Octavia III RS

oco1979

Forumguru
idd plezant zaken doen met olivier. De zaakvoerders, dat is een ander verhaal ....
Heb niet zo goede ervaringen met verbeke, doen zeker hun best maar daar is altijd een tweede kans voor nodig. Uit goede bronnen ook vernomen dat ze het skoda-dealerschap kwijt zouden zijn doordat de groep rond vw- Maes een megagarage gaat zetten met de 4 merken in Roeselare. Blijkbaar zou verbeke nu in proces liggen met d'ieteren. Zal uiteraard weinig aan veranderen. Naar het schijnt zou verbeke wel verder doen met skoda, maar als nevenimporteur van nieuwe en jonge okkazies.

Kan in je verhaal zeker volgen, nu voor mij was de aankoopprijs het belangrijkste, gezien ik zelf technieker ben :D.
Bij elke dealer laat ik hun verhaal doen(verkoopspraatjes) tot een bepaalde niveau dat het begin me ..... uit te hangen. Dan vertel ik, wat ik doe, moet zeggen dat het direct anders is, positiever ;).

Den Olivier ging me wijs maken dat geen reservewiel geen probleem is.
Bel gewoon de assistance, ik daarop(zo wat de grens bereikt) ik doe wel assistance en weet maar al te goed welke schit(sorry daarvoor) het is dat je geen bij hebt. Je mag draaien of keren dat je wil, beter één wiel, desnood een meeloper, dan geen wiel.....

Mijn ervaring service nadien bij verbeke is zo wat zo zo.
Moeten terug gaan voor garantiekwestie.
Was :mad: omdat ze iets vervangen hadden en daardoor iets gebroken hadden,geen probleem als je dat ofwel oplost of tenminste verteld.

Kan het direct gezien en direct gemeld.

Twas even zo wat geen en weer gepraat, tot ik er genoeg van had.

opgelost ondertussen.
 

leon-cupra

Forumguru
Kan in je verhaal zeker volgen, nu voor mij was de aankoopprijs het belangrijkste, gezien ik zelf technieker ben :D.
Bij elke dealer laat ik hun verhaal doen(verkoopspraatjes) tot een bepaalde niveau dat het begin me ..... uit te hangen. Dan vertel ik, wat ik doe, moet zeggen dat het direct anders is, positiever ;).

Den Olivier ging me wijs maken dat geen reservewiel geen probleem is.
Bel gewoon de assistance, ik daarop(zo wat de grens bereikt) ik doe wel assistance en weet maar al te goed welke schit(sorry daarvoor) het is dat je geen bij hebt. Je mag draaien of keren dat je wil, beter één wiel, desnood een meeloper, dan geen wiel.....

Mijn ervaring service nadien bij verbeke is zo wat zo zo.
Moeten terug gaan voor garantiekwestie.
Was :mad: omdat ze iets vervangen hadden en daardoor iets gebroken hadden,geen probleem als je dat ofwel oplost of tenminste verteld.

Kan het direct gezien en direct gemeld.

Twas even zo wat geen en weer gepraat, tot ik er genoeg van had.

opgelost ondertussen.
bij ons met de wagen van vriendin: vergeten technisch in orde te zetten bij aflevering. Wel wat producten gekregen als compensatie en een sorry, er was blijkbaar een technieker die een levensbedreigende allergie- reactie had gedaan op een bepaald product.
Bij mijn eigen wagen na een herstelling hadden ze niet beter geweten dan de wagen na het spuiten direct naar de carwash te doen, resultaat motorkap vol met lichte krassen. Later ook gezien dat ze een bepaalde steun hadden gebroken en hadden daar dan maar een hele pot lijm op gekapt. Het maar zo gelaten omdat de wagen toch weg ging.
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij elke dealer laat ik hun verhaal doen(verkoopspraatjes) tot een bepaalde niveau dat het begin me ..... uit te hangen.
Slecht! Heel slecht helaas. Een goede verkoper vraagt aan en luistert naar de klant wat hij wil. Dan gaat het verhaal dat hij vervolgens verteld namelijk nooit vervelen. Succes verzekerd!
Maar gezien het bedroevende niveau van alleen al de product kennis bij de meeste autoverkopers, is professioneel verkopen écht een brug te ver. :nono:
 

