Kodiaq vragen en weetjes

Het is en blijft eigenlijk te schandalig voor woorden dat hele bijtellingsverhaal!

Je wordt als berijder van een zakelijke auto voor 22% gestraft voor 100% van de km's, terwijl ik in mijn zakelijke auto ongeveer 12 tot 15% privé gebruik maak van deze auto. Het is meer dan de zielige 500KM vrijstelling, dus moet je gewoon het volle pond aan bijtelling betalen.
Het wordt hoog tijd dat je gewoon betaald per km. Rij je weinig, dan betaal je weinig. Niet meer dan fair.
 

marang73

Forumguru
Ik zat vandaag even door de menu's van de kodiaq heen te bladeren. Nu kwam ik daar ook drive mode tegen. Ik heb alleen niet de optie genomen met de knop bij de pook. Wat is nu het verschil tussen die 2? Ik kan via het menu ook gewoon eco, normaal, sport etc... kiezen.

Vreemd ... welke uitvoering heb je?
 

VanRoyal

Forumguru
@ensander_vos Weet je zeker dat je in een Drive Mode menu zat en niet bij de instellingen voor de ACC? Daar kun je namelijk ook kiezen tussen een 'Eco, Normaal, Sport, etc' instelling.
 
@smartsys Het blijft zuur geld, maar bereken eens hoeveel geld je kwijt bent als je de auto zelf moet betalen. Dan is ook die volle 22% nog een acceptabel bedrag.

Het is niet alleen de bijtelling. Bij 9 van de 10 bedrijven kan het salaris flink omhoog als je de auto inlevert. Oftewel je betaald de auto grotendeels zelf. Daarbij loop je ook nog pensioenopbouw mis. Mijn werkgeven biedt geen optie. Bij deze functie hoort een auto van de zaak. Ik kan kiezen voor vrijstelling, maar dan moet ik zelf een auto kopen.

Vervolgens komt de overheid die bepaald dat ik een privé voordeel heb aan deze auto. Dat heb ik ook, maar moet ik daar € 1,59 per KM! voor betalen? Wat is mijn voordeel groter dan het voordeel van die gozer die een Tesla van 110K van de zaak kan rijden en daar ongeveer € 0,005 per KM voor betaald als ie evenveel privé gebruik maakt van deze auto als ik?
Daar gaan toch echt dingen helemaal MIS en dat klopt echt voor geen meter.

Die Tesla kan dan wel op stroom rijden, maar dat wil niet zeggen dat het privé voordeel van deze gebruiker "lager" is dan het privé voordeel dat ik geniet.

Ik wil best betalen, maar dan een bedrag van bijv. € 0,35 tot € 0,50 per km. Ik betaal zelf de technische oplossing om dit te realiseren wel. Die heb ik er wanneer ik vergelijk met dit "idiote" direct uit verdient. Het draait echter maar om één ding en dat is zoveel mogelijk geld wegtrekken.
Het is al meerdere keren uitgerekend door verschillende "kenners". Een bijtelling van 11% zou fair zijn. Dan is het privé voordeel gecompenseerd. Waarom moet het dan nu 22% zijn?

Maak het echt fair en bepaal de prijs puur aan de hand van uitstoot en vermogen. Stoot je auto veel CO2 uit, dan hogere prijs. Stoot ie veel NOx uit, dan hogere prijs. Verder stel je een prijs vast per pk. Bijv. € 0,0025 per PK. Voor een beetje zuinige schone auto met 80PK betaal je dan ongeveer € 0,20 cent. Kies je dezelfde auto met 100PK dan wordt het € 0,25 cent per KM. Pak je een Kodiaq met 125PK, dan betaal je bijv.€ 0,35 cent per km. Heb je de 150pk versie, dan wordt het € 0,4125 per km. Voor een Tesla, met geen uitstoot, betaal je dus alleen voor het vermogen. Koop je een "normale" met iets van 300 PK, dan betaal je ongeveer € 0,75 per KM. Heb je de 700PK versie, dan wordt het € 1,75 per km. Doe je dit met een M5 met 550PK, dan wordt het iets van € 2,25 per KM.
Nou denken mensen natuurlijk, he dat is leuk. ff langs de tuner en ik til de belasting. Maar de belastingdienst kan middel steekproeven auto's op een testbank zetten en dit moet voor iedere auto 1x per jaar tijdens een beurt en bij afwijking groter dan +5% is het een boete en met terugwerkende kracht aftikken. Je kunt ook melden dat je je auto hebt getuned. Dit via een "erkend" tuning bedrijf hebt gedaan en dus een vermogens en uitstoot rapport hebt en de tuner meldt dit bij het RDW waar netjes een melding vandaan naar de fiscus gaat zodat je vanaf dat moment voor deze nieuwe parameters aanslaan op je bijtelling. Dit kan allemaal volledig digitaal en vergt nauwelijks extra man kracht.
 

