graden weer naar huis ga, is het er weer.

Dat het weg is als het panodak open staat lijkt me stug, dat ga ik nog eens testen.

Ik heb ook geprobeerd of verschillende DCC settings nog wat uitmaken, maar in iedere stand kraakt het vrolijk door.

(Mijn A5 was overigens fluisterstil wat betreft vering)

@B.Stuurder Het is vooral bij subtielere oneffenheden dat het kraakt. Bij een grotere veerweg is de kraak er niet. Ik zoek nog steeds een geschikt moment om er mee langs de dealer te rijden, want dit is typisch zo'n kraakje dat zich niet laat horen als er een monteur meerijdt ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
@BBO Bij mij niet, ook niet na bijna 5 jaar. Eigenlijk helemaal geen problemen gehad met deze Renault, dat is wel eens anders geweest....
 

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder Het is vooral bij subtielere oneffenheden dat het kraakt. Bij een grotere veerweg is de kraak er niet. Ik zoek nog steeds een geschikt moment om er mee langs de dealer te rijden, want dit is typisch zo'n kraakje dat zich niet laat horen als er een monteur meerijdt ;)
Klinkt echt een beetje als rubber. Toevallig doe ik beroepsmatig wat in rubber zo nu en dan en temperatuur en luchtvochtigheid hebben een invloed, maar de meeste problemen met rubber doen zich voor als er kracht op komt en het kan nergens heen. Rubber is namelijk niet samendrukbaar, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, en zal dus altijd ergens heen moeten kunnen. Is een rubber opgesloten en zetten andere zaken uit, bijvoorbeeld het metaal waar rubber in is gevat, dan komt er veel spanning op het materiaal en dan kun je dat ook horen.
Eenmaal overbelast in zo'n situatie, dan is het rubber kapot en zal het probleem zich blijven voordoen.

Ik zou zeggen kijk eens goed naar rubbers in de auto die in metaal zijn gevat en niet weg kunnen daardoor, bijvoorbeeld als een ring in een groef, is de ring te groot voor de groef, dan gaat het mis als er druk op het geheel komt.
 

BBO

Senior Member
@MrEdge_ Zeer herkenbaar wat je zegt.

In Autogids nr 934 van vorig jaar staat bij de tegen punten "Wat interieurkraakjes". Zowel bij de Test van De Superb berline 1.4 tsi als in een vergelijkende test berline 2.0 TDi

Hadden die wagen ook een probleem? Is is dit het lot van een voertuig te kopen dat nog maar net op de markt is en valt dit onder kinderziektes?
 
@MrEdge_ Is is dit het lot van een voertuig te kopen dat nog maar net op de markt is en valt dit onder kinderziektes?
Bij sommige van de kraakjes zal dit zeker zo zijn. Maar ik zie ook klachten voorbijkomen die ik herken van mijn Golf (uit 2013) en waarvan ik lees dat ze vanaf de introductie van het MQB platform (in 2012) op meerdere modellen terugkomen. Het kind is wel groot inmiddels :laugh:
 

BBO

Senior Member
ik heb gisteren iemand gesproken en die dame haar Passat break van vorige generatie kraakte ook enorm. Ik heb het zelf niet kunnen horen.

Ik vind het dan wel raar dat er maar weinig mensen zijn die reageren op het krakend geluid en ook in hun wagen horen. Of zijn we maar met enkele die zo in detail vitten. Een mogelijkheid is ook dat al de rest met de radio lekker luid rond bollen, want dan hoor het je kraken ook niet :tegek:
 

BasMab

Actief lid
Toch na 5 maanden en 30k nog geen enkele klacht of kraak. Enkele klacht van mijn kinderen waarom we niet eerder aan de superb zijn gegaan. En geniet ook nog elke dag van het goede geluid van de canton. Enige klacht is dat dab+ niet overal te ontvangen is waardoor het oorverdovend stil is in de auto.
 
Bovenaan Onderaan