leon-cupra

Forumguru
Slecht! Heel slecht helaas. Een goede verkoper vraagt aan en luistert naar de klant wat hij wil. Dan gaat het verhaal dat hij vervolgens verteld namelijk nooit vervelen. Succes verzekerd!
Maar gezien het bedroevende niveau van alleen al de product kennis bij de meeste autoverkopers, is professioneel verkopen écht een brug te ver. :nono:
meeste klanten zoeken ook geen verhaal, willen gewoon de beste prijs. Tegenwoordig is autoverkoper geen plezante job meer. Heb ook even gewerkt als autoverkoper, grootste ontgoocheling in mijn carriere.
 

B.Stuurder

Forumguru
meeste klanten zoeken ook geen verhaal, willen gewoon de beste prijs. Tegenwoordig is autoverkoper geen plezante job meer. Heb ook even gewerkt als autoverkoper, grootste ontgoocheling in mijn carriere.
Sorry @leon-cupra, nu zeg je iets dat slechte verkopers altijd roepen, al héél lang: "ze willen alleen de beste prijs".
Dat is niet voorbehouden aan de auto verkoop, dat is universeel en komt doordat de verkoper de klant de ruimte biedt om over de prijs te gaan praten.
Uiteraard is de prijs belangrijk, maar niet zo belangrijk als de meeste verkopers denken. Het gaat te ver om dat helemaal te bespreken hier, maar neem van mij aan, als je goed je product aanbiedt aan de klant, dan is de prijs helemaal geen discussiepunt meer. Mits binnen budget natuurlijk, maar ook het budget kom je snel te weten als je de klant geïnteresseerd genoeg maakt.
 

leon-cupra

Forumguru
Sorry @leon-cupra, nu zeg je iets dat slechte verkopers altijd roepen, al héél lang: "ze willen alleen de beste prijs".
Dat is niet voorbehouden aan de auto verkoop, dat is universeel en komt doordat de verkoper de klant de ruimte biedt om over de prijs te gaan praten.
Uiteraard is de prijs belangrijk, maar niet zo belangrijk als de meeste verkopers denken. Het gaat te ver om dat helemaal te bespreken hier, maar neem van mij aan, als je goed je product aanbiedt aan de klant, dan is de prijs helemaal geen discussiepunt meer. Mits binnen budget natuurlijk, maar ook het budget kom je snel te weten als je de klant geïnteresseerd genoeg maakt.
ach noem mij dan maar een slechte verkoper, prijs blijft nog steeds dé belangrijkste beslissingsfactor. Wij hebben met onze firma onlangs een type scharnier verloren aan een concurrent omwille van prijs. 180.000euro weg. Wij hebben gedurende twintig jaar deze firma met de grootste service bediend, hun telkens uit de str*nt geholpen wanneer nodig en dan krijg je dit op je kop. Als ik dan jouw redenering volg , zouden we deze klant toch niet mogen verloren hebben :fool:

Jij bent wss zelf geen prijskoper. Jij bent iemand die "service" opzoekt en dat dan iets meer mag kosten. Maar in b2c zijn er tegenwoordigers meer prijskopers dan "service"kopers. Klantentrouw is tegenwoordig ver te zoeken. Zelfs in b2b.
 

B.Stuurder

Forumguru
@leon-cupra je hebt gelijk wanneer er geen verdere toegevoegde waarde is, dan blijft alleen de prijs over. In sommige gevallen wordt ook wel alleen naar de prijs gekeken, maar uit onderzoek blijkt dat dit slechts bij 30% is. 70% is dus niet alleen op de laagste prijs uit. Deze klant zal zelf onder druk hebben gestaan waardoor hij, tegen beter weten in, voor de laagste prijs ging. Dat zie ik ook wel eens, maar heel vaak zie ik deze klanten ook weer terugkomen.