De Ridder

Senior Member
Het zit je nogal hoog zo te lezen.

Ik ben helemaal met je eens dat het systeem anders en eerlijker zou moeten zijn. In basis was het een simpel systeem. Iedereen betaalde hetzelfde percentage over de cataloguswaarde van de auto.
Toen kwam de milieulobby en is men twee regelingen gaan vermengen. Enerzijds een loonheffing en anderzijds een milieumaatregel.
Daardoor krijg je een groot stuk ongelijkheid. Want inderdaad de Outlander-rijder vervuilt net zoveel of meer dan de Kodiaq-rijder maar betaalt minder omdat er toevallig een stekkertje aan de auto zit.

Aan de andere kant. Het systeem is wat het is, en je moet er mee dealen. En dan is het een kwestie van keuzes maken. Of, zelf een auto kopen waardoor je geen bijtelling hebt, maar alle kosten zelf draagt, of inderdaad 22% bijtelling over 42K betalen. In mijn geval, met ong. 20.000km prive gebruik is dat laatste het voordeligste.
Daarnaast weet ik dat ik elke maand hetzelfde bedrag betaal. Met een privéauto kun je dat niet zo goed van te voren inschatten. (laatst nog een nota van 750 afgetikt voor de privéauto van mijn vrouw. Kapotte stuurbekrachtigingspomp :( )
 

marang73

Forumguru
Het is niet alleen de bijtelling. Bij 9 van de 10 bedrijven kan het salaris flink omhoog als je de auto inlevert. Oftewel je betaald de auto grotendeels zelf. Daarbij loop je ook nog pensioenopbouw mis. Mijn werkgeven biedt geen optie. Bij deze functie hoort een auto van de zaak. Ik kan kiezen voor vrijstelling, maar dan moet ik zelf een auto kopen.

Vaak krijg je dit als mobiliteitsbudget op je salaris maar daar bouw je meestal geen pensioen over op.
 

maik1

Forumguru
In mijn kodiaq van produktieweek 22 (met 9.2 inch Columbus) zitten nieuwe kaarten fabrieks-af (of is het dealer-af?), de verlengde A4 staat er in ieder geval gewoon op.
 

marang73

Forumguru
In mijn kodiaq van produktieweek 22 (met 9.2 inch Columbus) zitten nieuwe kaarten fabrieks-af (of is het dealer-af?), de verlengde A4 staat er in ieder geval gewoon op.

Als het goed is heb je een doosje erbij gekregen voor de SD kaart van de navigatie. Die versie die daarop staat is fabrieksaf.
 

maik1

Forumguru
Nee, geen doosje erbij gekregen. En er zat ook geen SD in 1 van de slots. Maar navi doet het gewoon prima. Heb ik die SD kaart echt nodig? Updates kan ik via wifi doen toch?
 
Het zit je nogal hoog zo te lezen.

Ik ben helemaal met je eens dat het systeem anders en eerlijker zou moeten zijn. In basis was het een simpel systeem. Iedereen betaalde hetzelfde percentage over de cataloguswaarde van de auto.
Toen kwam de milieulobby en is men twee regelingen gaan vermengen. Enerzijds een loonheffing en anderzijds een milieumaatregel.
Daardoor krijg je een groot stuk ongelijkheid. Want inderdaad de Outlander-rijder vervuilt net zoveel of meer dan de Kodiaq-rijder maar betaalt minder omdat er toevallig een stekkertje aan de auto zit.

