Octavia III RS

dirkie996

Forumguru
@leon-cupra : vroeger kostte zo’n Fiat of Ford Escort Rs ook het dubbele van ‘n basismodel. Vergeet niet dat de banden indertijd ook niet zo geweldig waren. Een 175/70sr 13 was toen al ‘n “brede” band:maakmegek:. Een stadswagen had toen max 40/50pk, ‘n middenklasser 70 pk en ‘n Fiat 2.0 had zo’n 130pk en ‘n Ford Rs 2.0 had 110pk.
Misschien ben ik iets milder met gasgeven bij regen, maar daar zal m’n motorfiets verleden voor iets tussen zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

philippe bakker

Forumguru
@boontjeRS , het mag mss logisch zijn maar het is niet normaal dat een MODERNE benzinemotor zelf op dergelijke afstanden zo een verbruik heeft. Waar zit je dan met de zuinige, moderne benzinemotor die de overheid zo hard promoot. En je moet het niet alleen steken op het vermogen en de rechtervoet. Mijn vader heeft een nieuwe Tiguan tsi 150pk en komt gemiddeld ook niet onder de 10L ( korte afstanden met zéér rustige rijstijl)

qua grip: heb eigenlijk niet een vRS gekocht om bij de minste regen met een ei onder mijn pedaal te moeten rijden.
Das misschien ook wat overdreven. Feit is dat je niet full power kan vertrekken ( op droog wegdek ook niet) maar ik train mezelf er echt in om dan 60% te vertrekken en dan te zien hoe vlot dat is en dan win ik toch nog meestal se. En ook ik ga zeker een 4x4 na deze kopen. Want grip is het aller enigste dat me stoort aan de rs.
 
Ik snap niet waarom @leon-cupra je beweert dat de vRS "zeer hard faalt" met grip/tractie in niet ongewone omstandigheden. Volgens mij slaagt de vRS er gewoon niet in... falen is bij mijn weten toch iets anders. Als je onder goede omstandigheden gaat trappen met de vRS dan denk ik dat onze vRS wel gewoon zijn ding zal dan. En moeten we een vRs gaan vergelijken met een GTI of Cupra ? Ik vind van niet... Geef een GTI dezelfde wapens als een vRS en je hebt identiek hetzelfde voor. Misschien een vergelijking die ik niet mag maken maar als je een M3 vol op zen staart trapt dan blijft hij ook gewoon ter plaatse trappelen. En misschien een oplossing voor je ei bij slecht weer laat je vermogen elektronisch begrenzen in ECO, regent het zet je de rs in eco en je kan je ei stukslaan op het dak van je wagen.
 

leon-cupra

Forumguru
@philippe bakker , een hard gekookt ei dan ;) maar 60% vermogen in regen lukt bij mij toch ook niet hoor. Heel rustig laten opkomen en als je dan wat snelheid hebt, moet je er ook niet aan denken om door te duwen.
Vorige week was het bij mij wel redelijk storend. Nooit de intentie om vlot te rijden en toch nog wheelspin. Baan lag er wel heel nat bij en regende nog redelijk. Heb mij al afgevraagd of mijn banden al versleten waren na 13000km maar blijkbaar toch niet.
Moet wel zeggen, rij niet met winterbanden.
 

leon-cupra

Forumguru
@bjorn_van_velthoven_ , waarom zou je een gti en een cupra niet kunnen vergelijken met een vRS? Is toch dezelfde motor(uitgezonderd van een andere turbo voor de cupra)? Staan op hetzelfde onderstel en toch slagen de eerste twee er beter in.

Je kan het vermogen niet beperken via de drive-mode. Heb hier nog achter gevraagd bij het chippen. De ecu zou dit blijkbaar niet aankunnen om de verschillende programma's te laden. Vroeger lukt dit wel. Anders had ik dit zeker gedaan.

En op zijn staart trappen: bij regenweer hoef je de vRS verre van op zijn staart trappen om wheelspin te hebben. Dus je vergelijking met een M3 gaat niet op.Het is ook niet voor niets dat BMW met zijn nieuwe M5 ook ondertussen al zijn principes heeft verloochend en de xDrive erop gooit ;)
 

philippe bakker

Forumguru
@philippe bakker , een hard gekookt ei dan ;) maar 60% vermogen in regen lukt bij mij toch ook niet hoor. Heel rustig laten opkomen en als je dan wat snelheid hebt, moet je er ook niet aan denken om door te duwen.
Vorige week was het bij mij wel redelijk storend. Nooit de intentie om vlot te rijden en toch nog wheelspin. Baan lag er wel heel nat bij en regende nog redelijk. Heb mij al afgevraagd of mijn banden al versleten waren na 13000km maar blijkbaar toch niet.
Moet wel zeggen, rij niet met winterbanden.
Aja da scheelt kei veel ! Ik ben er super tevreden van BCF6F96A-937A-4DF3-8A94-6F6228B29936.jpeg
 

