Kleine storingen / irritaties

HaycoOnline

Donateur
Twee dingetjes na 500 km:
- De adaptive light assist (met wimpers) levert toch af en toe wat geknipper op op provinciale wegen. Werkt dus kennelijk niet helemaal 100%. Jammer, want ik had het juist besteld voor de donkere provinciale wegen zonder het tegemoetkomend verkeer te hinderen
- Normaal staat mijn auto in een garage, maar vannacht heeft ie buiten in de regen gestaan. Toen ik vanmorgen instapte hoorde ik een getik vanuit de achterkant van de auto komen. Geen tijd gehad om het goed te beluisteren/bekijken, maar het leek op druppels die ergens op een stuk plastic vielen, ergens links achter. Gaat om een combi met panoramadak. Meer mensen dit issue?

Mijn MY2016 (productie week 2/2016) Columbus heeft nog wel een CD/DVD speler aan boord. Staat voor de Columbus ook nog altijd in de brochure.
Ook ik maak gebruik van de adaptive light assist. Deze heb ik tijdens de wintersport naar Oostenrijk altijd aangehad in donker. Ook eerdere lange stukken gereden in donker. Na zo'n 1500Km puur in donker met de adaptive light assist aan nog nooit iemand geknipperd.
Ik ben er erg enthousiast over en wellicht moet je even terug naar de dealer en klopt er iets niet
 

VolvoFox

Senior Member
Ik heb de S3 nu 3 dagen in bezit. Prima 1e indruk, afgezien van het feit dat de aflevering een week is uitgesteld vanwege een lekke radiateur (!) en softwareproblemen i.c.m. dealer gemonteerde trekhaak. Dit laatste schijnt een algemeen probleem te zijn.
Waar ik tegenaan loop:
  1. koppelen geheugenfunctie stoel aan sleutel lukt me niet
  2. cruise control aan hendel is jammer (liever op stuur) en geen mogelijkheid om door langer vasthouden de snelheid met grotere stappen (5 of 10 km/u) aan te passen
  3. automatisch oprollen bagagehoes bij openen achterklep werkt niet altijd (wel mooie optie overigens!)
  4. regensensor laat te snel wissen, ook op langzaamste stand
 
Laatst bewerkt:

HaycoOnline

Donateur
Ik heb de S3 nu 3 dagen in bezit. Prima 1e indruk, afgezien van het feit dat de aflevering een week is uitgesteld vanwege een lekke radiateur (!) en softwareproblemen i.c.m. dealer gemonteerde trekhaak. Dit laatste schijnt een algemeen probleem te zijn.
Waar ik tegenaan loop:
  1. koppelen geheugenfunctie stoel aan sleutel lukt me niet
  2. cruise control aan hendel is jammer (liever op stuur) en geen mogelijkheid om door langer vasthouden de snelheid met grotere stappen (5 of 10 km/u) aan te passen
  3. automatisch oprollen bagagehoes bij openen achterklep werkt niet altijd (wel mooie optie overigens!)
  4. regensensor laat te snel wissen, ook op langzaamste stand
Beste @VolvoFox,
Wellicht kan ik je met 2 punten helpen.
Punt 1.
Heb je in de Amundsen of Columbus ook de setting van de sleutelgeheugen geactiveerd?
Voor mijn vrouw en mij hebben wij de stoel en de spiegels gekoppeld aan de sleutel. Ideaal bij het instappen als de ander gereden heeft.
Punt 3.
Dit had ik ook en kwam tot de ontdekking dat je dit per sleutel in de Amundsen of Columbus moet instellen. Mijn vrouw riep ook steeds dat het bij haar niet werkte terwijl het bij mij wel werkte. Eenmaal met haar sleutel de auto geopend zag ik in de Columbus dat bij haar het rolgordijn uit stond. Na deze te activeren werkt het nu bij beide sleutels.

De overige punten kan ik helaas niet voor je oplossen.
 