Aan de andere kant. Het systeem is wat het is, en je moet er mee dealen. En dan is het een kwestie van keuzes maken. Of, zelf een auto kopen waardoor je geen bijtelling hebt, maar alle kosten zelf draagt, of inderdaad 22% bijtelling over 42K betalen. In mijn geval, met ong. 20.000km prive gebruik is dat laatste het voordeligste.
Daarnaast weet ik dat ik elke maand hetzelfde bedrag betaal. Met een privéauto kun je dat niet zo goed van te voren inschatten. (laatst nog een nota van 750 afgetikt voor de privéauto van mijn vrouw. Kapotte stuurbekrachtigingspomp :( )


Het is inderdaad offtopic, maar het feit blijft dat het niet klopt en dat blijkbaar niemand in politiek Den Haag dit "raar" vind.
Nogmaals ik vind het niet erg om te betalen. Ik heb immers een privé voordeel, maar dit voordeel is niet zo groot als men het doet voorkomen en dit wordt helemaal scheef belast.
Als we overigens allemaal zo makkelijk akkoord gaan met dit soort debiele regelingen wordt het natuurlijk nooit anders.
Meldt je aan bij de Vereniging Zakelijke Rijders en help zo mee om de bijtelling fair te krijgen.
 
Het is inderdaad offtopic, maar het feit blijft dat het niet klopt en dat blijkbaar niemand in politiek Den Haag dit "raar" vind.
Nogmaals ik vind het niet erg om te betalen. Ik heb immers een privé voordeel, maar dit voordeel is niet zo groot als men het doet voorkomen en dit wordt helemaal scheef belast.
Als we overigens allemaal zo makkelijk akkoord gaan met dit soort debiele regelingen wordt het natuurlijk nooit anders.
Meldt je aan bij de Vereniging Zakelijke Rijders en help zo mee om de bijtelling fair te krijgen.
Ahhh en daar komt den aap uit den mouw. Meneer wil hier wat mensen overhalen (betalend) lid te worden van een of ander duister clubje. Als de bijtelling niet interessant is voor jou persoonlijk rijd je gewoon niet privé en daarmede basta.
 

Toet toet

Senior Member
En als je wel meer privé kilometers met een beer wil maken is er altijd de keuze de auto gewoon privé te kopen naast de leaseauto en heb je niks met bijtelling te maken.
 
Ahhh en daar komt den aap uit den mouw. Meneer wil hier wat mensen overhalen (betalend) lid te worden van een of ander duister clubje. Als de bijtelling niet interessant is voor jou persoonlijk rijd je gewoon niet privé en daarmede basta.

HO ff.
Ik probeer niemand over te halen en ik ben niet gelieerd aan VZR oid.

Ik vind gewoon dat de zakelijke rijder overmatig "gestraft" wordt vanuit Den Haag en ik heb daar een uitgesproken mening over.

Het valt mij op dat wanneer deze mening wordt uitgesproken veel mensen het allemaal maar prima vinden. Die betalen zonder enig probleem 450 euro per maand om 3000km privé in een auto te kunnen rijden. Is dat normaal? € 1,80 per km betalen? Dat gaat toch nergens meer over.
En dan de meer vermogenden onder ons die >100K voor een Tesla kunnen neertikken, die krijgen nog 52K subsidie toe ook. En nog een dikke korting op de bijtelling! Waarom? Omdat ze "schoon" rijden? Klopt toch geen zak van! Dat kun je toch niet tegen die simpele ziel uitleggen die gewoon hard werkt om zijn gezinnetje te onderhouden en daarvoor een auto nodig heeft.

Begrijp me niet verkeerd, ik neem het deze mensen niet kwalijk. Die maken gebruik van de "regels", maar die regels worden opgesteld door mensen die veel meer andere mensen vertegenwoordigen dan die paar duizend hier in NL die een auto van >100K kunnen veroorloven. Die mensen tellen blijkbaar niet! Enige vorm van nadenken is er niet meer bij in Den Haag. Over de rug van de hard werkende man of vrouw, worden dit soort "kijk ons eens groen zijn" acties betaald en ik ben het daar gewoon niet mee eens en maak dat graag bekend.