Goofy@5E

Forumguru
Mijn lieve wederhelft heeft een G7 2.0 tdi, en ondanks zijn of maar ,, 150 peekaatjes ,, ....da heeft ook van geen kanten grip, en komt hier nu nie kwaken over merk x of merk y van banden, zal wel iets doen, wil je goede grip met vooruitgang heb je 2 opties,

  1. Je kiest voor een 4 x 4 aandrijving
  2. JE LEERT JE GAS DOSEREN
En ja ik weet ook da mijne rs daar ook last van heeft, maar had ik dat niet gewild.....dan had ik me maar ne bakfiets moeten kopen Punt
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Goofy@5E , mijn vorige wagen was een S2 140pk en later gechipt naar 177pk. Wagen had grip genoeg. Daarmee dat het mij nu redelijk ergert. Dat ik het normaal moet vinden, vind ik niet correct. Bij een cupra en een gti hebben ze beter voor mekaar, dus waarom zou je dan met een vRS met minder genoeg moeten nemen?
 

Goofy@5E

Forumguru
Als je op voorhand al weet dat je grip niet optimaal is dan hou je daar rekening mee, van daar men stelling van dat doseren van de gaspedaal, en ja dit is voor mij nu het leuke aan heel'het verhaal het zoeken naar grip in omstandigheden waar dit soms te wensen laat (relatief begrip in deze contekst), maak het rijden toch veel leuker, perfectie is zo saai,
We zijn gewoon verwend met al die electronische hulpmiddelen, mezelf inclusief
 

leon-cupra

Forumguru
@Goofy@5E , rijden met een vRS verplicht je om er rekening mee te houden.
En er is nog een groot verschil tussen een gewoon ritje en een ritje op het scherp van de snee. In het laatste geval kan ik perfect leven met de imperfectie van het product maar in het eerste geval tijdens ongunstige omstandigheden het pedaal niet tot het midden kunnen duwen is onaanvaardbaar voor dergelijke wagen. Op dat moment ben ik niet op zoek naar rijplezier maar is het gewoon een ritje om van A naar B te gaan.
"Perfectie is saai" is zo een dooddoener. Ten eerste perfectie bestaat niet. En ooit als eens met een 4wiel-aangedreven wagen op het scherp van de snee gereden? Is verre van saai. Een 4motion kent trouwens ook zijn limieten.

Ik blijf er gewoon bij: voor mij geen vRS meer indien geen 4motion beschikbaar. Anders zal het terug een lichtere motorisatie zijn.
 

EdK

Forumguru
http://www.vanhelvertmetalen.nl/bladlood-5pds

Koop hier een paar rolletjes van met wat tubes met montage kit en plak ze her en der aan de wielkasten etc.
Krijg je bij genoeg gebruik voldoende grip.
En misschien een VRO cursus erbij waar je leert omgaan met je wagen en het vermogen.
Maar goed ik zal wel geen gelijk hebben in deze en zal er uiteraard wel weer een reden/excuus zijn hierover.

Vandaar dat ik nu maar weer :shutup::shutup::shutup:
 

dirkie996

Forumguru
Als je op voorhand al weet dat je grip niet optimaal is dan hou je daar rekening mee, van daar men stelling van dat doseren van de gaspedaal, en ja dit is voor mij nu het leuke aan heel'het verhaal het zoeken naar grip in omstandigheden waar dit soms te wensen laat (relatief begrip in deze contekst), maak het rijden toch veel leuker, perfectie is zo saai,
We zijn gewoon verwend met al die electronische hulpmiddelen, mezelf inclusief
Dat probeer ik al de ganse tijd duidelijk te maken aan de x-box generatie( sorry, is wel grappig bedoeld), dat alles toch niet altijd vanzelf en gemakkelijk moet gaan. Toen ik beginjaren ‘80 met de motor begon te rijden, waren de prestaties goed, de frames gemaakt van elastiek en de remmen van karton:deuk:. Had ik toen m’n rijstijl niet aangepast, dan was ik er allang niet meer.
Ik vind de RS meer ‘n snelle, vlotte gezinswagen en de gti en Cupra meer ‘n boyracer met duidelijk ‘n sportievere afstelling.
Dat wist ik ook op voorhand, dus mij hoor je niet klagen over de RS.
Wou ik ‘n scheurijzer( dat ik gezien m’n leeftijd, niet meer nodig acht) dan kocht ik wel wat anders. Ik heb de RS nooit gezien als ‘n gti-killer.
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , ga hierover niet verder met jou discussieren. Zelfs met je eerste bericht in deze discussie kan je het niet laten om heel de discussie in het belachelijke te trekken.

