Kodiaq vragen en weetjes

Weet iemand hoe dat het zit met ACC in engeland, nu als je op acc rijd en je gaat naar rechts houd hij rekening met de snelheid eventueel met een auto op het linker baanvak,

nu heb ik in de instellingen gezien of je links of rechts rijd, moet je dit dan veranderen als je in Engeland bent en doet dit dan ook iets met de koplamprichting
 

Rallye

Forumguru
Ten aanzien van je eerste punt: dat is dan anders dan bij de ACC in mijn Octavia, die als je richting aangeeft naar links terwijl je op de ACC rijdt, versnelt. Ongeacht of er een auto naast je zit of niet.

Ten aanzien van je tweede punt: volgens mij het de omstelling naar rechtsverkeer bij Skoda “reismodus”. Bij de meeste Skoda’s heeft dat just alleen invloed de lampen. Of het bij een Kodiaq ook een gevolg heeft voor de signaleringsfunctie die de ACC beïnvloedt, zou inderdaad leuk zijn om te weten.
 
puntje 1 heb ik ook als ik mijn pinker aanzet versnelt hij, maar als ik bv 130 rij rechts en ik kom dichter bij iemand die 125 rijd op linker vak, dan vertraagt mijn auto, en zie ik in het multi dot display een skoda auto op het andere vak,

en dat terwijl op het rechtse vak niemand voor me rijd, dus das dan ook mijn vraag, als je in engeland rijdt en je acc staat aan dan past hij heel de tijd de snelheid aan met de auto op het linkse vak, terwijl jij rechts sneller rijd, En ik dacht misschien is daarvoor die instelling.
 

krikke5150

Senior Member
Ik rij sinds een week met een Octavia als vervangwagen tot de Kodiaq er is.
Het is een prachtige wagen. De 1,0L TSI rijdt vlot alhoewel je er geen topprestaties van moet verwachten.
Met alle flitscamera's, en de constante repressieve jacht op de automobielliefhebber kunnen snellere uitvoeringen steeds minder mensen aanzetten tot een duurdere investering vrees ik...
De GPS reageert onwaarschijnlijk snel. Leuk zo...
De DSG op sportstand is tamelijk ok. Op D stand schakelt hij zo snel op dat het lijkt of de motor onder een laagfrequente brom maar moeilijk de pedalen rond krijgt... Mijn dochter zei op een moment dat het motorgeluid onaangenaam was om te horen.
Wat misschien toch ook wel beter zou kunnen is de manier waarop de wagen accelereert wanneer je vanuit stilstand snel op een drukke baan wil invoegen... De wielen gaan onverwacht snel doorspinnen, onevenredig met de ingedrukte positie van het gaspedaal. Mijn ega keek hier al raar van op, en hoewel ik met haar reactie op het moment zelf lachte, ervaarde ik hetzelfde probleem, iets later...
De technische snufjes worden steeds talrijker in de hedendaagse auto, alhoewel ik denk dat ze vooral een middel zijn om de prijs de lucht in te jagen ipv een onmisbaar item te zijn...
Lane assist bijvoorbeeld.
Is dit systeem er voor de bestuurder die even de ogen wil sluiten, een sms-sje plegen, of even met iets anders bezig wil zijn met andere dingen...
Het enige nut van Lane assist lijkt me de mogelijkheid om in samenwerking met de AAC (adaptive cruise control) fileassistent te spelen. Je kan dan in de file relaxen terwijl je auto samen met de meute, zonder je tussenkomst, tussen de streepjes blijft slakkegangen...
Ik vraag me trouwens af hoeveel bestuurders onverwacht toch de achterkant van de voorligger gingen verbouwen dank zij de fileassistent(e)...
Ben ik de enige die zich wat schuldig voelt naar de andere bestuurders toe met de ACC op actief?
Bij ACC actief is de afstand op je voorligger toch zeker zo een kleine 100 meter ( kortst mogelijk instelling), waardoor je verplicht wordt om sneller het linker vak te kiezen om in te halen, en te vermijden dat de ACC je wagen doet remmen buiten je wil om...
Ook terug rechts invoegen moet je niet te vroeg doen, om te vermijden dat de rem zonder reden actief wordt...
Ik heb echt de indruk dat het systeem je wat pushed om een middenvak rijder te worden...
Zodanig dat ik er soms wat ongemakkelijk van wordt... en het me grote twijfels geeft over de geinvesteerde 500 eurie hiervoor...
Kan de ACC gereduceert worden tot gewone cruise control? Ik keek al in de manual, maar vond niet onmiddellijk hoe dit mogelijk zou zijn...
Zijn er mensen die hetzelfde gevoel hebben met deze systemen in de Kodiaq?
Kan er met VCDS iets aangepast worden aan deze systemen?
Voor de rest heel blij met de Octavia.
 
