Octavia III RS

philippe bakker

Forumguru
ik zou zeggen, ik geniet van de ritten die ik maak. ik rij niet zoals een bomma.. maar ik ben wel iemand waar je 50 mag zal ik 50 rijden. waar 70 doe ik 70.. en enzoverder... Vorige zaterdag eens een ritje gaan doen naar de kust en zo door naar nederland, op de boerebanen daar een stevig door gegaan waar het kon en dan had ik mss 7.2l/100km :) Ik doe zeker geen moeite om dit te halen.. het is gewoon zo. Mijn mods hebben de wagen in dat opzicht wel goed gedaan. (in de andere ook hoor)

En tja, jammer dat jullie dit niet halen.. Maar ik ga er niet om liegen. Ik ben zelf van het principe als hij leeg is vul ik hem is dat na 300 km ? dan is dat maar zo ! je weet wat je koopt, maar ik heb er in ieder geval geluk er mee ;)

En nu wil ik is niks meer van horen.. Verbruik discusies en een rs gaan niet samen amen en uit. En kan je er niet met leven met dat verbruik. Verkoop dan je rs maar snel ;)
Bram het is hier de Octavia rs discussie se en niet het topic van jou auto dus of jij hier nu wel of niet hier over wil horen daar gaan wij nu precies niet van wakker liggen. Ik vind verbruik een heel relevant onderwerp voor eender welke auto. Minder voor mij wel voor vele anderen.

leon-cupra

Forumguru
Verbruik heeft alles te maken met rijstijl EN rijtrajecten. Als alletwee positief zijn behaal je uiteraard een laag verbruik, een van de twee minder=hoger verbruik, beide negatief = leoncupra-verbruik :deuk: (tegenwoordig 14L/100km).
Ondertussen weet ik dus waarom de vorige eigenaar hem na 4 maand heeft weg gedaan. Mijn RS is een verslaafd aan benzine en niet aan de 95 maar de 98 :sterretjes::D

@Tuner111 , geloof je hoor, daar niet van. Maar het is wel heel sterk dat je dat verbruik haalt. Mijn broer met zijn RS haalt met zijn bompa-stijl deze waarden zelfs nog niet. Wss doe je de laatste tijd heel veel autostrade. Ik zou wel eens willen weten wat je verbruikt met enkel stadsverkeer en korte afstanden.

dirkie996

Forumguru
Doe maar eens een filmpje dan tot de 220, voor de regenachtige avonden, waar we wel een avondvullende film kunnen gebruiken.:deuk:
Snelheid 220km/u of voor de nachtfilm 'n afstand van 220km?:D:deuk:
Binnen enkele weken terug 'n ritje Andorra (1100km) met stops inbegrepen in nog geen 12u.
En dat zonder hopelijk de Franse staatskas extra te spijzen.

oco1979

Forumguru
verbruik van een rs zoals velen hier vermelden vind ik wel hoog.
Als je vermogen aanspreekt en dat deze op dat moment zuipt lijk ne ..... Kan ik perfect verstaan.
Ook logisch .
Echter als je "normaal" met verkeer mee ga en toch wat afstand in één keer doe(geen 5_10KM) maar over de 20km zou die toch richting 7l/100KM moeten gaan.
dsg6 vs DSG 7 zou normaal voordeliger zijn mits extra versnelling.

Zo niet ,zou je kunnen stellen dat deze zeer rijk afgesteld staan of eerder vernauwing/tegendruk of eender wat die de optimaal lucht/brandstof/ontsteking niet volledig tot zijn recht komt.
(was daar ook niet ergens sjoemelsoftware op de tsi......)

Hierbij kan het goed zijn dat de modificatieonderdelen die tuner gedaan heeft deze niet alleen EXTRA vermogen heeft, maar ook het verbruikcijfer bij normaal rijden verbetert is.

Wat gerust kan, gezien de inlaat, uitlaat en drukopbouwverloop beter is geworden.

Kan ook zijn dat de ecu de waardes nog niet optimaal verwerkt(wegens dat hierbij nog geen software update is gedaan na modificatie).

Luid op denken he :D:sterretjes:

leon-cupra

Forumguru
@oco1979 , gisteren ritje gedaan van ongeveer 15km, wel allemaal stadsverkeer, maar altijd doorgaand verkeer. Aangaande deze discusdie eens extrac gelet op het verbruik. Pedaal amper ingedrukt (een aixam probeerde me zelf in te halen, zo rustig was ik aan het rijden), BC op gemiddeld verbruik gezet en "sinds start". Kwam uit op 10.8L/100km. Pedaal zeer klein beetje indrukken en verbruik steeg onmiddellijk naar +11L/km.
Ik geef het op op de korte ritjes. Pedaal indrukken, genieten en dan maar vloeken aan de pomp.

