Kleine storingen / irritaties

Mijn gevarendriehoek zit met 2 klemmetjes vast maar hij ligt constant los in de achterbak. Hoe vast je de klemmetjes ook vast drukt.
 

VolvoFox

Senior Member
Ik heb nu 2500 km ervaring met mijn SIII 1.6 TDI. Omdat dit het irritatie/storing topic is:
  1. memoryfunctie stoel niet naar laagste stand; lees ik meer over, vind ik raar dat het gebeurt
  2. suizen/zoemen van volgens mij de dakrails. Of de banden, maar dat denk ik niet.
  3. cruisecontrol bediening: uitzetten met schuifje bovenop niet intiutief, ik gebruik automatisch de set-knop om een nieuwe snelheid vast te zetten, geen mogelijkheid om met stappen van 5 km te versnellen
  4. auto is afgeleverd maar moet gebalanceerd worden vanwege trillen > 125 km/u
 

plas0108

Forumguru
Nu er 3600km op staat heb ik o.a. de onderstaande irritaties:

- Overmatig geluid van de achtervering/ophanging
- Rammeltjes rechts in het dashboard, soms ook links bij het optrekken
- Benzinemeter die veeeeeeel te veel inhoud aangeeft. Als er nog 15 liter in zit dan staat de meter op half vol. Ik heb het geprobeerd aan te passen met VCDS maar het is helaas nog niet gelukt
- Te weinig kracht bij lage toeren (vreemd met een 1.8TSI 180pk/320nm)
- De motor is niet zuinig, ik haal maar net 1:10
- Ruitensproeier rechts werkt bijna niet
- Veel windgeruis etc. hoorbaar
- Veel last van afwatering van de regen op de zijramen, vooral aan de kant van de bestuurder komen er "rivieren" langs tijdens een regenbui
- Ruitenwisselbladen maken veel herrie

Ik weet er nog wel een paar maar dan zou het allemaal wel heel erg negatief worden.
 

Barryvl

Nieuw lid
@plas0108 herkenbaar:
- Overmatig geluid van de achtervering/ophanging. Ik hoor ook een hoop gerammel achterin. Ik heb een combi.
- Te weinig kracht bij lage toeren (vreemd met een 1.8TSI 180pk/320nm); ik ga m laten tunen en ook de DSG, want die moet bijna tot op de bodem voordat ie terugschakelt en wat gaat doen in de D-stand.
- De motor is niet zuinig, ik haal ook maar net 1:10

Daarnaast:
- Ik wordt gek van de lane-assist. Continu aan het corrigeren, heb het maar uitgezet
- ACC is leuk, maar bij groter snelheidsverschil remt ie te laat en dan behoorlijk hard

Morgen eibach setje eronder, wellicht dan minder gerammel (geen idee of dit met elkaar te maken heeft....)
 

plas0108

Forumguru
Ik heb ook lane-assist. Ik heb het 1x gebruikt en dat was het eerste ritje vanaf de dealer naar huis. Het stuur voelde vreemd aan en idd steeds aan het corrigeren (gevoeligheid is overigens via VCDS in te stellen als ik het goed heb). Het zat in het lichtpakket dat ik wilde hebben i.v.m. de "ledwimpers" in de koplampen. Ik zou voor lane-assist zelf nooit geld over hebben.
Afgelopen dinsdag zou die van mij getuned worden via de OBD helaas was dat niet mogelijk. Alleen via de externe ECU is het voor de 1.8TSI tot nu toe mogelijk. Ik twijfel nu of ik dat zal laten doen. Ik heb overigens een handbak. @Barryvl heb je ook DCC?
 

Barryvl

Nieuw lid
@plas0108 Ja, ook DCC (heb alles behalve leer en een 220v aansluiting zegmaar :D). Ik heb alles in de sport stand staan, dan rijd ie volgens mij het beste. Hopelijk na verlaging morgen wordt alles wat stugger en kan ik tussen normaal en sport kiezen.
Bij JD Engineering kan ie toch via OBD naar de 240pk gebracht worden?
 

plas0108

Forumguru
Ik heb ook aardig wat aangekruist, heb wel de 230v :thumbsup:.
De 1.8TSI is nog niet te tunen via de OBD bij JD helaas. De laatste die ze daar deden koste een ECU. Nu dus voorlopig alleen via de externe ECU. Ben ik eigenlijk niet zo'n fan van maar overweeg het nu toch.
 