Laatst bewerkt:

VanRoyal

Forumguru
ACC op de snelweg laat je heel anders rijden dan gewone CC. Als je hem op dezelfde manier probeert te gebruiken (constante snelheid en bij naderen voorligger inhalen) zul je bij inhalen inderdaad vrij vroeg naar links moeten, of gas bijgeven (waardoor je feitelijk geen CC meer gebruikt). Ook zul je vrij vaak krijgen dat hij op de rem gaat omdat iemand hem er tussenpropt. Dat geeft voor mij een erg onrustig verkeersbeeld. Je zult je moeten overgeven aan de A in ACC en dan is het best relaxed rijden, al zal het voor je gevoel wat sloom zijn ;) ACC op (80 km) wegen waar je niet kunt inhalen is daarentegen dan wel weer een genot!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat je zegt over de DSG in D herken ik zeer. Had exact dezelfde ervaring met mijn Fabia en het zal met een zwaardere motor nog irritanter zijn. Aanpassing van de DSG zodat deze wat later opschakelt in D en iets eerder in S, kan ik van harte aanbevelen. Helemaal bij gelijktijdig oppeppen van het motortje. Je hebt dan een compleet andere, geweldig rijdende auto. Dit voor degenen die met deze motor en DSG (gaan) rijden
 

ertromp

Forumguru
Ik rij sinds een week met een Octavia als vervangwagen tot de Kodiaq er is.
Het is een prachtige wagen. De 1,0L TSI rijdt vlot alhoewel je er geen topprestaties van moet verwachten.
Met alle flitscamera's, en de constante repressieve jacht op de automobielliefhebber kunnen snellere uitvoeringen steeds minder mensen aanzetten tot een duurdere investering vrees ik...
De GPS reageert onwaarschijnlijk snel. Leuk zo...
De DSG op sportstand is tamelijk ok. Op D stand schakelt hij zo snel op dat het lijkt of de motor onder een laagfrequente brom maar moeilijk de pedalen rond krijgt... Mijn dochter zei op een moment dat het motorgeluid onaangenaam was om te horen.
Wat misschien toch ook wel beter zou kunnen is de manier waarop de wagen accelereert wanneer je vanuit stilstand snel op een drukke baan wil invoegen... De wielen gaan onverwacht snel doorspinnen, onevenredig met de ingedrukte positie van het gaspedaal. Mijn ega keek hier al raar van op, en hoewel ik met haar reactie op het moment zelf lachte, ervaarde ik hetzelfde probleem, iets later...
De technische snufjes worden steeds talrijker in de hedendaagse auto, alhoewel ik denk dat ze vooral een middel zijn om de prijs de lucht in te jagen ipv een onmisbaar item te zijn...
Lane assist bijvoorbeeld.
Is dit systeem er voor de bestuurder die even de ogen wil sluiten, een sms-sje plegen, of even met iets anders bezig wil zijn met andere dingen...
Het enige nut van Lane assist lijkt me de mogelijkheid om in samenwerking met de AAC (adaptative cruise control) fileassistent te spelen. Je kan dan in de file relaxen terwijl je auto samen met de meute, zonder je tussenkomst, tussen de streepjes blijft slakkegangen...
Ik vraag me trouwens af hoeveel bestuurders onverwacht toch de achterkant van de voorligger gingen verbouwen dank zij de fileassistent(e)...
Ben ik de enige die zich wat schuldig voelt naar de andere bestuurders toe met de ACC op actief?
Bij ACC actief is de afstand op je voorligger toch zeker zo een kleine 100 meter ( kortst mogelijk instelling), waardoor je verplicht wordt om sneller het linker vak te kiezen om in te halen, en te vermijden dat de ACC je wagen doet remmen buiten je wil om...
Ook terug rechts invoegen moet je niet te vroeg doen, om te vermijden dat de rem zonder reden actief wordt...
Ik heb echt de indruk dat het systeem je wat pushed om een middenvak rijder te worden...
Zodanig dat ik er soms wat ongemakkelijk van wordt... en het me grote twijfels geeft over de geinvesteerde 500 eurie hiervoor...
Kan de ACC gereduceert worden tot gewone cruise control? Ik keek al in de manual, maar vond niet onmiddellijk hoe dit mogelijk zou zijn...
Zijn er mensen die hetzelfde gevoel hebben met deze systemen in de Kodiaq?
Kan er met VCDS iets aangepast worden aan deze systemen?
Voor de rest heel blij met de Octavia.
Helaas kan ACC middels VCDS of noem de programma's maar op niet tot een "normale" cruisecontrol gereduceerd worden
 