Ik verlies ook wel eens wat op de prijs, maar de firma waar ik voor werk staat bekend als "duur" en toch zijn we de grootste in Nederland en Amerika. Heel vaak winnen we op toegevoegde waarde, terwijl we dus duurder zijn dan de concurrent. En dan heb ik het over MRO. Een auto is een object waar met emotie wordt beslist, fleetowners daargelaten. Daar kun je dus juist winnen op iets anders dan de prijs. Maar dan moet je geen Superb willen verkopen aan iemand met een Rapid budget, want dat gaat niet lukken.

Dat er vrijwel niks meer verdiend wordt in de branche, komt door importeurs die afspraken maken met leasemaatschappijen. Die verzieken daarmee de markt. En de belastingen die in Nederland althans de auto's belachelijk duur maken, dat is net als de accijns op benzine, de benzine is niet duur, de accijns maakt het duur.

Overigens zeg ik zeker niet dat je een slechte verkoper bent, want daar kan ik helemaal niet over oordelen, maar wat je zei wordt vaak door slechte verkopers gezegd als excuus. Ik hoop niet dat ik je beledigd heb hiermee, want dat zou zeker niet mijn bedoeling zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra je hebt gelijk wanneer er geen verdere toegevoegde waarde is, dan blijft alleen de prijs over. In sommige gevallen wordt ook wel alleen naar de prijs gekeken, maar uit onderzoek blijkt dat dit slechts bij 30% is. 70% is dus niet alleen op de laagste prijs uit.
Ik verlies ook wel eens wat op de prijs, maar de firma waar ik voor werk staat bekend als "duur" en toch zijn we de grootste in Nederland en Amerika. Heel vaak winnen we op toegevoegde waarde, terwijl we dus duurder zijn dan de concurrent. En dan heb ik het over MRO. Een auto is een object waar met emotie wordt beslist, fleetowners daargelaten. Daar kun je dus juist winnen op iets anders dan de prijs. Maar dan moet je geen Superb willen verkopen aan iemand met een Rapid budget, want dat gaat niet lukken.
Dat er vrijwel niks meer verdiend wordt in de branche, komt door importeurs die afspraken maken met leasemaatschappijen. Die verzieken daarmee de markt. En de belastingen die in Nederland althans de auto's belachelijk duur maken, dat is net als de accijns op benzine, de benzine is niet duur, de accijns maakt het duur.

Overigens zeg ik zeker niet dat je een slechte verkoper bent, want daar kan ik helemaal niet over oordelen, maar wat je zei wordt vaak door slechte verkopers gezegd als excuus. Ik hoop niet dat ik je beledigd heb hiermee, want dat zou zeker niet mijn bedoeling zijn.
je vergelijkt je eigen sector met een sector waar het sinds meerdere jaren anders loopt. Mijn grootvader heeft nog tractoren en wagens verkocht, als zijn klanten een nieuwe nodig hadden, gingen ze onmiddellijk bij hem bestellen. Er kwamen geen andere offertes aan te pas. Nu gaan we heel de provincie aflopen om de laagste prijs te bekomen. Ik heb nog iemand in de toonzaal gehad die ALLE skoda-dealers van west-vlaanderen ging afgaan om de beste prijs te bekomen en zei dit ook vlak af: dealer met laagste prijs werd de deal gegund en wss zag je zo'n klant daarachter toch niet meer. Onderhoud zal dan ook wel weer door de goedkoopste gedaan worden.
Toegevoegde waarde is tegenwoordig ver te zoeken in de autosector. Dealers worden tegenwoordig fabrieken waar je als nummer wordt behandeld, dus begin maar eens als verkoper over "onze perfecte service". Daarnaast een skoda bij dealer a is nog steeds dezelfde als bij dealer b. Daarnaast voor autoliefhebbers is een auto kopen veel te maken met emoties, maar bij 99% is een wagen kopen iets als een brood kopen.Je dient natuurlijk je klant wel respectvol te behandelen, goed te informeren en dat kan wel een verschil maken op voorwaarde dat de offertes niet ver uit elkaar liggen.
Sommige sectoren zijn soms zoooo verschillend. Ben nu zelf aan het praten voor een bepaalde functie bij een firma die ook als duurste wordt bestempeld maar door de luiheid van de concurrentie EN omdat het product voor de klant van geen waarde is(geen enkele aankoper\zaakvoerder ligt wakker van welke pleister in de kast dient te liggen) kunnen zij hun producten aan woekerprijzen verkopen.
Heb nu al in redelijk veel verschillende sectoren gezeten en mijn conclusie is steeds dezelfde: je verhaal brengen is belangrijk, maar een goede prijs hebben is doorslaggevend om succes te hebben als verkoper (in de meeste sectoren). Beschik je echter over een product dat zelf een toegevoegde meerwaarde heeft tov jouw concurrent is prijs idd een stuk onbelangrijker. Maar laat nu de meeste producten hetzelde zijn.
 