Giant

Forumguru
@VolvoFox Laat mij je dan helpen met punt 2. Als je het cruise control hendeltje omhoog tikt dan klimt de ingestelde snelheid naar de eerst volgende snelheid eindigend met een 0. Dus stel dat je 124 km/uur ingesteld had, dan gaat die over naar 130. Vervolgens bij elke keer omhoog tikken in stappen van 10 km/uur hoger.
Zo ook met naar beneden tikken. Erg handig. Stel dat je 100 ingesteld hebt omdat je maximaal 100 km/uur mag en je ziet voor je dat je 120 km/uur mag, dan tik je het hendeltje 2 keer achter elkaar omhoog en zit je op 120. Overigens is in dit voorbeeld andersom irritant. Met 1 stap van 10 km/uur omlaag gaat nog wel, maar met 2 stappen of meer gaat de ACC in de ankers om terug te gaan naar de lagere snelheid. Afremmen op de motor is er niet bij, dan treden de remmen in werking.

Overigens kan je dit ook doen met de laatst gereden ingestelde snelheid, zonder dat je op dat moment op ACC rijd. Je ziet op je instrumentarium de laatst ingestelde snelheid en die zie je met het op- of neertikken van de hendel mee veranderen. Het even naar je toe bewegen van het het hendeltje activeert de ACC op de ingestelde snelheid.

Overigens wissen mijn ruitenwissers met de sensor juist iets aan de trage kant, maar niet hinderlijk. Volgens mij kan je dealer de gevoeligheid iets voor je aanpassen.
 

Tjaf

Nieuw lid
@Giant: Als ik het hendeltje omhoog tik, dan knippert mijn pinker naar rechts 3x (comfortpinken). De CC doet juist niets:thumbsdown: Of begrijp ik je uitleg verkeerd?

In de handleiding staat er ook geen uitleg om de snelheid van de CC per 10km/u te verzetten, terwijl er duidelijk staat dat bij de speed limiter dit dan weer wel kan door het hendeltje even ingedrukt te houden.
 

tritus

Senior Member
@Giant: Als ik het hendeltje omhoog tik, dan knippert mijn pinker naar rechts 3x (comfortpinken). De CC doet juist niets:thumbsdown: Of begrijp ik je uitleg verkeerd?

In de handleiding staat er ook geen uitleg om de snelheid van de CC per 10km/u te verzetten, terwijl er duidelijk staat dat bij de speed limiter dit dan weer wel kan door het hendeltje even ingedrukt te houden.
Je begrijpt het prima. Net als ik heb je geen acc maar een normale cruisecontrol. Dat betekent dat de uitleg van giant niet opgaat voor je. Je kunt helaas de snelheid dus niet verhogen met 10km.
 

Giant

Forumguru
Ehhh, jij hebt het nu over het bovenste hendeltje, waar je de richtingaanwijzer mee kunt bedienen. Heeft jouw uitvoering geen tweede hendeltje eronder met alleen maar cruise control functies? Mijn style businessline heeft dat hendeltje wel.
Edit: klopt Tritus.
 

tritus

Senior Member
Ok, dan maar eens een irritatie van mijn kant. Ik vind dat het hoogglans zwart in het interieur behoorlijk kras gevoelig is ondanks ik er behoorlijk netjes mee omspring. In de leen- superb die ik mee had met ongeveer dezelfde kilometers op de klok (17500) was het nog veel erger.

Misschien dat hier een keer een cover voor op de markt komt?

Overigens is het hoogglans zwart aan de buitenkant van de auto naast de ramen ook al zo kras gevoelig. Als de zon er op schijnt zie je allemaal kleine krasjes. Met een verkoper in de showroom ook nog over gehad. Daar stonden ook vw's en ook die hadden daar last van.
 
Ok, dan maar eens een irritatie van mijn kant. Ik vind dat het hoogglans zwart in het interieur behoorlijk kras gevoelig is ondanks ik er behoorlijk netjes mee omspring. In de leen- superb die ik mee had met ongeveer dezelfde kilometers op de klok (17500) was het nog veel erger.

Misschien dat hier een keer een cover voor op de markt komt?

Overigens is het hoogglans zwart aan de buitenkant van de auto naast de ramen ook al zo kras gevoelig. Als de zon er op schijnt zie je allemaal kleine krasjes. Met een verkoper in de showroom ook nog over gehad. Daar stonden ook vw's en ook die hadden daar last van.