Barryvl

Nieuw lid
Ik ben geen kenner, maar waarom is een externe ECU slechter dan OBD? Als ze van 180 naar 240 kunnen gaan doen ze dat toch netjes....
 

paultie

Forumguru
Ik onderschrijf het verbruik enigszins met de 2.0tsi tov de 1.8tsi. Bij normaal rijgedrag 1 op 11,5 ongeveer. Ga ik zeer sportief rijden dan kom ik uit op 1 op 9,5/10 en dat met 19" in deze koude dagen. Wat het verbruik ook niet ten goede komt.

Bij mij schakelt de DSG juist te snel terug om vermogen te pakken terwijl dat mijn inziens niet nodig zou hoeven zijn ivm de 220pk's.

In de sportstand schakelt hij in de eerste snel (omdat ik dan al aardig op snelheid ben) door naar de twee. Dat is absoluut goed te noemen echter daarna trekt hij hem door tot 6500 toeren terwijl bij ongeveer 6200 toeren het vermogen zwaar afneemt.

Overweeg toch de tuning om wat efficiënter verbruik te krijgen en dan ook icm de DSG. Kan alleen niet naar de JD meeting van @Antera op de 4e ivm the flying dutch. :D
Even een kleine upgrade naar 290pk :D
 

Barryvl

Nieuw lid
Hiervoor een mondeo, gechipped naar 287pk.... verschil merk ik nu wel, dus ga 'm absoluut tunen. Nu nog even puzzelen welke toko dit het beste kan icm de DSG. TVS(DSG-dokter), JD, Vagtechniek... iemand goede ervaring??
 

plas0108

Forumguru
Bij externe tuning wordt de ECU van de auto gefopt door verkeerde info te sturen vanaf de externe ECU naar de ECU van de auto. Deze reageerd dan door bijvoorbeeld de turbodruk te verhogen. Hierdoor krijg dan weer meer vermogen. De externe ECU haalt de info van 6 sensoren. Bij OBD tuning is er veel meer info voorhanden waardoor de tuning veel fijner is af te stellen dan via de externe tuning. Uiteindelijk is dezelfde vermogenswinst te behalen via de externe tuning. Het zal alleen wat langer duren het op te bouwen.
 

plas0108

Forumguru
Hiervoor een mondeo, gechipped naar 287pk.... verschil merk ik nu wel, dus ga 'm absoluut tunen. Nu nog even puzzelen welke toko dit het beste kan icm de DSG. TVS(DSG-dokter), JD, Vagtechniek... iemand goede ervaring??

Ik heb meerdere auto's bij JD laten tunen, altijd naar tevredenheid. Dus als ik 'm dan toch laat tunen dan daar. Er heeft al iemand van dit forum 2 weken geleden via externe tuning zijn 1.8TSI met DSG bij JD laten tunen.
 

MrEdge_

Forumguru
Afgelopen vrijdag mijn Superb opgehaald. Ik herken een aantal van de klachten:
  • gerammel / gekraak van de achtervering
  • Het "gordijn" van het panodak trilt en rammelt als het dicht is bij bepaalde toerentallen
Verder vind ik het een fantastische wagen :)
 
Dit heb ik weer: Bij het starten (en ook bij het "car" menu) komt de melding: "front assist niet beschikbaar. Er zijn geen storingen maar toch werkt FA blijkbaar niet. Heeft iemand anders dat al gehad?
 

paultie

Forumguru
Enige moment dat bij mij de front assist niet beschikbaar was en daarmee ook de ACC was toen er een redelijk plakkaat aan plaksneeuw op de voorste bumper zat waardoor hij niet werkte.
Verder geen problemen mee gehad.
Front assist heeft me een keer goed gered toen ik stil stond en zelf weer op wilde trekken bij een kruispunt. Ik keek naar links al rollende en de auto voor me trapte op de rem. Top ding!!
 

BasMab

Actief lid
iemand al uitgevonden hoe je de geschatte reistijd in het columbus systeem kan beinvloeden? nu over 120 km rekent ie bijna 1 u 45 min terwijl het zeker een half uur korter is...:lezen:
 

Tuulster

Forumguru
Huh? Heb ik geen last van hoor.
Ik vind het systeem behoorlijk nauwkeurig, telt zelfs vertraging op je traject mee en past aan........
 
Bovenaan Onderaan