Octavia III RS

Bael

Forumguru
@bartvw 13k dat is ook niet veel zoude duren banden worden als je zo weer een set koopt :banghead:

Van Michelin ben ik bij men andere wagens ook altijd tevreden geweest!
 

bartvw

Forumguru
@Arco wissel je de banden nooit van voor naar achter en andersom?
Ik heb dat wel gedaan en zie net op de bon dat ik bij 15 k nieuwe banden erop moest doen.
De achterbanden waren op dat moment helemaal kaal , kwamen van voor.
En de voorbanden hadden nog iets profiel.
@Bael 13 k was iets te overdreven weinig op de zaterdagavond laat :facepalm:.
Ben benieuwd wat je voor een RS ervan gaat maken.

Grt Bart
 

Bael

Forumguru
@Arco wissel je de banden nooit van voor naar achter en andersom?
Ik heb dat wel gedaan en zie net op de bon dat ik bij 15 k nieuwe banden erop moest doen.
De achterbanden waren op dat moment helemaal kaal , kwamen van voor.
En de voorbanden hadden nog iets profiel.
@Bael 13 k was iets te overdreven weinig op de zaterdagavond laat :facepalm:.
Ben benieuwd wat je voor een RS ervan gaat maken.

Grt Bart

Ik ben ook benieuwd, hij word wel op winterbanden geleverd, zomerbanden en velgen moet ik nog kopen.
 

boontjeRS

Forumguru
Dan deed ik toch beter met m'n Bridgestone potenza fabriek af. Op 33000km waren de voorste op. Achterste iets onder halverwege. Niet gewisseld van voor naar achter. :D
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Arco wissel je de banden nooit van voor naar achter en andersom? Ik heb dat wel gedaan

Wil niet de betweter spelen, maar de enige juiste en veiligste manier is om te zorgen dat je achterbanden het meeste profiel hebben, ja ook bij een voorwielaandrijver :jaja: Dus als de voorbanden versleten zijn monteer je de achterbanden voor en plaats je achter 2 nieuwe. Zo zou het moeten gaan. Het is veiliger bij uitwijkmanoeuvres (vooral op natte wegen) en voorkomt / reduceert slipongevallen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Slijtage verschilt ook per auto, ik heb meerdere collega's met een O3 en 1 daarvan gaat veel sneller door zijn banden heen. Zo snel dat de LM dat is opgevallen. Door scheuren en racen zou je denken, maar deze man rijdt als een bejaarde. Ik zie hem nog wel eens rijden zonder dat hij mij opmerkt en ik heb hem ook nog nooit zien gummen, dus het is niet alleen als je meerijdt dat hij rustig doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bael

LT83

Forumguru
Wil niet de betweter spelen, maar de enige juiste en veiligste manier is om te zorgen dat je achterbanden het meeste profiel hebben, ja ook bij een voorwielaandrijver :jaja: Dus als de voorbanden versleten zijn monteer je de achterbanden voor en plaats je achter 2 nieuwe. Zo zou het moeten gaan. Het is veiliger bij uitwijkmanoeuvres (vooral op natte wegen) en voorkomt / reduceert slipongevallen.

Helemaal juist, klinkt onlogisch maar zo is het wel inderdaad!
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik vind het wel logisch klinken eigenlijk. Je achterbanden zijn dan wel niet aangedreven, maar leveren wel hun bijdrage, dus gladde achterbanden is niet handig.
Overigens doet mijn bandenboer het altijd zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

bartvw

Forumguru
@Corne/Luuk ik doe dit altijd om het cuppen tegen te gaan , en vind het prettiger om vier nieuwe banden te laten monteren.
Denk dat bij de meeste auto's als je wacht tot dat de voorbanden versleten zijn de achterbanden erg gecupt zijn en je gek word van het lawaai.
Met de RS is het verhaal van jou wel toepasbaar want de voorbanden slijten over het algemeen als een gek :D.

Grt Bart
 

Arco

Forumguru
@Arco wissel je de banden nooit van voor naar achter en andersom?
Ik heb dat wel gedaan en zie net op de bon dat ik bij 15 k nieuwe banden erop moest doen.
De achterbanden waren op dat moment helemaal kaal , kwamen van voor.
En de voorbanden hadden nog iets profiel.
@Bael 13 k was iets te overdreven weinig op de zaterdagavond laat :facepalm:.
Ben benieuwd wat je voor een RS ervan gaat maken.

Grt Bart
Neen, als ze van voor versleten zijn, koop ik nieuwe
 

Rallye

Forumguru
De ervaring met slijtage door het niet laten rollen is vooral een privé-ervaring. Mijn pa was met zijn eerste Opel Vectra met stuurbekrachting in 10.000 door zijn voorbanden heen. Daarna is hij erop gaan letten en ging het beter.

Ik probeer ook altijd mijn banden gelijk te laten verslijten en voor- achter te wisselen. Dan kan ik vier nieuwe banden kopen en rij ik altijd met hetzelfde type band rond. Echt versleten banden heb ik nooit, maar als je dat wel zou doen zou dat onderdaad nadelige gevolgen voor het weggedrag. Overstuur is voor de gemiddelde automobilist slechter op te vangen dan onderstuur: je laat van schrik gas los en dat verhelpt onderstuur en maakt overstuur erger. Sinds iedereen ESP heeft is dit wel een beetje minder erg dan voorheen, maar versleten banden op de achteras is niet handig.
 

B.Stuurder

Forumguru
Overstuur moet je meesturen in de richting waar je heen "drijft" zodat de wielen weer rollen en de banden grip hebben en dan rustig in de goede richting sturen. Gas los kan veroorzaken dat je wielen minder snel weer gaan rollen of doorslaan als het gas er weer op gaat. Onderstuur is ook gas geven en tegensturen. Maar nooit remmen en altijd (licht) blijven aandrijven. Ook op de motor een veel gemaakte fout, als mensen denken dat ze de bocht niet halen laten ze gas los of erger, gaan ze remmen, terwijl aandrijven en hangen de oplossing is. En niet kijken naar de vangrail, zowel op de motor als in de auto, altijd de bocht in kijken. Die vangrail voel je toch wel als je hem raakt en niet minder als je er naar kijkt.
 
Bovenaan Onderaan