@smartsys Het blijft zuur geld, maar bereken eens hoeveel geld je kwijt bent als je de auto zelf moet betalen. Dan is ook die volle 22% nog een acceptabel bedrag.
Het is niet alleen de bijtelling. Bij 9 van de 10 bedrijven kan het salaris flink omhoog als je de auto inlevert. Oftewel je betaald de auto grotendeels zelf. Daarbij loop je ook nog pensioenopbouw mis. Mijn werkgeven biedt geen optie. Bij deze functie hoort een auto van de zaak. Ik kan kiezen voor vrijstelling, maar dan moet ik zelf een auto kopen.
Vervolgens komt de overheid die bepaald dat ik een privé voordeel heb aan deze auto. Dat heb ik ook, maar moet ik daar € 1,59 per KM! voor betalen? Wat is mijn voordeel groter dan het voordeel van die gozer die een Tesla van 110K van de zaak kan rijden en daar ongeveer € 0,005 per KM voor betaald als ie evenveel privé gebruik maakt van deze auto als ik?
Daar gaan toch echt dingen helemaal MIS en dat klopt echt voor geen meter.
Die Tesla kan dan wel op stroom rijden, maar dat wil niet zeggen dat het privé voordeel van deze gebruiker "lager" is dan het privé voordeel dat ik geniet.
Ik wil best betalen, maar dan een bedrag van bijv. € 0,35 tot € 0,50 per km. Ik betaal zelf de technische oplossing om dit te realiseren wel. Die heb ik er wanneer ik vergelijk met dit "idiote" direct uit verdient. Het draait echter maar om één ding en dat is zoveel mogelijk geld wegtrekken.
Het is al meerdere keren uitgerekend door verschillende "kenners". Een bijtelling van 11% zou fair zijn. Dan is het privé voordeel gecompenseerd. Waarom moet het dan nu 22% zijn?
Maak het echt fair en bepaal de prijs puur aan de hand van uitstoot en vermogen. Stoot je auto veel CO2 uit, dan hogere prijs. Stoot ie veel NOx uit, dan hogere prijs. Verder stel je een prijs vast per pk. Bijv. € 0,0025 per PK. Voor een beetje zuinige schone auto met 80PK betaal je dan ongeveer € 0,20 cent. Kies je dezelfde auto met 100PK dan wordt het € 0,25 cent per KM. Pak je een Kodiaq met 125PK, dan betaal je bijv.€ 0,35 cent per km. Heb je de 150pk versie, dan wordt het € 0,4125 per km. Voor een Tesla, met geen uitstoot, betaal je dus alleen voor het vermogen. Koop je een "normale" met iets van 300 PK, dan betaal je ongeveer € 0,75 per KM. Heb je de 700PK versie, dan wordt het € 1,75 per km. Doe je dit met een M5 met 550PK, dan wordt het iets van € 2,25 per KM.
Nou denken mensen natuurlijk, he dat is leuk. ff langs de tuner en ik til de belasting. Maar de belastingdienst kan middel steekproeven auto's op een testbank zetten en dit moet voor iedere auto 1x per jaar tijdens een beurt en bij afwijking groter dan +5% is het een boete en met terugwerkende kracht aftikken. Je kunt ook melden dat je je auto hebt getuned. Dit via een "erkend" tuning bedrijf hebt gedaan en dus een vermogens en uitstoot rapport hebt en de tuner meldt dit bij het RDW waar netjes een melding vandaan naar de fiscus gaat zodat je vanaf dat moment voor deze nieuwe parameters aanslaan op je bijtelling. Dit kan allemaal volledig digitaal en vergt nauwelijks extra man kracht.