Ik heb de luxe niet om die leaseauto te laten staan. Ik krijg geen vergoeding om de auto niet te rijden, ik krijg geen vergoeding als ik onder budget ga rijden, dus wat blijft over? Niet privé rijden. Dan moet ik én inleveren op mijn salaris én ik moet prívé een dikke auto kopen waar het gezin iets aan heeft en deze onderhouden voor ongeveer 3000km per jaar. Als privatelease mogelijk was voor <5000Km per jaar had ik dat alleen overwogen. Zoals het aanbod nu is en de regels voor mij er nu zijn, kies ik nu dus de "goedkoopste" optie en dat is zakelijk rijden in ik hoop binnenkort een leuke Kodiaq.

Dit geldt niet alleen voor mij, maar voor vele duizenden rijders van zakelijke auto's en als iedereen het maar "prima" vind dat de Roverheid maar kan blijven nemen en nemen, wordt het NOOIT anders. Toevallig zit die VZR redelijk met mij op één lijn en dus noem ik nu deze club waar je overigens NIET voor hoeft te betalen.

Zo. Laten we teruggaan naar de Kodiaq. Ik hoop dat ik er dit jaar nog in kan gaan rijden, maar waarschijnlijk wordt dit januari.
 
HO ff.
Ik probeer niemand over te halen en ik ben niet gelieerd aan VZR oid.

Ik vind gewoon dat de zakelijke rijder overmatig "gestraft" wordt vanuit Den Haag en ik heb daar een uitgesproken mening over.

Het valt mij op dat wanneer deze mening wordt uitgesproken veel mensen het allemaal maar prima vinden. Die betalen zonder enig probleem 450 euro per maand om 3000km privé in een auto te kunnen rijden. Is dat normaal? € 1,80 per km betalen? Dat gaat toch nergens meer over.
En dan de meer vermogenden onder ons die >100K voor een Tesla kunnen neertikken, die krijgen nog 52K subsidie toe ook. En nog een dikke korting op de bijtelling! Waarom? Omdat ze "schoon" rijden? Klopt toch geen zak van! Dat kun je toch niet tegen die simpele ziel uitleggen die gewoon hard werkt om zijn gezinnetje te onderhouden en daarvoor een auto nodig heeft.

Begrijp me niet verkeerd, ik neem het deze mensen niet kwalijk. Die maken gebruik van de "regels", maar die regels worden opgesteld door mensen die veel meer andere mensen vertegenwoordigen dan die paar duizend hier in NL die een auto van >100K kunnen veroorloven. Die mensen tellen blijkbaar niet! Enige vorm van nadenken is er niet meer bij in Den Haag. Over de rug van de hard werkende man of vrouw, worden dit soort "kijk ons eens groen zijn" acties betaald en ik ben het daar gewoon niet mee eens en maak dat graag bekend.

Ik heb de luxe niet om die leaseauto te laten staan. Ik krijg geen vergoeding om de auto niet te rijden, ik krijg geen vergoeding als ik onder budget ga rijden, dus wat blijft over? Niet privé rijden. Dan moet ik én inleveren op mijn salaris én ik moet prívé een dikke auto kopen waar het gezin iets aan heeft en deze onderhouden voor ongeveer 3000km per jaar. Als privatelease mogelijk was voor <5000Km per jaar had ik dat alleen overwogen. Zoals het aanbod nu is en de regels voor mij er nu zijn, kies ik nu dus de "goedkoopste" optie en dat is zakelijk rijden in ik hoop binnenkort een leuke Kodiaq.

Dit geldt niet alleen voor mij, maar voor vele duizenden rijders van zakelijke auto's en als iedereen het maar "prima" vind dat de Roverheid maar kan blijven nemen en nemen, wordt het NOOIT anders. Toevallig zit die VZR redelijk met mij op één lijn en dus noem ik nu deze club waar je overigens NIET voor hoeft te betalen.

Zo. Laten we teruggaan naar de Kodiaq. Ik hoop dat ik er dit jaar nog in kan gaan rijden, maar waarschijnlijk wordt dit januari.
Je moet niet zo zaniken, als je de leasauto privé rijden te duur vindt doe je het toch niet? En als je privé bij nader inzien nòg duurder vindt doe je het toch wel? Mij een biet. Een privé auto aanhouden voor een paar duizend km is ook duur. Vechten tegen de windmolens is zinloos.
 
Bovenaan Onderaan