EdK

Forumguru
Mijn grootvader heeft nog tractoren en wagens verkocht, als zijn klanten een nieuwe nodig hadden, gingen ze onmiddellijk bij hem bestellen. Er kwamen geen andere offertes aan te pas. Nu gaan we heel de provincie aflopen om de laagste prijs te bekomen.
TSja maar dat geld natuurlijk niet alleen voor de automarkt, een ieder kijkt en vergelijkt op internet.
Kijk wat er gekocht word bij die Alie, ja ook auto onderdelen (gadgets )
Maar er zijn ook dingen die ze aan hunzelf hebben te danken.
Een dealer met een uurloon van rond de 100 eurie..... kom op die monteur heeft nog niet eens een kwart bruto van dat loon.
Dan worden de showrooms alleen maar luxer want autorijden moet een beleving zijn ( pffff bulshit )
Ik wil gewoon een eerlijke prijs voor mijn oude wagen terug en een normale prijs betalen voor de nieuw te kopen wagen.

Maar met die verkoopfabrieken als S.point , Heron Apoint ....
Geef mij maar de dealers die helaas beginnen uit te sterven, de familiedealers waar men je naam weet als je binnenloopt.
Waar ik een eerlijke prijs krijg voor mijn wagen, waar de showroom netjes is maar zonder alle poespas van belevingen.

Dat zijn wat dingen waardoor de autodealers het zogenaamd zo slecht hebben mijn inziens...
 

leon-cupra

Forumguru
TSja maar dat geld natuurlijk niet alleen voor de automarkt, een ieder kijkt en vergelijkt op internet.
Kijk wat er gekocht word bij die Alie, ja ook auto onderdelen (gadgets )
Maar er zijn ook dingen die ze aan hunzelf hebben te danken.
Een dealer met een uurloon van rond de 100 eurie..... kom op die monteur heeft nog niet eens een kwart bruto van dat loon.
Dan worden de showrooms alleen maar luxer want autorijden moet een beleving zijn ( pffff bulshit )
Ik wil gewoon een eerlijke prijs voor mijn oude wagen terug en een normale prijs betalen voor de nieuw te kopen wagen.

Maar met die verkoopfabrieken als S.point , Heron Apoint ....
Geef mij maar de dealers die helaas beginnen uit te sterven, de familiedealers waar men je naam weet als je binnenloopt.
Waar ik een eerlijke prijs krijg voor mijn wagen, waar de showroom netjes is maar zonder alle poespas van belevingen.

Dat zijn wat dingen waardoor de autodealers het zogenaamd zo slecht hebben mijn inziens...
je hoeft het mij niet te vertellen. China is tegenwoordig niet meer zo ver :nono:
En wat betreft de dealer, tja , is veelal de schuld van de importeur. Zij leggen de dealers steeds hogere eisen op, gaan hen verplichten om die dure toonzaal te zetten met alle gevolgen. Het geluk van al die dure dealers zijn de opkomst geweest van leasemaatschappijen. Deze wagens moeten dealer inderhouden worden en de uiteindelijke factuur wordt toch naar de leaseklant onrechtstreeks doorgestuurd.
 

oco1979

Forumguru
de druk van de importeurs is enorm, velen willen niet meer werken voor een merk(groot gelijk) .
gelijk welke sector dat je nu kijkt, prijs is enorm belangrijk.
dat zwartwerk willen ze volledig uithalen, dat zal uiteindelijk een negatief gevolg hebben voor elke sector.
de boel moet kapot, jammer.