VanRoyal

Forumguru
De dealer gaf aan dit alleen gezien te hebben bij de Columbus vanaf modeljaar 2018. Heb niet doorgevraagd, heb nu de sfeerverlichting blauw en het stoort me niet meer.
 

Frans1

Lid
Binnenverlichting en Kessy.
Is het mogelijk dat de binnenverlichting aangaat zodra je het contact uitschakeld bij Kessy? In de handleiding staat dat dit wel gebeurd bij het verwijderen van de contactsleutel. Maar bij Kessy reageert ie pas zodra het portier wordt geopend.
 
Beste allemaal, nog hopelijk twee maanden wachten op mijn beer, ondertussen tuf ik lekker verder met mijn tijdelijke Octavia, maar heb wel een vraag aan de huidige eigenaren van een beer,

Het is me enorm opgevallen in de Octavia dat wanneer het regent, ik bijna niks zie in mijn spiegels, er komt zoveel water voorbij langs de zij ramen dat het zicht naar achter gewoon een ramp is.

Hoe is jullie ervaring met de beer.
 
Beste allemaal, nog hopelijk twee maanden wachten op mijn beer, ondertussen tuf ik lekker verder met mijn tijdelijke Octavia, maar heb wel een vraag aan de huidige eigenaren van een beer,

Het is me enorm opgevallen in de Octavia dat wanneer het regent, ik bijna niks zie in mijn spiegels, er komt zoveel water voorbij langs de zij ramen dat het zicht naar achter gewoon een ramp is.

Hoe is jullie ervaring met de beer.
Het zicht is vrijwel altijd goed, ondanks heftige buien. Wat mij in het bijzonder is opgevallen is, dat bij gebruik van de ruitensproeier -bij een snelheid van 110 km/uur- er totaal geen "watergordijn" verschijnt op de voordeurramen. Wat is dit trouwens een vreemd woord:thumbsdown:! Dit zegt waarschijnlijk iets over de aerodynamica. Het rijwindgeluid ligt ook erg laag.
 

Tijl

Actief lid
Nog steeds 4 lange maanden wachten op de levering van mijn kodiaq,
Ondertussen ook eens naar de Karoq gekeken en toch een paar dingen ontdekt die ik mis in de kodiaq en we mogelijk bij de eerste facelift kunnen verwachten

- varioflex - 3 stoelen i.p.v. 1 bank achteraan, elk individueel verplaatsbaar en zelfs uitneembaar, erg handig !

- virtual kockpit - is al wat over geschreven, ook beschikbaar op de tiguan + All Space leuke gimmick, hopelijk doenbaar en betaalbaar in nabouw

- afdekscherm bagage, is gewoon beter, er is een extra flap die zorgt voor mooie aansluiting tussen de balk/afdekscherm en achterkant van de zetels

Nog iemand dingen opgemerkt ?
 

Klaasje

Forumguru
Virtual cockpit komt in juni ook op de Kodiaq. Varioflex heb ik ooit gehad en misschien 1x es eruit gehaald. Geen meerwaarde vind ik persoonlijk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan