Octavia III RS

leon-cupra

Forumguru
Kan je dan nooit iets positiefs vertellen over de RS ? Misschien moeten we eens nadenken over hoe jij je auto gekocht hebt.... Een normale mens doet een testrit of zoekt alle mogelijke info over een auto. Waaronder de PLUS en MIN punten. De meeste hier weten van de min punten en focussen op de PLUS punten. Ik kan niet geloven dat je bij de aankoop van de RS niet wist dat hij grip ging verliezen of ging veel ging verbruiken of wat dan ook.
Wacht, even mijn roze bril op zetten: fantastische ruimte, luxueus interieur, machtig goede stoelen, comfortabele reiswagen, ...
Ik heb ook mijn onderzoek gedaan naar de wagen, wees gerust. Kritiek punt was ook verbruik (rekening gehouden met 10L, het is er 13 geworden), gripverlies ook gelezen maar je neemt dit punt voor lief omdat je zo een wagen graag wilt, maar dat het voor mij zo een teleurstellend gegeven was na de aankoop, dat had ik bij een testrit niet kunnen ondervinden.

Feit is gewoon : hij verbruikt teveel, heeft te weinig grip, bij mij dan gaan alle slijtonderdelen blijkbaar veel sneller versleten, ... en mijn rijstijl zal niet veel verschillen van vele anderen. Het moment dat de wagen tegen de begrenzer aan gaat, is al heel lang geleden.

En de RS gaat einde van de maand weg. Gisteren met een MX5 gereden, dat is pas een funcar.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zelf ben heel lovend over de rs. En de tractie bij stilstand is echt het enige minpuntje dat ik ondervind. Mijn vrouw vindt het de perfecte wagen vooral dan door de dsg. Ik merk hier in Frankrijk nu vooral in bergop hoeveel rapper ik ben dan de rest. Bergop rijd ik echt van zowat alles weg en gewoon in D
Een RS is idd een fantastische auto als gezinswagen en als je sneller wilt zijn als de rest op autostrade, op gewestwegen, ... maar alles wat boerebaantjes, binnendoor, ... is, dan moet je met de RS afhaken. En laat mij nu net niet op de eerste banen veel rijden.
Daarmee, gisteren met de MX5 gereden. Is net het omgekeerde. Boerbaantjes e.d. dan vraagt de wagen net om met net iets meer gas door de bocht te gaan. Geeft zo een super vertrouwen in de bochten, loopt precies op rails door de bocht. Heb daar onozel zitten doen met dat baske, maar nooit enig moment van gripverlies gehad. De ingenieurs van de RS zouden beter eens een paar maand stage lopen bij de afdeling van Mazda.
 

philippe bakker

Forumguru
Wacht, even mijn roze bril op zetten: fantastische ruimte, luxueus interieur, machtig goede stoelen, comfortabele reiswagen, ...
Ik heb ook mijn onderzoek gedaan naar de wagen, wees gerust. Kritiek punt was ook verbruik (rekening gehouden met 10L, het is er 13 geworden), gripverlies ook gelezen maar je neemt dit punt voor lief omdat je zo een wagen graag wilt, maar dat het voor mij zo een teleurstellend gegeven was na de aankoop, dat had ik bij een testrit niet kunnen ondervinden.

Feit is gewoon : hij verbruikt teveel, heeft te weinig grip, bij mij dan gaan alle slijtonderdelen blijkbaar veel sneller versleten, ... en mijn rijstijl zal niet veel verschillen van vele anderen. Het moment dat de wagen tegen de begrenzer aan gaat, is al heel lang geleden.

En de RS gaat einde van de maand weg. Gisteren met een MX5 gereden, dat is pas een funcar.
Ik geef nu ook wel toe dat met wat ik nu weet ik een golf R zou gekocht hebben maar tja te laat :)
 

leon-cupra

Forumguru
Dutske. Dat doe ik niet, met je meerijden want met veel vermogen moet je leren omgaan in allerlei omstandigheden, hetgeen jij blijkbaar niet kunt dus rij maar snel naar huis dan, moeder heeft visjes gebakken.
Oogkleppen, roze bril, ... jij hebt het allemaal.
Aangeven dat je je moet aanpassen wilt ook zeggen dat de RS gewoon niet weg kan met zijn vermogen.
En denk je dat ik mij niet aanpas mss? Net omdat het niet anders kan. Dan is het gewoon triestig om dergelijk vermogen te hebben dat je enkel kan gebruiken op autostrade met een stralend zonnetje want bij het minste regendruppeltje is het blokje onder de pedaal.
EN alss je dat niet wilt (h)erkennen tja, ...:arghh:
 

philippe bakker

Forumguru
Oogkleppen, roze bril, ... jij hebt het allemaal.
Aangeven dat je je moet aanpassen wilt ook zeggen dat de RS gewoon niet weg kan met zijn vermogen.
En denk je dat ik mij niet aanpas mss? Net omdat het niet anders kan. Dan is het gewoon triestig om dergelijk vermogen te hebben dat je enkel kan gebruiken op autostrade met een stralend zonnetje want bij het minste regendruppeltje is het blokje onder de pedaal.
EN alss je dat niet wilt (h)erkennen tja, ...:arghh:
En is er een Mazda forum ? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

boontjeRS

Forumguru
Da's juist mn punt, wil jij dan steeds volgas rijden ofzo? Bij elke auto is het wat hoor, rij eens met de Mazda in de regen, heeft ook nadelen hoor achterwiel aandrijving. Heb nog m3 gereden e36 zonder tractie controle dus ken er alles van. En ja ik weet het, in de regen kun je maar op het gas bij 70 per u. Voor de rest klaag ik niet.
 

