Ik ga vandaag een mail opstellen naar de dealer met een CC naar PON met de volgende klachten erin:
1- Collission warning komt te pas en te onpas. Geen enkele reden voor ingreep. Situatie is echt gevaarlijk. Laatst al bijna iemand in de kofferbak bij het naderen van een rotonde. Auto voor mij trekt op, ik laat de auto uitrollen en krijg alsnog een keiharde ingreep als ik gas wil geven, waardoor de achterligger bijna bij me naar binnen reed. Ook in flauwe bochten naar links met aan de rechterkant geparkeerde auto's regelmatig de waarschuwing. Bij achteruitrijden uit een parkeervak gaat het systeem ook al vol in de ankers als er op een meter of 6 een voetganger loopt. Geen kruisend verkeer. Heb de irritatie hierover lang kunnen negeren, maar ben er nu wel klaar mee. Het levert levensgevaarlijke situaties op.
2- Spiegels kraken bij uitklappen. Nog nooit meegemaakt bij een auto en zeker niet in deze prijsklasse.
3- Om de haverklap meldingen van de Front Assist, dat de sensoren niet werken. Sensoren zijn gewoon schoon en het gebeurt in alle weersomstandigheden: Volop zon, regen, mist.
4- Achterklep gaat niet open met de schakelaar in de klep. Na een tijdje weer geprobeerd. Eureka: Hij gaat open.
5- FLuitend geluid bij regeneratief remmen. Komt in alle verschillende modi voor. Elektrisch, hybrid, lege accu, volle accu, maakt niet uit. Op het moment dat het geluid er is lijkt de remkracht ook wel minder, maar dat kan ook verbeelding zijn.
6- Achteruitrijd camera blijft heel erg lang aan staan.
7- Portierhendels aan de binnenzijde komen niet geheel terug in de ruststand. Blijven soms wel 1,5 tot 2 centimeter naar buiten staan.
8- Parkeersensoren zijn heel erg gevoelig afgesteld. Keiharde piep en alles rood houdt in dat je nog zeker 30-45 cm ruimte hebt.
9- Verkeersbord signalering werkt zeer slecht. Dit houdt ook meteen in dat je geen Travel Assist kunt gebruiken en dat je de Cruise Control niet kunt laten reageren op verkeersborden. Doe je dit wel, dan vertraagd de auto op de snelweg van 130 km/u naar 30 km/u terwijl er in de verste verte geen bordje 30 te zien is geweest, want die staan niet langs de snelweg!!
10- Krakende remmen bij het tot stilstand komen van de auto. Autohold staat uit. Heel erg vervelend geluid en doet enorm afbreuk aan het comfort.
11- In file situaties met veel optrekken vanuit stilstand reageert het gaspedaal heel erg bruusk na verloop van tijd. Als de accu leeg is en de verbrandingsmotor loopt, dan reageert de DSG ook schokkerig.
12- In filesituatie schakelt het ACC zich uit en rijdt de auto niet meer automatisch weg.
13- Laura de spraakassistent is niet uit te schakelen. Dit zou geen probleem zijn, ware het niet dat ze zich ongevraagd overal mee bemoeit. Ook zonder dat ik op het knopje druk.
14- De overgang van elektrisch naar hybride gaat gepaard met (een soort) inhouden van de auto voordat de verbrandingsmotor aanslaat. Je kunt het vergelijken met gevoel als je aangesleept wordt en je laat de koppeling opkomen. Dit merk je alleen maar bij het rijden in de bebouwde kom. Op 80 km of snelwegen merk je het niet.
Hardware: H10
Software: 2460
ABT hardware: H41
ABT software: 4043
Eens kijken hoe ze dit allemaal op denken te gaan lossen. To be continued.