Maandag ritje Roeselare-Hapert, continue autostrade, koffer vol, 4 fietsen mee en dan lukt normaal gezien 8L/100km wel.

oco1979

Forumguru
@oco1979 , gisteren ritje gedaan van ongeveer 15km, wel allemaal stadsverkeer, maar altijd doorgaand verkeer. Aangaande deze discusdie eens extrac gelet op het verbruik. Pedaal amper ingedrukt (een aixam probeerde me zelf in te halen, zo rustig was ik aan het rijden), BC op gemiddeld verbruik gezet en "sinds start". Kwam uit op 10.8L/100km. Pedaal zeer klein beetje indrukken en verbruik steeg onmiddellijk naar +11L/km.
Ik geef het op op de korte ritjes. Pedaal indrukken, genieten en dan maar vloeken aan de pomp.

Maandag ritje Roeselare-Hapert, continue autostrade, koffer vol, 4 fietsen mee en dan lukt normaal gezien 8L/100km wel.

Is die gechipt je wagen ?

Kan ook zijn dat deze lang op"choke" sta, opwarmproces vanwege milieutoestanden enz...
Daarmee ik zei van langere afstand, want tegen dat je dat extra benzineverbruik bij koude motor hebt verminderd sta je "gemiddeld" verbruik hoog en hoe verder je dan ga zal verbruik dalen mits normaal rijden.

Kan ook iets niet oke zijn aan je motor,als het binnen de normen lig van parameters of ecu zen correctie ook binnen de normen lig zal geen melding te voorschijn komen....

Laten we stellen 120 cruiscontrole 50km zou die toch onder de 8liter moeten.

Daarmee je ne diesel vs benzine met idem vermogen met elkaar vergelijkt zal deze bij vol vermogen beiden omhoog gaan maar de diesel zeker zoveel niet al een benzine en op ecostand ga je met een diesel vlug naar 5,5 liter/100;

oke de rest even achterwege gelaten van geluid en meer toeren ....

Nu ja ne RS is geen eco wagen, dat weet je bij aankoop of dat zal je nadien zeker merken :D

Kurtje

Forumguru
Ja je verbruik is toch wel redelijk hoog moet ik toegeven.
Met de Cupra zat ik gemiddeld op 10 liter. Dit zijn langere afstanden, korte afstanden en plezierritjes.

De R ben ik nog maar aan het inrijden, en zit op momenteel op 9.5 liter...
(geen autoweg, alleen maar ritjes tussendoor met de DSG in manuele stand)

leon-cupra

Forumguru
@oco1979 , is idd gechipt door dvx naar 308pk. Verbruik van de vorige eigenaar lag ook wel tikkeltje lager.
De keren dat we naar mijn ouders rijden met de RS (80km waarvan 60 autostrade) geraakt hij wel onder de 8. Dus motor zal wel in orde zijn.
Afstand en traject zijn zooooo bepalend. Mijn vader met zijn 1.4tsi dsg tiguan geraakt ook niet onder de 9l bij hun dagelijkse ritjes. Naar school 2km. Boodschappen doen niet meer dan 3km ....

dirkie996

Forumguru
Net tripje gedaan van 890km, gemiddeld verbruik 8,6. Constant 137 op cruise control behalve enkele stukken 110. Wel bij 34 graden en auto vol. Gewoon goed doorgereden en niet in eco. ( is voor losers )
Dat is bij mij ook ongeveer m'n verbruik onder dezelfde omstandigheden. ( octi III fl RS 230)

boontjeRS

Forumguru
Heb 2j geleden aan 115km u die afstand gedaan, scheelde 1 liter en was nog niet gechipt dan. Mijn bevinding is: alles boven de 130 per uur constant en ook veel bergop enz krijg je niet onder de 8liter. Meestal tanken tss de 550 en 650km per tankbeurt. Rond de 45l tanken dan. Dus content van, had me anders wel iets trager gekocht.

philippe bakker

Forumguru
Ik vind Frankrijk vakantie km’s wel te doen in eco modus. Ik ben trouwens gisteren naar het race circuit v clastres gereden. Heen rit wist ik niet dat mijn zoontje op het touch screen had getokkeld en hij had aangevinkt ‘ tolwegen vermijden’ ik heb dus na Lille 115 km dorpjes doorgereden en had toen 7,6 verbruik. In de terug rit heb ik dat ontdekt en dan gewoon ACC in eco 135 gereden en 8,6 verbruik. In clastres heb ik niet zelf gereden maar meegereden met de c43. Kotsmisselijk word ik daarvan. Tis een klein parcours (2,7 Km) met veel bochtjes. De race impreza’s reden 1’35 a 1’40 en mijn maat haalde 1’42 als best tijd

leon-cupra

Forumguru
Vraagje, iemand een idee van wat de verkoopwaarde is van een RS combi dsg 220pk (bj 01/2016 - 23000km) in Nederland? Blijkbaar is een belgische RS interessant voor de NL-markt. Het web maakt mij niet echt veel wijzer.(zeer weinig aanbod)

Bovenaan Onderaan