Nu we blijven nog positief in het leven, zoveel mogelijk genieten, zelf van de kleine dingen. :thumbsup:

genieten van de skoda is er al ene van :D.
 

philippe bakker

Forumguru
Zijn Michelin alpin sport goede winterbanden voor een RS ? Want ik heb geprobeerd om de goedkope winterbanden die ik er gratis bij heb gekregen op te rijden maar ik ben het beu. Bij een beetje nat kan ik er niet mee vertrekken mijn zomerbanden waren vele beter
 

abelsj

Forumguru
Zijn Michelin alpin sport goede winterbanden voor een RS ? Want ik heb geprobeerd om de goedkope winterbanden die ik er gratis bij heb gekregen op te rijden maar ik ben het beu. Bij een beetje nat kan ik er niet mee vertrekken mijn zomerbanden waren vele beter

Die zijn heel goed, continental ook heel goed. Alle winterbanden zijn bij te hoge temperaturen sowieso bij sportief gebruik minder dan zomerbanden. Ikzelf heb Nokian wr d4 winterbanden in de maat 225/40r18 en kan daar ook niet sportief mee optrekken. Maar verleden winter als er sneeuw lag was ik wel superblij dat ze er op stonden, niet 1x mee gegleden en overal omhoog geraakt waar anderen bleven staan.
 

B.Stuurder

Forumguru
@philippe bakker Continental Wntercontact is een band die toch als band voor sportief gebruik goed staat aangeschreven. De 850 sowieso, ik weet niet of de 860 al uit is en hoe die is, maar de 850 is vaak de beste winterband in de testen.
Natuurlijk is het ook bij winterbanden dat ze niet bij alle eigenschappen het beste kunnen zijn.
De 850 is wel één van de duurste banden helaas.
 

B.Stuurder

Forumguru
je vergelijkt je eigen sector met een sector waar het sinds meerdere jaren anders loopt. Mijn grootvader heeft nog tractoren en wagens verkocht, als zijn klanten een nieuwe nodig hadden, gingen ze onmiddellijk bij hem bestellen. Er kwamen geen andere offertes aan te pas.
Je vergelijkt vroeger met nu, dat kan niet. Als je verwacht dat je klant net als altijd gewoon bij jou gaat bestellen dan ben je dus niet bezig met toegevoegde waarde en moet je je mindset veranderen. Ik zit in een sector waar veel producten hetzelfde zijn, met vele (ook grote) aanbieders, een studbolt is een studbolt en slechte pakkingen, slangen of afsluiters zijn er niet meer. Maar toch is kennis, advies, beschikbaarheid en slim handelen van doorslaggevend belang. Als een klant bij mij een investering moet doen van €300.000, niet ongebruikelijk, en ik reken uit wat dat hem gaat opleveren (vermindering van Total Cost of Ownership), dan investeert hij om geld te verdienen. Dat zit niet alleen in het product, maar vooral in andere zaken, vermindering van downtime, verlaging van productiekosten, logistieke besparing, administratieve besparing, etc. Een korting is een éénmalige benefit, verlaging van TCO komt ieder jaar terug.
Het verkopen is allang niet meer over het product alleen, dat is nog maar een deel, tegenwoordig gaat het om alles wat er omheen zit, dáár kun je je klant mee overhalen om geld bij jou te investeren.
Overigens is gunnen nog wel de basis, dat maakt het niet eenvoudiger om uit te leggen waar de kneep zit.
Ik kan hier uren over praten maar dan beter persoonlijk of in PB. We verzieken dit topic een beetje denk ik. :ot:
 
Bovenaan Onderaan