Toen ik de wagen kreeg viel me dit meteen op, de zon stond recht op de zijkant. Iemand was erg enthousiast geweest bij het poetsen van de wagen, het hoogglans kapje zat al helemaal vol met krassen :(
 

carfreak24

Forumguru
Die ACC is maar een gevoelig ding, bij een beetje natte sneeuw geeft ie al storing aan en werkt dan niet meer. Dat ze daar geen verwarmingselementje in plakken oid. Ook erg vervelend is dat de cruise control functie dan dus ook niet meer werkt. Sterker nog door de ACC kan ik boven de 160 geen cruise control inschakelen. Dit is een praktische misser.
Mbt die midden console, idd, zeer gevoelig voor krasjes. Ik ben aan het overwegen om ea te laten folieren, rijdt nu al enkele dagen rond met staaltjes folie (carbon, alu en hout)
 

tritus

Senior Member
Die ACC is maar een gevoelig ding, bij een beetje natte sneeuw geeft ie al storing aan en werkt dan niet meer. Dat ze daar geen verwarmingselementje in plakken oid. Ook erg vervelend is dat de cruise control functie dan dus ook niet meer werkt. Sterker nog door de ACC kan ik boven de 160 geen cruise control inschakelen. Dit is een praktische misser.
Mbt die midden console, idd, zeer gevoelig voor krasjes. Ik ben aan het overwegen om ea te laten folieren, rijdt nu al enkele dagen rond met staaltjes folie (carbon, alu en hout)
Oh, zou mooi zijn als je ons van die folie eens op de hoogte zou willen houden. Ben benieuwd hoe dit er uit ziet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben al bijna 30 jaar lang een behoorlijk fanatieke gebruiker van de cruisecontrol - maar bij (kans op) gladheid en zware regenval met plassen die mogelijk aquaplaning zouden kunnen veroorzaken gebruik ik hem nooit. Onder die omstandigheden wil ik met de voet gas geven omdat ik dan eerder voel of het contact met de weg er nog is.
 

RefleCs

Forumguru
Ik sluit mij aan bij @Canon-Eye in winterse omstandigheden wil ik meer zelf in control zijn. Het stukje dat de ACC niet meer boven de 160 werkt. Is dat niet te configureren met VCDS? Je zou zeggen als dat per land verschilt moet het haast softwarematig zijn.

@Antera of @ertromp enig idee?
 

paultie

Forumguru
@RefleCs de acc verschilt tussen de 160 en 210 variant van hardware. Dus dat gaat helaas niet.

Ik bemerk dat de acc tijdens regen en koud(onder de 4 graden) meer afstand houd tov de voorganger. Was jullie dit ook opgevallen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik bemerk dat de acc tijdens regen en koud(onder de 4 graden) meer afstand houd tov de voorganger
Ik zou 'm ook dan nog steeds niet gebruiken - kans op doorslaan bij gladheid of beginnende aquaplaning staat immers geheel en al los van de eventuele aanwezigheid van een voorligger.
Daarom vertrouw ik dan toch meer op mijn eigen gevoel en gehoor om zonodig (gedoseerd) gas te minderen
 

carfreak24

Forumguru
Ik ben het met je eens mbt actief opletten onder specifieke omstandigheden, Canon-Eye, maar laat me even de situatie schetsen.
Afgelopen maandag ochtend ben ik vroeg vertrokken uit NL naar D, tussen Apeldoorn en Arnhem natte sneeuw. De ACC raakt dan zijn 'blik' kwijt en laat zich uit veiligheidsgronden niet inschakelen. Echter, voorbij Arnhem opweg richting Oberhausen geen sneeuw etc, en op dat moment zou ik graag wel weer de CC in will kunnen schakelen. Kan dus niet, tenzij ik eerst even wil stoppen om de radar vrij te vegen. Precies hetzelfde later deze week op een trip van Duisburg naar Parijs, tegen de Belgische grens aan een veel sneeuw. Zeker geen moment om op de CC te rijden, echter ben je de drukte en gladheid voorbij blijft het zicht van de radar beperkt.
Dat onder zulke omstandigheden de radar niet werkt begrijp ik, maar het is wel lastg dat je dan niet de CC zonder front assist kan inschakelen.
Zelfde dus met die snelheid, regelmatig rijdt ik hele stukken bij de 160, om dan af en toe de CC in te kunnen schakelen zou wel prettig zijn, maar kan dus niet. Ook niet VCDS oid.
 

Canon-Eye

Forumguru
@carfreak24, staakt de radar ook als er (te veel) vuil op komt, zoals in streken waar veel oogstverkeer gaande is zodat een mild buitje al voor flinke vervuiling kan zorgen?

D'r zou dan eigenlijk een wissertje of apart te activeren "radarsproeier" (naar analogie van de koplampsproeiers) op moeten...
 
Bovenaan Onderaan