@dirkie996 , je hebt "aanpassen" en "aanpassen". Uiteraard bij ongunstige weersomstandigheden zal ik mij ook aanpassen. Dan zie je mij ook geen kickdown geven maar je mag toch verwachten van een sportieve gezinswagen dat hij zonder enige hinder (gripverlies) een normale acceleratie doet van 25km/u naar 70km/u. En dan spreek ik gewoon pedaal kwartje induwen en geleidelijk aan.

Gti en cupra hebben gewoon een betere afstelling, heeft niets te maken met een sportievere afstelling.
Ik zou in jouw standpunt dan eerder verwachten dat de vRS meer de afstelling had van de Gti: saaier, voorspelbaarder, ...
 
Dan zie je mij ook geen kickdown geven maar je mag toch verwachten van een sportieve gezinswagen dat hij zonder enige hinder (gripverlies) een normale acceleratie doet van 25km/u naar 70km/u. En dan spreek ik gewoon pedaal kwartje induwen en geleidelijk aan.
Heb je bij deze graad van acceleratie last van tractie....? :sterretjes:Denk dat mijn rs dan toch ff iets anders is als die van u...
 

leon-cupra

Forumguru
Heb je bij deze graad van acceleratie last van tractie....? :sterretjes:Denk dat mijn rs dan toch ff iets anders is als die van u...
zoals dat ritje van vorige week? JA.
Baan heel nat, redelijk wat regen, rotonde verlaten en gaspedaal geleidelijk aan tot kwart induwen en hup lichte wheelspin.rij wel nog steeds met zomerbanden. Waarschijnlijk zou het met winterbanden wel veel beter zijn.

In de zomer had ik (voor chip) quasi geen last van, zeker met de Michelin pilot sport 4S banden, superbandje. Nu met de chip en kickdown , zelfs bij goede weersomstandigheden,blijft hij "dansen" tot in 4de :D (maar dat stoort mij niet, wist dit op voorhand)
 

Spector

Forumguru
Ik heb de ervaringen van @leon-cupra nog niet ondervonden (RS245, geen extra vitaminen). Slecht een keer bij het optrekken vanaf een stoplicht, in de sport stand met dcc ook in sport, bleef ik staan met spinnende banden. Even het gas lossen en daarna vol doortrekken, met droog asfalt en winterbanden. In nat weer en bij gebruik van de kickdown in lagere versnellingen eigenlijk ook niet en ik rij toch vrij "sportief" zo af en toe. Misschien dat de ervaring met m'n vorige RS hiertoe geleid heeft. De "inrij" periode ligt wel net achter mij, dus moet de grenzen nog een beetje gaan verleggen :D
 

leon-cupra

Forumguru
We zullen het hier maar bij laten. VRS blijft een schitterende wagen op het gebied van prestaties-prijs-uitrusting-verhouding. Echter zal het voor mij bij 1 keer blijven zolang er geen 4motion wordt aangeboden.
 

dirkie996

Forumguru
zoals dat ritje van vorige week? JA.
Baan heel nat, redelijk wat regen, rotonde verlaten en gaspedaal geleidelijk aan tot kwart induwen en hup lichte wheelspin.rij wel nog steeds met zomerbanden. Waarschijnlijk zou het met winterbanden wel veel beter zijn.

In de zomer had ik (voor chip) quasi geen last van, zeker met de Michelin pilot sport 4S banden, superbandje. Nu met de chip en kickdown , zelfs bij goede weersomstandigheden,blijft hij "dansen" tot in 4de :D (maar dat stoort mij niet, wist dit op voorhand)
Tot op heden, nog geen tractieverlies gehad zoals u. Misschien iets exemplarisch bij u? Zoals u het beschrijft, is het net of u constant op beijzelde wegen rijdt, ofwel heeft uw wagen ‘n verschrikkelijk beestachtig koppel bij lage toeren.
Ik zal die van mij waarschijnlijk niet chippen, die 230pk voldoen momenteel ruimschoots en de tractie valt al bij al nog mee, vergeleken met uw ervaringen.Dus waarom zou ik chippen om dan ter plaatse te staan trappelen?
 

leon-cupra

Forumguru
@dirkie996 , wagen heeft nu een max koppel van 444Nm. Had gevraagd om dit geleidelijk aan op te laten komen.
Na de chip is het uiteraard niet verbeterd, maar voor de chip had ik ook al gripverlies. Daarmee ook de michelin pilot sport 4 S gekocht (toch dé sportband bij uitstek).
Je moet er wel rekening mee houden, mijn woon-werkverkeer is continue stoppen en vertrekken en dat op minder goede banen. Dus procentueel gezien is de kans op gripverlies veel groter bij mij dan bij iemand die 100km autostrade doet. Daarmee dat het mij ook redelijk ergert. Rij er dan maar 4km mee per rit en dan moet ik bij slechte omstandigheden continue op mijn rechtervoet letten.
Geen winterbanden zal er ook mee toe bijdragen maar zal voor volgend winter zijn...
 
Bovenaan Onderaan