Tuner111

Forumguru
Ik geef nu ook wel toe dat met wat ik nu weet ik een golf R zou gekocht hebben maar tja te laat :)
Golf r is zeker een knappe wagen. Heb zelf er ook al een paar keer in gaan rijden. Grip heb je met de R in overvloed dankzij de 4 motion systeem. maar ik vindt het te duur voor een golfje maar ieder zen idee he
 

leon-cupra

Forumguru
Da's juist mn punt, wil jij dan steeds volgas rijden ofzo? Bij elke auto is het wat hoor, rij eens met de Mazda in de regen, heeft ook nadelen hoor achterwiel aandrijving. Heb nog m3 gereden e36 zonder tractie controle dus ken er alles van. En ja ik weet het, in de regen kun je maar op het gas bij 70 per u. Voor de rest klaag ik niet.
Ik wil juist mijn wagen gebruiken voor wat ik hem gekocht heb en heb ik mij miskocht? Ja, absoluut. De RS voldoet niet aan mijn verwachtingen. Had ik dat allemaal kunnen weten bij een testrit? Neen, want ik kon niet alle omstandigheden simuleren. Moest ik beslissen op basis van wat anderen zeggen? Blijkbaar niet, want hier op het forum is ieder zijn RS de beste wagen dat je maar kan kopen.

Rij eens met een MX5, rij eens met een Golf R, rij eens met een Cupra.... dan weet je het verschil met de RS en als je dan nog steeds zo enorm hoog oploopt met de RS, tja ... fanboys ... zijn nooit objectief.
 

leon-cupra

Forumguru
Golf r is zeker een knappe wagen. Heb zelf er ook al een paar keer in gaan rijden. Grip heb je met de R in overvloed dankzij de 4 motion systeem. maar ik vindt het te duur voor een golfje maar ieder zen idee he
En jij geeft 38.000euro uit aan een octavia ??? :pieker:
Dat is dan niet te duur voor een octavia-tje??
 

boontjeRS

Forumguru
Al mee gereden jonge, mn schoonbroer zn zoon heeft mx 5 van 12j oud. En fanboy van rs, moest ik het geld gehad hebben was het terug BMW, maar is me te duur geworden een nieuwe. In de regen verschil ja, droog niet veel verschil ze, schroefset helpt me wel natuurlijk, waarom probeer je dat niet eerst?
 

StefanAR

Forumguru

leon-cupra

Forumguru

leon-cupra

Forumguru
Al mee gereden jonge, mn schoonbroer zn zoon heeft mx 5 van 12j oud. En fanboy van rs, moest ik het geld gehad hebben was het terug BMW, maar is me te duur geworden een nieuwe. In de regen verschil ja, droog niet veel verschil ze, schroefset helpt me wel natuurlijk, waarom probeer je dat niet eerst?
"Probleem" zal er altijd zijn , met of zonder schroefkit. Ga daar niet aan beginnen. Hij gaat einde maand richting Holland. RS is een "case closed" verhaal voor mij. Indien geen 4motion in de toekomst, komt dit niet meer op de oprit.

En waarom nieuw? Jonge tweedehandse, premium selection, ze gooien ermee naar je hoofd. De mazda ook, 28.000 euro nieuw, 5000km later nog 20.000euro :yeah:
 

Kurtje

Forumguru
Inderdaad een dogbone insert helpt de wielhop te verminderen, het is nog niet volledig weg maar het helpt wel.
Heb er ooit eens mee testgereden met een Cupra met eentje, het verschil is er inderdaad maar verwacht geen wonderen. Gripverlies ga je nog altijd hebben. Wielhop ook nog, maar minder...

Nadelen? ook ja... De motor voel je gewoon veel harder draaien, het geeft veel meer vibraties door :) verschoot daar wel van eigenlijk haha :D

Het blijft allemaal persoonlijk natuurlijk ivm de aankoopprijs en de tevredenheid van een product. Ik was enorm tevreden over de Cupra, maar wist ook dat met het vermogen in het nat je sowieso wielspin zou hebben. Heb ik daarom een miskoop gedaan? Nee hoor ik heb 3 jaar met tevredenheid van mijn Cupra genoten. De eerlijkheid in mij zegt wel dat ik nu meer fun heb met de Golf R en hij zeker een hele tijd langer gaat blijven. Overal en altijd grip... Het voelt wat 'saai' aan omdat het zo makkelijk gaat, al is saai een verkeerd woord met een sprinttijd van 4.6 maar eenmaal de vermogensupgrade in de toekomst gaat dit gewoon het surplus geven.
 

Kurtje

Forumguru
Ik zou zeker ook eens met de Mazda in de regen en vooral de koude wintermaanden/sneeuw gaan rijden. Je gaat een goede winterband nodig hebben :) Het lage gewicht van +-1000kg helpt hem hier niet zo mee.

Persoonlijk is het voor mij meer een 'vrouwenauto/weekendauto' qua uitzicht, het rijden doet hij zeker en vast goed dat geef ik je mee. Ja heb er ervaring mee, heb een dagje in deze mogen sturen... 160pk maakt hem vlot, maar daar stopt het ook wel.
 
Bovenaan Onderaan