Ik rij sinds een week met een Octavia als vervangwagen tot de Kodiaq er is.
Het is een prachtige wagen. De 1,0L TSI rijdt vlot alhoewel je er geen topprestaties van moet verwachten.
Met alle flitscamera's, en de constante repressieve jacht op de automobielliefhebber kunnen snellere uitvoeringen steeds minder mensen aanzetten tot een duurdere investering vrees ik...
De GPS reageert onwaarschijnlijk snel. Leuk zo...
De DSG op sportstand is tamelijk ok. Op D stand schakelt hij zo snel op dat het lijkt of de motor onder een laagfrequente brom maar moeilijk de pedalen rond krijgt... Mijn dochter zei op een moment dat het motorgeluid onaangenaam was om te horen.
Wat misschien toch ook wel beter zou kunnen is de manier waarop de wagen accelereert wanneer je vanuit stilstand snel op een drukke baan wil invoegen... De wielen gaan onverwacht snel doorspinnen, onevenredig met de ingedrukte positie van het gaspedaal. Mijn ega keek hier al raar van op, en hoewel ik met haar reactie op het moment zelf lachte, ervaarde ik hetzelfde probleem, iets later...
De technische snufjes worden steeds talrijker in de hedendaagse auto, alhoewel ik denk dat ze vooral een middel zijn om de prijs de lucht in te jagen ipv een onmisbaar item te zijn...
Lane assist bijvoorbeeld.
Is dit systeem er voor de bestuurder die even de ogen wil sluiten, een sms-sje plegen, of even met iets anders bezig wil zijn met andere dingen...
Het enige nut van Lane assist lijkt me de mogelijkheid om in samenwerking met de AAC (adaptive cruise control) fileassistent te spelen. Je kan dan in de file relaxen terwijl je auto samen met de meute, zonder je tussenkomst, tussen de streepjes blijft slakkegangen...
Ik vraag me trouwens af hoeveel bestuurders onverwacht toch de achterkant van de voorligger gingen verbouwen dank zij de fileassistent(e)...
Ben ik de enige die zich wat schuldig voelt naar de andere bestuurders toe met de ACC op actief?
Bij ACC actief is de afstand op je voorligger toch zeker zo een kleine 100 meter ( kortst mogelijk instelling), waardoor je verplicht wordt om sneller het linker vak te kiezen om in te halen, en te vermijden dat de ACC je wagen doet remmen buiten je wil om...
Ook terug rechts invoegen moet je niet te vroeg doen, om te vermijden dat de rem zonder reden actief wordt...
Ik heb echt de indruk dat het systeem je wat pushed om een middenvak rijder te worden...
Zodanig dat ik er soms wat ongemakkelijk van wordt... en het me grote twijfels geeft over de geinvesteerde 500 eurie hiervoor...
Kan de ACC gereduceert worden tot gewone cruise control? Ik keek al in de manual, maar vond niet onmiddellijk hoe dit mogelijk zou zijn...
Zijn er mensen die hetzelfde gevoel hebben met deze systemen in de Kodiaq?
Kan er met VCDS iets aangepast worden aan deze systemen?
Voor de rest heel blij met de Octavia.